Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Hur ska jag göra om jag vill ha en inloggningsruta i markeringen? Vill kunna logga in där och skriva i bloggen, oavsett vart jag är.

Portfolion ligger på skolans server, så jag antar att allt jobb måste göras där? På min skoldator alltså.

post-6660-1172873138_thumb.jpg

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hur ska jag göra om jag vill ha en inloggningsruta i markeringen? Vill kunna logga in där och skriva i bloggen, oavsett vart jag är.

Portfolion ligger på skolans server, så jag antar att allt jobb måste göras där? På min skoldator alltså.

Det beror ju på vad det är för blogg?

Eller vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på vad det är för blogg?

Eller vad menar du?

"Bloggen" är bara en html-fil som ligger på min dator som jag har på skolan. Går det att fixa så att jag har ett inlogg i markeringen, så att jag kan uppdatera bloggen oavsett vart jag är?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Bloggen" är bara en html-fil som ligger på min dator som jag har på skolan. Går det att fixa så att jag har ett inlogg i markeringen, så att jag kan uppdatera bloggen oavsett vart jag är?

Om du har stöd för t.ex. PHP i servern så ja.

Är det helt ofarligt att ta bort dessa mappar?

post-650-1172876378_thumb.jpg

Om du inte vill kunna avinstallera saker hämtade från Windows Update så ska du nog kunna klara dig. Prova döpa om först och se om något händer.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har stöd för t.ex. PHP i servern så ja.

Okej, det tror jag att den har. Hur ska ja göra då? Jag använder mig ju bara av vanlig html, inte css eller liknande.

Om det krävs css för att det ska gå, så är det inga problem att göra om sidan till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det tror jag att den har. Hur ska ja göra då? Jag använder mig ju bara av vanlig html, inte css eller liknande.

Om det krävs css för att det ska gå, så är det inga problem att göra om sidan till det.

CSS har ingenting med sådant att göra.

Om du har stöd för PHP så är det inte så svårt att fixa sånt script, ta reda på om servern har stöd för det först så fixar jag något på 5 minuter.

Om du har MySQL också blir det ännu lättare, kolla sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CSS har ingenting med sådant att göra.

Om du har stöd för PHP så är det inte så svårt att fixa sånt script, ta reda på om servern har stöd för det först så fixar jag något på 5 minuter.

Om du har MySQL också blir det ännu lättare, kolla sånt.

Har du tid och ork att fixa något sådant så vore det underbart. :(

Jag är ganska säker på att den stödjer det, kommer tillbaka med exakt svar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tid och ork att fixa något sådant så vore det underbart. :(

Jag är ganska säker på att den stödjer det, kommer tillbaka med exakt svar senare.

Skapa en fil som heter vadsomhelst.php på webbservern och fyll den med det här:

<?php

	  echo "Ja det funkar typ liksom!";

?>

Om du ser hela koden så funkar inte PHP.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skapa en fil som heter vadsomhelst.php på webbservern och fyll den med det här:

<?php

	 echo "Ja det funkar typ liksom!";

   ?>

Om du ser hela koden så funkar inte PHP.

Bara som ett textdokument?

Provade att klistra in det där i Notepad++ och spara som hej.php. Vad ska man öppna den med? Gick inte i FF, var bara vitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra. Be din nätverkssnubbe om lösenord och användarnamn till MySQL.

Om servern inte har det får jag hacka fwrite(), funkar det också men det blir jobbigare.

Vad ska jag göra med MySQL? Är det inte bara att skriva in något i .html-dokumentet för att få fram en inloggningsruta?

Typ som:

<FORM ACTION="http://lycos-tmp1.psc.edu/cgi-bin/pursuit">
<INPUT NAME="query">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sök!">
</FORM>[/codebox]

Den koden ger en sökruta. Eller, den ska det iaf. Vet inte om den fungerar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag göra med MySQL? Är det inte bara att skriva in något i .html-dokumentet för att få fram en inloggningsruta?

Typ som:

<FORM ACTION="http://lycos-tmp1.psc.edu/cgi-bin/pursuit">
<INPUT NAME="query">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sök!">
</FORM>[/codebox]

Den koden ger en sökruta. Eller, den ska det iaf. Vet inte om den fungerar. :(

Jo, men om du vill kunna ändra .html-filen måste du ha PHP eller liknande.

MySQL gör så att du enklare kan sortera, lägga till, ta bort och redigera blogginlägg. Kanske är lite överdrivet, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men om du vill kunna ändra .html-filen måste du ha PHP eller liknande.

MySQL gör så att du enklare kan sortera, lägga till, ta bort och redigera blogginlägg. Kanske är lite överdrivet, vad vet jag.

Hmm, låter vettigt att kunna ta bort/redigera osv. men vad behövs för det? En .php fil vet jag iaf. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, låter vettigt att kunna ta bort/redigera osv. men vad behövs för det? En .php fil vet jag iaf. :(

Det behövs en (snarare flera) php-filer och en databas i MySQL-servern, men om du bara fixar fram ett användarnamn och lösenord (om ni har MySQL, kolla) så går allt att ordna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs en (snarare flera) php-filer och en databas i MySQL-servern, men om du bara fixar fram ett användarnamn och lösenord (om ni har MySQL, kolla) så går allt att ordna.

Okej, har skickat ett mail till en datortekniker på skolan och frågat om det finns tillgång till det. Hör av mig då jag fått mer info. :(

-----

En till fråga: Då man bränner flera filmer på en dvd-skiva blir det data-filer. Om man ska spela upp denna skiva i en dvd-spelare, ska spelaren ha stöd för DivX då? Dvd-spelaren jag har nu kan inte spela upp de skivor som det är flera filmer på.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-----

En till fråga: Då man bränner flera filmer på en dvd-skiva blir det data-filer. Om man ska spela upp denna skiva i en dvd-spelare, ska spelaren ha stöd för DivX då? Dvd-spelaren jag har nu kan inte spela upp de skivor som det är flera filmer på.

har fått det å fungera (Eller pappa) att ha flera filmer på en dvd skiva och dvd:n klarar inte divx.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...