Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Det finns säkert bättre ale-sorter men som <20 har man inte så lätt att få tag på sådant :(

Du har väl säkert någon som kan fixa ett flak Sofiero när du vill? Då kan du lika gärna be denne person köpa något annat, kanske för en extra liten slant, om det skulle innebära lite mer letande bland hyllorna. På systembolaget.se kan du se vad det finns i utbudet. Du kan t.o.m. se lagersaldo på ditt lokala systembolag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl säkert någon som kan fixa ett flak Sofiero när du vill? Då kan du lika gärna be denne person köpa något annat, kanske för en extra liten slant, om det skulle innebära lite mer letande bland hyllorna. På systembolaget.se kan du se vad det finns i utbudet. Du kan t.o.m. se lagersaldo på ditt lokala systembolag.

Ajo, men jag köper sällan ett flak själv utan vi går ihop några stycken i så fall. Och då är det självklart pissig standardöl som gäller :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ajo, men jag köper sällan ett flak själv utan vi går ihop några stycken i så fall. Och då är det självklart pissig standardöl som gäller :(

Köp er pissöl till supandet, men be även "langaren" köpa några andra öl som du ska ha för dig själv för njutnings skull. Kan väl inte vara omöjligt va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp er pissöl till supandet, men be även "langaren" köpa några andra öl som du ska ha för dig själv för njutnings skull. Kan väl inte vara omöjligt va?

Om man har en langare som redan köpt ölen i tyskland så kan man ju inte ställa så mycket krav. Och om någon bekant är snäll nog att köpa ut vill man såklart heller inte vara till allt för mycket besvär.

Bishops Finger är knappast någon pissöl.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har en langare som redan köpt ölen i tyskland så kan man ju inte ställa så mycket krav. Och om någon bekant är snäll nog att köpa ut vill man såklart heller inte vara till allt för mycket besvär.

Bishop Fingers är knappast någon pissöl.

Nä det är sant. Men jag menade att om man har en langare som ska gå in på systemet, då borde man kunna be honom (henne?) köpa precis det man vill ha.

Jag sa aldrig att Bishops är pissöl. Där blev det nog ett litet missförstånd tror jag. Det är som jag sa tidigare, en fin ale.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja juste, well well. Missförstånd händer. Eftersom detta är en tråd om öl så måste jag få lov klaga på en riktigt överskattad sådan som du verkar uppskatta - Guinness. Den säljs bara mycket av för att det är ett mäktigt varumärke. Själva dryken är en riktigt medioker stout, drickbar självklart men typ lika intressant som lättöl. Det finns väldigt mycket andra bra stouter på Systemet och jag väljer nog alla före den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja juste, well well. Missförstånd händer. Eftersom detta är en tråd om öl så måste jag få lov klaga på en riktigt överskattad sådan som du verkar uppskatta - Guinness. Den säljs bara mycket av för att det är ett mäktigt varumärke. Själva dryken är en riktigt medioker stout, drickbar självklart men typ lika intressant som lättöl. Det finns väldigt mycket andra bra stouter på Systemet och jag väljer nog alla före den.

Jaa, jag kan nog hålla med dig. Guinness är kanske lite överskattad. Det är ju ett stort varumärke och bara det i sig väcker faktiskt lite förakt hos mig. Men Guinness har också blivit stort av en anledning. Guinness tilltalar många smaklökar. Även mina, och jag kan inte komma ifrån att jag tycker att den smakar riktigt gott. Men det är dock inte min favoritöl. (om du nu hade fått för dig det?)

Kan egentligen inte välja någon favoritöl. Inte heller en favorit-stout eller porter.

Bara för att nämna 5 st goda stouts/porters som jag gillar skarpt: *(Utan rangorndning)

Guinness, Lion stout , Nils Oscar Rökporter (oj vilken utstickare), Carnegie (ska även prova lagra denna) och Youngs double chocolate stout.

Det jag egentligen ville säga med detta inlägg är att jag uppskattar verkligen Guinnes, men jag ser den inte som någon gudadryck!

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av det jag har smakat i stoutväg så ligger Nils Oscar Imperial Stout och Old Rasputin Imperial Stout bäst till. Den sistnämnda kostade dock 149:- på bolaget och var bara tillfällig men så extremt mäktig och god den var! Annars är St. Peter Cream Stout en höjdare, den finns i standardsortimentet.

