Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Med en batteritid på vad som känns som 2 timmar ser jag ingen nytta i att låta en mobil köra dubbelprocessor en hel natt bara för att kunna minnas ett klockslag. Måste vara det mest korkade jag hört talas om.

Du laddar telefonen varje kväll/natt. Faktiskt så fort du inte använder den och har en laddare i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att batteritiden är som den är går ju inte att göra något åt och tyvärr kan man inte vänta sig att ett batteri ska hålla i två veckor som de gjorde förr. Det jag däremot kan tycka är ett minimum är att en telefon ska kunna stängas av och fortfarande ha koll på en så oerhört enkel sak som en alarmklocka. Är det för mycket begärt? Till och med PSPn kunde klockas ned till 1 Mhz eller sleepmode för att göra sånt.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att batteritiden är som den är går ju inte att göra något åt och tyvärr kan man inte vänta sig att ett batteri ska hålla i två veckor som de gjorde förr. Det jag däremot kan tycka är ett minimum är att en telefon ska kunna stängas av och fortfarande ha koll på en så oerhört enkel sak som en alarmklocka. Är det för mycket begärt? Till och med PSPn kunde klockas ned till 1 Mhz eller sleepmode för att göra sånt.

Fast, åter igen. Varför stänger du av telefonen under nätterna?

Att hävda att du stänger av telefonen för att spara batteri är inte så smart, i och med att du lätt kan ladda telefonen medan du sover. Då sparar du inte bara batteri, du fyller upp den till max igen.

Du kan ha igång telefonen hela natten och bli väckt av alarmet, samtidigt som du har ett fullt batteri som bör räcka hela dagen. Win-win.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även litiumjonbatterier lider av att laddas när de inte är tomma, så om jag har 40-60 procent batteri kvar ska jag inte behöva ladda bara för att bli väckt av klockan. Det som däremot funkar och som inte kräver så mycket batteri är att slå på flygläget. Det drog ca fem procent över natt, men korkat är det likväl. Måste kanske köpa en riktig väckarklocka, för det här är ju skitdåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom väldigt motsägelsefullt att först nämna att smartphones har dålig batteritid(i jämförelse med gamla mobiler) och sedan inte vilja ladda den under natten, utan börja dagen med cirkus 40%? Samtidigt som det är för mycket att den drar 5% (vilket jag har svårt att tro) med flygplansläge?

Smartphones laddar man när man har möjlighet, så är det bara, man måste vara lite smart för att alltid ha batteri i en sådan phone.. Heh..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, okej, vi väljer något annat då, om ni inte tycker det är så märkligt.

Ponera att man ska ut i skärgården, ut och campa i skogen eller på annat sätt vara helt utan laddningsmöjligheter. Vad ska man då göra under sju dagars hajk? Man har batteri till de första tolv timmarna om den är igång hela tiden, men man kan ju stänga av. Om man åtminstone vill ha väckarklocka varje morgon så kommer inte det gå, för telefonen måste vara påslagen i åtta-tio-tolv timmar bara för att klara av att hålla en simpel timer igång. Är det inte rätt lame?

Det är underligt att ett sex år gammalt 900mAh-batteri håller tio gånger bättre än ett purfärskt 1600mAh-batteri. Korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, okej, vi väljer något annat då, om ni inte tycker det är så märkligt.

Ponera att man ska ut i skärgården, ut och campa i skogen eller på annat sätt vara helt utan laddningsmöjligheter. Vad ska man då göra under sju dagars hajk? Man har batteri till de första tolv timmarna om den är igång hela tiden, men man kan ju stänga av. Om man åtminstone vill ha väckarklocka varje morgon så kommer inte det gå, för telefonen måste vara påslagen i åtta-tio-tolv timmar bara för att klara av att hålla en simpel timer igång. Är det inte rätt lame?

Det är underligt att ett sex år gammalt 900mAh-batteri håller tio gånger bättre än ett purfärskt 1600mAh-batteri. Korrekt?

Nej, inte alls underligt, strömförbrukningen i dagens telefoner är bra mycket högre. Du kan om du vill klocka ner din telefon manuellt för att få länge batteritid.

Finns en simpel anledning till att väckarklockan inte fungerar. Det är en app, en app har bara begränsad tillgång till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan om du vill klocka ner din telefon manuellt för att få länge batteritid.

Finns en simpel anledning till att väckarklockan inte fungerar. Det är en app, en app har bara begränsad tillgång till telefonen.

Har letat efter det men hittar inget. Måste man roota eller finns det nån inställning för det? Under Energitips står det nån kryptisk lista över saker man kan göra för att dämpa strömförbrukningen, med en ofullständig mening om "Dubbla kärnor -> max", men ingen inställning för det.

