Jump to content

En fråga om rasism!


ZcruweN
 Share

  

40 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det här är en väldigt simpel fråga, och det kan komma mycket sorts diskussionsmaterial ur den också.

Det är ju rasism vi pratar om, och den s.k rasismen har det varit mycket prat om i flera flera år.

Frågan lyder, kan du påstå att du är rasistisk. Så den generella frågan är riktad mot dig huvudsakligen!

Det finns en till fråga jag vill diskutera också, men den kommer inte in i pollen.

Hur ser ni på frågan att Sverige är så grymt halv-rasisiskt av sig?

Nu med tanken på att många invandrare ser våran nationalsång som "rasistisk" och ser även våra svenska flagga som rasistisk?

Är det vi det svenska folket som är för rädda för att säga emot detta, eller är det nånting som har gått jävligt fel som gör att vi klassas som så starka rasister?

Men om vi nu är så starka rasister, varför tar vi in så mycket invandrare i landet?

Jag hade kunnat skrivit ännu mer än vad jag har gjort hittils, men jag tycker vi stannar på detta.

Hur ställer ni er i frågan om rasism?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är stolt medlem i Ungdom Mot Rasism, och de har även gått med på att sponsra mig. Jag talar mot rasism varje dag, jag har vid flertalet tillfällen åkt på misshandel på grund av min starka anti-rasism och jag gör allt jag kan och mycket till för att utrota rasism helt och hållet.

"Man kanske inte kan krossa rasismen, men man kan krossa rasister" är mitt motto. Ni kan väl gissa vad jag röstade på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis inte, jag är en civiliserad gentleman och världsmedborgare.

Nu med tanken på att många invandrare ser våran nationalsång som "rasistisk" och ser även våra svenska flagga som rasistisk?

Gör invandrarna faktiskt det? Jag tror det är en myt och att det snarare beror på klassisk svensk försiktighet och konflikträdsla blandat med lite överdriven politisk korrekthet. Man vill inte riskera att förtreta sig med någon som skulle uppfatta det som stötande och därför väljer man istället att tona ner alltsammans. Sverige är ju för övrigt ett av väldigt få länder här i världen där patriotism anses vara lite fult och generande. Att högerextrema rörelser blivit affischpojkar för den svenska fosterlandskärleken är beklagligt men det är minst lika beklagligt att Svensson låtit det ske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att sverige generellt är ett ganska självhatande land. Det utländska ser man upp till och ens egna kultur, traditioner och liknande förkastar man. Notera att jag med ordet "utländsk" inte enbart syftar på MENA-länder som många kopplar det till. Att vifta med svenska flaggor, uttrycka nationalism eller patriotism eller liknande är något negativt i mångas ögon. Tror folk generaliserar för mycket, det finns väll alltid en risk att man blir utsatt för lite "Reductio ad Hitlerum" om man visar för mycket stolthet över sitt ursprung.

Sedan skyller vissa självhatet på invandringen eller mångkulturen, medan andra välkomnar det och ser det som en självklarhet att vår integritet inte är så viktig att bevara.

Jag säger varken bu eller bä, eftersom jag inte har någon bestämd åsikt om just ovanstående.

Däremot tror jag att vissa skulle kunna kalla mig för rasistisk för att jag kan dra rasistiska skämt, eller för att jag ogillar gangsterstilen som många 10-25åringar kör med. Dock är ju den stilen inte något som enbart invandrare kör med, utan även vissa svenskar (vilket nästan är töntigare).

Å andra sidan stör jag mig även på bondlurkar som åker epa, och dom är oftast genomsvenska. Dock bor jag i en förort i göteborg, därav är det vanligare att man ser dessa små lol-gangsters än raggarpojkar. Därav blir det lättare att man klassas som rasist än som "idiothatare". :D

Dessutom har jag inte mycket övers till Islam, men inte heller till kristendom eller egentligen någon utav de större religionerna. Även det är känsligt att uttrycka sig om.

Sedan värderar jag väll olika kulturer olika högt. Träffar jag en person från Somalia tar jag det med ett axelryck och hyser inget större intresse för denne baserat på hemlandet. Om någon däremot visar sig vara från Frankrike, Ryssland, Israel eller liknande så blir jag oftast direkt intresserad och vill höra mer om personens bakgrund. Och nej, det finns ingen större logik bakom de val av länder som jag finner spännande.

