Jump to content

Varg utrotningen!


Crusader
 Share

Recommended Posts

Läs igenom tråden igen, för man jagar inte för varken pälsen eller köttet.

I know. Jag para pekade ut det.. känns lite dumt nu sådär i eftertanke men whatever.

Jag respekterar att du är djurrättsmänniska,* men jag undrar bara hur du vill att vi ska anpassa oss angående just vargfrågan?

Det känns som att jag upprepar mig på gång och gång igen, men när vargarna spårar ur och börjar attackera boskap så måste man ju slå näven i bordet och göra något åt saken. Att bara låta vargarna leva rövare och festa på alla möjliga sorters djur, däribland hundar, är ju helt absurt.

Nej det är absurt att jaga och döda dem för att folk inte kan hooka rätt inhägnad åt sitt boskap.

Wait..what?

Döda dem för dem är för många och skapar problem (the'took'm'joooob) är nog det jag ville försöka få fram.

*Läste fel.

you sure did.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nej det är absurt att jaga och döda dem för att folk inte kan hooka rätt inhägnad åt sitt boskap.

Jag tror du verkligen inte förstår dig på situationen till fullo. Om en varg vill åt t.ex. ett får, då kommer den ta sig till fåret. Om du har högre stängsel så kommer den gräva. Man måste tänka på fårena/whatever också. (Dvs, du kan inte ha en metall-vägg som är 25 meter hög. Då blir fåret ledzet, och då blir det nyheter om det, som vi måste ha diskussioner om, och det kommer sluta med fler dumma argument, som då något annat exempel kommer dras upp, som det blir samma situation av som då i sin tur skapar diskussioner. Ond cirkel, I tell ya!)

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du verkligen inte förstår dig på situationen till fullo. Om en varg vill åt t.ex. ett får, då kommer den ta sig till fåret. Om du har högre stängsel så kommer den gräva. Man måste tänka på fårena/whatever också. (Dvs, du kan inte ha en metall-vägg som är 25 meter hög. Då blir fåret ledzet, och då blir det nyheter om det, som vi måste ha diskussioner om, och det kommer sluta med fler dumma argument, som då något annat exempel kommer dras upp, som det blir samma situation av som då i sin tur skapar diskussioner. Ond cirkel, I tell ya!)

I guess you're right, elr du ger en stark point iaf. Jag vene hur jag ska tycka nu faktist. Ändå så lutar jag nog mer åt att inte låta folk jaga dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något som är oroväckande är att det ingalunda handlar om 230 reproducerande vargar vi har i Sverige. Det handlar om ~16-20 par vargar som regelbundet får valpar, resten är lösdrivande som varken har nån spännande genuppsättning (Sveriges vargar är mer inavlade än Utahs mormoner) eller nån [villig] partner inom flera veckors färdavstånd.

Jag håller med Eudoros (och kanske fler, 3 sidor = tl;dr) och tycker att avskjutning inte ska införas på nationell nivå utan på mycket, mycket lokal nivå där en endaste specifik varg pekas ut för avskjutning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hur fan överlever vi i Stockholm? Vi går till jobbet. Fråga dig själv hur vargen ska överleva istället.

Dude, that is so fucking win! :D

Så i norrland finns det inga jobb? Dom sitter bara och fryser i sina stugor, och ibland springer dom ut och skjuter ett par vargar? Föresten vart börjar norrland? Norrtälje? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Men anledningen till det är att med färre vargar får jägarna fler älgar osv att skjuta. En av anledningarna till att de är så jävla kåta på att springa efter vargarna är helt enkelt att de själva vill få jaga mer istället för att låta naturen ta hand om det på ett naturligt sätt.

Förresten, alla som tjatar om att de tar hundar - är ni medvetna om att fler hundar dör varje år för att jägare skjuter dem än för att vargar tar dem?

Jag tror snarare att många jägare triggas av prestigen, älg och vildsvin t.ex. har ju de flesta jägare möjlighet att skjuta.

Fler människor dör i trafiken varje år än av självmordbombare, så varför göra något åt självmordsbombare?

Nej, jag har inte en aning om de siffrorna, men att skjuta undan ett problem för att det finns andra/större är bara puckat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

100%. Är så in i helvete förbannad på de norrlänningar som bara lever på bidrag och är ute och skjuter oskyldiga djur. Observera att jag skriver "de" norrlänningar. Inte alla. Visst fan krävs det ibland att man minskar antalet djur när de börjar bli för många, men i det här fallet är det inte berättigat. Det finns inga vetenskapliga fakta som backar upp den här slakten av varg.

Hur många norrlänningar lever på bidrag? :D, vart har du fått den uppgiften ifrån? Förstår verkligen inte varför alla norrlänningar skulle leva på bidrag :P

Nej, det är så få vargar så jag tycker inte man ska få skjuta någon.

Att dom förstör för samernas "ägodelar" renar bryr jag mig inte om,

då det är fel att se naturen som ägodel. Människan är inte den enda

arten på jorden, men ändå tror människan att den kan äga precis

allt. :P

Varför gör du skillnad mellan renar och kor? När man har djuren ute i naturen istället för i en trång ladugård är det "att äga naturen". Är du vegetarian eller?

