Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Kan du utveckla lite mer? För jag har bara läst postiva omdömen om mobilen men ett minus var batteritiden men det kan jag förstå med en ny mobil. Min Xperia Arc var batteritiden värdelöst dem första månaderna.

Var väldigt hackigt när man växlade mellan hemskärmar och bläddrade runt i app-drawern. Touch-knapparna var rätt osköna också. HTC One S och One X gav ett MYCKET bättre intryck efter ~1 minuts pillande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i tankarna att köpa en Android-telefon, har fastnat mest för Galaxy S2 än så länge. Har läst lite rykten om att Samsung släpper en ny (Galaxy S3?) under våren/sommaren, någon som är mer insatt och har lite bättre koll som kan slänga in en kommentar?

Hur som, den egentliga anledningen till att jag skriver inlägget är för att ställa en (till) fråga: Hörde av en kompis ikväll att om man kör Android (säg Gingerbread, som väl är det senaste?), så kan man inte uppdatera till nästa version, utan måste då köpa en nyare telefon? :huh: Det låter i mina öron som ett skämt, och så måste det väl vara. Eller? :P

Och nu när vi ändå är inne på operativsystemet: Visst är det så att alla tillverkare har sina olika versioner av Android? Samsung gör sin egen, HTC sin egen osv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i tankarna att köpa en Android-telefon, har fastnat mest för Galaxy S2 än så länge. Har läst lite rykten om att Samsung släpper en ny (Galaxy S3?) under våren/sommaren, någon som är mer insatt och har lite bättre koll som kan slänga in en kommentar?

Hur som, den egentliga anledningen till att jag skriver inlägget är för att ställa en (till) fråga: Hörde av en kompis ikväll att om man kör Android (säg Gingerbread, som väl är det senaste?), så kan man inte uppdatera till nästa version, utan måste då köpa en nyare telefon? :huh: Det låter i mina öron som ett skämt, och så måste det väl vara. Eller? :P

Och nu när vi ändå är inne på operativsystemet: Visst är det så att alla tillverkare har sina olika versioner av Android? Samsung gör sin egen, HTC sin egen osv?

Icecream Sandwich är senaste.

Helt ute och cyklar är han inte, alla gamla mobiler får inte den senaste androidversionen. Jag har till exempel inte den senaste versionen på min HTC Desire HD, men min klasskompis som är någorlunda insatt sade att det bekräftats ett släpp av Icecream Sandwich även till min telefon.

Så var det med förra androidsläppet också, jag fick det senare till min telefon.

Så, med en ny telefon, till exempel Galaxy S2, får man den senaste versionen direkt. Det kan jag bekräfta då klasskompisen jag nämnde har just S2. (Tror att även Kebab har den?)

Nåväl, jag är absolut ingen expert inom android. Så ta inte mina ord som lag, men det är ungefär så jag uppfattat att läget är, och tror det stämmer någorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja på min Xperia Arc så vart batteritiden bättre efter ett tag samt när dem släppte en uppdatering. Jag har inte behövt ladda mobilen lika mycket som jag behövde ibörjan när jag hade precis köpt mobilen.

Xperia Arc håller ju fortfarande måttet (med råge) om du frågar mig, jag hade inte bytt en sådan mot en Xperia S!

Jag går i tankarna att köpa en Android-telefon, har fastnat mest för Galaxy S2 än så länge. Har läst lite rykten om att Samsung släpper en ny (Galaxy S3?) under våren/sommaren, någon som är mer insatt och har lite bättre koll som kan slänga in en kommentar?

Galaxy S2 är en dunderlur som absolut är värd sina ~4000 kronor. Har inte sett några tester på länge, men vet att den fortfarande är en av telefonerna med bäst prestanda. Men den släpptes för snart ett år sedan, och hade jag varit i dina kläder så hade jag varit ganska nyfiken på en nyare modell. Galaxy S3 har det kommit lite (kanske fejkade) bilder på och sådär, så jag skulle gissa att den kommer någon gång under året. Edit: Såg dusses inlägg nu. :P

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xperia Arc håller ju fortfarande måttet (med råge) om du frågar mig, jag hade inte bytt en sådan mot en Xperia S!

Mja den blir lite seg till och från märkte det när jag såg senaste systemstart var nästan på 400h så var den rätt så seg när man använde vissa appar eller skulle skriva sms till och från att han stannar upp. Men jag är fortfarande nöjd över min Arc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i tankarna att köpa en Android-telefon, har fastnat mest för Galaxy S2 än så länge. Har läst lite rykten om att Samsung släpper en ny (Galaxy S3?) under våren/sommaren, någon som är mer insatt och har lite bättre koll som kan slänga in en kommentar?

Hur som, den egentliga anledningen till att jag skriver inlägget är för att ställa en (till) fråga: Hörde av en kompis ikväll att om man kör Android (säg Gingerbread, som väl är det senaste?), så kan man inte uppdatera till nästa version, utan måste då köpa en nyare telefon? :huh: Det låter i mina öron som ett skämt, och så måste det väl vara. Eller? :P

Och nu när vi ändå är inne på operativsystemet: Visst är det så att alla tillverkare har sina olika versioner av Android? Samsung gör sin egen, HTC sin egen osv?

