Jump to content

Varg utrotningen!


Crusader
 Share

Recommended Posts

Så bara för att man inte vet tillräckligt mycket om vargar så är det inte ok att tycka att masslakt av ett djur är sjukt?

Nu är det ju så att det är ingen masslakt på gång. Man rensar bara lite i leden, no more huffing and puffing för de stora stygga vargarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nu är det ju så att det är ingen masslakt på gång. Man rensar bara lite i leden, no more huffing and puffing för de stora stygga vargarna.

Kan du sluta vara så ironisk hela tiden? Det som skett är vidrigt.

OT: Nej, officiellt var det ingen masslakt, men se vad som hände. Det var ju inte bara 27 vargar som sköts om man säger så.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ingen koppling dumfan, det var en metafor. Tror du att jag på fullt och blodigt allvar liknar alla norrlänningar vid pedofiler? Då är du ju helt bakom flötet.

Så bara för att man inte vet tillräckligt mycket om vargar så är det inte ok att tycka att masslakt av ett djur är sjukt?

Ja, en liknelse, vad är det du inte förstår? Jag hoppas du inte trodde att jag drog direkta kopplingar mellan pedofili och norrlänningar - det jag menade var att det är fruktansvärt jävla urlöjligt att du ser samma tendenser hos en pedofil som ges en småunge som en norrlänning som får ett gevär.

Ska du sedan blanda dig in i en diskussion bör du ha en grund att vila mot och faktiskt ha något att tillföra och inte gå på det du läst i senaste aftonbladet. Att du sedan kallar det masslakt visar bara ytterligare hur skarp du är.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du sluta vara så ironisk hela tiden? Det som skett är vidrigt.

OT: Nej, officiellt var det ingen masslakt, men se vad som hände. Det var ju inte bara 27 vargar som sköts om man säger så.

Jag säger som Eudoros skrev på förra sidan, vilket jag håller med om: Jag vill inte heller ha någon vilda western, men när boskap kommer till skada pga varg så tycker jag att någonting behöver göras. Och med det innebär det att man måste ha ihjäl ett visst antal vargar. Tänk dig själv, du har ett tjog renar och när du ska ut och fånga in kalvarna märker du att större delen av din hjord är uppäten. God damn, eller hur? Vargjävlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som Eudoros skrev på förra sidan, vilket jag håller med om: Jag vill inte heller ha någon vilda western, men när boskap kommer till skada pga varg så tycker jag att någonting behöver göras. Och med det innebär det att man måste ha ihjäl ett visst antal vargar. Tänk dig själv, du har ett tjog renar och när du ska ut och fånga in kalvarna märker du att större delen av din hjord är uppäten. God damn, eller hur? Vargjävlar.

Vargar ska dödas måttligt. Det var ju det som var tanken med den här jakten från första början. Jag håller helt med dig om att vargarna skulle dödas. 27 st närmare bestämt. Sen gick det ju som det gick med den saken.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vargar ska dödas måttligt. Det var ju det som var tanken med den här jakten från första början. Jag håller helt med dig om att vargarna skulle dödas. 27 st närmare bestämt. Sen gick det ju som det gick med den saken.

I dagsläget (då jag skriver detta) finns det uppgifter om att 28 stycken vargar har skjutits till döds - d.v.s 1 mer än de 27 "tillåtna". Resterande påskjutna var med all sannolikhet missar som jägarna trodde var en träff eftersom blodspår och liknande inte har hittats vid skottplatsen. Detta handlar om Dalarna.

Men bara för att klargöra det hela så är jag själv allt annat än bonde (men bor ändå i en mindre by), men jag har släktingar och andra i min närhet som är bönder som har fått utstå det jag skrev om på förra sidan. Jag är absolut inte för en hetsjakt på varg utan det optimala vore en skyddsjakt på de ställen där det absolut krävs - så som hårt utsatta bondgårdar och andra ställen vars situation är densamma - och vars kvot utmäts efter situationen som gäller.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att sedan folk som du, chucky och Renard - som med all säkerhet inte har någon som helst grund eller efterforskning kring det ni diskuterar, och heller aldrig har satt sin fot i ett av de områden där varg faktiskt figuerar rätt flitigt - sitter och ordbajsar och snackar om "utrotning" ser bara jävligt illa ut. Ni beter inte ett dugg bättre än de hill-billys som kräver en fullständig utrotning av vargen då ni bara betraktar situationen från det ställe ni själv sitter på.

