Jump to content

Svensk GTA wiki


VickeX
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 502
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Isf borde vi starta en GTAsajtens GTA-wiki, en svensk wiki om GTAsajten och GTAspelen. yes_1046272_0.gif

Like this shit.

Agreed. Har förr funderat på att skriva lite såna sidor i Allmänt GTA men insett vidden av det hela och givit upp den dumma idén.

Nä, en GTAsajten-wiki med nyhetsförstasida är det enda rimliga, nåt annat kommer jag aldrig nånsin ställa upp på. Det är väl iofs ingen som sagt eller krävt, men vi har sett tillräckligt med amatörsidor i html redan. Och jag tror verkligen inte att du (VickeX) kommer ro iland nåt sånt här om du ens sitter en månad och programmerar.

Samtidigt måste wikin vara begränsad på nåt sätt, jag vill verkligen inte se såna här artiklar.

Hej

Och

En

Flaska

Med

Rom

Äh, what the hell, kan lika gärna säga det rakt ut - Sammy är en av topp fem som aldrig skulle få komma i närheten av wiki-redigeringar. Så nån form av moderatorsystem skulle jag vilja ha i så fall.

(Håhå, så fort jag klickade på SA fick jag fram ytterligare ett purfärskt exempel.)

Såna här artiklar gillar jag däremot, såna skulle jag gärna se mer av. :) Låt säga tio folkvalda skribenter? :wub:

Alternativt att folk frågar om de får skriva en sida, skicka in ett utkast och så godkänner man eller avvisar, alternativt laddar upp på direkten med lite småändringar bara.

Ja, jag skulle kunna tänka mig att vara moderator/skribent för en sån grej :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju nämna att det varit lite bakom-kulisserna-diskussioner om ett forum för GTA-nyheter här på GTAsajten. Antingen med ett gäng utvalda skribenter eller med hela populationen som trådskapare och ett gäng moderatorer som bestämmer vad som ska visas. Något sånt skulle dock aldrig bli lika flexibelt, innehållsrikt och profilerat som en stand-alone-sida, men skulle dra nytta av en forumets basaktivitet samt "varumärket" GTAsajten.

Något sådant kan inte bli aktuellt på länge, av flera anledningar, men jag nämner det iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju nämna att det varit lite bakom-kulisserna-diskussioner om ett forum för GTA-nyheter här på GTAsajten. Antingen med ett gäng utvalda skribenter eller med hela populationen som trådskapare och ett gäng moderatorer som bestämmer vad som ska visas. Något sånt skulle dock aldrig bli lika flexibelt, innehållsrikt och profilerat som en stand-alone-sida, men skulle dra nytta av en forumets basaktivitet samt "varumärket" GTAsajten.

Något sådant kan inte bli aktuellt på länge, av flera anledningar, men jag nämner det iaf :wub:

Eller skulle du kanske kunna dra upp denna ökända GTASajten och om du inte vill sköta den, låta några andra villiga här på forumet göra det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller skulle du kanske kunna dra upp denna ökända GTASajten och om du inte vill sköta den, låta några andra villiga här på forumet göra det! :)

Tycker faktist det låter bra. Om du Hultan kan dra upp första sidan igen så kan väl en del av oss här på forumet ta hand om den vad som ska visas och så? Även dra upp gtamods igen som vi hade?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktist det låter bra. Om du Hultan kan dra upp första sidan igen så kan väl en del av oss här på forumet ta hand om den vad som ska visas och så? Även dra upp gtamods igen som vi hade?

Jag tror inte på hemsidor. Det måste vara interagerbart och ständigt förnyat, för oavsett hur snyggt eller bra saker är gjorda kommer det inte finnas några besökare (och därmed belöning för all möda) efter ett halvår. Wiki/forum är det enda jag ser som en möjlighet. Wiki för kunskaper och fakta, forum för nyheter. Ska isf skrivas efter en standardmall för att det ska bli lite mer nyhetstidning/sajt av det hela. Inte "ny trailer ute: länk Själv tker ja det är skit coolt va tyucker ni!". Just såna påfund gör att idén med fri redigering kommer gå i stöpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktist det låter bra. Om du Hultan kan dra upp första sidan igen så kan väl en del av oss här på forumet ta hand om den vad som ska visas och så? Även dra upp gtamods igen som vi hade?