Jo, det är sant, men appen är ju inbyggd. Varken den eller den mest populära hämtningsbara appen stöder det ju.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat efter det men hittar inget. Måste man roota eller finns det nån inställning för det? Under Energitips står det nån kryptisk lista över saker man kan göra för att dämpa strömförbrukningen, med en ofullständig mening om "Dubbla kärnor -> max", men ingen inställning för det.

Jo, det är sant, men appen är ju inbyggd. Varken den eller den mest populära hämtningsbara appen stöder det ju.

Underklockning är inte något som är oficiellt. Finns säkert guider på google, har dock ingen aning om hur svårt det är.

Alla appar behandlas lika i telefonen (min gissning) och utvecklarna har valt inte att lägga in stöd för detta eftersom att göra undantag för en app fungerar väldigt dåligt och är inte smart. Man vill heller inte ge en app den kontrollen över telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även litiumjonbatterier lider av att laddas när de inte är tomma

Vad har du fått det ifrån? Dagens mobiltelefoner lider mest av att tömmas helt på kräm. 40% brukar man säga är ungefär optimalt för laddning från vad jag vet.

Ponera att man ska ut i skärgården, ut och campa i skogen eller på annat sätt vara helt utan laddningsmöjligheter. Vad ska man då göra under sju dagars hajk? Man har batteri till de första tolv timmarna om den är igång hela tiden, men man kan ju stänga av. Om man åtminstone vill ha väckarklocka varje morgon så kommer inte det gå, för telefonen måste vara påslagen i åtta-tio-tolv timmar bara för att klara av att hålla en simpel timer igång. Är det inte rätt lame?

Det är för många av oss ett väldigt nischat problem, du kanske hajkar oftare än jag men om det skulle inträffa för mig skulle jag helt enkelt bara ta med mig en liten larmklocka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, okej, vi väljer något annat då, om ni inte tycker det är så märkligt.

Ponera att man ska ut i skärgården, ut och campa i skogen eller på annat sätt vara helt utan laddningsmöjligheter. Vad ska man då göra under sju dagars hajk? Man har batteri till de första tolv timmarna om den är igång hela tiden, men man kan ju stänga av. Om man åtminstone vill ha väckarklocka varje morgon så kommer inte det gå, för telefonen måste vara påslagen i åtta-tio-tolv timmar bara för att klara av att hålla en simpel timer igång. Är det inte rätt lame?

Det är underligt att ett sex år gammalt 900mAh-batteri håller tio gånger bättre än ett purfärskt 1600mAh-batteri. Korrekt?

Okej, jag är beredd att hålla med om att en smartphone inte är optimal som väckarklocka på hajk.

Kom igen, ja! Det är en funktionalitet som inte är likadan som tidigare, men läs igenom ditt exempel och ta en funderarare.. Det är inte hela världen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du fått det ifrån? Dagens mobiltelefoner lider mest av att tömmas helt på kräm. 40% brukar man säga är ungefär optimalt för laddning från vad jag vet.

Det är för många av oss ett väldigt nischat problem, du kanske hajkar oftare än jag men om det skulle inträffa för mig skulle jag helt enkelt bara ta med mig en liten larmklocka.

Okej, jag är beredd att hålla med om att en smartphone inte är optimal som väckarklocka på hajk.

Kom igen, ja! Det är en funktionalitet som inte är likadan som tidigare, men läs igenom ditt exempel och ta en funderarare.. Det är inte hela världen!

Jupp, nischat är det, men det är märkligt att med så smarta funktioner, GPS och allt vad det heter, kan man inte klara av de mest banala sakerna. Det är mest principen jag gnäller över, som ni förstår. Så stor grej just med väckarklocka är det naturligtvis inte.

Det är dock rätt oroväckande att mobiler nuförtiden "inte är byggda för att" klara av mer än ~15 timmars standby. Jag tycker det är rätt rimligt att begära fem till sju dagars batteritid om man inte använder den till något annat än att vara uppe på telenätet. Jag tror att det faktiskt kan komma att bli ett riktigt problem om man är ute på längre utflykter, till exempel i skärgården, och inte har möjlighet att bli nådd efter det första dygnet om man inte köpt sig tvivelaktiga reseladdare från Taiwan. Vad händer i en nödsituation?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, nischat är det, men det är märkligt att med så smarta funktioner, GPS och allt vad det heter, kan man inte klara av de mest banala sakerna. Det är mest principen jag gnäller över, som ni förstår. Så stor grej just med väckarklocka är det naturligtvis inte.