Vi har en hel del varg här faktiskt, tillräckligt för att hundförare inte vågar släppa hundarna i skogen under älgjakt/fågeljakt. Ett jaktlag har påskjutit åtminstone 1 varg idag här i närheten av byn (gävleborg). "Norrlänningen" inom mig ser inget fel på att skjuta varg, mycket eftersom varg har setts gå inuti byn, och även om många säger att en ensam varg aldrig kommer vara farlig för en människa så vet man aldrig och det finns ändå husdjur och sånt i byn. Däremot så sätter sig inte mobben in sig tillräckligt mycket i det här utan hatar antingen varg eller älskar den, det finns liksom inget mellanläge. Jag är varken vargälskare eller varghatare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en hel del varg här faktiskt, tillräckligt för att hundförare inte vågar släppa hundarna i skogen under älgjakt/fågeljakt. Ett jaktlag har påskjutit åtminstone 1 varg idag här i närheten av byn (gävleborg). "Norrlänningen" inom mig ser inget fel på att skjuta varg, mycket eftersom varg har setts gå inuti byn, och även om många säger att en ensam varg aldrig kommer vara farlig för en människa så vet man aldrig och det finns ändå husdjur och sånt i byn. Däremot så sätter sig inte mobben in sig tillräckligt mycket i det här utan hatar antingen varg eller älskar den, det finns liksom inget mellanläge. Jag är varken vargälskare eller varghatare.

Jag får ursäkta mig för det var inte meningen att du skulle vara med i min quote faktiskt, vet inte riktigt varför du kom med där då jag faktiskt håller med om en hel del av det du skrev i dina poster på förra sidan. :D Jag håller förresten även med om att det är irriterande att så många helt sonika ställer sig på "Jag hatar" eller "Jag älskar"-sidan utan att ha någon som helst uppfattningen om hur situationen faktiskt är på vissa ställen.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som själv har jagat älg, har en familj som jagar älg och min släkting som är en av de som har dödat en varg (Och jag kommer inte ens urspungligen från Norrland) så vill jag bara fråga Renard:

Var i hela helvete får du för dig att norrlänningar gillar att jaga mer än folk från Stockholm? I jaktens värld, som du förmodligen inte vet om, så jagar man även för pengar. Det är för att många jobb här i norr inte finns, som i Stockholm finns. Och att döda t.ex. en älg så kan du LÄTT tjäna 2 - 3000. Och om inte det, så tjänar man pengar genom att göra kött som man äter, dvs, slippa att handla lika mycket kött. Men nu var ju debatten angående varg-jakten. Om man ska vara helt ärlig, så behövs det en rensning av varg, för att förra året, om jag inte har helt fel, så är det året med flest varg-attacker på länge. Det ger hintar att det behövs. Jag bryr mig varken om de lever eller dör, blir kött dyrare pga. vargar, eller whatnot anledningen är, så tänker jag definitivt tänka på den mest praktiska lösningen.

Ge dig inte in på en diskussion som du inte kan backa up när du jiddrar skit som varken är sant eller är logiskt. Att djuret är hjälplöst är ett uselt motargument, för att jakt är naturligt. Sådant händer i naturen, om jägaren råkar vara en människa är det helt plötsligt helt plötsligt äckligt? Jag personligen gillar det här argumentet: Om något så har en jägare FÖRTJÄNAT sitt kött, som de äter, än stockholmaren som går till affären och köper en hamburgare som är gjort på en ko som har stått i en tajt liten bur som de knappt kan stå i alls.

En fråga, för att avsluta min post med en fråga till Renard.

Vet du ens hur svårt jakt är? Kan du, helt ärligt, sitta still utan att röra dig i över 5 timmar, du får inte låta, du kan inte ha musik igång eller något för att du är tvungen att lyssna efter hundar eller efter en älg/whatever, om du ska prata så får du prata med väldigt små bokstäver. Om du ser en älg så måste du skjuta på en plats som är mindre än en knappnål för att du inte ska förstöra köttet. Och inte nog med det, jakt är DYRT. Bensin, inträde i en jaktklubb såvida du inte äger marken - som också är dyr. Och sedan ska den transporteras från skogen till en slaktstuga, vilket i sig är ett jävla mästerverk hur de gör det så snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är så få vargar så jag tycker inte man ska få skjuta någon.

