Jump to content

Vilken webbläsare använder ni år 2014?


Kebab
 Share

  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Man ska använda Firefox. :yes:

Detta fick mig att inse att jag inte har kollat på alternativa webbläsare de senaste tre åren. Körde FF i många, många år, men när Chrome var nytt så testade jag den en kväll och har aldrig sneglat tillbaka efter det. Då tyckte jag att den var minimalistisk, extremt användarvänlig och snabb. Allt detta gäller ju fortfarande, men har FF något som väger till dess fördel? Har använt den lite hastigt nu och inser att man scrollar mycket trevligare där, men annars ser jag inga tydligare fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

/.../Körde FF i många, många år, men när Chrome var nytt så testade jag den en kväll och har aldrig sneglat tillbaka efter det./.../

This.

Provade FF någon timme för ett halvår sedan men det var inget som fick mig att fastna för det igen, sedan dess har Chrome tillhandahållit all por... tung journalistik för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Firefox sen Netscape gick i graven. Varför?

  • Jag har vant mig vid Firefox och dess utseende (använder Noia-temat sen många år). Jag kan Firefox.
  • Jag använder många plugins och scripts och några av dem finns bara till FF.
  • Jag gillar inte att Google ska ha ett finger med i ALLT som händer på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte att Google ska ha ett finger med i ALLT som händer på internet.

This. FUCKING THIS.

Helt sjukt att ett bolag kan ha så mycket information om en. Inte nog med att man oavsett läsare ska få en massa datauppgifter lagrade kring ens beteende (som passivt accepteras genom att ha cookies etc) - använder man deras webbläsare måste de ju veta precis allt man över huvud taget kan göra online. Jag tycker det finns saker jag helst inte använder min androidtelefon till ens.

Vote: Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Firefox sen Netscape gick i graven. Varför?



  • Jag gillar inte att Google ska ha ett finger med i ALLT som händer på internet.

Använder Chrome men borde byta just av den anledningen. Är dock inte så tillfredsställd av FFs utseende, det var därför jag började köra Chrome. Funderar på att byta till FF eller kanske Opera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pots8jV_1257082_0.jpg

Hehe.

-----------

Jag använder Chrome och har gjort det sedan ett gäng år tillbaka. Innan dess använde jag Firefox. Anledningen till att jag väljer Chrome över Firefox:

- Chrome känns fortfarande snabbare. Skillnaden är definitivt inte lika märkbar som när jag först prövade Chrome, men jag tycker fortfarande den finns där.

- Chrome är mer cleant: Mindre och färre ikoner och menyrader lämnar plats till mer webbsida istället.

- Superbar. Har Firefox infört det här än? Chrome lär sig hitta sökfältet på vilken sida du än går in på och du kan sedan söka på sidan direkt genom adressfältet. Alltså, vill jag söka på engelska wikipedia skriver jag "en.w" (resten av adressen brukar fylla i sig själv), sedan tab och sedan kan jag omedelbart söka på engelska wikipedia. Vil jag söka på svenska skriver jag "sv.w" istället. "You" + tab och jag söker omedelbart på YouTube utan att besöka sidan. Vet inte om Firefox har skaffat den här funktionen än, använder FF ibland på jobbet och såvitt jag kan se har de fortfarande kvar sitt "snabbsök"-fält till höger om adressfältet som känns uråldrigt i jämförelse.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pots8jV_1257082_0.jpg

Hehe.

-----------

Jag använder Chrome och har gjort det sedan ett gäng år tillbaka. Innan dess använde jag Firefox. Anledningen till att jag väljer Chrome över Firefox:

- Chrome känns fortfarande snabbare. Skillnaden är definitivt inte lika märkbar som när jag först prövade Chrome, men jag tycker fortfarande den finns där.

- Chrome är mer cleant: Mindre och färre ikoner och menyrader lämnar plats till mer webbsida istället.

