Jump to content

Varg utrotningen!


Crusader
 Share

Recommended Posts

Någon mer som finner det fel att givit licens till 12000 jägare att skjuta 15% av våra Vargar när vi bara har ca 230 i Sverige? Jakten som skulle pågå mellan 2-15/1 har redan överstigit antalen på sina ställen och troligen har den ett högt mörkertal där folk skjuter vargar men inte rapoterar.

Svenska Rovdjursföreningen har startat ett Upprop mot det här. Skriv gärna på!

Det var inte så värst längesedan vi bara hade ca 10 vargar i Sverige på 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Att ge en norrlänning ett gevär och säga åt honom att inte skjuta något är som att ge en pedofil en småunge och säga åt honom att inte våldta honom/henne. Klart att det skulle gå åt helvete. 12.000 jägare på 27 vargar.

No offence alla norrlänningar här på forumet, men ni måste ju själva inse att många där upp gillar att döda djur?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:D Haha, du är inte seriös va?

100%. Är så in i helvete förbannad på de norrlänningar som bara lever på bidrag och är ute och skjuter oskyldiga djur. Observera att jag skriver "de" norrlänningar. Inte alla. Visst fan krävs det ibland att man minskar antalet djur när de börjar bli för många, men i det här fallet är det inte berättigat. Det finns inga vetenskapliga fakta som backar upp den här slakten av varg.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv upplever jag det hela som mycket överdrivet från båda parterna. Jägarna kan liknas vid några skjutkåta cowboys medan bevararna är stadsbor som aldrig satt sin fot i ett naturreservat, än mindre sett ett vilt djur i frihet.

Man ska inte dra alla över en kam. Det finns många norrlänningar som är emot jakten, och det finns säkerligen många stadsbor som är för jakten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, okej, chilla Renard och Dusse. Jag antar att jag måste stampa ner foten och säga att de två inlägg jag gjorde i den här tråden var sarkastiska.

Vet du förresten vart majoriteten av Sveriges vargar befinner sig? Jag skulle vilja höra din definition av "norrland", Renardo.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, okej, chilla Renard och Dusse. Jag antar att jag måste stampa ner foten och säga att de två inlägg jag gjorde i den här tråden var sarkastiska.

Skulle inte förvånat mig om du varit ärlig. Jag är otroligt dålig på att upptäcka ironi på en datorskärm, irl däremot är det annorlunda.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ge en norrlänning ett gevär och säga åt honom att inte skjuta något är som att ge en pedofil en småunge och säga åt honom att inte våldta honom/henne. Klart att det skulle gå åt helvete. 12.000 jägare på 27 vargar.
Man ska inte dra alla över en kam. Det finns många norrlänningar som är emot jakten, och det finns säkerligen många stadsbor som är för jakten.

---

Skulle inte förvånat mig om du varit ärlig. Jag är otroligt dålig på att upptäcka ironi på en datorskärm, irl däremot är det annorlunda.

Så du trodde att Mark helt ärligt inte visste hur han skulle överleva utan att få gå ut och "skjuta oskyldiga djur"?

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mathias: Jag skulle ha varit tydligare i mitt första inlägg. Jag menar inte att alla norrlänningar är skjutglada galningar. Men det finns många som är det.

Edit: Skrev för övrigt på den där listan.

Edit 2: Trodde han menade att han tjänar pengar på att döda djur och sälja köttet/pälsen.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte dra alla över en kam. Det finns många norrlänningar som är emot jakten, och det finns säkerligen många stadsbor som är för jakten.

För det första så du talar mot dig själv, sen så kommer nog ingen "norrlänning" ens bry sig i den här tråden seriöst, bara Marks inlägg stinker sarkasm. Lägg ner diskussionen här och ta det på aftonbladets kommentarsida istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För det första så du talar mot dig själv, sen så kommer nog ingen "norrlänning" ens bry sig i den här tråden seriöst, bara Marks inlägg stinker sarkasm. Lägg ner diskussionen här och ta det på aftonbladets kommentarsida istället.

