Jump to content

Large Hadron Collider


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Ärligt talat kommer det inte hända ett skit. De kanske hittar något partikel eller så.

Jao, det är lite det som är tanken! Men att 'bara' hitta en partikel är fett stort. Och det är inte vilken partikel som helst, det är Higgsbosonen! Och mörk materia! Och framstegen som kommer komma ur det här går det knappt att tänka sig, särskilt inte för mig. Vi får helt enkelt vänta och se, och just nu njuta!

Om ni vill kolla; start->kör-> wmplayer mms://qstream-live.qbrick.com/00862live80910

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jao, det är lite det som är tanken! Men att 'bara' hitta en partikel är fett stort. Och det är inte vilken partikel som helst, det är Higgsbosonen! Och mörk materia! Och framstegen som kommer komma ur det här går det knappt att tänka sig, särskilt inte för mig. Vi får helt enkelt vänta och se, och just nu njuta!

Om ni vill kolla; start->kör-> wmplayer mms://qstream-live.qbrick.com/00862live80910

Extremt tack till streamen, extremt intressant :P

Stör mig något ENORMT på dessa medier som inte kan läsa på om sådana här viktiga saker som verkligen kan skrämma folk.

Om jag har förstått det rätt (vilket jag hoppas på) så har det aldrig funnits någon risk idag att någonting som medierna oroade sig för skulle kunna hända då de bara körde en stråle i taget, och aldrig lät de krocka med varandra inne i ATLAS.

Sitter endast och njuter av deras, eller våran, framgång och alla som satt och oroade sig i skolan idag att de på fullt allvar skulle dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, du är som ett litet barn dagen innan julafton... Bara det att du inte är in närheten av presenten eller ens har en bråkdel av den kunskap och insikt som de som byggt presenten har. :lol::P

Shit ja, jag kan bara tänka mig hur det skulle vara att faktiskt vara typ huvudingenjören!

Klockan får vara vad den nu behagar, jag ska utan tvekan kolla på den första (högenergi)kolissionen om några veckor.

Hörde precis en italienare som svara på frågan om när kollisioner skulle ske; "wee will haf'tu duu som treemmeng of the macheen, feex som eessues, will not be soon". Men w0rd, hoppas att bevakningen av det är lika bra som den varit idag. Det har hela tiden varit narrerat, välproducerat, väldigt många intervjuer med fysiker har skett, och många informerande filmer, animationer, och grafik har visats. Allt utan reklam eller avbrott, och det har verkligen känts som man var där!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hört på bussen imorses.

Fjortistjej 1 : Assåh, hörde du att jorden skulle gå under idag?

Fjortistjej 2 : Jah asså helt sjukt, vad var det som skulle hända?

Fjortistjej 2 : Nä det var nåt med att forskare skulle skapa ett svart hål i luften som skulle sluka upp jorden

Fjortistjej 1 : Shit asså! Jag vill inte dö, hehehe.

FJortistjej 2 : Nä men asså det är på riktigt

Fjortistjej 1 : Men sluta nu, jag blir rädd.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Extremt tack till streamen, extremt intressant :P

Stör mig något ENORMT på dessa medier som inte kan läsa på om sådana här viktiga saker som verkligen kan skrämma folk.

Om jag har förstått det rätt (vilket jag hoppas på) så har det aldrig funnits någon risk idag att någonting som medierna oroade sig för skulle kunna hända då de bara körde en stråle i taget, och aldrig lät de krocka med varandra inne i ATLAS.

Sitter endast och njuter av deras, eller våran, framgång och alla som satt och oroade sig i skolan idag att de på fullt allvar skulle dö.

Du har förstått det rätt! Och det är väl mest det att de flesta kommersiella medier bygger sin verksamhet på skrämseltaktik, och jordens undergång är ett tacksamt scenario, och säljer många lösnumer. Riktigt synd att det är så, men samtidigt har jag förståelse för det. De skulle inte sälja lika många tidningar om de istället för "IMORGON GÅR JORDEN UNDER" som rubrik hade "STOR PARTIKELACCELERATOR PLANERAS HITTA EN MINUTIÖST LITEN, OCH FÖR DIG GANSKA OVIKTIG SUB-ATOMÄR ELEMENTARPARTIKEL. MEN INTE FÖRRÄN OM NÅGOT ÅR. UTAN IDAG SKA DE BARA TESTA SÅ ATT PROTONSTRÅLARNA KAN GÖRA ETT VARV KRING ACCELERATORN". De skulle gå i konkurs väldigt snabbt, i pressens försvar, har Aftonbladet faktiskt haft övervägande bra bevakning av händelsen, bortsett från smått missledande rubriker. Det var mest Expressen och en viss Lisa Krook jag störde mig på. Usch för henne!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har förstått det rätt! Och det är väl mest det att de flesta kommersiella medier bygger sin verksamhet på skrämseltaktik, och jordens undergång är ett tacksamt scenario, och säljer många lösnumer. Riktigt synd att det är så, men samtidigt har jag förståelse för det. De skulle inte sälja lika många tidningar om de istället för "IMORGON GÅR JORDEN UNDER" som rubrik hade "STOR PARTIKELACCELERATOR PLANERAS HITTA EN MINUTIÖST LITEN, OCH FÖR DIG GANSKA OVIKTIG SUB-ATOMÄR ELEMENTARPARTIKEL. MEN INTE FÖRRÄN OM NÅGOT ÅR. UTAN IDAG SKA DE BARA TESTA SÅ ATT PROTONSTRÅLARNA KAN GÖRA ETT VARV KRING ACCELERATORN". De skulle gå i konkurs väldigt snabbt, i pressens försvar, har Aftonbladet faktiskt haft övervägande bra bevakning av händelsen, bortsett från smått missledande rubriker. Det var mest Expressen och en viss Lisa Krook jag störde mig på. Usch för henne!

Det är klart, dock tycker jag 'duktiga' medier är sådana som kan locka intresse, utan att missleda folk totalt.

ERR, stream down.

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah tråkigt, jag som trodde att jorden skulle gå under :lol:

Well.. Believe it or not, but you were wrong.

Ska bli spännande när dem sätter igång med kollisionerna.

Väntade en hel del på den här dagen. Bara synd att 1 miljard människor

blev bleka av tidningarnas texter på första sidan. :P

Btw, hoppas någon stämmer aftonbladet. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste en rubrik i stil med "Lever du? Då har exprimentet gått bra.". Det fanns väl ingen som helst risk att något farligt skulle kunna inträffa?

Åh, fy fan. Nej, verkligen inte, det som skedde idag var ungefär lika farligt som två kattungar med nunchukus. Minns du vilken tidning det var?

edit: stavfel!

edit 2: grammatikfel!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3288829.ab

MEN GE UT KORREKT INFORMATION DÅ, INTE "ÅÅH, ALLA KOMMER ATT DÖÖ!!"

Fa-an vad lack man blir. :lol:

Tidningarna vill bara ha läsare. Ironiskt att deras syfte är att ge information, då dom istället (antagligen) ändrar informationen till det mest dramatiska...

Påminner mig om när en asteroid hade en chans på 0.000025% att träffa jorden, och Aftonjäveln satte upp stora rubriker "JORDENS UNDERGÅNG", m.m. Man blir irriterad. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...