Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Oh, snap! :>

Det var grymt kul. Cooper-testet körde vi för att få lite hum om hur pass mycket vi skulle behöva träna innan vi rycker in för att inte bli helt sönderkörda. Att springa med full utrustning var verkligen skitkul. Vi delades upp i grupper om 7 pers. 1 gruppchef, 1 ställföreträdande, 2 KSP-skyttar, 1 GRG-skytt, 1 GRG-laddare samt en förare. Framryckning på 200m, snabbast möjligt. Jag var ändå ganska nöjd med den tiden våran grupp klarade "testet" på. 3 minuter och 15 sekunder tror jag vi hade och det var från att vi började plocka på oss all utrustning (för första gången) tills vi var tillbaka. Känner ett stort sug efter att rycka in i Augusti. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag har fått ett så oväntat sug efter att göra utlandstjänst.. Och jag kan verkligen inte förklara varför det är så, för egentligen är jag för feg för något sådant. Men när jag satt och läste lite på flashback så kom jag över det här inlägget, och det är någonting där som lockar mig.

Saknar ni lumpen, gå inte med i Hemvärnet. Sök utlandstjänst, det bästa jag gjort i mitt liv.

Gjorde lumpen på I22 i Kiruna 97-98. Muckade och saknade inte det militära alls, trött på de evighetslånga ödemarscherna. Fick tillbaka suget efter drygt ett år och vips år 2000 stod man med sin KSP90B i Kosovo. Första missionen 22 år gammal, allt var nytt, ALLT var häftigt.

Andra missionen, också den i kosovo år 2002, inte lika häftigt men ändå roligt som fan. Lämnade in grönkläderna på Livgardet bara för att hämta ut nya på I5 och göra IA03. Nästan två månaders stridsutbildning, ny på CV9040 med allt vad det innebar. Två månader i Östersund på sommaren, många gamla missionspolare var med. Fest och hålligång flera ggr/ vecka.

Med mitt IA03 kompani åkte jag till Liberia 04, firade jul i Afrika, underbart. Tomten kom i stockbåt. Sade att detta skulle minsann bli min sista mission. Dock efter hemrotation började det suga i missionstarmen igen och jag slängde in en ansökan till FS14. Uppringd såklart, åkte okt -07. Roterade hem maj -08 med MÅNGA minnen i bagaget... både bra och mindre vackra.

Under mina fyra missioner har jag upplevt otroligt mycket. Har upplevt hur det är att vara under beskjutning, sett en hel del döda människor, sprängda, skjutna. brända.

Dock, allt sammantaget, övervägande positiva minnen.

Gillade ni lumpen kommer ni att älska missionslivet. Spänning, pengar, vänner för livet.

Nåväl, vi får se hur väl jag trivs i lumpen först.. Det är ju ett hyfsat stort beslut det där. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett så oväntat sug efter att göra utlandstjänst.. Och jag kan verkligen inte förklara varför det är så, för egentligen är jag för feg för något sådant. Men när jag satt och läste lite på flashback så kom jag över det här inlägget, och det är någonting där som lockar mig.

Nåväl, vi får se hur väl jag trivs i lumpen först.. Det är ju ett hyfsat stort beslut det där. :whistling:

Vet man hur lönen ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett så oväntat sug efter att göra utlandstjänst.. Och jag kan verkligen inte förklara varför det är så, för egentligen är jag för feg för något sådant. Men när jag satt och läste lite på flashback så kom jag över det här inlägget, och det är någonting där som lockar mig.

Nåväl, vi får se hur väl jag trivs i lumpen först.. Det är ju ett hyfsat stort beslut det där. :whistling:

Tycker verkligen du ska göra det (om du nu gillar lumpen)!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett så oväntat sug efter att göra utlandstjänst.. Och jag kan verkligen inte förklara varför det är så, för egentligen är jag för feg för något sådant. Men när jag satt och läste lite på flashback så kom jag över det här inlägget, och det är någonting där som lockar mig.

Nåväl, vi får se hur väl jag trivs i lumpen först.. Det är ju ett hyfsat stort beslut det där. :whistling:

Jag också! Det har känts väldigt spännande på senaste tiden när jag har läst på en del om det. Från början trodde jag att man skickade ner svenskar till samma område som amerikanerna höll hus, och det gjorde mig inte alls sugen. Nu vet jag hur det ligger till och att svenskarna faktiskt gör en bra grej där nere, så det känns verkligen som någonting jag skulle kunna göra just nu i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag också! Det har känts väldigt spännande på senaste tiden när jag har läst på en del om det. Från början trodde jag att man skickade ner svenskar till samma område som amerikanerna höll hus, och det gjorde mig inte alls sugen. Nu vet jag hur det ligger till och att svenskarna faktiskt gör en bra grej där nere, så det känns verkligen som någonting jag skulle kunna göra just nu i alla fall.

Det finns ju faktiskt, tro det eller ej, amerikaner som göra bra saker också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju faktiskt, tro det eller ej, amerikaner som göra bra saker också.

