Jump to content

Warez-regeln §1.1 borde tas bort!


The Dude
 Share

Recommended Posts

Vi har säkert lite olika uppfattningar om det här med lagar, men för mig är en lag långt ifrån helig och om den dessutom är orättvis är det nästan ens skyldighet att motarbeta den. 96% av medlemmarna på detta forum är för piratkopiering (källa).

Det spelar liten roll vad vi tycker, lagen är lagen och jag ser den som något normativt.

Vilket framgår av den där tråden är jag själv "pirat" och det är inget jag tänker sticka under stol med. Men trots det kan jag inte påstå att jag är för piratkopiering. Jag piratkopierar dels för att det är så löjligt lätt, dels för att jag är student med begränsad ekonomi, dels för att "alla andra" gör det. Det är en oroväckande utveckling och på sikt kan mitt och andras agerande leda till att spelindustrin imploderar. Jag skulle mer än gärna återgå till hur det var fram till ca 02-03 med hyfsat begränsad och svårtillgänglig piratism. Det har definitivt spårat ur när Elin 11 och Dagny 62 sitter och tankar.

Men hursomhelts, faktum kvarstår: Piratkopieringen underminerar forumet och det KAN du inte förneka.

Om ens EN medlem här på forumet väljer att köpa ett GTA-spel istället för att ladda ner det pga att han inte lyckades få information om piratkopiering betyder det mission accomplished.

Att inte diskutera piratkopiering är först och främst ett ställningstagande.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Skulle vara bra att iaf lätta lite på regeln. Tillåta snacket i redan existerande trådar, skulle inte se så fint ut om det började dyka upp en massa "Request; Jewkiller 200 torrent?"- trådar lite här och vart. Spammigt imo. Inte heller tillåta snacket i GTA- forumen, och inte då för att det är olagligt eller att vi på nåt vis ska stöda R* bara för att dem skapar GTA- spelen (men personligen stöder jag R*). Nysläppt GTA- spel + GTA- spelets forum + Överaktiva nya meddlemar säger nog det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Umberto: Jag har faktiskt väldigt lik syn som dig på piratkopiering och är långt ifrån enbart positiv (***), men dina och mina personliga åsikter ska inte forma reglerna för en offentlig mötesplats!

Men hursomhelts, faktum kvarstår: Piratkopieringen underminerar forumet och det KAN du inte förneka.

Jag kan inte se in i framtiden men visst kan du har rätt i det. Å andra sidan kommer fler spela spelet om fler har tillgång till det genom piratkopiering, vilket kanske får andra positva effekter. En sådan effekt kan t.ex. vara att man köper spelet senare för att kunna spela online vilket var fallet för mig med Warcraft III, Starcraft och Half-life 1 och 2. Alla dessa hade jag tankat innan jag köpte dem.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar liten roll vad vi tycker, lagen är lagen och jag ser den som något normativt.

Jag piratkopierar dels för att det är så löjligt lätt, dels för att jag är student med begränsad ekonomi, dels för att "alla andra" gör det.

Det där är ju bara löjligt. Antingen står man för vad man gör eller så gör man det inte. Oavsett om du är för eller emot ska du stå på dig, inte gå in för grupptryck eller lättja! Fy skäms.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi förbjuda andra ämnen också som inte fyller ett egentligt syfte, eller som du redan vet allt om och inte är intresserad av att diskutera? Nej, om någon vill prata om piratkopiering ska de få göra det. Precis som folk diskuterar och lägger upp bilder på söta katter i allmäntforumet, vad tillför det?

Du svarade aldrig på min fråga. Är det olagligt med bilder på katter menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Du svarade aldrig på min fråga. Är det olagligt med bilder på katter menar du?

Du vet säkert redan vad jag kommer svara på detta, men jag gör det i alla fall.

Är det olagligt att röka cannabis? §1.7 All uppmaning eller diskussion om cannabis är absolut förbudet på forumet! *låst*

Hmm. Är det jag som är knäpp eller ställde du inte alls den där frågan? :S

Hur som helst så står jag fast vid det jag skrev till Umberto; att det är olagligt behöver inte vara en anledning att inte snacka om det.

