Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Har problem med mikrofon, har testat två olika i datorn, dock får jag de inte att fungera. Jag har provat att sätta de både i uttaget på framsidan av chassit och där bak direkt in i ljudkortet. Som förövrigt är ett X-Fi XtremeMusic från creative.

"Ljudet" är inte avstängt i kontrollpanel->ljud och inte heller i mjukvaran till kortet.

Finns det något annat jag kan göra?

Datorn fick jag 1-2 dagar innan julafton och sen dess har jag inte provat så det har aldrig funkat.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har haft ett problem rätt länge. Så fort min andra hårddisk på 200 Gb arbetat rätt mycket, typ om man laddar ned något till den eller kör ett spel från den, har datorn en tendens att låsa sig helt och hållet. Hårddisken avger ett slags klick-ljud, sedan slutar allt på datorn att svara och den gröna datorn-läser-av-eller-skriver-på-hårddisken-lampan lyser för fullt. Jag testade att formetera hårddisken för att se om det gick bättre, men det gjorde det inte.

Borde jag köpa en ny hårddisk, eller kan man på något vis lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft ett problem rätt länge. Så fort min andra hårddisk på 200 Gb arbetat rätt mycket, typ om man laddar ned något till den eller kör ett spel från den, har datorn en tendens att låsa sig helt och hållet. Hårddisken avger ett slags klick-ljud, sedan slutar allt på datorn att svara och den gröna datorn-läser-av-eller-skriver-på-hårddisken-lampan lyser för fullt. Jag testade att formetera hårddisken för att se om det gick bättre, men det gjorde det inte.

Borde jag köpa en ny hårddisk, eller kan man på något vis lösa problemet?

Låter som värmeproblem. Jag fick blåskärm med min nya hårddisk när jag gjorde något intensivt, då var dom precis bredvid varandra. Se om du har ledigt utrymme någon annanstans, eller sätt kanske en CD-spelare mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mor ska köpa ny dator och fått en offert av deras datorsnubbe med följande prylar:

AMD AM2 5200+

4gb DDR2 667mhz ram

250gb SATA II hdd

PCIe ATI X1950XT 512mb DDR4

22" Samsung 225WB Wide

Vista Ultimate 64bit

Hon ska använda datorn till Archicad10 till jobbet och jag lär ju lira en del. Min fråga är om det är bra/prisvärda prylar eller om något ska ersättas. Mina egna tankar är om AMD verkligen piskar Intels nya prollar? Vilken intelprocessor ska man ha annars? Är det något strul med 64 bitars Vista? Har hört att det var det förrut.

Spanks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hon ska använda datorn till Archicad10 till jobbet och jag lär ju lira en del. Min fråga är om det är bra/prisvärda prylar eller om något ska ersättas. Mina egna tankar är om AMD verkligen piskar Intels nya prollar? Vilken intelprocessor ska man ha annars? Är det något strul med 64 bitars Vista? Har hört att det var det förrut.

Spanks.

Jag vet inte men enligt mycket kunnigt folk är Intels nya processorer bättre än AMDs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mor ska köpa ny dator och fått en offert av deras datorsnubbe med följande prylar:

AMD AM2 5200+

4gb DDR2 667mhz ram

250gb SATA II hdd

PCIe ATI X1950XT 512mb DDR4

22" Samsung 225WB Wide

Vista Ultimate 64bit

Hon ska använda datorn till Archicad10 till jobbet och jag lär ju lira en del. Min fråga är om det är bra/prisvärda prylar eller om något ska ersättas. Mina egna tankar är om AMD verkligen piskar Intels nya prollar? Vilken intelprocessor ska man ha annars? Är det något strul med 64 bitars Vista? Har hört att det var det förrut.

Spanks.

Om jag inte minns helt fel så piskar just den AMD-processorn Intels 200kr dyrare processor (marginellt), men den drar samtidigt mer ström och Intels motsvarighet (har för mig E6600) går att överklocka till lite mer än 3ghz med orginalfläkt utan problem.

Vista 64-bits ska inte ha så stora problem men kolla först så att tillverkarna har släppt 64-bits drivrutiner till allt som finns i datorn.

Om hon behöver Ultimate vet jag inte riktigt. Kolla först om det är något i Ultimate som hon verkligen behöver, annars sparar man lite pengar på att ta t.ex. Business eller Home Premium.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag surfar med Firefox, och vill att när jag klickar på en direktlänk till en .wmv film, att filmen ska börja spelas direkt i webbfönstret utan att jag måste ladda hem den först.

Kan jag göra så att den börjar spela upp i t.e.x RealPlayer i ett Firefox-fönster?

---

^ I bet no-one understand

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar är om det kostar något. För det står inget om det, men jag vill vara säker.

Varför inte bara testa? Kommer det inte upp att du ska skriva in konto nummer så är de chill.. är 100% säker på att det kostar nått..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur faen installerar jag Xvid? fattar ingenting och alla filer jag har laddat ner har inte ens något filnamnstillägg... :)

Du döljer förmodligen filnamnstillägg för kända filtyper, går att inaktivera på Mappalternativ.

Men kan det vara ett RAR-arkiv du har framför dig? Isf måste du packa upp det med tex winrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du döljer förmodligen filnamnstillägg för kända filtyper, går att inaktivera på Mappalternativ.

Men kan det vara ett RAR-arkiv du har framför dig? Isf måste du packa upp det med tex winrar.

Nej, jag har aktiverat det och det är en .zip fil, men när jag rar'at upp så vägrar den visa filnamnstillägg..

Och Kebab, jag ska använda xvid codec för att kunna komprimera med VirtualDub.

Redigerad av MAFIA_KING
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har aktiverat det och det är en .zip fil, men när jag rar'at upp så vägrar den visa filnamnstillägg..

Och Kebab, jag ska använda xvid codec för att kunna komprimera med VirtualDub.

Lät som att du ville spela upp XviD-filer.

Om du vill installera encodern så får du hem ett zip-arkiv som du sa. I den finns det en .inf-fil (skapa en tom .ini eller .inf själv för att se hur ikonen ser ut om du inte ser några filnamnstillägg). Högerklicka på den och välj installera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...