Jump to content

Festivaler '09


Tweak
 Share

Recommended Posts

Åker mot Värmland och Arvika imorgon, ska jobba som funkis - stagehand på Vintergatan, största scenen. Blir najs - gratis inträde, tre mål mat om dagen, och lite små fördelar. Mars Volta, dammit! Har ingen resa hem dock, det krävs att vi stannar en dag längre än alla festivalbesökarna, och alla festivalbussar som kör hem. Men det går nog, på något sätt. Jag ska twittra.

Jag åker ner onsdag natt, kommer vara framme runt 12-13, see ya!!, kommer iaf vara längst fram när Nine Inch Nails spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 553
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

MOT RUISROCK!

-

Tar båten till åbo som går runt 20:00.. Framme där på morgonen och festivalen börjar 17:00 lokal tid. Inleder med Pilgrimz. Det här kommer bli magiskt.

edit; Umberto möter mig i hamnen med blommor, right? :- (

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MOT RUISROCK!

-

Tar båten till åbo som går runt 20:00.. Framme där på morgonen och festivalen börjar 17:00 lokal tid. Inleder med Pilgrimz. Det här kommer bli magiskt.

edit; Umberto möter mig i hamnen med blommor, right? :- (

:(

I might, om det inte vore för att jag lämnar stan om några timmar. :shifty:

Laitan kuitenkin saunan päälle. Olutta on.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arvika var galet bra, The Mars Volta var nästintill episkt. Det enda som naggade den konsertens kant var den rödbrända, överkroppsavklädda, kortklippta, svettiga biffen som med alla sina hundratio kilo skulle röja för röjandets skull - inte för att han gillade musiken - och gned sina biceps och sina pectoralis major mot allt och alla han kunde, samt knackade en på axeln och gav en en oförstående arg blick när han ansåg att de i hans räckvidd inte röjde tillräckligt. Jag trängde mig längre fram, och kom till slutt till andra raden, då han gav upp sitt enträgna förföljande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var SÅHÄR nära på att åka till Hultsfred: <--->. Men jag drog mig ur i fredags men fortsatte ändå att vela. När jag ser vädret idag inser jag att jag verkligen gjorde rätt val. :mellow:(w00t)

Ska emellertid agera chaufför åt några tjejkompisar som ska dit imorgon. Vinka om ni ser mig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Peace and Love verkar ha varit riktigt coolt, som Kiedis sa är det riktigt imponerande med över 40 000 sålda biljetter. Själv åker jag till Hultsfred imorgon eller på onsdag, jag har egentligen planerat för onsdag men vädret ska vara fint imorgon och på onsdag så då känns det mer värt att åka imorgon.

Och Melt! är bokat och klart. Bloc Party, Oasis, Kasabian, massa electro, och sjukt mycket annat! :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arvika 2009 var sjukt jävla roligt, första gången jag var på Arvika faktiskt, bra festival, trevligt område.

När vi kom så var alla camp fulla utom lugna, tråkigt tänkte vi och ännu tråkigare när vi möttes av en skylt "tyst efter 02", kommer in och veckans fest är det där, kl 13 på torsdag! och det var INTE tyst efter 02, i efterhand kändes det ändå bra att ha bott där, folk som städa efter en, gick runt och sålde dricka runt tälten, hängde lite med några tjejkompisar som bodde på stora, såg ut som ett bombnedslag, polispiketer stod uppradade utanför, så valet av lugna var rätt bra.

Torsdag: För det första kändes det som jag skulle dö av värmeslag.

The Sounds: Bra live, som vanligt, snygg-Maja hade kortakortakorta hotpants på sig, låtvalet var som vanligt, dom som sett dom tidigare eller lyssnar på dom vet vilka låtar som dom spelar, men kan dom inte hoppa Beatbox?

Santigold: Här hade vi en av festivalens bästa spelningar, jävlar vilket drag det var, tror att hon själv vart chockad över responsen hon fick, hon drog plattan samplade en del och mixade ihop allt med mysko ljud. Grymt! vi gick där ifrån lyriska och hon la nivån för resten av kvällen.

Mando Diao: För 510145:e gången, såg två låtar, sen insåg jag att dom skulle köra samma setlist som alla andra gånger, gick till baren istället.

