Jump to content

Large Hadron Collider


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Sjukt jävla intressant!

Men alltså, vafan!?

Tänk om hela mänskligheten dör ut pga. detta experiment? Är det möjligt? :naughty:

Förhoppningsvis smäller det bara bort typ tre fyra länder precis över och runt LHC.

Men man vet ju aldrig.

Jag menar om de lyckas med vad de tror de kan göra så känns det ju jävligt osäkert. Vad jag hört så ska svarta hål vara relativt farliga att komma i närheten av.

Likadant redan vid exploderande stjärnor.

Därför har jag numer sömnsvårigheter. Fan dig Axel som ger mig ett datum att vara rädd för. Om jag inte är död den 12:e så ska jag fanimej fira med att gå på bio o äta pizza.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

It is believed that the Large Hadron Collider (LHC) could produce one of these micro black holes. Although the Standard Model of particle physics predicts that LHC energies are far too low to create black holes, some extensions of the Standard Model posit the existence of extra spatial dimensions, in which it would be possible to create micro black holes at the LHC[2][3][4] at a rate on the order of one per second. According to the standard calculations these are harmless because they would quickly decay by Hawking radiation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_black_hole

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Meh, var kommer allt snack om ett ev. svart hål ifrån? Låter som en klsycha till skräckscenario. Där är väl ändå inte gravitation experimentet handlar om? :naughty:

http://www.nytimes.com/2008/04/15/science/15risk.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_of_the...Hadron_Collider

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...80627175348.htm

Finns massor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dag kvar! Men som Mr. Tobbe sade, ni behöver inte förvänta er att disintegreras klockslaget till den tionde, utan det kan ta dagar, veckor, månader innan något av betydelse faktiskt händer. De hoppas få den första cirkulerande strålen protoner in i maskinen inte förrän två-tre dagar efter den startar, alltså ~12 september, och den första kollisionen på 450 GeV (450 000 000 000 Giga-elektronVolt). Första kollisionen på 7 TeV (7 000 000 000 000) sker ca två månader efter starten. Men jag skulle inte banga på en uppesittarkväll, låter riktigt nice! edit: Får kombinera det med Vampyrernas Natt, typ. Förstår om det där verkade smått ologiskt - fick av någon anledning för mig att det var imorgon det skedde! Bajs, nu måste man vänta flera dagar till :<

Två skäl till varför man inte bör frukta att slukas av ett svart hål

1. Theory - Hawking himself recognized that black holes radiate. Given the energy available in the LHC, if a black hole was created it would necessarily be a very small one - a micro black hole - the energy available in the collision of two LHC protons is not a lot on a cosmological scale. The black hole would evaporate almost immediately into a shower of particles.

2. Cosmic rays - Extremely high energy particles (orders of magnitude above the LHC) coming from outer space are incident on upper atmosphere where they collide with the nuclei of gas molecules. We see the showers resulting from these collisions at sea level. This is appears to be safe, so we can be confident that the LHC will be.

Vidare finns det en stor artikel om just säkerheten på engelska Wikipedia, som jag ska sätta mig in i!

Bildgalleri. Åh, vad vackert! Vilket drömfotoprojekt...

Flashanimation som beskriver hur händelseloppet går till. I det sista steget, när de två röda kulorna (protonerna) krockar, har de 99,99% av ljusets hastighet (~3E8 m/s, trehundra miljoner meter per sekund. Vid denna hastighet passerar protonerna den 27 km långa cirkeln ungefär elva tusen gånger per sekund) frigörs energi. Och enligt kvantmekanikens lagar och Einsteins relativitetsteori kan energi omvandlas till materia, och det är detta man hoppas göra. Den energin som frigörs har aldrig tidigare uppnåtts under dessa villkor, och det är detta som är så fascinerande, att man kan studera

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det värsta som kan hända? :naughty:

De mest tänkbara scenariot? partikelaccelerator exploderar. Hundratals bränns levande, ett fåtal överlever med allvarliga skador.

Nej jag vet inte. Ett svart hål kan bildas, men precis som hawkins säger, den försvinner direkt.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Theory - Hawking himself recognized that black holes radiate. Given the energy available in the LHC, if a black hole was created it would necessarily be a very small one - a micro black hole - the energy available in the collision of two LHC protons is not a lot on a cosmological scale. The black hole would evaporate almost immediately into a shower of particles.

Det läskiga är väl att man inte vet speciellt mycket om svarta hål om man tänker efter. Vi vet att de finns och att de suger åt sig det mesta.

Vad finns det som inte säger att dessa så kallade "micro" svarta hål inte slås samman, utvecklas, bara helt plötsligt blir vanliga jävla svarta hål som äter upp oss allihop på några sekunder. Det känns osäkert :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...