Jump to content

Svensk politik


The Dude
 Share

Recommended Posts

Senaste Sifo-undersökningen ger S det lägsta resultatet sedan mätningarna startade 1967. M är största parti. Synd bara att AKB är som en robot, jag tycker hon känns helt ointressant som partiledare (och eventuell statsminister)...

http://www.svd.se/svd-sifo-m-storsta-parti--bottenrekord-for-s/om/sverige

 

 

AKB är skittråkig och jag tror att hon är nästan lika oförberedd på att axla ansvaret som statsminister som Löfven. Nåja, inte lika oduglig, men i alla fall inte redo. Två och ett halvt år kvar... två och ett halvt år kvar...tvåochetthalvtårkvar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska något sägas till Löfvens försvar så var han ju faktiskt inget förstahandsval till partiledarposten, snarare en mittenkandidat som både vänstersossar och högersossar kunde enas om. Med det sagt så har det ju nästan bara blivit tok med den här regeringen, och de lär falla hårt vid nästa val.

Utan någon politisk erfarenhet på riksdagsnivå kan dock tyckas att han borde ha tackat nej till nomineringen. Han var aldrig gjord för politiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Utan någon politisk erfarenhet på riksdagsnivå kan dock tyckas att han borde ha tackat nej till nomineringen. Han var aldrig gjord för politiken.

Jag vill minnas att det var exakt samma sak med Göran Persson. Han bad inte om att bli statsminister men valdes fram för att han var det vettigare alternativet istället för bland andra Mona Sahlin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att det var exakt samma sak med Göran Persson. Han bad inte om att bli statsminister men valdes fram för att han var det vettigare alternativet istället för bland andra Mona Sahlin.

Nja. Göran Persson hade långtgående politiska meriter. Löfven hade extremt liten politisk erfarenhet när han tog över partiledarposten; han hade inte ens suttit i riksdagen. Persson tog plats i kammaren redan på 80-talet. Att Persson inte var Socialdemokraternas förstahandsalternativ vet jag ingenting om, men det är väldigt enkelt att förstå att Persson var så mycket mer lämpad för partiledarrollen då, än Löfven var 2012. 

Löfven har det viktigaste jobbet i Sverige. Att han aldrig ens för en sekund har övervägt att han inte på något sätt över huvud taget är rätt person att leda en hel nation, är skamligt. Fullständigt jävla skamligt. Han kommer förmodligen sitta på tronen fram till valet 2018 med en riksdagsopposition som styr agendan mer än det statsbärande partiet, för att avgå efter en brutal valförlust för S och gå till historien som den minst erfarne, minst politiskt tränade och mest inkapabla statsministern Sverige har genomlidit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Det ser rätt kärvt ut för AKB just nu. Men det har inte kommit några förslag om vem som i så fall skulle ta hennes plats. Vad finns det ens för möjliga personer?

Edit: Fick mitt svar av SVT Nyheter

Det är alltså Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson som är hetast kandidat.. Kan bli intressant detta. 

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Kebab skrev:

Det ser rätt kärvt ut för AKB just nu. Men det har inte kommit några förslag om vem som i så fall skulle ta hennes plats. Vad finns det ens för möjliga personer?

Edit: Fick mitt svar av SVT Nyheter

Det är alltså Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson som är hetast kandidat.. Kan bli intressant detta. 

Nu har hon avgått.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2017-08-24 at 13:11, Kebab skrev:

Det är alltså Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson som är hetast kandidat.. Kan bli intressant detta. 