---

Edit nr92: Eller jag kanske missuppfattade dig, förtydliga plz.

Edit n93: Om din fråga var varför det var så viktigt att regeln försvann svarade jag kanske lite luddigt, men iaf med att DU är bevandrad inom warez men alla är det inte. Det finns betydligt "simplare" ämnen som diskuteras förövrigt. Sen anser jag att regelns överflödighet ÄR ett väldigt viktigt argument.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet säkert redan vad jag kommer svara på detta, men jag gör det i alla fall.

Är det olagligt att röka cannabis? §1.7 All uppmaning eller diskussion om cannabis är absolut förbudet på forumet! *låst*

Hmm. Är det jag som är knäpp eller ställde du inte alls den där frågan? :S

Hur som helst så står jag fast vid det jag skrev till Umberto; att det är olagligt behöver inte vara en anledning att inte snacka om det.

---

Edit nr92: Eller jag kanske missuppfattade dig, förtydliga plz.

Jo, du är som en öppen bok. Jag visste att du skulle ställa denna motfråga, och ja.. Kolla reglerna igen så ser du inget om cannabis där. Därimot så är det emot svensk lag, och jag och alla andra i adminkåren skulle såklart ta åtgärder om ni gjorde något annat än diskuterade ämnet. Du som händer på FB borde veta att det även där är olagligt att föra byteshandel med grejerna där. Du kan alltså diskutera men inte hjälpa eller förmedla sakerna.

Samma sak med warez. Du kan såklart diskutera warez men du får fortfarande inte hjälpa eller förmedla.

Du får diskutera warez.

Du får inte be om hjälp.

Du får inte hjälpa.

Du får inte tipsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Okej, nu förstår jag bättre vad du menar. Men då skiljer sig våra uppfattningar om yttrandefrihet åt, för jag tycker inte att det är upp till GTAsajten att se till att jag inte begår brott. Om jag vill begå ett brott och anser lagen orättvis ska jag göra det, sen är det min sak att försvara mig i domstol om det skulle gå så långt, och inte GTAsajtens uppgift att döma vad jag ska göra och inte göra. Vissa regler (de övriga som är skrivna) måste ju såklart finnas kvar för att upprätthålla ordning och skydda forumet, men inte warez-regeln då den är överflödig!

Edit: Hmm, det kanske finns viss motsägelse i mina argument och att dra jämförelse med cb är en dålig ide. Warez är inte knark och borde egentligen inte ses på lika.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Okej, du har rätt.

Men det är ju rätt godtyckligt vad som är hjälp eller inte för när du t.ex. nämnde i 300-tråden "300.TS.XViD-20th" så berättade du för oss att 300 nu går att ladda ner, och releaseteamet 20th har en bra release.

Faktumet kvarstår också att ni förmodligen inte alls skulle få skit. Knarkhandel - ja. Warez-tips - nej.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, du har rätt.

Men det är ju rätt godtyckligt vad som är hjälp eller inte för när du t.ex. nämnde i 300-tråden "300.TS.XViD-20th" så berättade du för oss att 300 nu går att ladda ner, och releaseteamet 20th har en bra release.

Faktumet kvarstår också att ni förmodligen inte alls skulle få skit. Knarkhandel - ja. Warez-tips - nej.

Kolla dom uppdaterade reglerna så ser du att ett releasenamn inte är warez.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ju ingen roll om det är en överflödig regel. Brott är brott, vi skiter fullständigt i om du är en seriemördare på din fritid, men här är det vårt ansvar.

Skulle vi införa fritt warez snack och polisen skulle kolla så är det vi som får skiten, inte ni användare.

Nu kom jag på var DITT resonemang spricker. Att ladda ner en .torrent-fil är inget brott, inte att länka eller uppmana till det heller. GTAsajten kan inte få skit för warez-snack, jamenar även om vi till och med skulle erbjuda en tjänst som torrenttracker skulle inte det vara något lagbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidnot bara. Du antydde till FB angående deras "warez-fria" syn, där du dock faller då detta är falskt.

