Jump to content

Kroppshjälps-Tråden


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Emellanåt (2-3 ggr/månad) när jag gäspar knäpper det till i käken och den låser sig (i brist på bättre kunskap känns det som att den är påväg ur led). Det tar mellan 10-20 sekunder i vanliga fall innan jag kan stänga munnen igen. Efteråt har jag lätt värk i käken några timmar. Det är alltid på samma sida det låser sig.

Jag har börjat lära mig och försöker kontrollera mina gäspningar, men ibland kommer de väldigt plötsligt/när man är för trött..

Anledningen till att jag skriver och undrar är att jag precis var med om detta, men i närmare 35-40 sekunder.

Kan det vara något att oroa sig över?

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte någon som vet det här, men jag prövar:

Jag har under en längre tid funderat på om jag kanske är glutenintolerant. Idag köpte jag ett sådant där test på apoteket där man kan testa sig. Man skulle sticka sig med en nålmackapär de packade med och sedan få in blodet i ett pyttelitet rör. Det var OMÖJLIGT att få in blodet i det där jävla röret! Det var blod lite överallt men röret blev bara lite rött längst upp. Till slut körde jag på det lilla jag samlat ihop och gick vidare med testet som då visade negativt.

Nu är jag lika osäker som tidigare. Tänk så är jag egentligen positiv men det var för lite blod i testet? Eller visar det rätt så fort man får bara någon molekyl av blod i testet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte någon som vet det här, men jag prövar:

Jag har under en längre tid funderat på om jag kanske är glutenintolerant. Idag köpte jag ett sådant där test på apoteket där man kan testa sig. Man skulle sticka sig med en nålmackapär de packade med och sedan få in blodet i ett pyttelitet rör. Det var OMÖJLIGT att få in blodet i det där jävla röret! Det var blod lite överallt men röret blev bara lite rött längst upp. Till slut körde jag på det lilla jag samlat ihop och gick vidare med testet som då visade negativt.

Nu är jag lika osäker som tidigare. Tänk så är jag egentligen positiv men det var för lite blod i testet? Eller visar det rätt så fort man får bara någon molekyl av blod i testet?

Åk till en doktor istället. Självtester är skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Emellanåt (2-3 ggr/månad) när jag gäspar knäpper det till i käken och den låser sig (i brist på bättre kunskap känns det som att den är påväg ur led). Det tar mellan 10-20 sekunder i vanliga fall innan jag kan stänga munnen igen. Efteråt har jag lätt värk i käken några timmar. Det är alltid på samma sida det låser sig.

Jag har börjat lära mig och försöker kontrollera mina gäspningar, men ibland kommer de väldigt plötsligt/när man är för trött..

Anledningen till att jag skriver och undrar är att jag precis var med om detta, men i närmare 35-40 sekunder.

Kan det vara något att oroa sig över?

Det brukar hända mig med ibland, inte så många sekunder dock. Jag tror det blir så om man gäspar och samtidigt vrider på huvudet.

____

Har legat i stort sett helt däckad av feber och hosta sedan i måndags. Kanske någon av influensorna som går just nu? Idag är i vilket fall första dagen som jag är någorlunda pigg nog att sitta uppe lite. Vad som slår en är hur fort området runt sängen förvandlas till något liknande en knarkarkvart... för att inte tala om kroppen. I spegeln ser man ett skäggigt blekt ansikte med torra läppar och blanka trötta ögon. Och enligt badrumsvågen har jag gått ner tre kilo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar hända mig med ibland, inte så många sekunder dock. Jag tror det blir så om man gäspar och samtidigt vrider på huvudet.

Upp till 10-20 kanske stämmer bättre, för det är ofta kortare också. Panik-känslan kan nog bidra till lätt överdrift ibland, men det är inte ovanligt att det tar över 10 sekunder.

Jag ska försöka lägga märke till huruvida jag vrider på huvudet nästa gång! ;)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Upp till 10-20 kanske stämmer bättre, för det är ofta kortare också. Panik-känslan kan nog bidra till lätt överdrift ibland, men det är inte ovanligt att det tar över 10 sekunder.

