Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Puh. Jag ska verkligen köra stenhårt på gymmet nu fram tills mönstringen. Hatar min kondition och att jag aldrig gör någonting åt den, eller att jag bara röker bort den när jag väl har jobbat ett tag. Jag var lite sugen på spaningssoldat, och det krävdes en sjua i kondition och femma i styrka för att komma in där. Ska jobba häcken av mig nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Puh. Jag ska verkligen köra stenhårt på gymmet nu fram tills mönstringen. Hatar min kondition och att jag aldrig gör någonting åt den, eller att jag bara röker bort den när jag väl har jobbat ett tag. Jag var lite sugen på spaningssoldat, och det krävdes en sjua i kondition och femma i styrka för att komma in där. Ska jobba häcken av mig nu :)

öva cykling och marklyft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet hur många RPM man ska hålla på cykeltestet? Jag gör samma övning som man gör på mönstringen när jag cyklar nu, och jag försöker hålla 85 RMP hela tiden, men det känns som att det inte räcker riktigt. Klarade mig i vilket fall till nivå sju idag, så om jag gör rätt så borde det gå hyfsat bra på mönstringen om jag fortsätter träna :confused:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Nu när ja blir snart 17 år så får väl min kallelse för mönstring. Nån som vet när man brukar få den hemskickat? Och vad är det man får göra på dessa tester? Det ja vet är att man testar fysiska och psykiska tester.

Först kommer du få fylla i ett formulär på internet där du svarar på om du har några ärftliga sjukdomar, använder glasögon, kissar i sängen och sådant. Om de sedan anser dig vara lämpad att göra lumpen så får du ett brev tillbaka där det står att de "planerar att ta in dig på mönstring". Själva mönstringen gör man inte förrän man har fyllt 18.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först kommer du få fylla i ett formulär på internet där du svarar på om du har några ärftliga sjukdomar, använder glasögon, kissar i sängen och sådant. Om de sedan anser dig vara lämpad att göra lumpen så får du ett brev tillbaka där det står att de "planerar att ta in dig på mönstring". Själva mönstringen gör man inte förrän man har fyllt 18.

Fast eftersom ja går ju på "sär" som ni läste i min tråd. Får vi verkligen mönstra eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från Aftonbladets artikel "Försvaret väntas också halvera antalet stridsvagnar. I dag har Sverige 120 exemplar av stridsvagnen Leopard 2, en modell som anses vara en av världens mest moderna och skyddade stridsvagnar. Neddragningen innebär att 60 blir kvar."

Skrotar de 60 stridsvagnar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från Aftonbladets artikel "Försvaret väntas också halvera antalet stridsvagnar. I dag har Sverige 120 exemplar av stridsvagnen Leopard 2, en modell som anses vara en av världens mest moderna och skyddade stridsvagnar. Neddragningen innebär att 60 blir kvar."

Skrotar de 60 stridsvagnar?

Säljer är nog ordet du letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Spännande! Grattis, om det är det du vill göra (:

Tack. :naughty: Jag var väldigt taggad på att vara Transporttroppchef (som var mitt förstahandsval), då hade jag fått leda en lastbilstropp vilket hade varit himla nice. Men det här verkar kul med, ska tydligen vara ganska likt (jag har pinsamt dålig koll på vad det är jag egentligen ska göra. :naughty: ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. :naughty: Jag var väldigt taggad på att vara Transporttroppchef (som var mitt förstahandsval), då hade jag fått leda en lastbilstropp vilket hade varit himla nice. Men det här verkar kul med, ska tydligen vara ganska likt (jag har pinsamt dålig koll på vad det är jag egentligen ska göra.:naughty: ).

Är ganska säker på att det handlar om att upprätta och understödja staben med olika förbindelser, logistik, kommunikationer osv.

Grattis iaf.

Hur länge ska du vara där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ganska säker på att det handlar om att upprätta och understödja staben med olika förbindelser, logistik, kommunikationer osv.

Grattis iaf.

Hur länge ska du vara där?

Tack, jo det är ungefär det jag har förstått med, men jag hade gärna velat ha lite mer info än det som står på hemsidan. :rant:

"Du kommer att utbildas för att som stabsplutonbefäl (stab- och trossplutonchef/ kvartermästare och din huvudsakliga uppgift är att samordna gruppernas stöd till dom olika enheterna. Du leder en stab och trosspluton om ca 50 man. Plutonen innehåller olika grupper, för ledning sjukvård, bärgning och reparationer. Grupperna har olika typer av vapen och sambandsutrustning samt fordon. Grupperna transporteras i antingen hjulfordon, bandvagn eller pansarskyttefordon. Du kommer att få ledarskapsutbildning."

Danke. 11 månader blir det. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jo det är ungefär det jag har förstått med, men jag hade gärna velat ha lite mer info än det som står på hemsidan. :rant:

"Du kommer att utbildas för att som stabsplutonbefäl (stab- och trossplutonchef/ kvartermästare och din huvudsakliga uppgift är att samordna gruppernas stöd till dom olika enheterna. Du leder en stab och trosspluton om ca 50 man. Plutonen innehåller olika grupper, för ledning sjukvård, bärgning och reparationer. Grupperna har olika typer av vapen och sambandsutrustning samt fordon. Grupperna transporteras i antingen hjulfordon, bandvagn eller pansarskyttefordon. Du kommer att få ledarskapsutbildning."

Danke. 11 månader blir det. :naughty:

Det kommer att kännas tomt här på forumet utan dig.. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...