Det är dock rätt oroväckande att mobiler nuförtiden "inte är byggda för att" klara av mer än ~15 timmars standby. Jag tycker det är rätt rimligt att begära fem till sju dagars batteritid om man inte använder den till något annat än att vara uppe på telenätet. Jag tror att det faktiskt kan komma att bli ett riktigt problem om man är ute på längre utflykter, till exempel i skärgården, och inte har möjlighet att bli nådd efter det första dygnet om man inte köpt sig tvivelaktiga reseladdare från Taiwan.

Har man en smartphone vet man om batteritiden.

De som hajkar i en vecka utan el kan välja att ha med en telefon med lång batteritid ELLER ha den påslagen i över 9 dagar (med iPhone 5 som exempel) utan att tända skärmen eller använda appar, utan att batteriet tar slut. Tycker man att det är problematiskt att inte kunna kolla en timme Youtube varje kväll på hajken så for man nog bara acceptera att teknikutvecklingen inte är där än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en smartphone vet man om batteritiden.

De som hajkar i en vecka utan el kan välja att ha med en telefon med lång batteritid ELLER ha den påslagen i över 9 dagar (med iPhone 5 som exempel) utan att tända skärmen eller använda appar, utan att batteriet tar slut. Tycker man att det är problematiskt att inte kunna kolla en timme Youtube varje kväll på hajken så for man nog bara acceptera att teknikutvecklingen inte är där än.

Vore det såpass skulle jag inte tycka det var nåt problem. Det jag får höra är ju att det är helt normalt att vara totalt beroende av laddning varje natt.

Btw gjorde jag lite research på det här med batterier och jo, det är visst inget vidare bra att som praxis ladda ur dem fullständigt och sen ladda upp dem, men att man bör göra så under de första fåtalet cykler så att maxkapaciteten ställs in. Därefter är det 40% som är optimum, eller åtminstone inte lägre än 20%.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det såpass skulle jag inte tycka det var nåt problem. Det jag får höra är ju att det är helt normalt att vara totalt beroende av laddning varje natt.

Btw gjorde jag lite research på det här med batterier och jo, det är visst inget vidare bra att som praxis ladda ur dem fullständigt och sen ladda upp dem, men att man bör göra så under de första fåtalet cykler så att maxkapaciteten ställs in. Därefter är det 40% som är optimum, eller åtminstone inte lägre än 20%.

9 dagars standby-tid är taget från apples hemsida men jag antar att de inte ljuger. Andra smartphones ligger i samma klass.

Om man har skärmen tänd flera timmar och kör krävande appar så klarar man sällan två dagar utan laddning. Men som sagt är detta allmänt känt och om batteriet ska räcka längre får telefonen ligga i just standby.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, okej, vi väljer något annat då, om ni inte tycker det är så märkligt.

Ponera att man ska ut i skärgården, ut och campa i skogen eller på annat sätt vara helt utan laddningsmöjligheter. Vad ska man då göra under sju dagars hajk? Man har batteri till de första tolv timmarna om den är igång hela tiden, men man kan ju stänga av. Om man åtminstone vill ha väckarklocka varje morgon så kommer inte det gå, för telefonen måste vara påslagen i åtta-tio-tolv timmar bara för att klara av att hålla en simpel timer igång. Är det inte rätt lame?

Det är underligt att ett sex år gammalt 900mAh-batteri håller tio gånger bättre än ett purfärskt 1600mAh-batteri. Korrekt?

Alltså, jag varnade dig om det här tidigare...

Det du ska tänka på är att det blir en ENORM omställning i batteritid om du är van vid din gamla k750. Använder man telefonen flitigt så håller inte batteriet ens från morgon till kväll. Så ifall du ska ut och skogsmulla framöver så är det nog bra att ta med sig din gamla telefon.

Dagens batteristandard är ganska gammal och helt enkelt inte tillräcklig för våra telefoner. Det är irriterande, men vill man ha en smartphone så får man ta det för vad det är.

MEN eftersom du lämpligt nog inte köpte en iPhone så kan ditt problem med billiga medel bli lite mindre tack vare ett extra, 2000 mAh-batteri.

Har letat efter det men hittar inget. Måste man roota eller finns det nån inställning för det? Under Energitips står det nån kryptisk lista över saker man kan göra för att dämpa strömförbrukningen, med en ofullständig mening om "Dubbla kärnor -> max", men ingen inställning för det.

Jo, det är sant, men appen är ju inbyggd. Varken den eller den mest populära hämtningsbara appen stöder det ju.

Om du går in på "energisparläge" under inställningar så kan du göra så att telefonen klockas ner litegrann. Vet inte hur mycket nytta det gör, men jag har så att energisparläget går på när jag bara har 30% kvar. Vill du ta till mer extrema åtgärder så finns det visa ROMar som är inriktade på att maxa batteritid och som kan ge en veckas batteritid med måttligt användande. Har ingen källa på det här, men läste om det för någon månad sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...