Jag ska försöka lägga märke till huruvida jag vrider på huvudet nästa gång! ;)

Jag har en väninna vars käke ofta hoppade ur led. Hon kunde få bukt på det genom att bära någon S&M-inspirerad huvudbonad på nätterna. Snacka med doktorn ifall du har besvär av det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en väninna vars käke ofta hoppade ur led. Hon kunde få bukt på det genom att bära någon S&M-inspirerad huvudbonad på nätterna. Snacka med doktorn ifall du har besvär av det!

Än så länge är smärtan bara kvar någon timme (om jag rör käken) efteråt. Men behandlingen låter ju å andra sidan spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ni vet såna där facial wash cream, blackhead eliminators osv... alltså hudprodukter där man ska blöta in ansiktet och sedan försiktigt massera in i huden och därefter skölja bort -- ska man låta det sitta i ansiktet en stund eller ska man bara massera på lite och sedan omedelbart skölja? Hur länge ska man massera in skiten i ansiktet? Lite otydliga instruktioner på samtliga tycker jag.

Edit: Sry mod!!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Jag har fått en knöl nere vid svanskotan, ganska stor som går att flytta. Är inte öm eller har inte åt när eller så, men kan det vara något farligt? Eller är det bara en fettknöl eller brosk?

Borde jag söka upp läkare?

Det är säkerligen en pilonidalcysta och sådana kan ge mer eller mindre besvär. Själv hade jag en i fem år innan jag tog bort den. Vet att jag har skrivit inlägg om det på forat men kan inte hitta.

Här kan du läsa mer!

http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pilonidalcysta/?ar=True

Jag rekommenderar dig att gå till läkaren nu så kanske du får en tid efter sommaren, vilket kan vara gött eftersom man inte kan bada/duscha ordentligt efter operationen. Det är vansinnigt gött att bli av med den kan jag lova!

Edit: Det är inget farligt, men de kommer nog att röntga knölen för att vara på den säkra sidan.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Tänkte höra med er om en sak. Har inte kunnat skita snart på 3 dagar. Innan dess kunde ja skita en 3-5 gånger om dagen men nu har jag bara gått med en sån där känsla att jagr skit nödig men när ja väl går på toan så händer inget. Kan sitta en 45-60min och stonka allt för att kunna skita. Men inget händer i måndags nu gick ja på toan 4 gånger samma känsla inget händer. Kan det vara nån entarmsförstoppning jag håller på att få?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra med er om en sak. Har inte kunnat skita snart på 3 dagar. Innan dess kunde ja skita en 3-5 gånger om dagen men nu har jag bara gått med en sån där känsla att jagr skit nödig men när ja väl går på toan så händer inget. Kan sitta en 45-60min och stonka allt för att kunna skita. Men inget händer i måndags nu gick ja på toan 4 gånger samma känsla inget händer. Kan det vara nån entarmsförstoppning jag håller på att få?

Testa med laxeringsmedel, funkar inte det kan du testa med lavemang. Kan du inte skita efter dom två så uppsök läkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra med er om en sak. Har inte kunnat skita snart på 3 dagar. Innan dess kunde ja skita en 3-5 gånger om dagen men nu har jag bara gått med en sån där känsla att jagr skit nödig men när ja väl går på toan så händer inget. Kan sitta en 45-60min och stonka allt för att kunna skita. Men inget händer i måndags nu gick ja på toan 4 gånger samma känsla inget händer. Kan det vara nån entarmsförstoppning jag håller på att få?

3lFHq_1248984_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jag hoppas jag kan få ett svar från er.

Det är så att i Lördags vaknade jag upp kände att jag mådde konstigt gick in på toan så hade jag diarre sen 10-15min senare var jag tvungen gå på toan igen samma sak. Sen gick jag och la mig vilade ett tag sen gick jag upp o kände jag var tvungen gå på toan igen. Men då var det normalt men då kunde jag bara klämma ut någon kotte så bajsade ca 4 gånger i lördags. Vaknade upp idag också samma sak hade diarre fast en gång bara sen har jag bara kunnat skita normalt fast nån kotte då och då.

Vet inte vad det beror på vägrar ringa 1177 har haft mitt samtal med dem men inte om detta utan en annan sak. Jag vet inte vad det beror på överhuvudtaget detta är första gången det har blivit såhär. Jag vet inte om jag är stressad omedvetet eller om jag grubblar över nåt jag vet inte alls vad det beror på. Pratade med en kompis om han visste nåt om detta nej han visste inte.

Det är inte jobbet såfall skulle jag känna av det på direkten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...