Jump to content

Idag är det svenska nationaldagen.


Complex
 Share

Recommended Posts

Sveriges nationaldag är inte värd att fira.

Hi-ya!

Det finns ingenting som heter "Fira Sveriges nationaldag.", vi gör ju ingenting speciellt. Det enda egentliga jag känner till är att man hissar flaggan om man har någon. Norrköping skulle tydligen dra till med något extra i år, det vill säga att det kommer vara lite jippon inne i stan.

Nåväl, sedan är ju inte min familj 100% svensk, så det kanske påverkar att vi inte bryr oss om nationaldagen, mer än att vi gillar att det är röd dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 53
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Nåväl, sedan är ju inte min familj 100% svensk, så det kanske påverkar att vi inte bryr oss om nationaldagen, mer än att vi gillar att det är röd dag.

Jag tror inte det gör så mycket. Iaf inte för personer som har lite vett i huvudet. >_<

Det känns lite som att Sverige bara har nationaldagen för att alla andra har det.. vilka som har det nu.. eller.. aee, jag vet inte hur det fungerar. >_<

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl lyssna på Nationalsången. Mer blir det inte. Well, té och Guinness och någon annan drink. En cigarill skulle heller inte sitta dåligt. Vill inte kalla det fest precis, ungefär som en vanlig dag för mig förutom att den är litet uppiffad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hi-ya!

Det finns ingenting som heter "Fira Sveriges nationaldag.", vi gör ju ingenting speciellt. Det enda egentliga jag känner till är att man hissar flaggan om man har någon. Norrköping skulle tydligen dra till med något extra i år, det vill säga att det kommer vara lite jippon inne i stan.

Klart det gör! Finns ett stort antal nationaldagsfiranden runtom i Sverige. Förra året var jag med ex-svärfamiljen på något fält, hissade flagga, sjöng nationalsången, åt god mat. Idag har jag ätit libanesiskt till lunch (rester från studentmiddagen igår), men jag känner mig lite extra svensk idag. Sedan kan man ju fråga sig vad man egentligen firar. Själv är jag stolt över Sverige inom områden som välfärd, kultur, jämställdhet, mångfald, sociala förhållanden, med mera. Och det tänker jag 'fira' genom att bejaka min svenskhet, hur man nu gör det. Och nynna nationalsången.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl lyssna på Nationalsången. Mer blir det inte. Well, té och Guinness och någon annan drink. En cigarill skulle heller inte sitta dåligt. Vill inte kalla det fest precis, ungefär som en vanlig dag för mig förutom att den är litet uppiffad.

Där sa du något! Fast jag tänker inte köpa några cigariller, får nog bli nån billig cigarr istället (max 50kr) >_<

Sen får vi se hur de blir, man får väll sammla ihop ett gäng polare o dra ut o "känna" doften av sommar och svensk nationaldag. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...