0.8. Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet

Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar varifrån man kan ladda hem upphovsrättskyddade mp3-filer, filmer och dataprogram. Det är däremot tillåtet att länka till webbplatser och program som möjliggör spridning av detta. Du är fri att diskutera ämnet som sådant, men inte att använda forumet som ett redskap i syfte att sprida upphovsrättskyddat material.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidnot bara. Du antydde till FB angående deras "warez-fria" syn, där du dock faller då detta är falskt.

0.8. Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet

Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar varifrån man kan ladda hem upphovsrättskyddade mp3-filer, filmer och dataprogram. Det är däremot tillåtet att länka till webbplatser och program som möjliggör spridning av detta. Du är fri att diskutera ämnet som sådant, men inte att använda forumet som ett redskap i syfte att sprida upphovsrättskyddat material.

Det där säger helt enkelt att dom inte vill funka som en tracker. Du får alltså länka till den exakta URL:en där man hittar torrent-filen men inte till själva torrenten. Mjo, något sådan kan jag tänka mig på GTAsajten också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där säger helt enkelt att dom inte vill funka som en tracker. Du får alltså länka till den exakta URL:en där man hittar torrent-filen men inte till själva torrenten. Mjo, något sådan kan jag tänka mig på GTAsajten också.
Kommer inte hända då Stell verkar vara väldigt bestämd. Det är okej att han postar länkar, men inte vi, det är så det är tänkt.

Hans bestämdhet till varför vi inte ska få posta länkar till trackers vet jag inte vad den beror på utöver de regler som är uppsatta på GTAsajten. Det jag menar är att han inte ens nu - när gtasajten är nerlagd - vill ha ett forum där man kan posta till trackern och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte hända då Stell verkar vara väldigt bestämd. Det är okej att han postar länkar, men inte vi, det är så det är tänkt.

Hans bestämdhet till varför vi inte ska få posta länkar till trackers vet jag inte vad den beror på utöver de regler som är uppsatta på GTAsajten. Det jag menar är att han inte ens nu - när gtasajten är nerlagd - vill ha ett forum där man kan posta till trackern och dyl.

3 Exempel här;

Blablabla.xvid.LOL

Blablabla.xvid.LOL finns att ladda ner på thepiratbay.org

thepiratbay.org

Exempel 1 och 3 är helt okej. Det jag menar är att en öppen tracker är väldigt dålig och speciell, och det finns egentligen bara TPB och mininova.

Att länka till en tracker som har invite ser inte jag som någon som helst anledning, då folk som inte har ett konto inte kommer att komma åt något på den sidan ändå.

Ett scene namn är inte heller några problem, då det inte precis är att googla på skiten, då man inte kommer hitta det där ändå. Därimot är det det om man också säger till dom vart man ska söka, då man indirekt vill att dom ska ladda ner det där.

Detta har inte heller något med att GTAsajten är nere eller uppe. Detta är min personliga uppfattning, och jag tror Hultenius är ännu mer konservativ än mig angående detta, så ni kan ju glömma idén på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel 1 och 3 är helt okej. Det jag menar är att en öppen tracker är väldigt dålig och speciell, och det finns egentligen bara TPB och mininova.

Ett scene namn är inte heller några problem, då det inte precis är att googla på skiten, då man inte kommer hitta det där ändå. Därimot är det det om man också säger till dom vart man ska söka, då man indirekt vill att dom ska ladda ner det där.

Mjo, fick en varning för det.. skrev namnet på en release :o

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel 1 och 3 är helt okej. Det jag menar är att en öppen tracker är väldigt dålig och speciell, och det finns egentligen bara TPB och mininova.

Ett scene namn är inte heller några problem, då det inte precis är att googla på skiten, då man inte kommer hitta det där ändå. Därimot är det det om man också säger till dom vart man ska söka, då man indirekt vill att dom ska ladda ner det där.

Mjo, fick en varning för det.. skrev namnet på en release :o

Du fick din varning Nov 17 2005, dvs. långt innan Regler 2.0 a.k.a dom fördjupande reglerna kom i bruk.

Jul 30 2006 så skapades dom, och ja.. Det som hände innan dess är en helt annan sak, och inget du kan dra upp nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...