Jag tror du hade ångrat ditt uttalande om du hade haft hela bakgrunden. Sidan kan (iaf med dagens mått) liknas vid en schweizerost ur säkerhetssynpunkt. Det var bara en tidsfråga innan sidan hade hackats och hela databasen läckt ut. Det finns en anledning till att den statiska dumpen som finns kvar är just statisk.

Sidan designades 2001-2002 och även om den fick några behövande uppryckningar här och där fungerar den fortfarande inte bra med moderna webbläsare så som FireFox. Sedan har vi den uråldriga designen... den går inte hem idag...

Skulle man dra upp sidan på nytt hade man fått ändra precis allt. Jag har full respekt för sidan, den har indirekt skapat allt det här, men jag tycker vi ska låta den få vila i frid och se framåt istället...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man dra upp sidan på nytt hade man fått ändra precis allt. Jag har full respekt för sidan, den har indirekt skapat allt det här, men jag tycker vi ska låta den få vila i frid och se framåt istället...

Ja, det är ju som sagt helt upp till dig. Men jag läste runt lite och upptäckte något som kallades GTASajten v5, vad hände med den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En wiki har helt klart stor potential. En wiki är, i det här fallet, på många sätt bättre än en vanlig hemsida eftersom wikin är gratis och den bygger på att många är delaktiga i projektet och på så vis undviker man onödigt toppstyre, dessutom är wikin inte beroende av enskilda personer - en vanlig hemsida t.ex. kan ju sluta fungera bara pga att admin tappar intresset.

Det krävs dock att en hel del människor engagerar sig i projektet för att det ska lyckas. Vilka här är beredda att hjälpa till med att grunda en svensk GTA-wiki, om en sån skapas?

Samtidigt måste wikin vara begränsad på nåt sätt, jag vill verkligen inte se såna här artiklar.

Hej

Och

En

Flaska

Med

Rom

Äh, what the hell, kan lika gärna säga det rakt ut - Sammy är en av topp fem som aldrig skulle få komma i närheten av wiki-redigeringar. Så nån form av moderatorsystem skulle jag vilja ha i så fall.

(Håhå, så fort jag klickade på SA fick jag fram ytterligare ett purfärskt exempel.)

Såna här artiklar gillar jag däremot, såna skulle jag gärna se mer av. :wub: Låt säga tio folkvalda skribenter? :P

Alternativt att folk frågar om de får skriva en sida, skicka in ett utkast och så godkänner man eller avvisar, alternativt laddar upp på direkten med lite småändringar bara.

Mja, jag tycker inte att man ska begränsa så mycket. Wiki-filosofin bygger ju på att alla ska kunna editera och skriva sidor om/när de vill; naturligtvis finns det admins som modererar wikin och tar bort dåliga artiklar, spam m.m. Man skulle kanske kunna göra en halvkompromiss och begränsa artikelediteringen till reggade användare... :hmm:

Ja, jag skulle kunna tänka mig att vara moderator/skribent för en sån grej :D

Jag tycker nästan att du borde vara den som grundar det hela isf; jag har svårt att tänka mig någon lämpligare.

Personligen ställer jag gärna upp och organiserar och skriver artiklar m.m. (om jag tror på projektet) men jag bör nog inte ha huvudansvaret eftersom jag inte är så jätteteknisk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du hade ångrat ditt uttalande om du hade haft hela bakgrunden. Sidan kan (iaf med dagens mått) liknas vid en schweizerost ur säkerhetssynpunkt. Det var bara en tidsfråga innan sidan hade hackats och hela databasen läckt ut. Det finns en anledning till att den statiska dumpen som finns kvar är just statisk.