Jag tycker det är svårt att svara på om detta gör mig till en rasist eller inte, eftersom ordet rasist överanvänds och blir svårt att definera. Jag valde "passiv rasist" eftersom vissa säkert tycker att jag platsar under den kategorin, men personligen ser jag mig inte som en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad jag ska svara. Jag träffar folk från olika nationer varje dag - inte ibland, utan verkligen hela tiden - och sätter ingen särskild värdering i vilket land någon kommer ifrån. Kina, Frankrike eller Malaysia, det spelar egentligen ingen roll alls.

Däremot är jag väl snabb med att på förhand rynka lite på ögonbrynen när de säger att de kommer ifrån ett land vars enstaka individer jag haft problem med tidigare. Vi hade två idioter från Ghana i vår korridor ett tag, och när jag så träffade en annan person därifrån två år senare, blev jag skeptisk. Att personen visade sig vara fullkomligt vettig bevisar ju bara att fördomar baserade på ens egna erfarenheter knappast är befogade i alla lägen. Men det finns nog en social/biologiskt historisk förklaring till att man fungerar så. :ermm:

Jag vet inte. Svaret är väl nej men jag har ändå fördomar - som jag är medveten om att jag har och således förkastar. Fast de finns kvar till nästa tillfälle :wacko:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var mer rasist förut, men man har väl mognat till.

Jag sätter inte min fot i Rinkeby eftersom det är hög frekvens av brott i dessa områden och det är allmänt obehagligt (även om det faktiskt är ett finare område och generellt trevligare folk än vad många tror). Jag vet dock med mig att det inte har med befolkningens rötter att göra utan snarare den ekonomiska och sociala statusen i samhället.

Har bräddat min vy lite i.o.m. att jag flyttat till Dublin. Helt plötsligt är jag invandrare (förvisso i ett land som är relativt likt Sverige, men ändå), och jag gör precis det man baklagar invandrare i Sverige för, jag bor med svenskar i ett område med massor av svenskar och skandinaver. Dock ser jag inte att det är Irlands fel om jag inte integreras med lokalbefolkningen, det är helt upp till mig och jag skulle nog göra det (flytta till ett annat område, umgås med irländare etc.) i större utsträckning om jag inte bara var här i ett knappt år.

De som bosätter sig i invandrartäta områden får givetvis göra det, men man ska vara medveten om att man inte direkt gör det lätt för sig, och någon stans har man ett eget ansvar.

Sen har man fördomar, men så länge man i största utsträckning inser vad som är fördomar och inte så är det lugnt.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Som halvsvensk med en vit och en "svart" förälder hade det varit ganska lustigt. Sedan är det svårt att inte ha svaga fördomar, men de är inte rasspecifika så det ser jag inte som rasism.

Hur ser ni på frågan att Sverige är så grymt halv-rasisiskt av sig?

Nu med tanken på att många invandrare ser våran nationalsång som "rasistisk" och ser även våra svenska flagga som rasistisk?

Det handlar inte ett dugg om flaggan eller nationalsången utan om personen som bär flaggan eller sjunger sången. Jag har varit på fester med kompisar som suttit och lyssnat på nationalistisk musik utan att jag brytt mig särskilt mycket, men känner jag inte personen i fråga och de beter sig väldigt nationalistiskt kan jag bli lite orolig. Det är tråkigt men går tyvärr inte att komma ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och jag föraktar dom som är det. Fast det är orättvist eftersom jag föraktar inte rasister, dvs de som tror att det finns någon vetenskaplig grund i påståendet att vissa raser är värda mer än andra. De förtjänar endast att bli utskrattade men däremot så föraktar jag dessa dumma jävla 90-talister som finns överallt och speciellt på detta forum. Skitungar som slår ut med armarna och säger "alltså, jag är inte rasist men.." och fullföljer meningen med något löst påstående om gruppen "invandrare" som om "invandrare" skulle vara en homogen grupp bestående av mörkhyade muslimer. Sen så säger de i samma andetag att Sverige är så "fegt" och "mjäkigt". Titta på USA bara, där får man fanimig veva flaggan och bröla nationalsången! Varför ska Sverige vara så fega? Var stolt över ditt land för fan!

