Jump to content

En fråga om rasism!


ZcruweN
 Share

  

40 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Gud vad duktig du är som är ärlig, vill du ha en AP?

Vilka är dessa "grupper"? Är det något du stöter på ofta i Gävle? Du glömmer du att det finns väldigt många som inte är här av fri vilja pga krig, förtryck och förföljelse. Sen antar jag att du syftar på ungdomsgäng och liknande men tänk såhär: Det är naturligt att vilja tillhöra något, att vara en del av en grupp. Ponera att innan du föds så tvingas dina föräldrar att fly till Indien där du sen föds. Du har inte bett om detta. Din pappa är svensk, din mamma är svensk men är du indier? Nej, antagligen känner du att du är svensk även fast du aldrig varit där. Indierna förväntar sig dock att du ska vara som dom och tacka dom för att dom mottog din föräldrar trots att du som sagt inte har haft något att säga om saken. Skulle inte det göra dig lite bitter? Även om du svarar nej så måste du väl förstå att folk kan känna så?

Jag vill inte försvara ZcruweN nu,

Men det är ju inte konstigt att man blir irriterad på vissa gäng och individer som har taskig attityd. Även om personerna i gänget möjligtvis är här för att de måste så ÄR det irriterande, och jag orkar iaf inte gå runt och tänka "amen han har det nog svårt" om var och varannan person som beter sig illa, om det så är alkisar östermalmssnobbar eller flyktingar.

Däremot måste man vara tydlig med att det omöjligt ligger i blodet, att de beter sig som de gör, de invandrare som är stökiga är det inte för att de är invandrare eller för att de kommer från en annan kultur. Låg social status, taskig bakgrund, ekonomiska problem, jag vet inte, det är säkert helt olika från fall till fall. Men det är alltid en underliggande orsak till att folk agerar som de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I princip alla är nog rasister i den mening att de har fördomar mot andra, oftast helt omedvetet. Ideologisk rasism är därför en helt annan sak.

Kan hålla med om detta.

Ens första intryck av en person baseras delvis på personens utseende. Etnicitet är något som syns, därav får man en bild om personen personen är baserat på etniciteten. Med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I princip alla är nog rasister i den mening att de har fördomar mot andra, oftast helt omedvetet. Ideologisk rasism är därför en helt annan sak.

Tror inte ens att det kan klassas som rasism? Om så är fallet är jag väl rasist då, och P-C också.

Rasism är väl en ideologi om att människan är indelad i olika raser med en hierarki. Man har fördomar mot norrlänningar, amerikaner, iphone-användare, skomakare, italienare, rasister, tjejer, killar, invandrare, utvandrare... ja ni fattar grejen.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag hajar vad du menar men nu är "hotet" som får patriotismen att blomma inte ryssen eller tysken utan rädslan för att svensk kultur med dess värderingar och traditioner på något mystiskt sätt ska försvinna pga mångkultur och invandring.

Men jag var kanske lite generaliserande.

Ja, och där kommer vi in på frågan om vad ser man som hot mot samhällssystemet, och det är ju en fråga det finns många åsikter om. Personligen ser jag inte invandring eller mångkulturalism som hot mot det svenska (eller finska) samhället eller sättet att leva. Utmaning, visst - men med god integrationspolitik tror jag att man kan överkomma svårigheterna och samtidigt ta vara på fördelarna.

Kan någon förklara vad en rasist är? Vad betyder ordet på riktigt? Hur definerar man det?

Nationalencyklopedin:

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser.

I princip alla är nog rasister i den mening att de har fördomar mot andra, oftast helt omedvetet. Ideologisk rasism är därför en helt annan sak.

Mja, jag tycker inte man kan kalla det för rasism eftersom de fördomarna i allmänhet inte baseras på rastillhörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt öppen med de rasistiska värderingar jag har. I min mening existerar rasism inom alla, vissa är bra på att dölja det, vissa är mer öppna. Det är personer som försöker dölja sin rasism man ska akta sig för. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. Om man istället berättar för folk att man har förutfattade meningar som enligt en själv bygger på vad man sett och upplevt i sitt liv så vet folk var de har en. En person som gömmer sina mindre fina värderingar kan egentligen vara mer rasist än den mest högljudda integritetskritiker.

