Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag ligger fortfarande och tippar på kanten och vet inte om jag vill göra lumpen eller inte. Fyllde i frågeformuläret i våras, och för ett par månader sedan kom ett brev där de skrev att de planerar att kalla mig till mönstring. Min kompis har fått en tid om mönstring i Januari men jag har inte fått något besked ännu. Om det nu är så att jag får mönstra så har jag absolut ingen aning om hur jag ska göra. Lumpen verkar roligt, men samtidigt grymt jobbigt för en lat person som mig. Jag vet inte om jag hade orkat med alla tidiga morgnar, långa joggingturer och tuffa fyspass. Gargh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vad är det för något, mer exakt?

GA924 Flygbassäkerhetssoldat

"Som soldati en flygbassäkerhetsgrupp ingår du i en grupp på 10 soldater. Er huvuduppgift är att skydda er flygbas mot exempelvis markangrepp och sabotage. För att lösa uppgiften får du och de övriga i gruppen lära er att hantera de eldhandvapen och pansarbrytande vapen som ni är utrustade med."

Som sagt, ingen supersoldat men jag tror ändå att det kan bli kul. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fint att se att det fortfarande finns försvarsvilja och en åder av självuppoffring hos vissa.

Fosterlandet tackar er.

Verkligen. Vi har tur att det fortfarande existerar hjärtan som skulle offra sina liv för vårt land.

Eller ser man det som det är - folk som inte vet vad de vill göra med sina liv väljer lumpen i brist på egna idéer och initiativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen. Vi har tur att det fortfarande existerar hjärtan som skulle offra sina liv för vårt land.

Eller ser man det som det är - folk som inte vet vad de vill göra med sina liv väljer lumpen i brist på egna idéer och initiativ.

Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket. Jag vill göra lumpen för att jag ser det som en personlig utmaning, både fysiskt och psykiskt. Om jag får göra lumpen så kommer jag få testa mina gränser och veta vad jag går för efteråt. Sen har du lite rätt också, när du säger att folk som gör lumpen inte vet vad de vill göra med sina liv efter gymnasiet. Jag har inga större planer, men det beror väl mest på att jag inte har någon lust att jobba, och då gör jag hellre lumpen ifall jag får chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket. Jag vill göra lumpen för att jag ser det som en personlig utmaning, både fysiskt och psykiskt. Om jag får göra lumpen så kommer jag få testa mina gränser och veta vad jag går för efteråt. Sen har du lite rätt också, när du säger att folk som gör lumpen inte vet vad de vill göra med sina liv efter gymnasiet. Jag har inga större planer, men det beror väl mest på att jag inte har någon lust att jobba, och då gör jag hellre lumpen ifall jag får chansen.

Jo, jag överdrev lite, förlåt om du kände dig träffad. Ville mest framhäva det löjliga i Umbertos post.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag överdrev lite, förlåt om du kände dig träffad. Ville mest framhäva det löjliga i Umbertos post.

Vad är det som är löjligt?

Eller ja, i din värld med "modernt och öppet tänk" (var det så du uttryckte det?) är det ju likställt med en dödssynd att visa minsta tecken på ens ett uns av nationalism. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som är löjligt?

Eller ja, i din värld med "modernt och öppet tänk" (var det så du uttryckte det?) är det ju likställt med en dödssynd att visa minsta tecken på ens ett uns av nationalism. :confused:

Haha, förstår att den formuleringen stör dig. Kanske kom det också ut fel - jag har aldrig tyckt man ska anamma "modernt och öppet tänk" bara för sakens skull, utan för att jag tycker att det brukar vara vettigast. Precis som du hellre gillar gamla, förlegade, idéer. I slutändan kom jag väl också fram till att jag ändå inte var okej med djursex vilket gör den där piken rätt uddlös. :confused: Ska vi lämna den diskussionen?

Ja! Det jag tyckte var löjligt med din post var att den, som jag tolkade det, verkade försöka få det till att de som idag gör lumpen gör det av kärlek till sitt fosterland, när de allra flesta väljer de av helt andra, inte fullt lika "ärofyllda" skäl.

----------------

Edit till Kebab där nere: Nja, den var nog inte särskilt lättförstådd. Jag menade att om jag fick välja nu, om jag när jag slutar gymnasiet ska veta vad jag vill och inte med mitt liv, hade jag valt att veta och inte välja lumpen i brist på annat.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra är det ju inte.. Får jag välja kommer jag hellre veta vad jag vill och inte vill.

Vet inte om det beror på mina fyra timmars konstant Guitar Hero-spelande, men jag förstår verkligen inte den meningen.:confused: Får välja vad?

Edit: Åh, så jag är dålig för att jag inte vet vad jag vill göra efter gymnasiet? :confused:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag stör mig inte, jag tycker bara att det är en inte helt diskret, om än lite gullig, eufemism för en alltför stenfast tro i politisk korrekthet.

Ja! Det jag tyckte var löjligt med din post var att den, som jag tolkade det, verkade försöka få det till att de som idag gör lumpen gör det av kärlek till sitt fosterland, när de allra flesta väljer de av helt andra, inte fullt lika "ärofyllda" skäl.

Det har jag inte påstått. Mitt inlägg tar ingen ställning till individens motiv. Däremot GÖR personer som gör lumpen en tjänst FÖR LANDET genom att skaffa sig en militärutbildning och den uppoffringen är värt ett tack imo. Förstår vi varandra?

edit:eufemism.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag stör mig inte, jag tycker bara att det är en inte helt diskret, om än lite gullig, eufenism för en alltför stenfast tro i politisk korrekthet.

Det har jag inte påstått. Mitt inlägg tar ingen ställning till individens motiv. Däremot GÖR personer som gör lumpen en tjänst FÖR LANDET genom att skaffa sig en militärutbildning och den uppoffringen är värt ett tack imo. Förstår vi varandra?

Din översta mening förklarade jag i förra inlägget - "jag har aldrig tyckt man ska anamma "modernt och öppet tänk" bara för sakens skull, utan för att jag tycker att det brukar vara vettigast". Dock får du självklart tro vad du vill om anledningarna till mina "gulliga" åsikter, även om det är väldigt nedlåtande.

Okej, då är jag med dig, men jag förstår inte varför du blandade in försvarsvilja i din första post, som måste ses som ett av individens motiv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då är jag med dig, men jag förstår inte varför du blandade in försvarsvilja i din första post, som måste ses som ett av individens motiv?

Jaha okej, jag håller med om att det kan uppfattas som ett individuellt motiv men jag syftade på lumpare i allmänhet, eftersom jag anser att det närmast är en självklarhet att någon med en total avsaknad av försvarsvilja inte skulle göra lumpen frivilligt. Det är ju ändå det som det hela grundar sig på, försvar dvs.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Fick min kallelse idag, och den 20 mars är det mönstring för min del!

Hur svårt är det egentligen att få en femma/sjua på konditions- och styrketestet? :)

Nia :shifty:

Och, ptja.. Jag vet inte vad jag ska jämföra med. Men det säger väl sig självt egentligen att för att få det högsta resultatet så måste man vara i topptrim. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min kallelse idag, och den 20 mars är det mönstring för min del!

Hur svårt är det egentligen att få en femma/sjua på konditions- och styrketestet? :)

Jag har inte tränat på ungefär ett år förutom ett par joggingturer i somras och jag fick 6/6 (tror jag) på de testen så det är nog inte så svårt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...