Jump to content

Festivaler '09


Tweak
 Share

Recommended Posts

The Kooks ställer in @ Peace & Love. Puh, jävla tur att man inte köpte biljett... Aja, jag skall dit ändå imorgon och hälsa på bekanta utanför ingången och runt campingen, jag hejar om jag ser dig kicken!

Ah, det var synd! Men det var långt ifrån att förstöra en hel festival då man ändå fick se så pass grymma band så det inte var sant! Tyvärr såg jag dig inte, men det var rätt omöjligt med tanke på hur jäkla mycket folk det gick runt på gatorna.

Vill ni ha festivalrapport?

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 553
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ska fanse med mina föräldrar om jag kan krita 1500 spänn till Hultsfredbiljetten. Kanske får ni möta Kebab där trots allt. :innocent: Vilka ska dit?

Jag ska dit o jobba.. Om du vill så fick jag nyligen ett mail om att handbollsföreningen där nere söker nån att jobba sammanlagt 22 timmar för ett band.

Ska dit med en vän som bor rakt över praken från dig sett. Ses?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som såg på Slipknot när dom spelade på Metaltown?

Läs mig, klicka mig, ta mig!

Jag känner den människans storasyster, och henne också för den delen. Känns helt sjukt!

Jag var där. Var rätt långt fram och jag som är rätt lång tyckte det var jobbigt att få luft, kan tänka mig hur det är för små tjejer. Två kompisar stod lite mer åt sidan och såg rätt många som bars ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, kan göra en liten sammanfattning och bifoga en wordpad-fil med en väldigt lång rapport som är sådär halvt rolig att läsa :innocent: Hur som helst uttrycker jag mina känslor för allting och skriver vad jag gillade samt ogillade och lite annat smått och gott. Dessutom finns små recensioner av alla band/artister jag såg.

Laleh: 3/5

Bäst: Live Tomorrow och Bjurö Klubb

Kommentar: Öppnade festivalen med att se Laleh. Hon var faktiskt rätt grym, men det smittade inte av sig på publiken alltför mycket. Live Tomorrow och Bjurö Klubb var hur som helst två låtar som fick bra respons av publiken och det var två riktigt härliga låtar.

Hoffmaestro & Chraa: 3/5

Bäst: Desperados

Sämst: Så enormt mycket folk på så liten yta. Enormt trångt.

Kommentar: Det var en upplevelse! Det strömmade in folk och man hade en yta mindre än en fot att stå på. När alla började hoppa till takterna av öppningslåten vars titel jag glömt kan det hela liknas vid en moshpit utan armar. Det var hur grymt som helst trots att det var så himla trångt. Musiken var godkänd, men inte mer. Upplevelsen höjde betyget!

A Camp: 1/5

Bäst: Stronger Than Jesus

Sämst: Så otroligt tråkigt! Fungerar bättre i klubb.

Kommentar: Stronger Than Jesus i all ära, men Nina Persson var mycket bättre, fräckare och grymmare under Cardigans-tiden. Visst är hennes olika tongångar ljuva att lyssna på, men det hela var bara för mycket ... eller snarare för lite. Enligt mig festivalens besvikelse.

Lars Winnerbäck x1 (x3 på festivalen): 3,5/5

Bäst: Elegi och Kom Ihåg Mig.

Sämst: Nervositeten under första uppträdandet.

Kommentar: Winnerbäck var verkligen älskad av P&L-publiken. Sista uppträdandet på största scenen (Utopia) var tydligen riktigt bra, men jag missade det. Däremot såg jag första framträdandet, men det var inte dåligt det. Allsången kom aldrig av sig och hela publiken kunde verkligen Winnerbäcks texter. Skön stämning!

Volbeat: 3,3/5

Bäst: Ingen aning. Bäst var väl att jag faktiskt gillade musiken som gjorde sig bra i liveformat. Ledsångarens catchiga uttalanden var även det underhållande!

Sämst: För mycket folk som var desperata att komma in på scenområdet.

