Jump to content

Svensk GTA wiki


VickeX
 Share

Recommended Posts

Okej. :rolleyes: Jag är inte intresserad av att skriva, men skulle gärna hjälpa till med att ta screenshots och sådant.

Edit: Skulle gärna korrekturläsa och moderera och så med. Det är tyvärr bara själva artikelskrivningen som jag känner att jag inte borde ge mig in på.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 502
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Skulle det vara tillåtet att översätta artiklar från wikiGTA? (Det är ju så det funkar med vanliga wikipedia) I så fall vore jag mer intresserad över att skriva artiklar. :rolleyes:

Tycker verkligen det här är en jätteintressant idé. :D

I så fall skulle t.o.m jag hjälpa till när jag har tråkigt (alltid)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela är mycket enkelt. Man anhåller om att få starta en ny wiki genom att presentera sin idé för Wikia och om de tycker att idén har potential skapar de wikin och idékläckaren blir admin.

Är det DE som har makten över moderatortillsättanden? :rolleyes:

Att sno artiklar från GTA-wiki är väl okej med deras tillstånd antar jag. Men kom helst med nåt eget.

Screens (fordon) har vi egna till alla 3D-spel utom IV och kanske III, jag har typ 350 till båda Stories.

Om det blir nåt av det här har jag redan en uppfattning om vilka jag skulle vilja låta skapa vilka artiklar (som sedan fritt skulle få redigeras).

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara tillåtet att översätta artiklar från wikiGTA? (Det är ju så det funkar med vanliga wikipedia) I så fall vore jag mer intresserad över att skriva artiklar. :rolleyes:

Ja, det tycker jag. Man måste ju inte göra ordagranna översättningar förstås men iaf...

Är det DE som har makten över moderatortillsättanden? :D

Nej.

Att sno artiklar från GTA-wiki är väl okej med deras tillstånd antar jag. Men kom helst med nåt eget.

Egentligen krävs inte deras tillstånd eftersom allt wikipedia-material (gäller även det på wikia) är open content under GNU-licensen. "Den licens Wikipedia använder, garanterar att innehållet på Wikipedia förblir fritt att kopiera, redigera och distribuera så länge de nya versionerna följer de restriktioner i licensen som garanterar andra samma rättigheter och tillkännager eller omnämner författarna av Wikipediaartikeln som källa. (En länk till artikeln räcker.)" http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Upphovsr%C3%A4tt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det tycker jag. Man måste ju inte göra ordagranna översättningar förstås men iaf...

Jag ser hellre att man undviker sånt. Känns lite som stöld.

...eftersom allt wikipedia-material (gäller även det på wikia) är open content under GNU-licensen. "Den licens Wikipedia använder, garanterar att innehållet på Wikipedia förblir fritt att kopiera, redigera och distribuera så länge de nya versionerna följer de restriktioner i licensen som garanterar andra samma rättigheter och tillkännager eller omnämner författarna av Wikipediaartikeln som källa. (En länk till artikeln räcker.)" http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Upphovsr%C3%A4tt

Allright, då kan jag gladeligen ställa upp som nån form av huvudansvarig. Om man nu får göra så så kommer intresset vara mer utbrett och bördan mindre för det fåtal som är mycket intresserade. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det DE som har makten över moderatortillsättanden? :rolleyes:

Att sno artiklar från GTA-wiki är väl okej med deras tillstånd antar jag. Men kom helst med nåt eget.

Screens (fordon) har vi egna till alla 3D-spel utom IV och kanske III, jag har typ 350 till båda Stories.

Om det blir nåt av det här har jag redan en uppfattning om vilka jag skulle vilja låta skapa vilka artiklar (som sedan fritt skulle få redigeras).

Har vi verkligen bilder på SA? Det var ju jag som tog bilderna till GTAnytt men vet dock inte om jag har kvar de :D.

Skulle själv möjligtvis kunna moderera småfel, korrekturläsa, fixa länkfel, ta bilder etc. Har viss erfarenhet av wikiskrivande, fixade ganska mycket innom en wiki för något halvår sedan..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså? Så åldern spelar ingen roll? :D

Det beror väl på vad du menar? Hultenius vill inte ha alltför unga moderatorer eftersom de kanske inte är lika bra som de äldre, men ifall det skulle bli tal om en wikipediasida på riktigt så är ju tanken att alla ska kunna skriva. Sålänge du skriver vettigt finns det inga åldersbegränsningar. Ifall det ska till moderatorer och liknande till wikin så är ju det en helt annan fråga, men att skriva finns det ingen anledning att hindra dig från.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på vad du menar? Hultenius vill inte ha alltför unga moderatorer eftersom de kanske inte är lika bra som de äldre, men ifall det skulle bli tal om en wikipediasida på riktigt så är ju tanken att alla ska kunna skriva. Sålänge du skriver vettigt finns det inga åldersbegränsningar. Ifall det ska till moderatorer och liknande till wikin så är ju det en helt annan fråga, men att skriva finns det ingen anledning att hindra dig från.

Okej, då förstår jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser hellre att man undviker sånt. Känns lite som stöld.

Allright, då kan jag gladeligen ställa upp som nån form av huvudansvarig. Om man nu får göra så så kommer intresset vara mer utbrett och bördan mindre för det fåtal som är mycket intresserade. :D

Man kan väl göra som så att man till en början använder sig av många översatta artiklar som man sen efterhand, när/om projektet kommer på fötter, redigerar till att bli mer "unika". B)

Jag skulle vilja skriva artiklar men jag är väl för ung?

Asch, man gör så gott man kan och om det inte är så bra redigeras det av andra.

----

Hypotetiskt arbetsschema:

Prioritet 1:

Ett namn för wikin

En huvudsida+regler, föreskrifter m.m.

En logga

En allmän artikel om hela GTA-serien

Spelspecifika artiklar om "kärnspelen":

GTA

GTA 2

GTA III

GTA: VC

GTA: SA

GTA IV

En artikel om Rockstar

Artikel om Umberto Robina

Prioritet 2:

Artiklar om huvudkaraktärer (Vercetti, CJ, Niko etc)

Artiklar om centrala GTA-städer:

Liberty City

Vice City

Los Santos

San Fierro

Las Venturas

Artiklar om "perifera" spel:

GTA London

GTA Advance

GTA LCS

GTA VCS

Lost and damned

Chinatown Wars

En artikel om GTAsajten(s forum)

Prioritet 3:

Artiklar om centrala sidokaraktärer (Rosenberg, Roman, 8-Ball etc.)

Radiostationer (inkl. låtlistor m.m.)

Artiklar om gäng

Artiklar om vapen

Multiplayer (MTA, SAMP m.m.)

Bilartiklar (ett mastodontprojekt). I början räcker det med att man gör miniartiklar genom att överföra den information+bilder som finns (läs:fanns) på gtasajten.com

Fusk

Kartor

Artiklar om konsolerna m.m.

Nyhetsrapportering?

Prioritet 4:

Artiklar om sekundära sidokaraktärer

Artiklar om mindre samhällen (främst i SA)

Artiklar om stadsdelar

Artiklar om företag m.m. (Burger Shot, Cluckin' Bell, Love Media, AmmuNation.....)

Mods

osv.osv.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...