The Mars Volta: För det första, hur fan kan man ge Mars Volta 75 min på största scenen? ok för att vara på en festival var det en ok spelning, men jag har sett dom så pass många gånger nu att jag vet vad man kan förvänta sig, och jag tycker inte att dom leverade det, sen kom dom ju dit på deras svagaste skiva än så länge.

Röyksopp: Såg inte hela men lyckades tränga mig fram en stund, en plats som jag rätt fort lämnade, jisses vad folk trängdes, dansant värre.

Nine Inch Nails: Här var en av dom stora anledningarna till att jag åkte, för att få se Trent för sista (?) gången, iaf som NIN, Det första och rätt typisk NIN grej är att dra till med ett udda låtval och det gjorde han även här, mycket B-sidor, mycket nytt, många låtar som brukar vara med som han hoppade över bla Closer och Terrible Lie, Something I Can Never Have, Sin m.m, men han gav ju såklart en del hits också som The Wretched, Burn, Gave Up, Wish, The Hand That Feeds, Head Like A Hole och Hurt.

Spelningen var sjukt jävla bra på alla sätt och vis, bra ljus, bra ljud.

Såg en delar av olika band på dom mindre scenerna, men inget värt att nämna.

Fredag:

Började dagen sådär lagom bakfull med Frida Hyvönen som gav en mysig spelning på Apollo.

Eagles Of Death Metal: Röj röj och röj, exakt samma sak som på Debaser men fortfarande galet jävla tungt, dom bjuder på en riktigt Rock n Roll spelning med sköna mellansnack, krökande och försök att få med sig blonda tjejer bakom scenen, allt med glimten i ögat.

Här skulle jag sett Bob Hund för 16:e gången, men fastnade vid tältet istället.

Depeche Mode: Vart lite besviken faktiskt, inte alls så bra som Stadion för ett par år sen, dåligt ljud, tog ett tag innan dom kom igång kändes det som, trots detta så var publiken med hela tiden, marken skakade vid flera tillfällen, allsången på Enjoy the silence och Personal Jesus var tung.

Fever Ray: Samma sak som på WTAI.

Lördag:

Anna Thernheim: Hade sett fram emot detta men vart besviken, kändes fel att sätta henne på största scenen så tidigt, allt vart bara...tråkigt.

Fleet Foxes: Är inte så inlyssnad men det kändes väldigt ensidigt, men ge dom en mindre scen och kanske nått år till så..

Mustasch: Är inget jätte-fan av dom med det var faktiskt rätt bra, sångaren fick med sig publiken rätt bra, såg spelningen från baren dock, kul att "Jag ger dig min morgon" spelades när dom gick av, tung allsång på den.

Thåström: Hängde på samma ställe som på Mustasch och vart måttligt road över honom.

Korn: Sjukt bra, galet röj på den spelningen, vi lyckades ta längst fram och hoppa, dom spelade mycket äldre låtar blandat med covers på Queen, Metallica och Pink Floyd. Freak On A Leash var bäst.

Tiger Lou: Vad jag älskar detta band, Sveriges svar på Interpol, fick med med en polare som ville hänga vid tältet med just dom orden "Sveriges svar på Interpol" (han älskar Interpol och hade inte hört Tiger Lou, och efter spelningen sa han till mig att han kommer vara evigt tacksam, han gick loss efter en låt.

Sjuk spelning.

Kör en "kicken"

Festivalens överraskning: Santogold

Festivalens matställe: Kebabvagnen vid Folkets Park ingången och Thairestaurangen inne i stan.

Festivalens bästa låt: Nine Inch Nails - Hurt, Korn - Freak On A Leash, Eagles of Death Metal - Cherry Cola, Santogold - You´ll Find A way. m.m

Festivalens kaxigaste: Jonathan Davis i Korn.

Festivalens tråkigaste: Anna Thernheim, tyvärr.

Festivalens skönaste person: Nippe, en av Ålänningarna i vårat gäng som är lite...tjock och gick runt med en solkeps från Viking Line och en gul alldeles för liten zipjacket från 70-talet med texten "Ålandsbanken" på ryggen

Festivalens "där är hon": En tjej som jobbade i Langosvagnen på WTAI som jag pratade med då, som nu jobbade i Smålandsrullevagnen, jag kände inte igen henne men hon kände igen mig och frågade om jag inte kände igen henne. Vi snackade lite efter hon slutade sitt pass, gick till dancetältet i baren och....vart inget sexande men lite hångel.