Gillar Rökportern också men man delar ju gärna en flaska på några stycken då den är ganska mastig att få i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av det jag har smakat i stoutväg så ligger Nils Oscar Imperial Stout och Old Rasputin Imperial Stout bäst till. Den sistnämnda kostade dock 149:- på bolaget och var bara tillfällig men så extremt mäktig och god den var! Annars är St. Peter Cream Stout en höjdare, den finns i standardsortimentet.

Gillar Rökportern också men man delar ju gärna en flaska på några stycken då den är ganska mastig att få i sig.

Inte smakat Imperial stout eller old rasputin, tyvärr. Peters Cream Stout var helt okej tyckte jag, men kostade 27 kronor om jag inte minns fel,. Vilket är för lite mycket för en bra öl. Dvs. en öl som är bra, men inte något alldelles extra. För det tyckte jag inte att Cream stouten var.

En Porter som alla borde smaka är Mariestads porter. Den är inte jättegod, men ändå god. Jag menar, hallå? Mariestads? Jag vet inte hur det är med er, men jag förknippar iallafall Mariestads med deras ljusa, ganska så intetsägande Export. Därför var deras porter en för mig positiv överraskning då den helt klart var njutbar. Utan att vara någon extraordniärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon kanske spydde en skvätt i glaset innan du fick det, för när jag smakade den igår så kände jag inte alls något sådant? Den var helt okej fast inget extraordinärt tycker jag.

Haha! Näe, luktade i ens kompis glas med.

Du är galen :D

Nja, dock ingen vidare ölkännare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

En galen öl som ni måste prova är Hoegaarden Rosée. En veteöl med 10% fruktjuice (hallon) i 25 centiliters burk i energidrycksksformat. Smakar verkligen inte öl utan sött och hallon. Känns som en produkt för barn men sjukt najs att ha med sig om man vill dricka alkohol på stan. Den var rätt god dessutom. Alkoholhalten ligger på 4,5 % och den kostar 14:90.

IMG_7873_1122024_0.jpg

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En galen öl som ni måste prova är Hoegaarden Rosée. En veteöl med 10% fruktjuice (hallon) i 25 centiliters burk i energidrycksksformat. Smakar verkligen inte öl utan sött och hallon. Känns som en produkt för barn men sjukt najs att ha med sig om man vill dricka alkohol på stan. Den var rätt god dessutom. Alkoholhalten ligger på 4,5 % och den kostar 14:90.

Såg den när den lanserades första Juni och kunde naturligtvis inte låta bli att köpa den, men den var sjukt äcklig enligt mig. Gick knappt ner. Dyr var den också. Men det var minst sagt en vågad "öl" i en häftig burk, och burken är nog det enda positiva med den - Man kan dricka den på allmän plats utan att väcka någon uppmärksamhet.

En del verkar ju tycka om den, men mitt tips till dem som vill testa är att bara köpa en till att börja med! (Men så gör man väl alltid :o)

*Edit - råkade quota bilden. Snygg bild förresten. Du fick den faktiskt att se god ut :o

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gått igenom ännu ett par nyheter, den häftigaste var helt klart Sierra Nevada Bigfoot 2009. Full beska på systembolagets tårtor, Kilkenny som också känns mycket besk har en halv tårta... Vid en första smak var det lite too much om jag ska vara ärlig men den blev bättre och bättre, riktigt intressant öl som rekommenderas!

Alkoholhalt: 9,6%, pris: 29:90.

post-1487-1249235891_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gått igenom ännu ett par nyheter, den häftigaste var helt klart Sierra Nevada Bigfoot 2009. Full beska på systembolagets tårtor, Kilkenny som också känns mycket besk har en halv tårta... Vid en första smak var det lite too much om jag ska vara ärlig men den blev bättre och bättre, riktigt intressant öl som rekommenderas!

Alkoholhalt: 9,6%, pris: 29:90.

Vill också ha tillgång till alla nyheter. :) Finns inte på något systembolag nära mig. Ska man beställa måste man väl beställa minst 12st?

Eller 24 kanske t.o.m.?

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill också ha tillgång till alla nyheter. :) Finns inte på något systembolag nära mig. Ska man beställa måste man väl beställa minst 12st?