Värt att poängtera dock är att det finns en hel del custom ROMs att ladda ner om man nu sitter på en telefon som tillverkaren inte orkar uppdatera längre. Jag själv kör med CyanogenMod till min S2a och de var mycket snabbare med ICS än Samsung. Samma sak med min gamla HTC Hero, HTC var riktigt sega med att leverera 2.1 så jag flashade in en rom själv och när jag sen sålde telefonen flashade jag in 2.3 då HTC inte släppte några fler uppdateringar efter 2.1.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Finns det någon "köpa ny mobil for dummies"-sida? Min (urusla) telefon håller på att ge sig totalt, och jag funderar lite på att köpa en android eller något. Är dock en fattiglapp så då blir det någon budgetvariant för max 2 lök. Är det värt att köpa en android för så lite? Jag kan ingenting om dagens telefoner så jag känner mig ganska lost. Däremot vet jag att jag vill ha en telefonjävel som håller.

Min nuvarande kan jag inte skicka sms från, och måste dessutom starta om flera gånger per dag för att kunna använda. Min förra telefon led av dövhet eftersom volymen pajade och fastnade på en "jag hör knappt ett skit"-nivå, och den jag hade innan det stängde av sig mitt i telefonsamtal.

Några tips? Annars så överväger jag att gräva fram min gamla 3310, den är ju åtminstone hållbar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon "köpa ny mobil for dummies"-sida? Min (urusla) telefon håller på att ge sig totalt, och jag funderar lite på att köpa en android eller något. Är dock en fattiglapp så då blir det någon budgetvariant för max 2 lök. Är det värt att köpa en android för så lite? Jag kan ingenting om dagens telefoner så jag känner mig ganska lost. Däremot vet jag att jag vill ha en telefonjävel som håller.

Min nuvarande kan jag inte skicka sms från, och måste dessutom starta om flera gånger per dag för att kunna använda. Min förra telefon led av dövhet eftersom volymen pajade och fastnade på en "jag hör knappt ett skit"-nivå, och den jag hade innan det stängde av sig mitt i telefonsamtal.

Några tips? Annars så överväger jag att gräva fram min gamla 3310, den är ju åtminstone hållbar. :D

Prova den här köpguiden.

Annars finns ju Blade II som släpptes nu nyligen. Det är en telefon i Mycket-android-för-pengarna-klassen som går på lite under 2000kr (1600 om du har Comviq).

Har själv en Blade(den första) som jag köpte för 999kr för ett år sedan och har varit riktigt nöjd med den, men känner att det börjar bli dags att uppgradera till tvåan nu. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prova den här köpguiden.

Annars finns ju Blade II som släpptes nu nyligen. Det är en telefon i Mycket-android-för-pengarna-klassen som går på lite under 2000kr (1600 om du har Comviq).

Har själv en Blade(den första) som jag köpte för 999kr för ett år sedan och har varit riktigt nöjd med den, men känner att det börjar bli dags att uppgradera till tvåan nu. :P

Bra guide, dock fick jag bara upp superdyra telefoner! (Valde nästan bara "spelar ingen roll", så speciellt petig var jag faktiskt inte!)

Har suttit på prisjakt hela dagen nu och har faktiskt tittat lite på den där Blade II. Kanske går och tafsar lite på den i någon fysisk butik för att se hur den känns. Märket gör mig lite tveksam - ZTE, vad fan är det liksom? Hur mycket bör man oroa sig för att få ett måndagsexemplar, alternativt ett måndagsmärke? :D Jag är så sjukt trött på mobiler vars allra väsentligaste funktioner krånglar - samtidigt är det rätt många telefoner som fått kritik just för det där. Allt från telefoner som hänger sig om man har uppe för många sms-konversationer till telefoner som stänger av sig under samtal eller börjar brusa som fan efter några månader.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra guide, dock fick jag bara upp superdyra telefoner! (Valde nästan bara "spelar ingen roll", så speciellt petig var jag faktiskt inte!)

Har suttit på prisjakt hela dagen nu och har faktiskt tittat lite på den där Blade II. Kanske går och tafsar lite på den i någon fysisk butik för att se hur den känns. Märket gör mig lite tveksam - ZTE, vad fan är det liksom? Hur mycket bör man oroa sig för att få ett måndagsexemplar, alternativt ett måndagsmärke? :D Jag är så sjukt trött på mobiler vars allra väsentligaste funktioner krånglar - samtidigt är det rätt många telefoner som fått kritik just för det där. Allt från telefoner som hänger sig om man har uppe för många sms-konversationer till telefoner som stänger av sig under samtal eller börjar brusa som fan efter några månader.

Jo, visst har man fått lite konstiga reaktioner från folk när de frågat vad man har för telefon, men tycker ändå att Blade är bra skit och har aldrig stött på de problem som du nämner. Men det kanske är lite coolare att ha en HTC ändå.wink_684833_0.gif

Och risken att man får ett måndagsexemplar finns ju alltid, oavsett tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...