Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Gammal post, men quotar ändå nu när topicen är i liv.

Jag håller med dig Kalle, väldigt god öl. Något att rekommendera.

Upptäckte däremot en ny (för mig) öl från Tjeckien, Gambrinus.

Absolut min favorit nu.

Den ser trevlig ut, tillverkad av Pilsner Urquell och relativt bra pris. Ska provas!

Det kommer ölnyheter till Systembolaget på måndag, finns några riktigt intressanta bland dem. http://www.systembolaget.se/Applikationer/...amn&sidNr=5

Planerar att prova: Ichtegems Grand Cru Flemish Red Ale 2006, Brooklyn Black Chocolate Stout, Slottskällans Decennium Bocköl och Sierra Nevada Celebration Ale 2008.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla är goda men de extra ordinära som jag verkligen kan rekommendera är: Solstice d'hiver, St Peter Cream Stout, Nils Oscar Imperial Stout, St Feuillien, The Shipward Winter Ale och Maredsous 8 och sen har jag väldigt stora förväntingar på den oöppnade Rasputin Imperial Stout, den kostar nämligen 149:- på systembolaget.

Har inte smakat på Nils Oscars stout, men deras Lager är nog den äckligaste ölen jag druckit! En jättekonstig och underlig smak, som fick mig att tänka på rönnbär!

Är man ute efter en knepig smak på en lager så köp den!

Stella Artois är min personliga favorit! Betydligt bättre än Heineken och andra standard bärs!

Kroatiska Karlovacho är att rekommendera, även ungerska Dreher. Dessa är antagligen beställningsvaror på bolaget.

Har förövrigt också fyllt 20 och håller på att vidga min vyer var det gäller bärs.

Öl är KUL!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blöh, jag gillar inte öl. :)

Har i och för sig bara smakat de vanligaste, typ Norrlands, Mariestad, nån Export på krogen och nån annan som jag inte minns.

Att du inte gillar mariestads förstår jag inte, tycker den är hur god som helst.

Annars så kan jag rekommendera Arboga, den är väldigt lättdrucken och god enligt mig! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte gillar mariestads förstår jag inte, tycker den är hur god som helst.

Annars så kan jag rekommendera Arboga, den är väldigt lättdrucken och god enligt mig! :D

Får prova den då. :)

Budweiser tror jag att jag smakade hos en kompis, den var faktiskt helt okej.. men efter halva kunde jag inte få i mig mer. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Budweiser smakar bara vatten. Fast öl är precis som vin något man måste lära sig att gilla.

Min nya favoritöl:

Har du provat den extremt konstiga ölen Berliner Weiße grüne? Det är ett veteöl med extrem syra som de tillsätter grön saft till så det smakar helt underligt men är tydligen en speciallité.

Brakspear Oxford Gold är ett öl som faller mig väldigt mycket in i smaken.

Distrikt Storbritannien

Alkoholhalt 4,6 %

Färg Bärnstensfärgad.

Doft Stor, knäckig doft med inslag av malt, aprikos och humle.

Smak Smakrik, knäckig öl med inslag av malt, humle och aprikos.

Användning Serveras vid 10°C till smakrika, gärna grillade rätter av kött eller kotlettfisk.

330 ml 13.90kr Ekologiskt odlade jordbruksråvaror

Mums!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat den extremt konstiga ölen Berliner Weiße grüne? Det är ett veteöl med extrem syra som de tillsätter grön saft till så det smakar helt underligt men är tydligen en speciallité.

Brakspear Oxford Gold är ett öl som faller mig väldigt mycket in i smaken.

Distrikt Storbritannien

Alkoholhalt 4,6 %

Färg Bärnstensfärgad.

Doft Stor, knäckig doft med inslag av malt, aprikos och humle.

Smak Smakrik, knäckig öl med inslag av malt, humle och aprikos.

Användning Serveras vid 10°C till smakrika, gärna grillade rätter av kött eller kotlettfisk.

330 ml 13.90kr Ekologiskt odlade jordbruksråvaror

Mums!

Ser mumma ut... :D Min nya favorit är nog Boddingtons pub ale, den innehåller också smak av aprikos. Lagom krämig är den också. Har kört alldeles för ofta mes Guinness till middagar (jag vet, jag vet...) men jag känner att det blir lite för mycket t.o.m. mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brooklyn :D, min nya favorit. Alla sorterna är goda.

Kolla in nyheten Brooklyn Black Chocolate Stout! Jag köpte två flaskor idag som ska provas vid lämpligt tillfälle.

Distrikt USA

Alkoholhalt 10,0 %

Färg Tät, svartbrun färg.

Doft Stor, rostad, maltig doft med inslag av mörk choklad, kaffe, vörtbröd, lakrits och sirap.

Smak Smakrik, rostad, maltig öl med inslag av mörk choklad, kaffe, vörtbröd, lakrits och sirap.

Användning Serveras vid cirka 10-12°C som sällskapsdryck, eller till rätter av vilt eller nötkött, eller till smakrika rätter med svamp.

Kostar 19:90kr för en 35:a. Det blev även alla de andra nyheterna som jag nämnde samt denna: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...mp;SokStrangar=

Måste älska öl med champange-kork <3

Har inte smakat på Nils Oscars stout, men deras Lager är nog den äckligaste ölen jag druckit! En jättekonstig och underlig smak, som fick mig att tänka på rönnbär!

Är man ute efter en knepig smak på en lager så köp den!

Stella Artois är min personliga favorit! Betydligt bättre än Heineken och andra standard bärs!

Kroatiska Karlovacho är att rekommendera, även ungerska Dreher. Dessa är antagligen beställningsvaror på bolaget.

Har förövrigt också fyllt 20 och håller på att vidga min vyer var det gäller bärs.

Öl är KUL!

Den som heter God Lager menar du? Jag vet inte om jag druckit den men den jag känner på mig att den är... god :)

Nils Oscar-stouten är faktiskt helt otroligt god nu efter ännu en smakning. Favvoölen för tillfället! Men observera att det är beställningsvara.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo, nu har jag å några polare bestämt för att ha en liten bastukväll, lira rock band å kolla hockey eller nått sånt.

Så klart behövs ju lite dricka, vad kan rekommenderas?

Behöver ju inte vara enbart öl. Men jag bor i en by på typ 2000 personer så systemet har nog inte så superstort utbud.

Förvånande över att ni ändå har ett systembolag.

Becks röstar jag för

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör ha burköl i en bastu, rätt stor risk att krossa glas annars och så blir halsen väldigt varm (tror jag).

Min röst: Carlsberg Sort Guld i bastun, eller något annat gott som inte är för svårdrucket. Till de övriga aktiviterna är det ju bara att läsa lite vad som har tipsats om i tråden förut.

Btw så kan du be pajalasystemet köpa in vad som helst från hela sortimentet utan extrakostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...