Jag tror snarare att många jägare triggas av prestigen, älg och vildsvin t.ex. har ju de flesta jägare möjlighet att skjuta.

Sant, det är en utmaning att jaga och fälla ett djur. Sedan är det ju också vad många norrlänningar växt upp med, deras arv, något de lärt sig från barnsben. (Inte för att jag jagar)

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var ju ovanligt korkat å andra sidan. Självmordsbombare och dödsfall i trafiken är ju ingenting vi har egentlig kontroll över - däremot bestämmer vi om jakt är tillåtet. Det är ju lite ironiskt när jägarna vill stoppa vargarna från att ta hundarna..och så går de själva ut och skjuter fler. :D

Handlar ju om att råkar skjuta sin hund i samma veva som skott mod djuret. Är jävlig lätt råka skjuta sin hund och inte undra på att det inte händer oftare! Hur mycket springer inte hunden fram och tillbaka runt djuren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var ju ovanligt korkat å andra sidan. Självmordsbombare och dödsfall i trafiken är ju ingenting vi har egentlig kontroll över - däremot bestämmer vi om jakt är tillåtet. Det är ju lite ironiskt när jägarna vill stoppa vargarna från att ta hundarna..och så går de själva ut och skjuter fler. :D

Går snarare att jämföra med att försöka stoppa dödsfall i trafiken genom att ge alla ett flygplan istället. Blir inte helt bra eftersom att fler kommer att dö, om än inte i biltrafiken. Eller att ersätta krig med att lite fredligt slänga atombomber på varandra - färre dör i kriget men fler dör sammanlagt.

Nej, det har vi inte och inte i full utsträckning inom jakt heller eftersom olyckor händer. Vart har du fått tag på siffran över att fler hundar blir skjutna av jägare förresten? Jag tror inte du ljuger, jag är bara nyfiken på att se den.

Men hur kan du sedan gå så långt att du kan dra paralleller mellan atomkrig och vargjakt? :P

Sedan verkar du blunda för alla de tamboskap samt tamhundar som rätt frekvent blir tagna av varg i de hårdast utsatta områdena. Har ägarna för dem också samma rättigheter som en jägare som får "skylla sig själv" eftersom det tydligen är lika stor chans att de skjuter sin hund som att en varg tar den? Jag kan iaf säga det att jag följt jakt på rätt nära håll här hemma eftersom jag har ett flertal släktingar som jagar, bla min far, och under hela HANS livstid (har jagat i 30 år) så har han aldrig varit med om att en hund har skjutits av en jägare. Däremot har de bara under de senaste åren fått ett antal hundar tagna av vargar - något man får räkna med om man släpper ut sin hund i skogen, absolut, men när det går så långt att vargen är uppe på gården och river får och hundar krävs det åtgärder.

Som jag sagt flera gånger i den här tråden redan; skyddsjakt är att föredra och efter en utvärdering av situationen som gäller där skyddsjakt eventuellt planeras kan man komma fram till en kvot om hur många djur som ska skjutas, i många fall räcker det nog med ett dock...

Att jakthundar sen blir tagna av vargar är ju egentligen inget att orda om. Det kan hända när man är i skogen helt enkelt och spelar på djurens hemmaplan helt enkelt.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jakthundar lever farligt

Artikel ur Våra Rovdjur nr 2/2006. Statistik berättar att jakthundar är kraftigt överrepresenterade i trafikolycksfallen. Nästan dubbelt så många hundar vådaskjuts och hundra gånger fler dödas eller skadas av trafik än av rovdjur."

Källa

Kan även lägga märke till:

"Hundangrepp på tamdjur

Anders Ekholms rapport är en sammanställning och analys över tidnings- och medierapporteringen avseende hundangrepp på tamdjur och som tydligt visar att problemet är mycket omfattande och högst sannolikt betydligt mer vanligt förekommande än angreppen från samtliga våra stora rovdjur."

(Och ja, jag vet att källan är Svenska Rovdjursförening men alla siffror är från Agria.)

Intressant men det är värt att nämna att artikeln skrevs 2006, det är först på senare år vargen har börjat komma närmare bebyggelse, iaf i de områden där jag bor. Jag tvekar inte alls på att fler jakthundar fortfarande stryker med tack vare olyckor än rovdjur dock.

Sedan är det rätt befängt att ens jämföra angrepp på tamdjur orsakade av en hund vs en varg eller vargflock. Jag antar att du aldrig ens har sett in i en fårhage efter en eller två vargar har gjort ett angrepp där men jag kan lova dig att en hund inte orsakar lika stor skada. Senast i somras revs 6-7 får hos en bonde några mil utanför samhället där jag bor och då hade vargen bara ätit på ett av fåren. Om det i liknande fall upprepas och vargen lär sig att det runt gårdar finns enkelt byte i form av inhägnat boskap tycker jag en eventuell skyddsjakt kan vara befogad.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du aldrig ens har sett in i en fårhage efter en eller två vargar har gjort ett angrepp där men jag kan lova dig att en hund inte orsakar lika stor skada. Senast i somras revs 6-7 får hos en bonde några mil utanför samhället där jag bor och då hade vargen bara ätit på ett av fåren.

Är det ingen som filmar sånt här? Det skulle bli lite som en Battle at Kruger Park, fast i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...