Kommentar: Well. Dansk metal. Att det kunde vara så bra. Volbeat var för mig festivalens överraskning. Jag gillar verkligen inte liknande musik, men det här var bra! Musiken var bättre live än i studioformat!

Thåström: 4/5

Bäst: Fan, Fan, Fan - Kärlek är för dom - Var e vargen.

Sämst: Låten där han pratade sig igenom hela låten. Vet ej låttiteln.

Kommentar: Jag har lyssnat på Thåström lite från och till, men aldrig riktigt seriöst. Nu funderar jag på att göra det. Thåström var bättre live än vad jag hade trott mig och trots att åldern börjar ta ut sin rätt så sprang han fram och tillbaka på scen samt viftade/skakade med fingrarna hela tiden. Hans energiska refräng på exempelvis Var e vargen fick publiken att hoppa som aldrig förr till en Thåström-låt.

P3 Sommarsession med The Sounds: 4/5

Bäst: Dorchester Hotel, Home Is Where Our Heart Is, Hit Me. Alla akustiskt!

Sämst: För lite folk trots att det var en så liten scen och spelning så tidigt på dagen.

Kommentar: Som ett inbitet Sounds-fan skulle jag egentligen satt 5/5, men jag lät bli. Så bra var det inte. Trots det så var de akustiska versionerna av varje låt som de framförde riktigt intressant att lyssna på då det var helt nytt med tanke på att det ö.h.t var andra gången i deras karriärer som de körde helakustiskt.

Peter Doherty: 3,5/5

Bäst: Att han kom trots allt!

Sämst: Att han bara spelade i 35 av 60 minuter.

Kommentar: Jag fann en mycket fin gräsplätt där man både såg Doherty själv och storbildsskärmarna. Upp på scen kom någonting som såg ut som en nyvaken ungkarl. Jag har i ärlighetens namn inte lyssnat så mycket på honom. Mestadels har det blivit någon låt på Spotify då och då. Så jag uppskattade det jag hörde eftersom det var så mysigt. Att bara se honom ö.h.t var riktigt roligt tyckte jag.

Timbuktu: 2/5

Bäst: Alla Vill Till Himmelen & Moonwalken både Timbuktu och en gruppmedlem i Damn visade för publiken!

Sämst: Den vita handsken, come on...

Kommentar: Jag är inget större fan av Timbuktu, men karisman som killen har är ju helt sjukt! Han studsade upp och ner och sprang från vänsterkanten till högerkanten. Han hade sitt stora leende hela tiden och skrattade i varje låt. Grymt! Däremot gillade jag inte någon av låtarna förutom sedvanliga Alla Vill Till Himmelen. Det beror dock på att jag som sagt inte är ett större fan.

The Sounds: 10502/5 (5/5)

Bäst: Allting. Speciellt extranumret i Living In America.

Sämst: Beatbox. Annars ingenting.

Kommentar: Maja på bandets blogg: "Vad gör det när man fått uppleva en av de mest fantastiska ögonblicken i ens karriär." Det är för mig omöjligt att vara opartisk här, men det behöver man heller inte vara. Jag älskar The Sounds och de gjorde som sagt enligt dem själva en av karriärens bästa spelningar någonsin. Rättare sagt var det en av de största ögonblicken i deras karriärer. Spelningen var verkligen magisk och jag sjöng med i varenda jävla låt så glad som jag var. Allsången i Night After Night var det bästa jag hört på länge och extranumret Living In America (som de inte brukar köra så ofta längre) var gigantiskt. Borlänge kände fred & kärlek för The Sounds som enligt allt jag läst var en av de akter som publiken uppskattade absolut mest under hela festivalen. Grymt! Så jävla grymt! Du skulle varit där Eudoros!

Alice In Videoland: 4/5

Bäst: Lay Me Down och Radiosong.

Sämst: För lite vätska. Festivalens svettigaste spelning tillsammans med Håkan.

