Jump to content

Ungdomar mår sämre och sämre


Illousion
 Share

Recommended Posts

Läste i dagens Metro att ungdomar mår sämre och sämre psykiskt, mer mediciner skrivs ut and so forth. Man fick även läsa om en tjej som försökte ta livet av sig.

But moving on, varför har det blivit så här? Jag har ärligt talat ingen som helst aning, men jag har ingen direkt erfarenhet med att må dåligt på det sättet. Så jag frågar er, varför tror ni att ungdomarna mår sämre?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är en väldigt tråkig tidsepok vi lever i. Det verkar nästan som om ungdomar hade roligare på 70-80-talet, innan allt blev datoriserat. Man samlades ett par pers på någons rum och lyssnade på CCR. Kolla gärna in G- som i gemenskap, så kanske ni förstår bättre vad jag menar. Jag tycker att 90/2000-talet är grått och trist. Omgivningen runt omkring oss påverkar mer än vad vi tror.

Det är min lilla teori :P

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På reklamer får man ju höra att alla tjejer ska vara jättesmala, och att alla killar ska vara jättestarks o s v. Då tar ungdomar det jätteseriöst och slutar äta och börjar ta droger, för att se bättre ut. Och dom som tillverkar livsmedel uttnytjar det, och läkare tycker att det är enklare att bara skriva ut medicin istället för att se till att dem som verkligen är deprimerade för hjälp.

Det finns naturligtvis många flera orsaker också, men det påverkar onekligen ungdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det har mycket med media och modell saker att göra. Utseendet har blivit en stor sak i hela världen och det gör att i alla fall tjejer vill känna sig perfekta och då byggs en viss press upp. En press till att duga till i dagens samhälle. Det är därför tjejer får ätstörningar och så vidare. Ungdomar idag trivs inte med sig själva. Känner att dom inte duger till. Det är nog en av dem största anledningarna till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är en väldigt tråkig tidsepok vi lever i. Det verkar nästan som om ungdomar hade roligare på 70-80-talet, innan allt blev datoriserat. Man samlades ett par pers på någons rum och lyssnade på CCR.

Håller med. Känns som allt bara händer online nu för tiden. Fritidsgården är bytt mot Facebook och upplevelser är bytt mot Youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Renard und Gizmo: Har ni nån bild av att man förr var med kompisar konstant varje dag? Dom flesta sitter ju vid datorn på vardagar när man är trött från skolan, förr läste man väl böcker/tittade på tv/umgicks med familjen etc då, och både då o nu var man ute på helgerna. Såklart chillar man med polare på vardagar också, men man umgås inte mindre sen datorn kom. Ni låter som 90-åringar.

Om ungar mår sämre finner jag ointressant, så egentligen borde jag väl ta och getta the fuck out this thread.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att fler mediciner skrivs ut beror helt självklart till största delen på att det finns större tillgång till dem. Samhället letar mer och mer efter psykisk ohälsa och hittar den därför på fler ställen. Tidigare sopade man hellre sådana problem under mattan, men nu är det "inne" med depression. Receptblocket har aldrig förr använts till så många antidepressanter, men anledningen är troligtvis inte så mycket att den allmänna mentala hälsan är sämre som att man gärna skriver ut dem för minsta lilla.

Tankarna förs osökt till hur man på 50-talet verkligen letade den påhittade mentala sjukdomen hysteri i alla kvinnor. Väldigt många drevs till vansinne efter att de blev diagnosticerade, som inte var sjuka innan. Det känns lite som att man överdriver hela dagens tillstånd på samma sätt.

Kort sagt: folk mår inte sämre, man bara uppmärksammar det mer och letar efter det på fler ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samhället letar mer och mer efter psykisk ohälsa och hittar den därför på fler ställen.

Detta är intressant att man ska ha en diagnos på allt möjligt nuförtiden. Man kan fråga sig vad som hände med "att må lite dåligt då och då". Finns nästan en hets i att man måste hitta felet till varje pris.

Personligen känner jag mig rätt pressad av samhällets benägenhet i allmänhet till att priviligiera den extroverta personligheten. Har svårt att hävda mig på en arbetsmarknad där många jobb kräver en utåtriktad personlightet till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att ungdomar nödvändigtvis mår mycket sämre nuförtiden, men snarare att det uppmärksammas mer..

Det tror jag med, bättre teknik gör att vi kan göra större undersökningar, sammanställa mer data och skaffa oss en tydligare och mer korrekt bild än förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog mer på spajdermannens håll. Människor vill vara deprimerade nu, för att det är coolt att vara det nu. Och psykologer kastar mediciner på alla som kommer in och säger att dom inte kan sova, det tog min bror ett möte att få ut tio stilnoct, och det är påtok för lite för såna tabletter.

Men som jag ser det så måste man sluta med medicinerna förr eller senare, vilket kan bli en smärtsam process för många som har använt dom ett längre tag. Så i slutändan så skjuter man ju bara upp det oundvikliga med att knapra piller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där om att det är "inne" och "coolt" att vara deprimerad tycker jag bara låter..weird?

Jag vet inte säkert vad detta kan bero på. Skolan kanske är tyngre än för 20-30 år sedan, det kan ju vara stressrelaterat och det kan leda till depression. Man har höga krav på sig själv som man inte uppfyller (läs "tjejer ska vara pinnsmala och killar ska vara råstarka"..eller tvärtom för den delen) eller så kan det ju vara så att vi är mycket mer medvetna om omvärlden och vi kan mer om allt. Dock förstår jag inte varför det leder till depression.

Sen finns det ju självklart "naturliga" orsake varför en del människor är deprimerade. Själv har jag lidit av depression under ett par månaders tid. Främst pga min pappas död, mitt breakup med flickvännen och arbetslöshet + ofärdigt gymnasiebetyg, men det är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...