Nationalism och patriotism anses fult och generande eftersom det är det. Nationalism är det som legat till grunden för vartenda krig och varenda konflikt sen tidens begynnelse. Våld, död, diskrimnering och förtryck genom tusentals år i nationalismens namn. Varför ska man älska sitt land så förbannat mycket? För att du föddes där? Är det något du ska vara tacksam för på något vis? Denna oändligt långa process av mikrober och organismer genom miljontals år för att du till slut ska komma ur din mor i just detta land. Är det något att vara stolt över? Visst, man kan tycka om Sverige. Jag tycker om Sverige. Jag tycker om Sverige i det avseendet att vi är ett helt okej land med hyfsad ekonomisk och social politik, generellt trevliga människor, intressant kultur med bra musik och litteratur men STOLT? Varför ska jag vara stolt över något som någon annan gjort? Människor vars enda gemensamma nämnare är att vi föddes inom samma osynliga gräns. Jag fanns i majoriteten av fallen inte ens till när dessa saker hände.

Jag är inte bara retorisk, jag skulle vilja ha svar.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och jag föraktar dom som är det. Fast det är orättvist eftersom jag föraktar inte rasister, dvs de som tror att det finns någon vetenskaplig grund i påståendet att vissa raser är värda mer än andra. De förtjänar endast att bli utskrattade men däremot så föraktar jag dessa dumma jävla 90-talister som finns överallt och speciellt på detta forum. Skitungar som slår ut med armarna och säger "alltså, jag är inte rasist men.." och fullföljer meningen med något löst påstående om gruppen "invandrare" som om "invandrare" skulle vara en homogen grupp bestående av mörkhyade muslimer. Sen så säger de i samma andetag att Sverige är så "fegt" och "mjäkigt". Titta på USA bara, där får man fanimig veva flaggan och bröla nationalsången! Varför ska Sverige vara så fega? Var stolt över ditt land för fan!

Nationalism och patriotism anses fult och generande eftersom det är det. Nationalism är det som legat till grunden för vartenda krig och varenda konflikt sen tidens begynnelse. Våld, död, diskrimnering och förtryck genom tusentals år i nationalismens namn. Varför ska man älska sitt land så förbannat mycket? För att du föddes där? Är det något du ska vara tacksam för på något vis? Denna oändligt långa process av mikrober och organismer genom miljontals år för att du till slut ska komma ur din mor i just detta land. Är det något att vara stolt över? Visst, man kan tycka om Sverige. Jag tycker om Sverige. Jag tycker om Sverige i det avseendet att vi är ett helt okej land med hyfsad ekonomisk och social politik, generellt trevliga människor, intressant kultur med bra musik och litteratur men STOLT? Varför ska jag vara stolt över något som någon annan gjort? Människor vars enda gemensamma nämnare är att vi föddes inom samma osynliga gräns. Jag fanns i majoriteten av fallen inte ens till när dessa saker hände.

Jag är inte bara retorisk, jag skulle vilja ha svar.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och jag föraktar dom som är det. Fast det är orättvist eftersom jag föraktar inte rasister, dvs de som tror att det finns någon vetenskaplig grund i påståendet att vissa raser är värda mer än andra. De förtjänar endast att bli utskrattade men däremot så föraktar jag dessa dumma jävla 90-talister som finns överallt och speciellt på detta forum. Skitungar som slår ut med armarna och säger "alltså, jag är inte rasist men.." och fullföljer meningen med något löst påstående om gruppen "invandrare" som om "invandrare" skulle vara en homogen grupp bestående av mörkhyade muslimer. Sen så säger de i samma andetag att Sverige är så "fegt" och "mjäkigt". Titta på USA bara, där får man fanimig veva flaggan och bröla nationalsången! Varför ska Sverige vara så fega? Var stolt över ditt land för fan!