Kommentar: Jag upptäckte det inte förrän väldigt sent att AiV skulle spela på P&L. Jag blev så fruktansvärt glad när jag märkte det och det var för mig ett måste att gå på deras spelning. Efteråt var jag inte ett dugg besviken. Inomhusscenen blev fullpackad direkt och det var en jäkligt lång kö utanför med personer som inte fick komma in. Jag stog längst fram och röjde loss till varenda låt. Hennes karisma är i klass med Timbuktus och hennes kaxighet i klass med Majas. Grym spelning!

Florence Valentin: 2,5/5

Bäst: Pokerkväll i Vårby Gård

Sämst: Hans smått roliga politiska uttalanden.

Kommentar: Well. Solen stekte sönder min kropp och tröttheten slog in under deras spelning som gjorde att jag inte kunde följa framträdandet alltför väl. Däremot var det rätt bra drag på publiken och Pokerkväll i Vårby Gård var höjdpunkten!

Anna Ternheim: 3,5/5

Bäst: Let It Rain samt näst sista låten i Wedding Song.

Sämst: Publiksveket.

Kommentar: Som jag skrivit utförligare i wordpad-filen så var publiksveket tråkigt. Trots det gjorde Ternheim en toppenkonsert och trots att Shoreline spelades först så slutar hon aldrig att överraska mig. Vid första anblick ser hon ut som vilken annan sångerska som helst. När hon väl kommer in efter tre-fyra låtar så är auran omkring henne något alldeles speciellt.

Razorlight: 3/5

Bäst: Don't Go Back To Dolston och America. Även North London Trash hade sin charm.

Sämst: Den rätt så korta spelningen samt vääääldigt utdragna låtar.

Kommentar: Ett annat favoritband som spelade. De blev försenade med fem minuter men kom igång rejält redan från första början. Det var dock för lite röj i publiken, alldeles för lite. Det var bara vid två-tre tillfällen som det hoppades och dansades rejält. North London Trash var dock underbar och Don't Go Back To Dolston passade utmärkt i liveformat. Allt som allo så var det bara en trea, men trots det var det roligt att ha sett dem!

Hello Saferide: 3,5/5

Bäst: The Quiz

Sämst: Venusscenen. Skulle passat mycket bättre på t.ex Shangri La eller Eldorado.

Kommentar: Jag gillade det riktigt mycket! Jag älskade verkligen alla låtar hon framförde, men trots det blir det bara "ynka" 3,5. Det var tröttheten som hade slagit in för tidigt och hennes låtlista var för dåligt blandad.

Håkan Hellström: 5/5!!

Bäst: Allting! Omöjligt att ta ut en favorit! Verkligen allting som kom ur hans mun var magiskt.

Sämst: Det var knappt någonting.

Kommentar: Enligt tidningarna en av de bästa liveframträdanden Håkan Hellström någonsin gjort. Jag var skeptisk till en början om han skulle leva upp till förväntningarna. Efter att man fått höra jublet av omkring 20 000 personer(?) var man inte längre skeptisk. Öppningslåten i Tro och tvivel bemöttes med festivalens största jubel och efter det kröntes två timmar av helt fantastiskt underbar musik med Nu kan du få mig så lätt.

+ 3-4 låtar av flera, flera band och artister.

Festivalens överraskning: Volbeat.

Festivalens matställe: Pizzerian mitt emot American Pizza.

Festivalens bästa låt: Nu kan du få mig så lätt samt Living In America.

Festivalens kaxigaste: Alice & Maja.

Festivalens tråkigaste: Nina Persson.

Festivalens familjepizza: La Maffia.

Festivalens skönaste person: Alex.

Festivalens "där är hon": Anna, klasskamrat från högstadiet i Karlskoga.

Festivalens höjdpunkt: Håkan Hellström!

Festivalens höjdpunkt ur personlig synvinkel: The Sounds!

Festivalens största publik: Håkan Hellström!

Festivalens givmildaste person: Johan.

Festivalens argaste: Mannen vars syn jag täckte vid introt av Mötley Crüe.

Festivalens lyckligaste: Jag på fredagen klockan nio.

