Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Känns inte riktigt helt motiverat att byta. Det är inte som att jag behöver inte en smartphone så ofta, typ kolla schema och ha ett schema som är digitalt är det jag saknar. Jag har ändå för det mesta tillgång till dator.

Och ja, jag är faktiskt snål. När jag köper något är det oftast för att jag behöver. Dåliga köp är det värsta jag vet!

Och nej, jag äger inte ens en TV här i Uppsala. TV suger balle och är något jag väldigt sällan använder.

Grejen med smartphones är att de sällan fyller ett hål man känner existerar, det är snarare så att man inser vilken fördel de är först efter att man skaffat dem.

Några exempel på saker som jag skulle sakna om jag blev utan smartphone:

- Karta var jag än går

- Banksaldo och överföring mellan mina konton var jag än går

- Kolla när bussar går

- Kunna fundera på något man behöver och sedan inse att det säkerligen finns en app för det (senaste funderingen var "Vad grymt det hade varit med ett alarm som tvingade mig lösa ett pussel för att stängas av... ooh, det finns")

- Spotify

- Dropbox

- SMSa och ringa gratis med appar som WhatsApp, Kik och viber

- Facebook (inte för att jag måste vara inne 24/7, men det är bra för att kontakta folk vars nummer man inte har)

- Obegränsad mobil underhållning

Det är möjligt att inget av ovan tilltalar dig, men sedan är halva grejen med smartphone att det finns så många appar att du kan använda den till precis vad det är just DU behöver - och ju längre man har en, desto fler grejer hittar man, vilket går tillbaka till vad jag sade förut - man fyller inte ett existerande hål, utan man hittar hål man fyller (snusk!).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns inte riktigt helt motiverat att byta. Det är inte som att jag behöver inte en smartphone så ofta, typ kolla schema och ha ett schema som är digitalt är det jag saknar. Jag har ändå för det mesta tillgång till dator.

Och ja, jag är faktiskt snål. När jag köper något är det oftast för att jag behöver. Dåliga köp är det värsta jag vet!

Och nej, jag äger inte ens en TV här i Uppsala. TV suger balle och är något jag väldigt sällan använder.

Välkommen till 40-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till "Hej jag slösar alla pengar och kunsumerar allt material i värden".

@Siana: Det mesta i listan tilltalar faktiskt mig men inte nog mycket för att faktiskt köpa en ny telefon

Köpte min första smartphone för snart 2 år sedan. Är sjukt nöjd och då hade dom ändå funnits ute ett bra tag. Du gör dig själv en otjänst, även om du vill det eller inte. Bara för du aldrig har testat kan du inte säga att du inte behöver en. För det gör du.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ifall det är så att folk spontant har mycket bättre koll än jag själv efter Pricerunner-räder:

Jag vill ha en Samsung Galaxy S2. Jag smsar ganska mycket, kommer väl surfa en del (fast 1 GB per månad tycks räcka enligt Comviqs jämförelsesida), ringer något/några samtal per dag och jag skulle gärna vilja ringa gratis till ett specifikt abonnemang, gärna flera/alla.

Finns det nåt bra abonnemang för denna profil som ger en billig penning i månadsavgift? Det jag har just nu är Tele2 Kompis Student för bara 19:- i månaden, fria SMS, 79 öre uppkoppling och gratis telefoni till Tele2, övriga 69 öre per minut. Jag brukar landa på ca 130 kronor i månaden med detta, men jag förstår att månadskostnaden med ny telefon och ickestudentpriser lär gå upp till bortåt 250 kronor. Mindre uppskattas såklart.

Hjälp uppskattas :)

1. Finns S2 äns att köpa längre?

2. Inga abonemang ink. mobil landar under 250:-. Bara telefonen brukar vara 150-200:- i månaden.

Det kanske är för att jag själv är emot att köpa saker på avbetalning, men kikade på Netonnet och det verkar som att S2:an kostar 3000 utan abonnemang där.

Angående abonnemangsfrågan så har netonnet en hög olika erbjudanden. Men telefonpriset verkar bli detsamma (+/- några hundringar) så själv hade jag köpt luren kontant för att sedan ta ett abonnemang med 12 månaders bindningstid. 24 månader är rätt mycket, och även om man troligen kommer ha kvar samma abonnemang så länge så är det segt att vara låst på det sättet.

Grejen med smartphones är att de sällan fyller ett hål man känner existerar, det är snarare så att man inser vilken fördel de är först efter att man skaffat dem.

Några exempel på saker som jag skulle sakna om jag blev utan smartphone:

- Karta var jag än går

- Banksaldo och överföring mellan mina konton var jag än går

- Kolla när bussar går

- Kunna fundera på något man behöver och sedan inse att det säkerligen finns en app för det (senaste funderingen var "Vad grymt det hade varit med ett alarm som tvingade mig lösa ett pussel för att stängas av... ooh, det finns")

- Spotify

- Dropbox

- SMSa och ringa gratis med appar som WhatsApp, Kik och viber

- Facebook (inte för att jag måste vara inne 24/7, men det är bra för att kontakta folk vars nummer man inte har)

- Obegränsad mobil underhållning

Hej igen, alla.