Att dom förstör för samernas "ägodelar" renar bryr jag mig inte om,

då det är fel att se naturen som ägodel. Människan är inte den enda

arten på jorden, men ändå tror människan att den kan äga precis

allt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är så få vargar så jag tycker inte man ska få skjuta någon.

Att dom förstör för samernas "ägodelar" renar bryr jag mig inte om,

då det är fel att se naturen som ägodel. Människan är inte den enda

arten på jorden, men ändå tror människan att den kan äga precis

allt. :D

Det är inte i Norrland de jagar vargarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är så få vargar så jag tycker inte man ska få skjuta någon.

Att dom förstör för samernas "ägodelar" renar bryr jag mig inte om,

då det är fel att se naturen som ägodel. Människan är inte den enda

arten på jorden, men ändå tror människan att den kan äga precis

allt. :D

Renar är en stor del av samernas liv, det är i princip det en del samer lever för. Även om man har "riktiga" jobb vid sidan om, så är renarna lika viktigt för samerna som sex är för en nymfoman. Att sedan vargar ska ta sig genom viltstängslena och riva, hugga och döda renar så tycker jag att det är självklart att man ska ta till "drastiska åtgärdar", dvs tunna ut vargens utbredning.

Att du tycker det är fel att människan ser naturen som sin ägodel är förstås din åsikt, men det är the way of life liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att man inte ska jaga varg alls. Vem fan äter vargkött, if you do så är du skadad i pallet! Päls är extremt fult och onödigt, jag skulle inte banga på att trasha någons pälskappa för en slap på axeln och ett "bra jobbat" från någon.

Jag är ingen djurrättsmänniska men jag tycker det är fel att döda för nöje, jag ser ingen som helst anledning att knata ut i skogen och döda, det är straight mord och inte en hobby för fan. Gäller alla djur. om dem blir för många så får vi fan anpassa oss. För annars ska rätt vara rätt och vi stockholmare borde få skjuta alla dessa norrlänningar som dyker upp i trakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att man inte ska jaga varg alls. Vem fan äter vargkött, if you do så är du skadad i pallet! Päls är extremt fult och onödigt, jag skulle inte banga på att trasha någons pälskappa för en slap på axeln och ett "bra jobbat" från någon.

Jag är ingen djurrättsmänniska men jag tycker det är fel att döda för nöje, jag ser ingen som helst anledning att knata ut i skogen och döda, det är straight mord och inte en hobby för fan. Gäller alla djur. om dem blir för många så får vi fan anpassa oss. För annars ska rätt vara rätt och vi stockholmare borde få skjuta alla dessa norrlänningar som dyker upp i trakterna.

Herregud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att man inte ska jaga varg alls. Vem fan äter vargkött, if you do så är du skadad i pallet! Päls är extremt fult och onödigt, jag skulle inte banga på att trasha någons pälskappa för en slap på axeln och ett "bra jobbat" från någon.

Läs igenom tråden igen, för man jagar inte för varken pälsen eller köttet.

Jag är ingen djurrättsmänniska men jag tycker det är fel att döda för nöje, jag ser ingen som helst anledning att knata ut i skogen och döda, det är straight mord och inte en hobby för fan. Gäller alla djur. om dem blir för många så får vi fan anpassa oss. För annars ska rätt vara rätt och vi stockholmare borde få skjuta alla dessa norrlänningar som dyker upp i trakterna.

Jag respekterar att du är djurrättsmänniska,* men jag undrar bara hur du vill att vi ska anpassa oss angående just vargfrågan?

Det känns som att jag upprepar mig på gång och gång igen, men när vargarna spårar ur och börjar attackera boskap så måste man ju slå näven i bordet och göra något åt saken. Att bara låta vargarna leva rövare och festa på alla möjliga sorters djur, däribland hundar, är ju helt absurt.

För annars ska rätt vara rätt och vi stockholmare borde få skjuta alla dessa norrlänningar som dyker upp i trakterna.

Wait..what?

*Läste fel.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...