Festivalens bästa entré/intro: Mötley Crüe.

Festivalens bästa outro: Alice In Videoland.

Festivalens solbrändaste: Kicken.

Festivalens utlänning: Tjejen från USA.

Festivalens skitigaste: Tio meter till höger från campingentrén.

Festivalens bästa campnamn: The Pedophile Beers.

Festivalens roligaste upptäckt: Hur mycket gratis Loka som helst! (Med lite fejknamn, telefonnummer och e-mail)

Festivalens bästa/roligaste sms i inboxen: "Får jag ge ditt nummer till en på fb som vill ha sprit" samt "Käft spelar mot jävla duttdutt med sårbarn på ica".

Festivalens vildaste: Hoffmaestro & Chraa.

Festivalens svettigaste: Alice In Videoland.

Festivalens bäst fådda komplimang: "Du är grym på teater!"

Festivalens bäst givna komplimang (:/): "Du ser ut som Tilde Fröling"

Festivalens betyg på en tiogradig skala: 8/10

Well, det var allt. En längre recension av hela festivalen i sin helhet och vad jag gjort och en hel del annat finner man i filen som jag bifogar. Det är rätt snabbt skrivet i brist på annat att göra, så ni får ta till godo att ni kommer få se en hel del stavfel.

I.doc

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, analyskicken jobbar hårt alltså. :innocent:

Träffades några forumiter?

Tyvärr inte! Spajdermän ville inte träffas och det kan jag förstå. Om Eudoros skulle haft mitt nummer skulle vi säkert träffats, men tyvärr blev det inga forumträffar :innocent: Men det gjorde inte så mycket heller!

Btw, det var Wedding Song av Anna Ternheim som jag menade. Fy helvete vad den ger gåshud live.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Sounds: 10502/5 (5/5)

Grymt! Så jävla grymt! Du skulle varit där Eudoros!

Hade jag inte haft någonting emot, The Sounds är ett perfekt festivalband. Blir allt som oftast grym stämning när dom spelar, och bra är dom också! Vi syns på nästa P&L, har redan bestämt att det blir. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som såg på Slipknot när dom spelade på Metaltown?

Läs mig, klicka mig, ta mig!

Jag känner den människans storasyster, och henne också för den delen. Känns helt sjukt!

Jag var där. Efteråt hörde jag en som sprang fram till sina polare och skrek "Hörde ni att det var en tjej som dog under Slipknot!?"

Som tur var var det ju inte allvarligt.

Hur som helst, spelningen var grymt bra! Stog i mitten, ungefär 10 meter från scenen, och trycket var enormt! Jag kan inte påstå att det var bättre än In Flames förra året, men det höll nästan samma klass. :innocent: Låtvalet var väldigt bra då jag kunde alla, men jag hade gärna sett att de bytte ut Dead Memories mot t ex Everything Ends, Three Nil eller Vermillion.

"Jump the fuck up!!!" :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar till med en liten rapport/analys jag också, dock inte lika utförligt som the Kick, men det kanske duger. Tänkte att det kanske kunde vara roligt då vi inte såg exakt samma spelningar.

Hoffmaestro & Chraa: 3/5

Första spelningen vi var på och endast gick på eftersom två sköna grabbar satte sig vid vårt camp och lärde oss texten till 'Chraa Indian'. Hade ärligt talat aldrig hört talas om gruppen förr. Musiken i sig var okay, men inte mer. Däremot var stämningen på spelningen grym! DEt kom på tok för mycket folk för den lilla scenen, men på det stora hela blev effekten grym.

PS. Kom även på att detta är perfekt bilmusik när jag stod där så nu blir det till att fixa ut en skiva till bilen. DS.

Lars Winnerbäck - Akustiskt: 4/5

Publikens jubel under hela spenlingen var magnifikt och att alla dessutom kunde alla texter och liksom hjälpte Lars i hans nervositet fick det hela att kännas så familjärt och mysigt men samtidigt fanns farten där. Att jag dessutom drog igång den största av 'LASSE *KLAPP KLAPP KLAPP* LASSE *KLAPP...' lägger till på braigheten.