Ok ok, sorry att jag yttrade mig. Är bara förbannad på att man håller på att utrota ett djur som nästan inte existerar i Sverige. Jag medger att jag inte vet så mycket om vargen förutom att den nästan inte existerar i Sverige, men jag tycker endå att det som skett är för jävligt.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ge en norrlänning ett gevär och säga åt honom att inte skjuta något är som att ge en pedofil en småunge och säga åt honom att inte våldta honom/henne. Klart att det skulle gå åt helvete. 12.000 jägare på 27 vargar.

No offence alla norrlänningar här på forumet, men ni måste ju själva inse att många där upp gillar att döda djur?

Endast tre vargar får skjutas i Norrland (Gävleborg), resten i Svealand ditt spån.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste komma ihåg att det är lätt att älska vargar när man inte är drabbade av dem själv.

Tydligen river vargar mycket boskap för samerna, så det är klart att de vill skjuta dem. Om det är absolut nödvändigt så skall de skjutas men det skall begränsas så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är du så rädd att det ska komma en varg och döda dig? Eller är du inte medveten om att köttet från vargjakt inte tas tillvara på, som till exempel med älgar, utan jägaren får behålla skinnet och resten skickas till ett labb. Det är med andra ord inte jakt för mat utan för att döda, enbart.

I vissa mindre områden vargjakt bedrivs där jag bor kan jag faktiskt säga att det krävs en marginell avskjutning på varg. Ohyggligt många häromkring har fått ett flertal får och hundar dödade och då snackar jag inte bara om jakthundar utan även tamhundar uppe på gårdar.

Sedan har alla som fått får dödade först och främst använt sig av de mindre kontroversiella medel som finns till befogande, d.v.s viltstängsel och även diverse hundar vars ändamål är att avskräcka vargen, detta har dessvärre inte visat något resultat hos vissa. Jag är absolut inte för en wil west där vargar skjuts till utrotning av blinda jägare som själva inte har fått erfara några som helst konsekvenser av vargens agerande i landsbygden - men, jag har faktiskt förståelse för att det krävs en mindre avskjutning runt de områden där bönder faktiskt har varga ända upp på gården. Då snackar jag inte om bönder vars gårdar är helt isolerade från resterande samhälle, utan bönder vars gårdar ligger i mindre samhällen med åtminstone några hundra invånare.

Är man ute och jagar får man helt enkelt ta att ens hund kan bli tagen av en varg. Det är så det fungerar i naturen och alltid har gjort, bara för det kan man inte kräva en utrotning av vargen. Men då folk får sina hundar och boskapsdjur tagna på sin egen gård anser jag att det krävs åtgärder. Dessvärre gäller jakten över hela län och jag hade hellre sett att den sattes in där den faktiskt krävs istället för ute i urskogen där vissa jägarlag placerar sig.

Att sedan folk som du och Renard - som med all säkerhet inte har någon som helst grund eller efterforskning kring det ni diskuterar, och heller aldrig har satt sin fot i ett av de områden där varg faktiskt figuerar rätt flitigt - sitter och ordbajsar och snackar om "utrotning" ser bara jävligt illa ut. Ni beter inte ett dugg bättre än de hill-billys som kräver en fullständig utrotning av vargen då ni bara betraktar situationen från det ställe ni själv sitter på.

Att Renard sedan drar kopplingar mellan pedofiler och norrlänningar bevisar bara vilket jävla spån han är. Försök att bete dig och tänk längre än vad näsan räcker om du vill bli bemött med respekt och sluta whina när folk tycker du är dum i huvudet eftersom du gör precis allt för att bevisa att du är just det.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Renard sedan drar kopplingar mellan pedofiler och norrlänningar bevisar bara vilket jävla spån han är. Försök att bete dig om du vill bli bemött med respekt och sluta whina när folk tycker du är dum i huvudet eftersom du gör precis allt för att bevisa att du är just det.

Det var ingen koppling dumfan, det var en metafor. Tror du att jag på fullt och blodigt allvar liknar alla norrlänningar vid pedofiler? Då är du ju helt bakom flötet.

Så bara för att man inte vet tillräckligt mycket om vargar så är det inte ok att tycka att masslakt av ett djur är sjukt?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...