Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Najs! Hur är det då, vad har ni fått göra och har du fått skjutit mycket? :doh:
Putsat skor, lärt oss att marchera ordentligt, fys, plockat ut våra vapen, mera fys och sovit minimalt. Nästa vecka drar vi ut på våran första fältvecka där vi f.ö ska få skjuta med våra vapen för första gången. Det är emellertid väldigt ansträngande men jag tror att det är sjukt bra i slutändan.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wait what!? Har man inte ledigt på helgen? :)

Jo, i regel är man ledig på helgen, men något nytt påhitt säger att de två första helgerna är man i tjänst. Troligtvis för att man ska komma in i gruppen på ett annat sätt.

Yay, Kebab! Kul att du har det bra - lite frågor om sånt som inte alltid brukar ingå i standardredogörelsen:

  1. Hur mycket ersättning får man för att göra lumpen?
  2. Är det några kvinnor i ditt regemente(?)
  3. Hur är maten?
  4. Får man ha kamera överallt?
  5. Hur ser 'schemat' ut?

1. 72 kronor om dagen + 65 per ledig dag (alltså 72+65 på helger och permissioner).

2. Ja, förvånansvärt många! Bara på min pluton är det fem stycken.

3. Maten är bra. Jag har inte varit ut i fält (=sovit i tält) än, men jag har ändå ätit en så kallad grönpåse när vi var ute på marsch. Den består av frystorkad mat (i mitt fall "chicken curry med ris"), en liten chokladkaka, energidryck, kaffepulver och tuggummi. Mycket trevligt, faktiskt!

När vi äter i matsalen är maten i toppklass. Frukost, lunch, middag och kvällsmacka bjuds det på. Till middag serveras det både frukt och mjukt bröd. Det finns mycket sallad och så. Faktum är att jag oftast (i alla fall i början) tog mycket mer än jag faktiskt orkade äta.

Utöver maten så brukar vi ibland få ut frukt på logementen. -_-

4. Man får ha med den (i mån om plats förstås, för utanpå uniformen får den inte hänga) överallt, men man får inte ta kort på vad som helst. Vi satt på en sömnig föreläsning där säkerhetschefen berättade vad som var okej och inte okej, men... Den var som sagt himla sömnig. Men jag minns att man inte får ta kort på övervakningsutrustning och insidan på bilar och så. Jag tror att man i regel får ta kort på det mesta, men man bör alltid fråga befäl först.

5.

~0520 - uppstigning

~0555 - frukost

~0620 - personlig hygien (rakning, tandborstning) samt städning av logemente och städområden (i vårt fall halva korridoren, en lektionssal, skovårdsrummet och nedre delen av trapphuset)

0730 - uppställning, visitation av oss och städområdena

0800 - "tjänst" 1

1115- lunch

1230 - "tjänst" 2

1615 - middag

1730 - "tjänst" 3

1915 - kvällsmål

1945 - "tjänst" 4

2130 - gå och lägga sig

Ungefär så har det sett ut hittills. Fast faktum är att vi är lite bortskämda och har fått sluta till middag hela fem gånger och till kvällsmålet majoriteten av de andra dagarna! -_-

Anledningen till att jag skriver "tjänst" är för att jag inte kommer ihåg vad det kallas. Det är helt enkelt ett lektionspass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov.

Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov.

Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare.

Var i dalarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov.

Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare.

:angry:

Ses i Bild på dig själv-tråden! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov.

Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare.

Dalarna är ju fan i södra Sverige. Nedrans bagare

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...