Festivalens höjdpunkt: Nine Inch Nails och Eagles of Death Metal.

Festivalens höjdpunkt ur personlig synvinkel: Nine Inch Nails, Eagles of Death Metal och Santogold.

Festivalens största publik: Depeche Mode och Röyksopp (att klämma in typ 15 000 pers i ett tält som tar 8000 är en bedrift)

Festivalens givmildaste person: Nippe som stod för all öl i baren.

Festivalens argaste: Han som lacka på den rödbrända, överkroppsavklädda, kortklippta, svettiga biffen som med alla sina hundratio kilo skulle röja för röjandets skull - inte för att han gillade musiken - och gned sina biceps och sina pectoralis major mot allt och alla han kunde, samt knackade en på axeln och gav en en oförstående arg blick när han ansåg att de i hans räckvidd inte röjde tillräckligt :mellow:

Festivalens lyckligaste: Gäddan efter jag dragit med honom på Tiger Lou, samt jag efter NIN.

Festivalens bästa entré/intro: The Sounds

Festivalens bästa outro: Mustasch som drog av "Jag ger dig min morgon"

Festivalens solbrändaste: Jag efter att ha somnat i solen.

Festivalens utlänningar: Alla Norrmän som var där, jisses, dom var överallt

Festivalens skitigaste: Lilla campingen och stora campingen.

Festivalens roligaste upptäckt: Genvägen till stora scenen från Apollo, den ser jag efter festivalens sista spelning.

Festivalens vildaste: Korn.

Festivalens svettigaste: Lyran, det var en bastu där inne, speciellt under Kite.

Festivalens betyg på en tiogradig skala: 9/10

Hade otroligt trevligt, ska bli intressant att se hur Arvika kan toppa dom här bokningarna till nästa år.

Bilder kommer sen när jag fått ordning på allt.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Festivalens "där är hon": En tjej som jobbade i Langosvagnen på WTAI som jag pratade med då, som nu jobbade i Smålandsrullevagnen, jag kände inte igen henne men hon kände igen mig och frågade om jag inte kände igen henne. Vi snackade lite efter hon slutade sitt pass, gick till dancetältet i baren och....vart inget sexande men lite hångel.

Haha, hälften av mina närmaste vänner jobbar i Langosvagnen, en av dem jobbade på WTAI med den tjejen då. Liten värld!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anna Thernheim: Hade sett fram emot detta men vart besviken, kändes fel att sätta henne på största scenen så tidigt, allt vart bara...tråkigt.

Dude, de gjorde exakt samma misstag som på P&L. Förstår inte logiken i att sätta henne på största scenen så tidigt. Det passar så dåligt in på hennes musik. Det ska vara mindre scen och mörkare. Då är Ternheim som bäst. Förstår inte hur de tänkt till där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ju inte vara samma, tydligen gick dom runt och jobbade i olika vagnar, synd att jag glömt vad hon hette :P

Jo men hela företaget är Kalmarbaserat och två av mina vänner jobbade på Arvika också vet jag nu, så de vet nog vem hon är i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Festivalens argaste: Han som lacka på den rödbrända, överkroppsavklädda, kortklippta, svettiga biffen som med alla sina hundratio kilo skulle röja för röjandets skull - inte för att han gillade musiken - och gned sina biceps och sina pectoralis major mot allt och alla han kunde, samt knackade en på axeln och gav en en oförstående arg blick när han ansåg att de i hans räckvidd inte röjde tillräckligt :P

Hah! :)

Fyra ord var om de band jag såg, och ett betyg.

Hoffmaestro & Chraa - Svettigt, orginellt, tappade wayfarerkopior :)(3/5)

The Sounds - Intetsägande, hotpants, björkdunge, okej (3/5)

Santigold - Positivt överraskande, grymma sidodansare (4/5)

Mando Diao - Förutsägbart, enkelt, bra, middag (3/5)

Detektivbyrån - Mysigt, kärleksfullt, kulturskoleelever, pudelfrisyr (4/5)

The Mars Volta - Über-explosivt, hundratiokilosbiff, snortajt, afro (5/5)

Röyksopp - Trångt, huvudvärk, fejk-Karin Dreijer (so i've heard) (2/5)

Nine Inch Nails - Jobba, fyra plektrum, bra (3/5)

Bob Hund - Intressant, skånsk dialekt, trafikkon (3/5)