Johnossi: 3,5/5

Nya favoriter som jag faktiskt bara lyssnat på på radion utan att veta vilka det var. Grymma scenpersoner som verkligen ställde till med en riktigt show. Inte tillräckligt för att ersätta The Kooks kanske men de var verkligen bra.

Keane: 4/5

Riktigt häftiga scenpersonligheter som verkligen levde in för sin musik och gjorde musiken än bättre. Ångrar mig lite i efterhand att jag inte lyssnat in mig tillräckligt på fler än ett fåtal låtar så att jag kunde ha sjungit med bättre. Publiken älskade dem och de älskade publiken. Vi tackades av sångaren för att vi valt dem framför Mötley, och jag själv blev faktiskt förvånad att de kunde dra så många från den stora scenen.

Perssons Pack: 3,5/5

Jordnära och genuint. Verkligen en bra artist som fick igång den publiken som kommit lite smått trots skållande sol (tror förresten det var under den här spelningen jag fick de röda axlar som plågade mig under de resterande festivaldagarna). Måste erkänna att jag är lite partisk då Per Persson faktiskt är född och uppvuxen i min hemby, Alfta (han gick till och med med min mamma i skolan), och dessutom bor han just nu i Bollnäs. Just därför kändes det ännu kärvänligare när han började prata om förmiddagar i Bollnäs kyrka eller när någon annan i publiken började ropa 'ALFTA!' (har mina föraningar om vem det var), eller när 'Ikväll tar vi över stan' drog igång.

P3 Sommarsession med The Sounds: 2/5

Väldigt mysig stämning med folk sittandes i gräset runtom hela den lilla scenen. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig utav det hela då jag inte fattade vad Sommarsession var och blev därför lite besviken när jag inte fick se 'riktiga' The Sounds utan istället en massa prat och tjat följt av några få låtar sen mera prat. Fick dock höra mina favoritlåtar och var lite glad.

Peter Doherty: 4/5

Han kom! Öppnade med några Libertineslåtar och drog även några av sina egna, däribland 'Last of the English Roses' :innocent: . Gick sedan av scenen efter 20 minuter och en sur min spred sig genom hela publiken, han hurrades fram att spela några låtar till och försvann sedan helt efter 35 gångna minuter av 60. Det kändes surt, men han kom ändå och trots att han var lite seg på scenen (för övrigt stod han ensam på den största scenen och tog det hela med lite väl mycket arrogans) så är det ändå lite av hans charm. Efter att jag läst igenom min kommentar känns 4 pinnar lite väl mycket, men jag är ändå villig att ge det bara för att han är Pete Doherty.

Babyshambles: 5/5

Vilket drag! Doherty hade helt plötsligt vaknat till liv och levde ut under hela showen. Publiken hängde på i texterna och alla de bästa låtarna spelades. Festivalens höjdpunkt tror jag.

Lars Winnerbäck - med band: 3/5

Här hade jag hunnit bli dyng i uppehållet mellan föregående grupp och Lars och minns därför inte alltför mycket av honom. Jag sjöng dock med i låtarna även om jag inte kunde något alls och hittade en grupp nya kompisar som jag dansade häcken av mig med. Vill minnas att det var väldigt roligt.

Mando Diao: -

Han bara komma dit innan vi tappade bort en ur vår grupp som dessutom var utan mobil denna kväll. Jag blev helt förstörd (skyller på alkoholen) och vi sprang runt som yra höns i 20 minuter innan vi hittade henne alldeles rödgråten och ensam (hon var mer tingeling än jag). Jag fick i uppgift att trösta (tror det var lite självvalt också) och hörde alltså inte alltför mycket av konserten i sig, känns alltså lite orättvist att betygssätta.

Razorlight: 2,5/5

Väldigt utdragna låtar och inte alls lika röjigt i publiken som jag hoppats på. Fick gå i förtid för att hinna till Laakso och eftersom de spelade sina låtar så länge så såg jag inte riktigt allt jag velat sett. Coolt att ha sett dem alls dock.

