Jump to content

Ungdomar mår sämre och sämre


Illousion
 Share

Recommended Posts

Datorer + Internet = behöver inte gå ut för att träffa folk = mindre vänner = mer depression över att se hur mycket vänner andra har!

Så man kan inte ha vänner GENOM internet? Det känns som att man snarare som att tekniken ger oss större möjligheter till kontakt än det förstör personliga relationer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan inte ha vänner GENOM internet? Det känns som att man snarare som att tekniken ger oss större möjligheter till kontakt än det förstör personliga relationer.

Okejdå, vänner över internet kan man ha. Men det gör även att personen känner sig mer trygg genom att sitta vid datorn och snacka med personen utan att ens träffa honom/henne. Om du förstår hur jag tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okejdå, vänner över internet kan man ha. Men det gör även att personen känner sig mer trygg genom att sitta vid datorn och snacka med personen utan att ens träffa honom/henne. Om du förstår hur jag tänker?

Ja, man kanske känner sig tryggare bara med att chatta över internet än att träffas men det betyder ju inte att man nödvändigtvis har en sämre relation. Varför tror du att man mår sämre av internetrelationer än fysiska möten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi helt enkelt är så underhållna av saker och ting att vi blivit apatiska mot underhållningen i sig. Det är inte underhållning längre, utan vardag. Den kära datorn är nog en faktor till varför fler mår dåligt; träffa vänner via datorn istället för i verkliga livet.

Ständigt sittande vid datorn och knappt någon fysisk rörelse påverkar psyket enormt för jag har en gång varit där själv. Gå upp i level i ett spel istället för att utvecklas som människa för att det är kul och ett enkelt sätt att att nå sina mål.

Reklamer skriker ut hur vi ska klä oss, hur mycket vi ska väga.. Tjejer med den perfekta kroppen, massor av smink, kläder för flera tusen kronor och skor som de knappt kan gå i och som kanske resulterar verk i fötterna vid äldre ålder.

Ett ständigt krav att passa in, att ha många vänner (även om det bara är ytligt) att säga något smart vid det rätta ögonblicket, att behålla en cool image gentemot andra, att vara en kopia av alla andra eftersom man inte vill vara konstig (annorlunda), att få ett bra och välbetalt jobb, att uppfylla föräldrars och kompisars förväntningar..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Renard und Gizmo: Har ni nån bild av att man förr var med kompisar konstant varje dag? Dom flesta sitter ju vid datorn på vardagar när man är trött från skolan, förr läste man väl böcker/tittade på tv/umgicks med familjen etc då, och både då o nu var man ute på helgerna. Såklart chillar man med polare på vardagar också, men man umgås inte mindre sen datorn kom. Ni låter som 90-åringar.

Om ungar mår sämre finner jag ointressant, så egentligen borde jag väl ta och getta the fuck out this thread.

Det jag syftade på i mitt inlägg var inte främst att man umgicks mer för 30-40 år sedan, utan snarare att det var en "skönare" epok att leva i. En helt annan kultur, musik, film, sätt att prata, politik, tv-program etc etc.

Visst umgås vi ungdomar med varandra idag också, don't get me wrong, men det är omgivningen man umgås i som är skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag syftade på i mitt inlägg var inte främst att man umgicks mer för 30-40 år sedan, utan snarare att det var en "skönare" epok att leva i. En helt annan kultur, musik, film, sätt att prata, politik, tv-program etc etc.

Visst umgås vi ungdomar med varandra idag också, don't get me wrong, men det är omgivningen man umgås i som är skillnaden.

Att det var en skönare epok att leva i tror jag inte på. Allt som fanns då finns nu. Snarare tror jag att det är "skönare" nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre solljus.

This. Solljus har ett naturligt sätt att höja din serotonin-halt. Varav om du sitter i mörkret så sänks din serotonin-halt och du blir mer och mer deprimerad. Och sedan finns det ju andra faktorer, givetvis. Hur din omgivning är, ekonomi, osv. Men nästan allt går att länka tillbaka till solljus och mörker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...