Sidan designades 2001-2002 och även om den fick några behövande uppryckningar här och där fungerar den fortfarande inte bra med moderna webbläsare så som FireFox. Sedan har vi den uråldriga designen... den går inte hem idag...

Skulle man dra upp sidan på nytt hade man fått ändra precis allt. Jag har full respekt för sidan, den har indirekt skapat allt det här, men jag tycker vi ska låta den få vila i frid och se framåt istället...

Det där var bra sagt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PHP i sig är inte direkt ett strukturspråk utan snarare kodspråk. Bara plan HTML är utdaterat som katten, men HTML i kombination med CSS funkar finfint för enklare sidor utan funktioner. Vill man ha funktioner skriver man i PHP, men då skriver man HTML inuti PHPn.

Varför ska du förklara saker jag redan vet?

När jag kodat har HTML delen dock bestått av typ 1%, du har dina <html><header><body> osv. Du kan koda hela hemsidor i PHP, HTML är skit. Punkt. Allt jag ville ha sagt är att VickeX inte kommer någonvart med sina HTML kunskaper.

T: OM en sida ska skapas vill jag se en väldigt simpel web2.0 lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag tycker inte att man ska begränsa så mycket. Wiki-filosofin bygger ju på att alla ska kunna editera och skriva sidor om/när de vill; naturligtvis finns det admins som modererar wikin och tar bort dåliga artiklar, spam m.m. Man skulle kanske kunna göra en halvkompromiss och begränsa artikelediteringen till reggade användare... :hmm:

Håller med till 1337%! "En GTA-wiki - för GTAsajtarna, av GTAsajtarna!!!!" Om man skapar en mall för hur en nyhetsrapportering ska se ut kan alla följa denna, om en nyhet dubbelpostas behåller man den första och ser man något spårkfel kan man snällt redigera detta åt personen.

Den enda restriktionen skulle i det fallet vara en medlemstidsgräns på forumet så att inte teoman sprider salami över hela wikin, vamos al vänsterpolitik och låta alla få vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad folk är rädda för att folk ska spamma ner.

Det är ju bara att enbart tillåta folk som registrerar sig på wikin, sen sätter man en verifiering på det som skrivits. Är det bra godkänner en admin, är det dåligt så är det inte godkänt och kastas. Är det rent av barnsligt så är det bara att banna användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående wikiartiklar är det väl bra med fri redigering, för registrerade medlemmar. Nyheter vill jag däremot se lite stramare tyglar på, men till en början kanske det räcker med en standardmall och vissa regler. Värdelösa artiklar tas bort och användaren får tips och tillsägelser, fortsätter det blir det varningar och wikihybernating. (Forumets och wikins varningar borde på nåt sätt vara sammankopplade.)

Jag är väldigt positiv till projektet och skulle gärna bidra med mycket, kan tänka mig att på nåt sätt skapa en artikelnätverksgrund med requested-artiklar (röda länkar) och formulera regler och grundmallar. Moderera likaså.

@Kebab: Wikiartiklar är inte svåra att göra, det är väldigt likt BB-code.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara att enbart tillåta folk som registrerar sig på wikin, sen sätter man en verifiering på det som skrivits. Är det bra godkänner en admin, är det dåligt så är det inte godkänt och kastas. Är det rent av barnsligt så är det bara att banna användaren.

Japp.

Alla wiki-sidor ser ju likadana ut, beror det på att alla använder någon slags "gratiskod"? Alltså, skulle en svensk GTA-wiki "bara" innebära att fixa fram koden och sedan börja skriva artiklar?

Jag är ganska okunnig med sådant här, som ni kanske märker. :rolleyes:

Det hela är mycket enkelt. Man anhåller om att få starta en ny wiki genom att presentera sin idé för Wikia och om de tycker att idén har potential skapar de wikin och idékläckaren blir admin.

Men det lönar sig inte att starta nåt om det inte finns minst ca 10-15 eldsjälar som är beredda att göra grundarbetet, dvs skriva artiklar om centrala GTA-relaterade grejer och formulera regler och riktlinjer m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...