- Superbar. Har Firefox infört det här än? Chrome lär sig hitta sökfältet på vilken sida du än går in på och du kan sedan söka på sidan direkt genom adressfältet. Alltså, vill jag söka på engelska wikipedia skriver jag "en.w" (resten av adressen brukar fylla i sig själv), sedan tab och sedan kan jag omedelbart söka på engelska wikipedia. Vil jag söka på svenska skriver jag "sv.w" istället. "You" + tab och jag söker omedelbart på YouTube utan att besöka sidan. Vet inte om Firefox har skaffat den här funktionen än, använder FF ibland på jobbet och såvitt jag kan se har de fortfarande kvar sitt "snabbsök"-fält till höger om adressfältet som känns uråldrigt i jämförelse.

Plus att det är nice att kunna synka flikar och bokmärken mellan enheter.

När jag använde Firefox var jag tvungen att exportera och importera bokmärken, och installera om tillägg vid formatering. Nu gör jag ingenting, bara att logga in på sitt googlekonto efter formateringen och så är alla bokmärken och tillägg tillbaka.

Det kan ju kanske ha ändrats under de åren som jag använt Chrome visserligen, men jag känner ingen större anledning att vända tillbaka och testa.

Om Google vill se vad jag gör på Internet så låt gå för det. Skulle jag vilja göra saker som jag verkligen inte vill att någon människa alls ska känna till så använder jag en anonym webbläsare istället. Skulle alltså inte hellre gå över till Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen här som använder Tor eller har erfarenhet av det?

Njä, terrat Tor Browser, men kör på (Open)VPN just nu.

---

Kör Chrome av vaneskäl, och då på grund av att det var löjligt mycket snabbare än FF då det lanserades. Med ny dator, SSD, förbättrad minneshantering i nya FF osv., borde jag förmodligen testa FF igen.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Firefox sen Netscape gick i graven.

Hmm, nu läste jag att Netscape "gick i graven" så sent som 2008, men jag slutade använda den mycket tidigare. Runt 2001-02 tror jag.

Hehe.

Det finns inget konspirationsteoretiskt i det här. Det är en helt relevant och förnuftig inställning att vara kritisk till Googles framfart. Du verkar se allt ur ett snävt individperspektiv och kör med det utslitna "jag har inget att dölja"-argumentet. Det är inte som att jag sitter i foliehatt och är rädd för att Google sparar mina sökloggar eller läser mina mail (iofs använder jag inte gmail längre). Det handlar om principer. Det är oroväckande att EN aktör, ett megaföretag, kontrollerar så mycket av kommunikationen och informationsflödet som sker på internet. Det värsta är ju att Google ständigt försöker styra in folk på deras tjänster bakvägen. T.ex. för inte så många år sen blev det obligatoriskt att koppla youtube-kontot till ett google-konto och nu senast vill man tvinga youtubarna att använda fiaskot Google Plus. För en tid sen läste jag den dystopiska romanen The Circle av Dave Eggers som handlar om exakt de här sakerna - dvs problemen och riskerna med att ett stort teknologiföretag får allt för mycket inflytande över information och kommunikation. Jag kan inte påstå att boken var litteratur av den högre skolan men den belyste många intressanta synpunkter och kan rekommenderas av den anledningen.

Jag vill förresten poängtera att det ovan inte är den främsta anledningen till att jag inte använder Chrome. Även om Chrome var ett amatörprojekt skulle jag välja Firefox, för jag tycker helt enkelt att FF är en bättre webbläsare. Snabbsökfältet till höger är förresten en orsak till att jag föredrar FF. ;)

Det är ingen här som använder Tor eller har erfarenhet av det?

Jag har testat den men den är inte praktisk som vardagsbrowser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Chrome nu på senare tid, har för mig att jag testade byta för att Firefox började krångla för mig, flash vart ett helvete att använda efter ett tag och fuckade ur Youtube och Twitch för mig så jag testade chrome.

Körde Eldräven sen låååååångt tillbaka för att det var smidigt, simpelt att använda och sjukt customizable.

Men somsagt, bytte till chrome, var lite "wuäh" över det hela, men nu har jag blivit van med det

+somfan att det sparar bokmärken etc på mot ens Google konto så man inte behöver oroa sig för att spara massa bokmärken etc om man formaterar eller dylikt, logga in mot ditt Google konto och allt finns där igen. Skönt som fan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...