Jump to content

Bildredigeringstråden


Speeder
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Är det någon som kan det här med gifs?

Jag har börjat använda min tumblr, och fick väldans lust att göra lite gifs. Jag blir dock skogstokig på det här med filstorleken - 500kb känns oförskämt lite att röra sig kring! Hur gör folk? Jag försöker ta bort frames, förminska, dra ner på antal färger, ändå landar filstorleken på minst 1,5MB typ. Med den storleken så talar vi dessutom om väldigt små, pixliga bilder.

Någon som vet hur man skall gå till väga? Observera att jag syftar på filmklipp som jag gjort om till giffar nu - jag har inga problem med dom jag gör från grunden i photoshop. (Dom brukar ju dock inte innehålla speciellt många frames i vilket fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kan det här med gifs?

Jag har börjat använda min tumblr, och fick väldans lust att göra lite gifs. Jag blir dock skogstokig på det här med filstorleken - 500kb känns oförskämt lite att röra sig kring! Hur gör folk? Jag försöker ta bort frames, förminska, dra ner på antal färger, ändå landar filstorleken på minst 1,5MB typ. Med den storleken så talar vi dessutom om väldigt små, pixliga bilder.

Någon som vet hur man skall gå till väga? Observera att jag syftar på filmklipp som jag gjort om till giffar nu - jag har inga problem med dom jag gör från grunden i photoshop. (Dom brukar ju dock inte innehålla speciellt många frames i vilket fall.)

Var kommer 500kb-gränsen ifrån? Men det som tar absolut mest storlek i en gif är längden. Håll dig till 1-2 sekunder och 320x240px så borde den inte bli för stor.

Den här jag gjorde är till exempel bara på 300kb.

11gk9jo_1244960_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Behöver egentligen bara bildadressen och Imageshack kräver registrering, så jag kan like gärna dela med mig av den här. Logga till en stuntfilm, min sista för övrigt.

Visst måste det väl ändå finnas ett roligare mönster att fylla texten med än ett av de som följer med Photoshop som standard? rolleyes_1184336_0.gif

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst måste det väl ändå finnas ett roligare mönster att fylla texten med än ett av de som följer med Photoshop som standard? rolleyes_1184336_0.gif

Det var verkligen ingenting jag gjorde seriöst med tanke på att det var till en stuntfilm och ingenting annat :P Slängde ihop det på någon minut och nöjde mig med hur det blev.

eXotic: Nej, ingen speciell anledning, ville att det skulle se lite trashigare ut bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Det var verkligen ingenting jag gjorde seriöst med tanke på att det var till en stuntfilm och ingenting annat :P Slängde ihop det på någon minut och nöjde mig med hur det blev.

eXotic: Nej, ingen speciell anledning, ville att det skulle se lite trashigare ut bara.

Fair enough att det "bara" är till en stuntfilm och att man kan slänga ihop någonting rätt snabbt, men det där jävla bubbelmönstret måste vara det värsta som finns. Usch säger jag bara! :rolleyes: Alla andra standardmönster i photoshop är bättre än det där, IMO.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag söker någon angående ett designuppdrag!

Jag är lite trött på att tjaffsa i Paint när jag ska försöka göra min kanal på Twitch lite snyggare, så jag försöker anlita lite proffshjälp!

Jag skulle gärna vilja att någon kan fixa ett schysst coverphoto för min Facebooksida för min stream också.

Jag är t.o.m beredd att betala för besväret!

Kontakta mig här eller i ett PM om någon är intresserad!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Gjorde ett gäng signaturer till lite folk på ett forum.

Protip: Lek runt med blending mode och variera opaciteten på dina mönster (prickarna/strecken)!

När jag ändå är i den här tråden kan jag posta ett par submissions till Reddits Photoshopbattles.

Presenterar dem i formen före/efter.

n8ILFwR_1249429_0.jpg

07GFWqe_1249429_1.jpg

qTIa7Kt_1249429_2.jpg

HHgN6RM_1249429_3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Duger det här som tryck till baksidan av en hoodie åt en seriös förening?

Layouten är snygg och stilren men jag tror att det vore bra om 13/14 och "Affärsjuridiska..." bytte plats eftersom fokus bör ligga på vad det är ni representerar snarare än perioden och vem som ingår. Med det sagt bör alltså "Affärsjuridiska... " enligt min högst oprofessionella åsikt stå med stora (större) bokstäver och på rätt håll.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Duger det här som tryck till baksidan av en hoodie åt en seriös förening?

Jag tycker inte du borde blanda versaler och gemener, jag tror det blir snyggare om du skriver allt i versaler och sedan kan du särskilja första bokstaven i ett namn på ett annat sätt, antingen genom en annan färg eller genom att skala bokstaven pyttelite större.

Stora feta Helvetica t e x:

helvetica-poster_1249555_0.jpg

Sedan vet jag inte om jag tycker om idén, det blir fort väldigt pyttigt och rörigt när du ska trycka in så många namn på baksidan av en hoodie, men det kanske inte är du som har bestämt att det ska vara så.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...