Jump to content

Large Hadron Collider


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Altså, varför oroa sig? Det lär inte hända särskilt mycket mera än vanligt imorgon. Och om det nu bildas ett svart hål så lär det sluka innan vi ens hinner oroa oss. Så blir det något hål så är det bara "blunda och åka med" :):mellow:

Det roliga jag läste någonstans var att OM det skulle starta ett elakartat svart hål (dvs. ett som inte försvinner), var att det skulle ta några år innan jorden slukats. Har grävt lite, men kunde inte hitta min källa igen. Det var någon ganska officiell LHC-hemsida.

Såg en uträkning av en fysikprofessor. Han räknade ut att om eventuella mini-svarta hål bildas så kommer sådana också att upplösas på 10 ^ -massor sekunder och inte ha styrka nog att dra in något betydande.

...och fem tusen fysikprofessorer har velat stoppa det, för att de anser att man inte tillräckligt utrett riskerna. Nej, förlåt, kvantitativa argument är dåligt! Men det jag reagerade på var att du tvärsäkert och ignorant sade att det inte finns några risker, punkt slut. Det gör det, helt klart, oavsett vad en fysikprofessor säger. Jag tror givetvis inte heller att något illavarslande kommer att hända, särskilt inte precis då '' knappen trycks in, som Anna Krook på Expressen verkar fått för sig. Jag tror CERN-forskarna vet vad de gör. Men man måste alltid förhålla sig något osäker till dessa saker, kvantmekaniken är fortfarande väldigt ung och outforskad gren inom fysiken. Och som någon sade är svarta hål fortfarande en rätt illa bevandrad och mystisk del av astronomi och fysik som man ännu inte till fullo klarlagt, och det går ju inte att eliminera risken att de skapas i LHC, och - av någon diffus anledning som ännu inte är känd för människan - växer. För att inte tala om den eventuella risken att Strangelets finns, och skapas! Uschiamej. Men som någon sade, det finns inte mycket vi kan göra, bara sätta oss tillbaka och slappna av :D

the first attempt to circulate a beam through the entire LHC is scheduled for 10 September 2008, at 7:30 GMT and the first high-energy collisions are planned to take place after the LHC is officially unveiled, on 21 October 2008.

Åh, halv nio på morgonen... Eller halv tio? På sommaren är Sverige i GMT +2? Alltså ingen uppesittarkväll. Någon frukost-ritual får det bli, iallafall!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... Så jag har (enligt 5000 forskare) haft min sista lektion i skolan !

De där femtusen forskarna tycker bara att man behöver utreda riskerna och säkerhetsprocedurerna mer innan man startar den, inte att världen kommer gå under imorgon kl. 8:30! Om jag förstod dig rätt.

Halv nio 8:30 kan man se det på webtv!

Oj, sweet! Har du länk?

edit: editerade bort 'woot'-smileyn, den är ganska jobbig :/

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...