Laakso: 4/5

Röjigt och riktigt bra! Markus ägde scenen och fick kontakt med publiken, spelningen var dock alldeles för kort och de hann inte, som de tydligen planerat, spela VÅR låt: 'Norrköping'. Det kändes snopet och jag var grymt besviken men så här i efterhand så känns det bättre även om det var just detta som förvandlade femman till en fyra.

Lars Winnerbäck - med band: 4/5

Hans bästa spelning på festivalen. Stora scenen med publikdrag där framme samtidigt som vi kunde mysa i gräset där bak. Låtarna var magiska och hans nervositeten från första spelningen lyckades han bra med att dölja den här gången.

Håkan Hellström: 5/5

What Kicken said

Festivalens överraskning: Johnossi

Festivalens matställe: Grillen med 150g hamburgare för 50kr inne på festivalområdet

Festivalens bästa låt: Last of the English Roses, Delivery, Nu tar vi över stan med många flera :innocent:

Festivalens tråkigaste: Razorlight

Festivalens skönaste person: Glasskillen i parken

Festivalens "där är hon/han": Ojojoj! ALLA var där!

Festivalens höjdpunkt: Håkan Hellström

Festivalens höjdpunkt ur personlig synvinkel: Babyshambles

Festivalens största publik: Håkan Hellström

Festivalens givmildaste person: Ciggmänniskorna jag satt brevid på sista Winnerbäck.

Festivalens argaste: Grannen som trodde jag snott hennes kompis brassestol.

Festivalens lyckligaste: Vem tror du? :P

Festivalens solbrändaste: killen på aqua nova

Festivalens utlänning: Tyskarna!

Festivalens bravad: Jag lyckades spöa Mårten(?) i stolpklättring

Festivalens vildaste: Hoffmaestro & Chraa.

Festivalens svettigaste: Jag på Perssons Pack och under bärningen av alla grejer från bilen till campingen

Festivalens bäst fådda komplimang: "Ditt sällskap är värt en ciggis till"

Festivalens bäst givna komplimang (:/): "Shit vilken nice tisha!" (Sägs med fylleslödder)

Festivalens betyg på en tiogradig skala: 8/10

Att älska:

Lokastället som Kicken nämnde!

Indianerna

Alftapolarnas campsite

"Haakon är en riktig käär!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är väldigt sugen! Allen Toussaint, Booker T, Erykah Badu, Sonny Rollins, Timbuktu, m fl. Känns också som att om man plockar en okönd artist på måfå är chansen stor att det blir en bra konsert. Ska du själv gå?

Om saker och ting går som det ska: Definitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där. Efteråt hörde jag en som sprang fram till sina polare och skrek "Hörde ni att det var en tjej som dog under Slipknot!?"

Som tur var var det ju inte allvarligt.

Hur som helst, spelningen var grymt bra! Stog i mitten, ungefär 10 meter från scenen, och trycket var enormt! Jag kan inte påstå att det var bättre än In Flames förra året, men det höll nästan samma klass. :w000t: Låtvalet var väldigt bra då jag kunde alla, men jag hade gärna sett att de bytte ut Dead Memories mot t ex Everything Ends, Three Nil eller Vermillion.

"Jump the fuck up!!!" :D

Såvitt jag vet så ligger hon i koma just nu, men dom fick väl igång andningen rätt snabbt, så det är ju typ noll risk för hjärnskador, så. Hon kommer ju att bli bra, men, ändå.

Skulle gärna ha sett spelningen själv dock!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker mot Värmland och Arvika imorgon, ska jobba som funkis - stagehand på Vintergatan, största scenen. Blir najs - gratis inträde, tre mål mat om dagen, och lite små fördelar. Mars Volta, dammit! Har ingen resa hem dock, det krävs att vi stannar en dag längre än alla festivalbesökarna, och alla festivalbussar som kör hem. Men det går nog, på något sätt. Jag ska twittra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...