Jag formulerade väl mig lite dåligt. Vad jag menade var att jag inte ville hamna mitt i smeten, hos självmordsbombare, dumma amerikaner som skjuter civila och civila som skjuter andra civila. Svenskarna håller ju hus mycket längre bort, där de faktiskt är uppskattade. Det är det som lockar mest av allt, att folk tycker om att man är där och håller i tyglarna, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite osammanhängande om infohelgen:

  • Det militära är verkligen helt olikt allt annat man har gjort tidigare. Allting kändes speciellt, på något sätt. Bara en sådan sak som att man får raka "ja" eller "nej" på de flesta frågor man ställer kändes mycket konstigt och nästan lite olustigt. Men det är ju självklart något man vänjer sig vid.
  • Det kändes inte alls speciellt häftigt att hålla i vapnen, även det kändes ganska olustigt.
  • Det kommer bli himla kul och jag är astaggad! :P
  • Min befattning som Stabsplutonsbefäl kommer visst att kallas för Stabsassistent, vilket inte att låter lika ballt. Men det ska vara samma saker jag kommer göra.
  • Min befattning beskrevs som "kontorsarbete i fältmiljö" - det ska bli intressant att se vad det innebär. :)
  • Det fanns förvånansvärt mycket tjejer, och de var inte direkt fula heller! :cry: Delade säng med en av dem ( <_< ) (sängmodell: våning :confused: ) och hon verkade vara hur go som helst.
  • Det var typ bara jag och massor Göteborgare där.
  • Jag klarade mig jättebra på den tre kilometer långa troppjoggingturen vi gjorde. Helt sjukt förvånad är jag. Har ändå blivit varse om att det är jätteviktigt att börja träna lite innan lumpen, om man vill kunna klara av baskerprovet i höst.
  • Det blev en riktigt trevlig stämning i gruppen redan efter några timmar. Helt sjukt vad social människan är, egentligen.

ferkurz: Man kan förvänta sig ungefär 35000 - 40000 per månad när man gör utlandstjänst. (Dock inte skattefritt, vilket vissa verkar tro.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått för mig att jag ska göra lumpen som musiksoldat, men det är visst enormt svårt att bli godkänd hos AMK. I fjol misslyckades alla mina spelkamrater, jag hörde att någon polare till en polare som är en jävel på oboe inte heller fick rycka in hos FoMusc. Däremot så fick min syster, vars huvudinstrument egentlig var saxofon, skramla med tallrikar i stället. Är det någon som vet om man kan få tag på någon data för ansökningar hos div. positioner eller man måste maila?

Förhoppningsvis så "rycker jag" in hos AMK's SMS i juni för en veckas militärmusikdrill, lär vara ganska extrema repetitionspass och officiellt till tusen, men det är ju det som är så underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
yes, men jag kommer ha körtkort innan jag rycker in igen.

tack

Ah, okej.

Jag är inte säker alls, men det känns inte som att det gör så mycket att man har en prick från fortkörning. Hade nog varit värre om det var misshandel eller stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pja, jag ska då inte göra lumpen. Fick ett brev hem idag där de skrev att de placerar mig i utbildningsreserven. Jag är inte så jättebesviken egentligen, nu kan jag jobba som tusan och åka till något varmt land i tre månader vintern efter studenten, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur bra soldater Sverige vill ha i sin armé egentligen. Jag menar, som de rustar ner nu skulle vi aldrig ha en chans mot någon, oavsett hur bra soldater vi har. Det känns bara så idiotiskt att satsa på att ha några tusen soldater, liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mönstrade i Luleå i Torsdag. Det gick bra med inskrivningsprovet samt psykologen som är det absolut viktigaste. (måste dock tillägga att psykologen hade väldigt konstigt förhållningssätt till mig och övriga.) Kände mig väldigt nöjd och insåg att det enda hindret som var kvar kunde vara min syn. Är i väldigt god fysisk form och har absolut inga andra fel på min kropp. Gick dagen därpå till sjukskötersan för att göra hörseltest, EKG, kolla synen och färgseéndet. Fick fullt på hörsel och färgseénde. Hade även fullgod syn på ögat - åtminstående det högra - är född med synfel (brytningsfel) på det vänstra vilket i mitt fall betydde att jag blev hemskickad direkt. Blev grymt besviken och en aning frustrerad eftersom jag var och är 110% taggad på att göra lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mönstrade i Luleå i Torsdag. Det gick bra med inskrivningsprovet samt psykologen som är det absolut viktigaste. (måste dock tillägga att psykologen hade väldigt konstigt förhållningssätt till mig och övriga.) Kände mig väldigt nöjd och insåg att det enda hindret som var kvar kunde vara min syn. Är i väldigt god fysisk form och har absolut inga andra fel på min kropp. Gick dagen därpå till sjukskötersan för att göra hörseltest, EKG, kolla synen och färgseéndet. Fick fullt på hörsel och färgseénde. Hade även fullgod syn på ögat - åtminstående det högra - är född med synfel (brytningsfel) på det vänstra vilket i mitt fall betydde att jag blev hemskickad direkt. Blev grymt besviken och en aning frustrerad eftersom jag var och är 110% taggad på att göra lumpen.

Eller var det för du nämnde din fascistiska syn på våld och din sjukliga vidskeplighet som gjorde att du fick åka, för det finns ju glasögon i lumpen...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...