Tele2 Volym Låg verkar ganska schysst för mig. 189 kr i månaden, (för mig) obegränsade SMS, MMS, telefonsamtal, inga uppringningskostnader och med 24 månaders bindning blir det tusen spänn för mobilen. Enda dåliga med det är att man bara får 1 GB surf/månad, sen är det 64 kbps som gäller. Vill jag ha 5 GB/månad kan jag beställa plustjänsten Surf Mellan för 120 kr i månaden, och då är vi uppe i 309 kr/månad. 5631 blir den absoluta totalkostnaden för 24 månaders bindning med i princip obegränsad telefoni (utom surf). Skulle jag välja plustjänsten ökar siffran till 8511, vilket är rätt saftigt, men skillnaden mellan detta och att redan från början välja Volym Mellan (ger 3 GB surf), blir, utslaget på 24 månader, inte ens en hundralapp.

Beträffande bindningstid så är 24 månader inte så mycket om jag är nöjd med detta abonnemang. Skulle jag välja 12 månader blir prisskillnaden flera tusen kronor och det är ju knappast nån bra deal.

Vad tycker ni? Låter det bra? Volym Låg för bara 189 kronor i månaden, mobilen för en tusenlapp, men med begränsningen 1 GB/månad? Jag kommer nog inte surfa idiotmycket. Visst blir det en del Youtube men musik kommer jag nog köra via mp3 och att slösurfa Aftonbladet blir det inte tal om. Mest mailen, forumet, wikipedia, google, busstrafiktjänster och typ ackordsajter som UltimateGuitar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, alla.

Tele2 Volym Låg verkar ganska schysst för mig. 189 kr i månaden, (för mig) obegränsade SMS, MMS, telefonsamtal, inga uppringningskostnader och med 24 månaders bindning blir det tusen spänn för mobilen. Enda dåliga med det är att man bara får 1 GB surf/månad, sen är det 64 kbps som gäller. Vill jag ha 5 GB/månad kan jag beställa plustjänsten Surf Mellan för 120 kr i månaden, och då är vi uppe i 309 kr/månad. 5631 blir den absoluta totalkostnaden för 24 månaders bindning med i princip obegränsad telefoni (utom surf). Skulle jag välja plustjänsten ökar siffran till 8511, vilket är rätt saftigt, men skillnaden mellan detta och att redan från början välja Volym Mellan (ger 3 GB surf), blir, utslaget på 24 månader, inte ens en hundralapp.

Beträffande bindningstid så är 24 månader inte så mycket om jag är nöjd med detta abonnemang. Skulle jag välja 12 månader blir prisskillnaden flera tusen kronor och det är ju knappast nån bra deal.

Vad tycker ni? Låter det bra? Volym Låg för bara 189 kronor i månaden, mobilen för en tusenlapp, men med begränsningen 1 GB/månad? Jag kommer nog inte surfa idiotmycket. Visst blir det en del Youtube men musik kommer jag nog köra via mp3 och att slösurfa Aftonbladet blir det inte tal om. Mest mailen, forumet, wikipedia, google, busstrafiktjänster och typ ackordsajter som UltimateGuitar. :)

Jag har nog bara 500 MB surf på min telefon och har aldrig varit nära att överskrida det. Det verkar billigare för dig att skaffa WiFi till lägenheten och då kommer 1 GB räcka långt även om du inte är hemma så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog bara 500 MB surf på min telefon och har aldrig varit nära att överskrida det. Det verkar billigare för dig att skaffa WiFi till lägenheten och då kommer 1 GB räcka långt även om du inte är hemma så ofta.

WiFi har jag redan, jag kör till och med stationära datorn på det pga mitt nya ställes planlösning. PS3an har jag också på WiFi av samma skäl. Och jo, jag är hemma väldigt mycket men jag tänkte mest på när man är på språng. Om dina 500 räcker långt så är det väl ingen fara med 1 GB. Vad använder du ditt surf till och hur mycket/ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hur mycket musik lyssnar du på då? Jag har inte Spotify men kommer kanske skaffa.

Kanske 2-4 timmar stream om dagen, lyssnar en hel del från youtube så det drar ju lite mer. Tankar dessutom mycket program och spel kanske bör tilläggas. Med webbsidesurfande och lite youtube på det är 1GB säkert lugnt. Testa en månad och se helt enkelt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Tele2 Volym Låg. Jag brukar ganska exakt nå 1GB i slutet av månaden, men sedan har jag en app som hjälper mig hålla lite koll.

Om man vet att man är begränsad lär man sig bara att vara mindre vårdslös. Exempelvis använder jag Spotify Offline, och synkar alla låtar via WiFi på jobbet (har inget hemma). Appar tankar/uppdaterar jag också på jobbet. Hade jag haft WiFi hemma också hade det varit ännu lugnare, då jag ibland slösurfar YouTube via 3G på telefonen innan jag ska sova och liknande.