Depeche Mode - Positivt överraskande, publikhav, "typ-fjorton-lastbilar-med-case-och-lampor-och-gud-vet-vad-som-skulle-lastas-ur-och-i" (4/5)

Anna Ternheim - Trevlig, instrumentalt, vackert, keps (4/5)

Fleet Foxes - Skägg, vackert, avskalat, gemytligt (5/5)

Thåström - Smånostalgiskt, energiskt, Komposters, värdigt (4/5)

Korn - Säckpipa, trummor, peka finger (3/5)

Jobbade som funktionär under festivalen som Stagehand på största scenen Vintergatan, vilket jag fick reda på var ett lite finare ord för roddare. Jobbade totalt ~25-30 timmar under de tre dagarna (kravet var att man skulle jobba minst 24, men det blev en del övertid). Det var iallafall rätt okej; stundtals slitsamt jobb, men intressant och häftigt (hur många kan t ex säga att de burit Bob Hunds vita trafikkon, Nine Inch Nails virveltrumma, eller Mars Voltas mixerbord?). Gratis inträde och mat alla tre dagar (och det var god mat också!), Funk-T-shirt och AA-laminat, och så fick vi en "NIN Local Crew"-t-shirt av bandet. Plockade lite plektrum (typ fyra-fem NIN-plektrum, och ett av Anna Ternheim) som låg kvar på scenen före/efter spelningarna.

Kör en "Kiedis":

Festivalens överraskning: Santigold, helt klart. Hade inte så mycket förväntningar, men det var en sällan skådat underhållande spelning!

Festivalens matställe: Funkismatsalen på backstageområdet. Trevliga 'mattanter', god mat, gratis.

Festivalens bästa låt: Drunkship of Lanterns med tMV, eller Your Protector med Fleet Foxes

Festivalens kaxigaste: Pass

Festivalens tråkigaste: Jag, på Röyksopp ):

Festivalens skönaste person: Oskar, måste vara en av världens mest avslappnade personer. Dessutom en grymt bra gitarrist/munspelare!

Festivalens "där är hon": En jättegammal vän jag inte sett på år och dar som drog mig till sin filt mitt i folkhavet innan Depeche Mode

Festivalens höjdpunkt: The Mars Volta. Och allt, egentligen.

Festivalens höjdpunkt ur personlig synvinkel: Att det knappt blev några felsteg, egentligen. Vädret kickade arsle, umgänget var alltid bra, någon pengaförlust är inte att prata om, inger band var någon besvikelse, blev inte full och däckade på en bajamaja, med mera.

Festivalens största publik: Depeche Mode

Festivalens givmildaste person: Jag vet inte om jag fick något. Eller jo, min nyckelfunktionär bjöd mig på en halv burk cola, med orden "Här. Socker"

Festivalens argaste: Jag, när jag lackade på den rödbrända, överkroppsavklädda, kortklip...

Festivalens lyckligaste: Jag, när jag lyckades ta mig bort från den rödbrända, överkroppsavklädda, kortklip....

Festivalens bästa entré/intro: Gillade Hoffmaestros intågande på scenen, det kändes som att de var där för att ge allt.

Festivalens bästa outro: Pass

Festivalens solbrändaste: Calle, en vän som både var på P&L och nu Arvika. Typ två veckor ute i solen ger en rätt stadig bränna!

Festivalens utlänningar: Alla sköna brittiska roddare som alla band hade

Festivalens skitigaste: Pass

Festivalens roligaste upptäckt: Den 'hemliga' vattenkranen som ingen, INGEN använde. Jag börjar undra i efterhand om det fanns någon speciell anledning till det...

Festivalens vildaste: Den rödbrända, överkroppsavklädda, hundratiokilosb...

Festivalens svettigaste: -||-

Festivalens betyg på en tiogradig skala: 9/10

Edit: Bildkollage! Hade bara med mig min iPhone, men det blev en del fotande

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, de gjorde exakt samma misstag som på P&L. Förstår inte logiken i att sätta henne på största scenen så tidigt. Det passar så dåligt in på hennes musik. Det ska vara mindre scen och mörkare. Då är Ternheim som bäst. Förstår inte hur de tänkt till där.

Själv såg jag Anna Ternheim i en liten trädgårdsscen, med ca. 400 i publiken, för några dagar sen. Helt underbart var det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...