Jump to content

Warez-regeln §1.1 borde tas bort!


The Dude
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker att regeln är fel. Jag har inte sett något som försvarar den men å andra sidan så tror jag inte heller att det skulle tillföras mycket om den togs bort.

Att det är löjligt att man varnas om man säger att man har laddat hem något kan jag hålla med om och det tycker jag ska tas bort. Att man ens varnas om man säger att man har laddat hem någon film är också fel eftersom man kan ha köpt den på iTunes eller liknande.

Att tillåta länkningar direkt till torrentfiler, hjälp med crack och tips på hur man går förbi aktiveringen tror jag dock bara skulle förstöra. Vill vi ha massa trådar med "hjälp mig jag vill cracka gta 3 men jag vet inte hur man gör kan någon lägga till min msn tuffkille@hotmail.com snälla?" eller är det bara onödigt?

Ett scene namn är inte heller några problem, då det inte precis är att googla på skiten, då man inte kommer hitta det där ändå. Därimot är det det om man också säger till dom vart man ska söka, då man indirekt vill att dom ska ladda ner det där.

Jo, det är precis så det är. Jag gick in på Mininova och sökte på 300 som du tidigare har skrivt releasenamn för. Jag tycker att den här såg intressant ut:

300.DVDSCR.XviD-NEPTUNE

Om jag skriver det på forumet och någon får för sig att den vill han ha så är det faktiskt bara att googla.

Redan första resultatet länkar till en sida som länkar till en torrent och andra länkar direkt till en torrent-fil.

*edit*

Ojdå, den här var äldre än vad jag trodde. Förlåt.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att regeln är fel. Jag har inte sett något som försvarar den men å andra sidan så tror jag inte heller att det skulle tillföras mycket om den togs bort.

Att det är löjligt att man varnas om man säger att man har laddat hem något kan jag hålla med om och det tycker jag ska tas bort. Att man ens varnas om man säger att man har laddat hem någon film är också fel eftersom man kan ha köpt den på iTunes eller liknande.

Att tillåta länkningar direkt till torrentfiler, hjälp med crack och tips på hur man går förbi aktiveringen tror jag dock bara skulle förstöra. Vill vi ha massa trådar med "hjälp mig jag vill cracka gta 3 men jag vet inte hur man gör kan någon lägga till min msn tuffkille@hotmail.com snälla?" eller är det bara onödigt?

Jo, det är precis så det är. Jag gick in på Mininova och sökte på 300 som du tidigare har skrivt releasenamn för. Jag tycker att den här såg intressant ut:

300.DVDSCR.XviD-NEPTUNE

Om jag skriver det på forumet och någon får för sig att den vill han ha så är det faktiskt bara att googla.

Redan första resultatet länkar till en sida som länkar till en torrent och andra länkar direkt till en torrent-fil.

*edit*

Ojdå, den här var äldre än vad jag trodde. Förlåt.

Du googlar på en relle som vart ute hur länge?

Du hittar inget nytt med bara en googling på en ny release. Klart allt gammalt blir lättare att hitta, och att söka på en öppentracker är väl ganska självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du googlar på en relle som vart ute hur länge?

Du hittar inget nytt med bara en googling på en ny release. Klart allt gammalt blir lättare att hitta, och att söka på en öppentracker är väl ganska självklart.

Och då blir det som du ser mycket mer komplicerat. Ska bara releaser som är mindre än en vecka gamla vara tillåtna? Får dom inte finnas på google?

Ditt resonemang håller inte riktigt. Jag kan tycka att releasenamn kan vara okej men som du uttrycker det (att dom inte går att hitta på google) stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och då blir det som du ser mycket mer komplicerat. Ska bara releaser som är mindre än en vecka gamla vara tillåtna? Får dom inte finnas på google?

Ditt resonemang håller inte riktigt. Jag kan tycka att releasenamn kan vara okej men som du uttrycker det (att dom inte går att hitta på google) stämmer inte.

Det funkar perfekt på just GTAsajten, sajten där google är tabu.

Är ju nästan lite av en slogan. :rolleyes:

GTAsajten, där google är tabu

När folk skapar trådar om ja, allt som är uppebart så tror jag ett releasenamn är lika udda som latin. Folk är så otroligt lata här så dom som vill få tag på det kommer få tag på det på egen hand utan googles hjälp, och dom som inte kan få tag på det är för dumma för att googla det. Så ser jag på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

1.1 regeln är bra. Vi får ju inte uppmana GTA-spelare att ladda ner GTA. Får inte hända. Får inte hända. GTA får inte utsätas för något sådant hemskt och otrevligt. Det är faktiskt det perfekta spelet vi pratar om. :shifty:

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Regeln borde stanna, vi skall inte stödja warez på detta forum. Det är det lilla som gör det stora

Warez gör att fler människor kan ta del av mer kultur = bra. Att det kanske kommer få negativa effekter på vissa brancher är möjligt men CD och DVD-försäljningen har iaf inte gått ner än. Jag får snarare känslan av att det bara produceras mer och mer musik och festivalerna växer och blir fler. I framtiden är det iofs troligt att alla skivbutiker, filmbolag och liknande kringbrancher runt själva kulturproduktionen kommer försvinna men vem har sagt att dom är existensberättigande?

Utan warez hade jag inte haft mitt stora musikintresse och bara lyssnat på en bråkdel av de artister som går i min playlist nu. Istället för att köpa 100 skivor det här året betalar jag 1700:- till musiken genom min Hultsfredsbiljett, något som jag tycker är mycket mer värt än att ge pengar till skivbutiker och skivbolag.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag tänker inte sätta forumet i någon gråzon och har ingen större vilja att hamna i säpos register.

