Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Hijackar tråden lite granna, va:

Favoritdrinkar?

Här i Tyskeland dricker man mycket coctails så jag har lyckats bygga upp en liten skara favoriter. Får se om jag minns ingridienserna.

Mai Thai

6 delar ljus rom

6 delar mörk rom

3 delar apelsinjuice

2 delar limejuice

1 del vaniljvodka

och sen någon sirap

Serveras i vanligt glas med en urgröpt lime fylld med Captain Morgan 70% mörk rom högst upp. Tänd eld på rommen, blås ut, drick den med sugröret ur limen och blanda runt!

Zombie

1 del ljus rom

1 del "golden rum"

1 del aprikosjuice

1 del apelsinjuice

1 del papayajuice

1 del mörk rom

½ del av någon annan rom

och en skvätt sirap.

Gorilla Killer (1 liter)

Ingen aning om vad den innehåller för under ingridienser står bara "the waitress will be happy to pick you up!"

Sen gillar jag Jack&Coke och Rum&Coke. Ja, jag är en sucker för colabaserade drinkar. :(

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hijackar tråden lite granna, va:

Favoritdrinkar?

Här i Tyskeland dricker man mycket coctails så jag har lyckats bygga upp en liten skara favoriter. Får se om jag minns ingridienserna.

Mai Thai

6 delar ljus rom

6 delar mörk rom

3 delar apelsinjuice

2 delar limejuice

1 del vaniljvodka

och sen någon sirap

Serveras i vanligt glas med en urgröpt lime fylld med Captain Morgan 70% mörk rom högst upp. Tänd eld på rommen, blås ut, drick den med sugröret ur limen och blanda runt!

Zombie

1 del ljus rom

1 del "golden rum"

1 del aprikosjuice

1 del apelsinjuice

1 del papayajuice

1 del mörk rom

½ del av någon annan rom

och en skvätt sirap.

Gorilla Killer (1 liter)

Ingen aning om vad den innehåller för under ingridienser står bara "the waitress will be happy to pick you up!"

Sen gillar jag Jack&Coke och Rum&Coke. Ja, jag är en sucker för colabaserade drinkar. :lol:

Förstör inte JD med coca cola. Romen kan jag förstå, rom/cola är det enda jag dricker med cola.

Om jag ska svara på din fråga så blir det oftast en Harvey Wallbanger om jag ska ha drinkar. Surt att 90% av jordens bartenders är efterblivna och inte kan blanda den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på bra nybörjaröl? Har gått från sliskig cider till halvtorr till äkta torr och så smått börjat smutta på öl, nu är det snart dags att gå över helt. Har bara testat Corona Extra, och då hade jag redan fått i mig en del annat så mycket smak kände jag inte. Men den verkade duga, finns det andra sorter som är bra om man vill börja mjukt med öldrickande och inte gå direkt på starkölen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på bra nybörjaröl? Har gått från sliskig cider till halvtorr till äkta torr och så smått börjat smutta på öl, nu är det snart dags att gå över helt. Har bara testat Corona Extra, och då hade jag redan fått i mig en del annat så mycket smak kände jag inte. Men den verkade duga, finns det andra sorter som är bra om man vill börja mjukt med öldrickande och inte gå direkt på starkölen?

Ska du börja med öl så ska du som min polare, som inte har druckit öl alls på 20 år börja med ljust, lätt öl. Dom flesta amerikanska "vattenölen" brukar funka. Miller, Bud osv. men även östeuropeiska funkar, typ Staropramen och liknande. USA är dock att föredra, det är beskan som folk som inte gillar öl är minst förtjust i.

Kolla systembolaget och välj öl som har högre sötma än beskhet.

Bud, Miller och Sol(mexiko) är väldigt lättdruckna öl. Knappt så dom smakar öl faktist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstör inte JD med coca cola. Romen kan jag förstå, rom/cola är det enda jag dricker med cola.

Om jag ska svara på din fråga så blir det oftast en Harvey Wallbanger om jag ska ha drinkar. Surt att 90% av jordens bartenders är efterblivna och inte kan blanda den.

JD med cola är ju supergott ju. Sött som socker. Med mycket is och en citronskiva.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på bra nybörjaröl? Har gått från sliskig cider till halvtorr till äkta torr och så smått börjat smutta på öl, nu är det snart dags att gå över helt. Har bara testat Corona Extra, och då hade jag redan fått i mig en del annat så mycket smak kände jag inte. Men den verkade duga, finns det andra sorter som är bra om man vill börja mjukt med öldrickande och inte gå direkt på starkölen?

Är Corona den enda ölen du någonsin har smakat? :lol:

Om du inte vill gå direkt på starköl är väl alternativet att köpa folköl, men det ser jag inte poängen med. Folköl är ju inte mer lättdrucket..

Du kan ju prova Stellhells tips med väldigt ljusa öler men jag är inte så säker på att det är rätt väg. Risken finns då att köper en kasse riktigt tråkig öl som du bäljar i dig bara för att... Sen kommer du alltid ha det minnet av öl.