Nationalism och patriotism anses fult och generande eftersom det är det. Nationalism är det som legat till grunden för vartenda krig och varenda konflikt sen tidens begynnelse. Våld, död, diskrimnering och förtryck genom tusentals år i nationalismens namn. Varför ska man älska sitt land så förbannat mycket? För att du föddes där? Är det något du ska vara tacksam för på något vis? Denna oändligt långa process av mikrober och organismer genom miljontals år för att du till slut ska komma ur din mor i just detta land. Är det något att vara stolt över? Visst, man kan tycka om Sverige. Jag tycker om Sverige. Jag tycker om Sverige i det avseendet att vi är ett helt okej land med hyfsad ekonomisk och social politik, generellt trevliga människor, intressant kultur med bra musik och litteratur men STOLT? Varför ska jag vara stolt över något som någon annan gjort? Människor vars enda gemensamma nämnare är att vi föddes inom samma osynliga gräns. Jag fanns i majoriteten av fallen inte ens till när dessa saker hände.

Jag är inte bara retorisk, jag skulle vilja ha svar.

Mja, på sätt och vis håller jag med men jag tycker dock inte att man ska klumpa ihop patriotismen till en helhet, det finns olika varianter av patriotism, olika "patriotismer". T.ex. en del amerikaner är idag överdrivet patriotiska, det är inget snack om den saken, där har fosterlandskärleken gått till överdrift och i många fall blivit något negativt som snarast skadar det amerikanska samhället. För att nu inte tala om patriotismen i auktoritära regimer... Men det finns även sund patriotism som gagnar samhället och stärker det. Jag bor ju i Finland och det finska folket är klart mer patriotiskt än folket hemma i Sverige. De flesta finländare skulle nog utan större omsvep säga att de älskar sitt land och är beredda att dö för det om så krävdes. Jag tycker dock inte att det direkt handlar om en nationell "STOLTHET", utan snarare om en sorts tacksamhet eller hur man ska säga. En tacksamhet över att leva i ett demokratiskt, tryggt och välmående samhälle som förfäderna och föräldragenerationerna byggt upp OCH en vilja att försvara och bevara det samhället. I Finland illustreras denna tacksamhet ytterst i krigen som skakade landet för bara ett drygt halvsekel sedan. Erkänslan gentemot de äldre generationer som stod upp mot ryssen genomsyrar befolkningen och sätter än idag sin prägel på hela nationen. Att Sverige inte utkämpat några krig under lång tid, och det svenska samhällssystemet inte hotats, är troligtvis en bidragande orsak till att den svenska fosterlandskärleken inte är lika framträdande som den är i många andra länder. Kärleken till landet bidrar till att åstadkomma en vi-anda, en gemenskap, som jag tror är väldigt viktig för att bygga och bevara ett stabilt samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har mina fördomar för olika kulturer, samt relativt betydelselösa fördomar i sociala sammanhang mot olika raser.

Bemöter människor för vad de är; människor! Värderar dem och bemöter dem på samma sätt som dem bemöter mig.

Dock använder jag mig av ordet neger och liknande som att det är betydelselöst, undviker självklart situationer

där någon kan ta illa upp. Har t.ex. ingen tro att judar måste vara giriga, men gillar ändå att kalla folk för judar som

kräver 50 cent för att bjuda på en cigarett, undviker dock om en jude står bredvid mig.

Folk må missupfatta mig som att jag är en rasist, men är väl ändå känslor, tro och åsikter som räknas om man skall klassas som något?

Om man är brännhet av hat när en neger går förbi, men inte visar det, är man väl en rasist?

Om man inte har någon speciell känsla och ropar "yo nigga! wazzup brah", vad är man då? En psykopat eller en Icke-rasist?

Och hat som bemöts med hat löser inget, jag stödger inte rasism, men ändå respekterar jag folks åsikter

om jag känner att dem respekterar mina.

Och tänk om denne individen vill bli hatad? Vill bli fruktad? Varför ge denne vad den söker, när man kan ge den något bättre.

Hade min period i dem tidiga tonåren där jag vill vara så "fel" som möjligt och var lite rasistisk, men jag skyller på att

jag var ung och dum och inte hade sett mycket av världen och inte haft någon vilja att se världen.

Växte bort så fort jag började se mer öppet på allt och hur det egentligen ligger till.

Vote: Nej inte alls.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag hoppa in här och säga lite om vad jag står i rasism frågan!

Jag kan rakt ut helt ärligt säga att jag är passiv rasist!

Med det passiva menar jag det här, jag drar inte en hel folkgrupp över en och samma kam.