Visste inte vad jag skulle rösta på, eftersom jag inte är världens största rasist, men ändå är öppen med de värderingar jag har. Votade "Ja, fullt ut" eftersom jag inte har någonting att dölja. Samtidigt går jag inte omkring med swastikatröjor och lyssnar på vit makt-musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt öppen med de rasistiska värderingar jag har. I min mening existerar rasism inom alla, vissa är bra på att dölja det, vissa är mer öppna. Det är personer som försöker dölja sin rasism man ska akta sig för. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. Om man istället berättar för folk att man har förutfattade meningar som enligt en själv bygger på vad man sett och upplevt i sitt liv så vet folk var de har en. En person som gömmer sina mindre fina värderingar kan egentligen vara mer rasist än den mest högljudda integritetskritiker.

Visste inte vad jag skulle rösta på, eftersom jag inte är världens största rasist, men ändå är öppen med de värderingar jag har. Votade "Ja, fullt ut" eftersom jag inte har någonting att dölja. Samtidigt går jag inte omkring med swastikatröjor och lyssnar på vit makt-musik.

Kallar du dig rasist med definitionen andra personer har lagt upp här?

"rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kallar du dig rasist med definitionen andra personer har lagt upp här?

"rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser."

Min främsta rasistiska tanke är väl att vissa kulturer är mer våldsamma och ociviliserade än andra. Vissa religioner och kulturer bejakar våld på ett annat sätt än andra. Jag tycker mig även märka av att judar är mer intresserade av pengar än andra människogrupper.

Jag har dock inte svårt för att umgås med invandrare/personer av en annan kultur än Sverige. Tvärtom är jag intresserad av andra kulturers normer och utveckling, och värderar personer utifrån vilka de är, inte vilken grupp människor de tillhör.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min främsta rasistiska tanke är väl att vissa kulturer är mer våldsamma och ociviliserade än andra. Vissa religioner och kulturer bejakar våld på ett annat sätt än andra. Jag tycker mig även märka av att judar är mer intresserade av pengar än andra människogrupper.

Jag har dock inte svårt för att umgås med invandrare/personer av en annan kultur än Sverige. Tvärtom är jag intresserad av andra kulturers normer och utveckling, och värderar personer utifrån vilka de är, inte vilken grupp människor de tillhör.

Men det där har ju inte med raser att göra, utan religion vilket är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt öppen med de rasistiska värderingar jag har. I min mening existerar rasism inom alla, vissa är bra på att dölja det, vissa är mer öppna. Det är personer som försöker dölja sin rasism man ska akta sig för. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. Om man istället berättar för folk att man har förutfattade meningar som enligt en själv bygger på vad man sett och upplevt i sitt liv så vet folk var de har en. En person som gömmer sina mindre fina värderingar kan egentligen vara mer rasist än den mest högljudda integritetskritiker.

Visste inte vad jag skulle rösta på, eftersom jag inte är världens största rasist, men ändå är öppen med de värderingar jag har. Votade "Ja, fullt ut" eftersom jag inte har någonting att dölja. Samtidigt går jag inte omkring med swastikatröjor och lyssnar på vit makt-musik.

Nu ska jag vara sådär duktig och helt ärlig som ni som röstar ja är: Du är en idiot Renard.

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min främsta rasistiska tanke är väl att vissa kulturer är mer våldsamma och ociviliserade än andra.

Hur ser du på svenskar som är så då? För oerhört många svenskar är våldsamma och ociviliserade också!

Vissa religioner och kulturer bejakar våld på ett annat sätt än andra. Jag tycker mig även märka av att judar är mer intresserade av pengar än andra människogrupper.

Det här är inte rasism, det är mer en stereotypisk bild som du har byggt upp. Tror även att många faktorer om skämt bidrar till detta också!

Jag har dock inte svårt för att umgås med invandrare/personer av en annan kultur än Sverige. Tvärtom är jag intresserad av andra kulturers normer och utveckling, och värderar personer utifrån vilka de är, inte vilken grupp människor de tillhör.

Du är inte rasist om du sitter och säger sånt här, isånafall en passiv rasist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag vara sådär duktig och helt ärlig som ni som röstar ja är: Du är en idiot Renard.

Saw that one coming. Man får ju inte säga vad man tycker om saker och ting så länge det strider mot den allmäna opinionen. Då är man ju automatiskt en idiot. Jag har inte hoppat på någon i denna tråd, enbart varit öppen med mina åsikter, som jag vet är provokativa. Men att du får hoppa på mig ter sig tydligen helt självklart?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saw that one coming. Man får ju inte säga vad man tycker om saker och ting så länge det strider mot den allmäna opinionen. Då är man ju automatiskt en idiot. Jag har inte hoppat på någon i denna tråd, enbart varit öppen med mina åsikter, som jag vet är provokativa. Men att du får hoppa på mig ter sig tydligen helt självklart?

Welcome to the internet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...