Tror M skulle kunna locka tillbaka lite traditionella gammelmoderater om de tog gamle försvarsministern Mikael Odenberg till partiledare, och han har själv sagt sig vara intresserad. Däremot skulle väl en stor falang i partiet se det som ett mossigt val. Och där är väl lite av pudelns kärna, partiet är fortsatt väldigt splittrat, med eller utan AKB.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Så nu har en samtyckeslag slagits igenom. Whoopdy doo. Frågar ni mig så är det en fin gest, men inget mer än så. Inget praktiskt över huvud taget. Problemet med att så många våldtäktsfall leder till friande domar är brist på bevis och hur de bevis man får in hanteras, samt dåligt arbete. Jag skrev ett väldigt långt inlägg om det, ni får mer än gärna läsa här och berätta var jag har fel. Vore intressant att höra era tankar här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Det är rätt mycket miljardregnande nu från både höger och vänster. Det är väl inte annat att vänta nu med bara månader kvar till valet. Vad jag inte förstår är varför så många politiker verkar tro att miljardregn hit och dit ska lösa alla samhällets problem. Visionerna verkar inte vara större än så. Och vad de senaste opinionsundersökningarna beträffar, duh! Lär bli stökigare än någonsin i september och jag ser inte fram emot det. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, såvida Sjuklövern inte har tänkt höja inkomstskatten (vilket är dödsstöten för det parti som vågar föra in det) så ser jag inte hur dom ska klara av att hålla samma välfärd inom alla sektorer utan att skära ner på något. 

Jag förstår att alla partier nu försöker smygsänka asylinvandringen till Sverige, men det är allt för sent för det nu, några månader innan valet. Ingen kan blunda för att den massinvandring vi haft under Löfvens styre inte gått som planerat.

Det är extrema bostadsbrister och det har helt enkelt kommit hit allt för många mot vad vi hunnit bygga upp nya bostäder för (Även för lite bostäder för dom som redan bodde här i dagsläget). Vårdköerna är högre än någonsin och det är inte heller så konstigt med en sådan befolkningsökning, men skulle vara intressant om det hade gjorts någon undersökning av var alla som står i kön härstammar ifrån. Detta är det aldrig något vi kommer få reda på då det anses vara ointressant. Om invånarantalet ökar med 500.000 och vårdköerna ökar med samma siffra behöver du inte vara raketforskare för att lista ut vad som gjort att köerna ökat förvisso.

I mina ögon så finns pengarna bara att spara bland invandring och försvar.

Sjukvård 10.9% (502 Miljarder) - Behöver ökas för att få ner vårdköerna och anställa mer folk.

Försvar 1% (46 Miljarder) - Vi är ett icke-land. Vi kan inte försvara oss mot något större land. Det är fakta. Fortsätt hålla oss neutrala så är det lugnt.

Skola 5% (260 Miljarder) - Vi ligger i botten på alla listor inom EU. Här behövs det göras stora satsningar.

Invandring 1% (50 Miljarder) - Finns inget boende, köer inom sjukvård och knackig skola. Kräver även specialutbildningar för Svenskautbildning/Skolgång på annat språk.

Bostadsmarknad 4% (188 Miljarder) - 63% av landets kommuner lider av bostadsbrist. Behov av 71.000 bostäder/år fram till 2020. Här måste det läggas mer pengar om bostäderna ska komma fram i samma takt som befolkningen ökar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Kommer reka förtidsröstningslokalen så att AfS-sedlarna ligger kvar. Dagligen (på vardagar).

Det minsta man kan göra när man anmält sig som "aktivist" på deras hemsida. Det blir definitivt en röst på AfS till Riksdagen och sedan förmodligen (meningslösa) röster på NMR till kommun och landsting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Mark skrev:

Tror minsann det blir en röst på AfS till riksdagen i år.

Utöver det hoppas jag på en förändring i kommunen, så då har jag inte så mycket till val än att lägga en röst på Centern där. Ut med sossarna. Bring back utebadet.

Vad är det i AfS:s politik som gör att du kan tänka dig att rösta på dem?

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2018-09-07 at 22:22, dibel skrev:

Fantastisk valfinal med Alternativ för Sverige i Kungsträdgården idag. Riktigt hög energi hela tillställningen!

Första nationalistiska evenemanget för egen del sedan 2015!

Såg ut att vara en jävligt sunkig tillställning. Tycker det är synd att du håller på med det där.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...