Köp istället en riktigt god och smakrik öl och sitt och försök njuta av den, analysera smakerna, tänka vad med den du tycker om och vad du inte tycker om (för mycket humlearom? hög alkoholhalt? mycket syra? mycket beska? för maltig?).

Förslagsvis Samuel Adams Boston Ale, Brooklyn Brown Ale eller någon annan trevlig sort som inte är särskilt konstig utan bara genuint god.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Miller är god och lättdrucken.Att den har skruvkork är jävligt ballt imo.

För mig är utseendet på en öl nästan halva grejen med att köpa bärs. Ett schysst utseende på en flaska gör innehållet bättre och mer intressant :lol:

Därför försöker jag spara etiketterna på ölen som jag druckit, för att dels hålla reda på vilka jag druckit men även för att de fina att titta på!

Lägger ni någon vikt i utseendet på ölen ni köper eller är innehållet/alkoholhalten det väsentliga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är Corona den enda ölen du någonsin har smakat? :lol:

Om du inte vill gå direkt på starköl är väl alternativet att köpa folköl, men det ser jag inte poängen med. Folköl är ju inte mer lättdrucket..

Du kan ju prova Stellhells tips med väldigt ljusa öler men jag är inte så säker på att det är rätt väg. Risken finns då att köper en kasse riktigt tråkig öl som du bäljar i dig bara för att... Sen kommer du alltid ha det minnet av öl.

Köp istället en riktigt god och smakrik öl och sitt och försök njuta av den, analysera smakerna, tänka vad med den du tycker om och vad du inte tycker om (för mycket humlearom? hög alkoholhalt? mycket syra? mycket beska? för maltig?).

Förslagsvis Samuel Adams Boston Ale, Brooklyn Brown Ale eller någon annan trevlig sort som inte är särskilt konstig utan bara genuint god.

Mitt råd var inte att han skulle förbli en vattendrickare resten av livet, utan bara att han skulle börja med det ljusa för att sedan trappa ned med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här med en god Westmalle Trappist Dubbel. Länge sen jag drack denna men det var den första ölen jag köpte själv tror jag för ett antal år sen när jag var i Amsterdam med familjen. Nog inte druckit den sen dess och den gav mig nostalgi. Smugglade hem ett antal såna flaskor och njöt av i några veckor...

Smakrik, alkoholstark, syrlig och fruktig öl. Drack den lite för kall först men blev bättre efter hand. Kan rekommenderas, prisvärd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en liten fest hos mig igår för att fira min födelsedag i efterhand, och jag fick tre kassar med massa olika öler i present:

Två flaskor Oude Deuze Vieille

Fyra flaskor Staropramen Granat

Två flaskor Hell

Två flaskor Original Schlenkerla Smokebeer (Aecht Schlenferla Rauchbier tror jag att det står på flaskans främre etikett)

En flaska av Nils Oscars kalasöl

Fyra stycken San Miguel

Sex stycken Corona

En sån där Jamaikansk öl med rödvit etikett.

Och sist men inte minst - Kopparbergs special brew, 10%. Euw.

Ser fram emot att få smaka en massa nya öler. Tog en Oude Deuze Vieille igår, och den kostar tydligen 40 kr/flaska. Smakade långt ifrån öl, snarare champagne. Lite underligt men gott på samma gång. Någon som vet något om Original Schlenkerla Smokebeer? Den verkar intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en liten fest hos mig igår för att fira min födelsedag i efterhand, och jag fick tre kassar med massa olika öler i present:

Två flaskor Oude Deuze Vieille

Fyra flaskor Staropramen Granat

Två flaskor Hell

Två flaskor Original Schlenkerla Smokebeer (Aecht Schlenferla Rauchbier tror jag att det står på flaskans främre etikett)

En flaska av Nils Oscars kalasöl

Fyra stycken San Miguel

Sex stycken Corona

En sån där Jamaikansk öl med rödvit etikett.

Och sist men inte minst - Kopparbergs special brew, 10%. Euw.

Ser fram emot att få smaka en massa nya öler. Tog en Oude Deuze Vieille igår, och den kostar tydligen 40 kr/flaska. Smakade långt ifrån öl, snarare champagne. Lite underligt men gott på samma gång. Någon som vet något om Original Schlenkerla Smokebeer? Den verkar intressant.

Red Stripe, mycket gott öl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Nu öppnade jag en av mina Aecht Schlenkerla Rauchbier, och.. Nja. Luktar och smakar som rökt kött. Väldigt jobbig att få ner, jag gav upp efter halva flaskan. Pappa får ta resten imorgon. Någon annan som har druckit den?

Ja jag drack en sån härom helgen, tyckte att den var god.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller tjugo om tre dagar, och det ska såklart firas med en promenad till Systembolaget, där jag ska inhandla en öl! Men frågan är, vilken? Vilken öl förtjänar att bli ölen med stort Ö, den första drycken jag köper på systemet? Tacksam för råd!

Hade jag gått in bara för att köpa en öl så hade jag lätt köpt en Kung. Det hade varit roligt. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...