Jag vill också slippa lämna ut uppgifter om er medlemmar till andra organisationer...

Bättre att vara neutral och på torr mark, det tjänar alla forumets medlemmar på.

Du får helt enkelt vara nöjd för de slappa regleringarna vi har på forumet, kunde varit mycket hårdare.

Pratet om fildelningens rätt/fel får du ta med politikerna istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte sätta forumet i någon gråzon och har ingen större vilja att hamna i säpos register.

Jag vill också slippa lämna ut uppgifter om er medlemmar till andra organisationer...

Bättre att vara neutral och på torr mark, det tjänar alla forumets medlemmar på.

Du får helt enkelt vara nöjd för de slappa regleringarna vi har på forumet, kunde varit mycket hårdare.

Pratet om fildelningens rätt/fel får du ta med politikerna istället.

Det är ju en stor skillnad mellan att uppmana och länka till warez eller bara prata om det. Att någon säger att dom har laddat en film gör inte att gtasajten hamnar "säpos register" om det är allt du är rädd för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en stor skillnad mellan att uppmana och länka till warez eller bara prata om det. Att någon säger att dom har laddat en film gör inte att gtasajten hamnar "säpos register" om det är allt du är rädd för.

Well, lilla ponken. Det är väl ända så vi har det nu..

Hultan vill inte att vi ska uppmana och länka till warez, vilket vi inte gör, men vi snackar om alla dessa nya filmer, spel och tv-serier när alla vet att dom inte kommit ut i Sverige än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ändå att något som drogsnacket vore bättre. Även om det inte står i reglerna så antar jag att man åker på fet varning om man tipsar om vem man kan köpa droger av (eller om man frågar). Man ser dock folk som hela tiden berättar om deras drogvanor otroligt detaljerat.

Vad är fel med att samma sak gäller för warez? Att berätta var man kan tanka filmen X eller fråga vilket crack som funkar bäst till spelet Y ska självklart vara förbjudet men en varning/ban känns inte som en proportionelig påföljd om man säger att man har laddat hem skivan Z när man tipsar i musiktips.

Gtasajtens uppgift är trots allt inte att moralisera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ändå att något som drogsnacket vore bättre. Även om det inte står i reglerna så antar jag att man åker på fet varning om man tipsar om vem man kan köpa droger av (eller om man frågar). Man ser dock folk som hela tiden berättar om deras drogvanor otroligt detaljerat.

Vad är fel med att samma sak gäller för warez? Att berätta var man kan tanka filmen X eller fråga vilket crack som funkar bäst till spelet Y ska självklart vara förbjudet men en varning/ban känns inte som en proportionelig påföljd om man säger att man har laddat hem skivan Z när man tipsar i musiktips.

Gtasajtens uppgift är trots allt inte att moralisera.

Bah, jämför inte med drogtopicen eftersom den enligt mig inte heller borde finnas. Jag låter den finnas eftersom jag vet att det är lönlöst att sätta sig emot det, då Admin verkar knarka mest av alla på sajten och det allmäna tycket talar för topicens fortsatta levnad... jag antar att det bara är att strunta i den precis som jag gjort hittills.

...och det är nu jag väntar mig en gall-attack från Admin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, jämför inte med drogtopicen eftersom den enligt mig inte heller borde finnas. Jag låter den finnas eftersom jag vet att det är lönlöst att sätta sig emot det, då Admin verkar knarka mest av alla på sajten och det allmäna tycket talar för topicens fortsatta levnad... jag antar att det bara är att strunta i den precis som jag gjort hittills.

...och det är nu jag väntar mig en gall-attack från Admin.

http://www.youtube.com/watch?v=wBnMU3_Z48o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja veta vad Hultenius tycker om Drogtopicen, det är honom jag lystrar mest till vad gäller som ska finnas på forumet. Nu var det väl inte vad denna topic handlade om, men när ämnet ändå togs upp så vore det ju skönt att få klarhet i det.

:rolleyes:

Jag tycker iallafall att det är jävligt underligt att den tråden får vara kvar, antagligen är det för att namnet säger en annan sak än vad tråden egentligen handlar om. Kan alltså tänka mig att Hultenius glor förbi den eftersom det är en poll som till titel har "Legalisera cannabis?". Att innehållet istället gäller hur man bäst odlar brajj vet man ju inte förrän man går in där. Om det är något som lär hamna hos SÄPO på den här sidan blir det den topicen, det lär inte vara svårt att gissa sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hamna i säpo på vilka grunder? Är det olagligt att sprida information/tipsa/uppmuntra någon att odla knark? Är det olagligt att posta bilder på knark eller berätta om knarkerfarenheter?

>>> Är yttrandefrihet och åsiktsfrihet en mänsklig rättighet? <<<

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hamna i säpo på vilka grunder? Är det olagligt att sprida information/tipsa/uppmuntra någon att odla knark? Är det olagligt att posta bilder på knark eller berätta om knarkerfarenheter?

>>> Är yttrandefrihet och åsiktsfrihet en mänsklig rättighet? <<<

Du förstod mycket väl vad Henkibojj menade. Det är större risk (enligt mig en chans) att hamna i säpos register (vilket man aldrig gör sålänge det inte rör sig om ett hot mot demokratin eller rikets säkerhet) än vad det är om man länkar till en torrentsida.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...