Men däremot kan jag säga att några enstaka, eller en mindre grupp med "invandrare" kan jag finna störande. Dom "grupperna" jag stör mig mest på är dessa grupper som springer omkring och är helt "sverige suger, svenskar suger, jävla skitland"

Det är då jag står och funderar över, om vi nu är så givmilda och låter dom få komma in i vårat land, varför kan dom då inte vara nöjda med att få bo här?

Klagomål finner jag extremt störande när vi är så främlingsvänliga här!

Med passiv rasism kan jag också säga att, jag finner många s.k rasistiska skämt oerhört roliga!

Men vi alla måste erkänna till oss själva att vi på något sätt är rasist på ett eller annat sätt!

Annars så tycker jag att den grova rasismen, där man inte kan se innanför färgen på ens hud, är helt och hållet idioti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, på sätt och vis håller jag med men jag tycker dock inte att man ska klumpa ihop patriotismen till en helhet, det finns olika varianter av patriotism, olika "patriotismer". T.ex. en del amerikaner är idag överdrivet patriotiska, det är inget snack om den saken, där har fosterlandskärleken gått till överdrift och i många fall blivit något negativt som snarast skadar det amerikanska samhället. För att nu inte tala om patriotismen i auktoritära regimer... Men det finns även sund patriotism som gagnar samhället och stärker det. Jag bor ju i Finland och det finska folket är klart mer patriotiskt än folket hemma i Sverige. De flesta finländare skulle nog utan större omsvep säga att de älskar sitt land och är beredda att dö för det om så krävdes. Jag tycker dock inte att det direkt handlar om en nationell "STOLTHET", utan snarare om en sorts tacksamhet eller hur man ska säga. En tacksamhet över att leva i ett demokratiskt, tryggt och välmående samhälle som förfäderna och föräldragenerationerna byggt upp OCH en vilja att försvara och bevara det samhället. I Finland illustreras denna tacksamhet ytterst i krigen som skakade landet för bara ett drygt halvsekel sedan. Erkänslan gentemot de äldre generationer som stod upp mot ryssen genomsyrar befolkningen och sätter än idag sin prägel på hela nationen. Att Sverige inte utkämpat några krig under lång tid, och det svenska samhällssystemet inte hotats, är troligtvis en bidragande orsak till att den svenska fosterlandskärleken inte är lika framträdande som den är i många andra länder. Kärleken till landet bidrar till att åstadkomma en vi-anda, en gemenskap, som jag tror är väldigt viktig för att bygga och bevara ett stabilt samhälle.

Ja, jag hajar vad du menar men nu är "hotet" som får patriotismen att blomma inte ryssen eller tysken utan rädslan för att svensk kultur med dess värderingar och traditioner på något mystiskt sätt ska försvinna pga mångkultur och invandring.

Men jag var kanske lite generaliserande.

Nu vill jag hoppa in här och säga lite om vad jag står i rasism frågan!

Jag kan rakt ut helt ärligt säga att jag är passiv rasist!

Med det passiva menar jag det här, jag drar inte en hel folkgrupp över en och samma kam.

Men däremot kan jag säga att några enstaka, eller en mindre grupp med "invandrare" kan jag finna störande. Dom "grupperna" jag stör mig mest på är dessa grupper som springer omkring och är helt "sverige suger, svenskar suger, jävla skitland"

Det är då jag står och funderar över, om vi nu är så givmilda och låter dom få komma in i vårat land, varför kan dom då inte vara nöjda med att få bo här?

Gud vad duktig du är som är ärlig, vill du ha en AP?

Vilka är dessa "grupper"? Är det något du stöter på ofta i Gävle? Du glömmer du att det finns väldigt många som inte är här av fri vilja pga krig, förtryck och förföljelse. Sen antar jag att du syftar på ungdomsgäng och liknande men tänk såhär: Det är naturligt att vilja tillhöra något, att vara en del av en grupp. Ponera att innan du föds så tvingas dina föräldrar att fly till Indien där du sen föds. Du har inte bett om detta. Din pappa är svensk, din mamma är svensk men är du indier? Nej, antagligen känner du att du är svensk även fast du aldrig varit där. Indierna förväntar sig dock att du ska vara som dom och tacka dom för att dom mottog din föräldrar trots att du som sagt inte har haft något att säga om saken. Skulle inte det göra dig lite bitter? Även om du svarar nej så måste du väl förstå att folk kan känna så?

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...