Eller 24 kanske t.o.m.?

Nej jag tror att du kan du kan beställa bara en flaska också så länge det finns i det vanliga sortimentet. Det är när de måste specialimportera som man kan behöva ta ett större parti, men det är ju bara att fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gått igenom ännu ett par nyheter, den häftigaste var helt klart Sierra Nevada Bigfoot 2009. Full beska på systembolagets tårtor, Kilkenny som också känns mycket besk har en halv tårta... Vid en första smak var det lite too much om jag ska vara ärlig men den blev bättre och bättre, riktigt intressant öl som rekommenderas!

Alkoholhalt: 9,6%, pris: 29:90.

post-1487-1249235891_thumb.jpg

Jag har köpt och druckit en till sån där idag. Funderar faktiskt på att handla ett gäng och lagra, den bryggs ju bara en gång per år och detta är verkligen en öl jag fastnat för. I små mängder! Att dela en flaska med någor räcker helt klart. Ska bli intressant att se hur den utvecklas med tiden också, det kan bli rätt stor skillnad av ett par år kan jag tänka mig. Nils Oscar Imperial Stout som jag också funderat att köpa ett litet parti av kan enligt etiketten lagras i 5 år.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En galen öl som ni måste prova är Hoegaarden Rosée. En veteöl med 10% fruktjuice (hallon) i 25 centiliters burk i energidrycksksformat. Smakar verkligen inte öl utan sött och hallon. Känns som en produkt för barn men sjukt najs att ha med sig om man vill dricka alkohol på stan. Den var rätt god dessutom. Alkoholhalten ligger på 4,5 % och den kostar 14:90.

Dude, du brukar tipsa om riktigt bra ölsorter, och när jag såg den på bolaget i fredags tänkte jag på dig och köpte en sån, med skyhöga förhoppningar slängde jag in den i frysen för att få den riktigt kall.

Men förhoppningarna infriades inte, tyvärr, jag tyckte den smakade ölslumpar, blandade ölslumpar.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, du brukar tipsa om riktigt bra ölsorter, och när jag såg den på bolaget i fredags tänkte jag på dig och köpte en sån, med skyhöga förhoppningar slängde jag in den i frysen för att få den riktigt kall.

Men förhoppningarna infriades inte, tyvärr, jag tyckte den smakade ölslumpar, blandade ölslumpar.

Hehe, ursäkta mig då. Fast jag skrev ju bara att den var rätt så god och det tycker jag faktiskt men mest av allt var det formatet som lockade och att det var ett veteöl med hallonsmak. Hur ofta dricker man öl med fruktsmak?

Jag kände inte av ölslumpar utan upplevde den som smakrik och väldigt söt men det beror också mycket på vad man ätit och druckit innan. När jag drack Bigfooten t.ex. så hade jag en kopp svart mörkrostat kaffe till och efter några klunkar av den smakade kaffet inte det minsta beskt längre.

"enligt etiketten"? Bäst före-datumet eller står det i klartext att den kan lagras i upp till 5 år?

Är det bäst-före-datumet så tror jag nog den kan lagras upp till 10 år. Man får inte ha för långt datum av någon anledning.

Minns inte exakt vad som stod men kollade upp det på hemsidan:

Tål lagring

Ett så starkt öl som det är frågan om, kräver lång lagringstid för att det skall mogna och bli harmoniskt. I gengäld tål det att lagras på flaska många år efter tappning. Troligtvis blir det som bäst när det är mellan fem och tio år gammalt, men av garantiskäl stämplar vi hållbarheten till 6 år.

---

Dricker idag en mycket god öl som min syster köpt, Valeir Extra. Smak: "Nyanserad, humlearomatisk smak med inslag av halm, aprikos, honung, ljus sirap, citrusskal och surdegsbröd. Jästfällning."

Jag håller verkligen med om att den är nyanserad, vädligt rena fina smaker och inget som tar över allt för mycket. 27:- för 33cl, 6,5% alkohol. Land: Belgien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkten godtagen, kan ju hålla med om att formatet var spännande, men som sagt, smaken var inget som jag föll för.

Passade även på att köpa ett annat fruktöl på samma gång, Timmermans Kriek (körsbärsölet) det var väl ingen höjdare det heller men lite uppfriskande var det till en början, vart dock avslagen väldigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...