Om man bara använder 3G när det verkligen behövs är 1GB tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Tele2 Volym Låg. Jag brukar ganska exakt nå 1GB i slutet av månaden, men sedan har jag en app som hjälper mig hålla lite koll.

Om man bara använder 3G när det verkligen behövs är 1GB tillräckligt.

Ok, låter betryggande! :)

Det här med roaming förstår jag drar bandbredd passivt, och det är många med abonnemangbegränsningar som stänger av det. Men varför ska det vara på från början? Vad går det ut på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter betryggande! :)

Det här med roaming förstår jag drar bandbredd passivt, och det är många med abonnemangbegränsningar som stänger av det. Men varför ska det vara på från början? Vad går det ut på?

Roaming i sig drar inte bredband passivt. Det är att man har en massa push-appar och liknande som drar bredband passivt tack vare att roaming tillåter det.

Bättre förklaring:

När jag är i Danmark varje dag har Tele2 ingen täckning för min datatrafik. Skulle jag slå på roaming skulle jag få tillgång till datatrafiken genom de operatörer som har täckning i Danmark. Problemet är bara att det kostar väldigt mycket mer.

Det här med att bredbandet dras passivt bygger på alla Svenssons som åker ner till Thailand med roaming på, och sedan uppdateras deras mail/facebook etc automatiskt genom datatrafiken där nere på grund av att roaming är på vilket leder till en enorm kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Roaming i sig drar inte bredband passivt. Det är att man har en massa push-appar och liknande som drar bredband passivt tack vare att roaming tillåter det.

Bättre förklaring:

När jag är i Danmark varje dag har Tele2 ingen täckning för min datatrafik. Skulle jag slå på roaming skulle jag få tillgång till datatrafiken genom de operatörer som har täckning i Danmark. Problemet är bara att det kostar väldigt mycket mer.

Det här med att bredbandet dras passivt bygger på alla Svenssons som åker ner till Thailand med roaming på, och sedan uppdateras deras mail/facebook etc automatiskt genom datatrafiken där nere på grund av att roaming är på vilket leder till en enorm kostnad.

Aha. Jag läste på lite mer om roaming och fattade att det är [sökandet efter nya nät]-funktionen som heter roaming, inte att man är ansluten till 3G och får "passiv" bandbreddsanvändning upp och ned mot nätet. Det du just förklarade stämmer ju in på det.

Nu lägger jag beställningen, det ska bli skönt att komma ifrån de små, men på sistone lite för många, nackdelarna med en gammal telefon. Den är fortfarande tjänsteduglig så det blir nog att använda den på hajk, våldsamma fylleresor eller i andra lägen som är för riskabla för en ny telefon.

Tack för hjälpen, allihopa! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allright, nu har jag fått den. Har provat lite grejer under dagen och jag tror jag kommer in i det ganska snart :)

En fråga dock: Jag har ett antal ikoner som jag satt i en egen mapp för att de ska vara lättare att hantera, eftersom de är ganska relaterade. Men jag lyckas inte arrangera dem som jag vill - alla ikoner kan ju flyttas på hemskärmarna och i programskärmarna, men inne i en mapp kan jag inte flytta ikonerna som jag vill. De verkar heller inte vara i bokstavsordning, så hur gör man då?

Jag tror det är Android ICS 4.0.4 jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allright, nu har jag fått den. Har provat lite grejer under dagen och jag tror jag kommer in i det ganska snart :)

En fråga dock: Jag har ett antal ikoner som jag satt i en egen mapp för att de ska vara lättare att hantera, eftersom de är ganska relaterade. Men jag lyckas inte arrangera dem som jag vill - alla ikoner kan ju flyttas på hemskärmarna och i programskärmarna, men inne i en mapp kan jag inte flytta ikonerna som jag vill. De verkar heller inte vara i bokstavsordning, så hur gör man då?

Jag tror det är Android ICS 4.0.4 jag har.

Om det är likadant som på min telefon så hamnar de i den ordning som man lägger in ikonerna i mappen. Först överst, senast längst ned.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... seriöst, måste man ha mobilen påslagen för att den ska fungera som alarmklocka? Sämsta jag nånsin hört, det har varit standard sen det överhuvud taget infördes. Är min mobil buggad eller är det verkligen så råsämst som det verkar?

Varför stänger du av den?

Vad jag menar är, varför skapa ett problem som inte finns, låt nallen (åh ljuva 90-tal) vara på? ..tror inte att det är något strul med just ditt ex.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför stänger du av den?

Vad jag menar är, varför skapa ett problem som inte finns, låt nallen (åh ljuva 90-tal) vara på? ..tror inte att det är något strul med just ditt ex.

Med en batteritid på vad som känns som 2 timmar ser jag ingen nytta i att låta en mobil köra dubbelprocessor en hel natt bara för att kunna minnas ett klockslag. Måste vara det mest korkade jag hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...