Jump to content

Val 2014


Frenzy
 Share

Politik  

51 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag röstade på Moderaterna och hade ju givetvis helst sett alliansen i fyra år till, men dagens resultat gör mig egentligen inte så mycket eftersom jag personligen kommer att ha det bra oavsett vem som styr. Vidare så kan det vara lämpligt att i vuxen ålder se Sverige styras av sossarna för då blir det enklare för mig att se skillnaderna mellan de olika blocken.

Det tråkigaste är att ingen verkar särskilt nöjd med resultatet. Ja, utom Jimpa och gänget då... Men det är ingen jag känner som backar upp SD så alla intryck jag har fått ikväll via diverse sociala medier är att allt bara är skit. :(

Edit, nu fick jag första posten på den här sidan så jag tar tillfället i akt och slår ett slag får SVD:s sida med statistik över resultatet, vilken är den bästa jag har varit inne på ikväll.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där är en intressant faktor som faktiskt alla verkar ha blundat för efter kvällens resultat.

Alla oroar sig nu över hur rödgröna ska göra med SD, pga att SD röstat MED alliansen de senaste fyra åren. MEN det många verkar ha missat är att många av dessa punkter SD röstat MED alliansen i, är sakerna som de nu haft kampanj för att ändra på. Dom har alltså medvetet under dessa fyra år fått igenom saker som de egentligen inte stod för, bara för att använda de till att locka röster i efterhand.

Så det jag tror är att SD inte är "emot" rödgröna så mycket som många verkar tro, folk har bara inte föstått hur Jimmie spelat sina kort. frågan är hur hans planer är nu..

Det jag verkligen hatar är att det är smått genialt, och enormt tragiskt OM det är såhär. MEN jag hatar fortfarande faktumet att dom fick 12.9% och jag har känt mig bitter senaste timmarna nu.

Jag är f.ö glad över maktskiftet, och jag tänker inte oroa mig över hur saker o ting ska gå tillväga framöver INNAN något ens har skett, det kanske blir sammarbeten lättare än tänkt. på något vis löser det sig tillslut. och skulle det bli katastrof så ligger vi åtminstone bättre till än många länder så vi lär inte åka helt i diket ändå haha

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att SvP fick 0 mandat i alla fall och alltså inte ens lyckades i de brunaste delarna av Skåne.

Det är också kul och viktigt att det blir rödgrön+F!-majoritet i Stockholm och därmed maktskifte.

Gällande det skandalösa resultatet som SD fick är det bara att fortsätta motarbeta dem. Jag har viss förhoppning i något av dessa scenarier:

1) Jimmie blir tvungen att lämna rollen som partiledare pga någon skandal, t.ex. spelmissbruk. Kvar är alldeles för många idioter för att hålla samman partiets rätt så uppstädade fasad det lyckats skapa - mer extrema SD:are kommer då få makt i partiet och därmed kommer fölket inse att det gått för långt.

2) Alliansen löses upp, M och KD kan återgå till att vara konsevativa och locka tillbaka SD:väljarna de tappade när de helt plötsligt blev för arbetare, hbtq-personer osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röstade på Moderaterna och hade ju givetvis helst sett alliansen i fyra år till, men dagens resultat gör mig egentligen inte så mycket eftersom jag personligen kommer att ha det bra oavsett vem som styr. Vidare så kan det vara lämpligt att i vuxen ålder se Sverige styras av sossarna för då blir det enklare för mig att se skillnaderna mellan de olika blocken.

Det tråkigaste är att ingen verkar särskilt nöjd med resultatet. Ja, utom Jimpa och gänget då... Men det är ingen jag känner som backar upp SD så alla intryck jag har fått ikväll via diverse sociala medier är att allt bara är skit. :(

Edit, nu fick jag första posten på den här sidan så jag tar tillfället i akt och slår ett slag får SVD:s sida med statistik över resultatet, vilken är den bästa jag har varit inne på ikväll.

Hur försvarare du dig när jag säger att Alliansen vill skapa ett klassamhälle? Skapa större skillnader, dvs sänka skatterna, speciellt för höginkomsttagare. Ska vi dra det till vad alliasen faktiskt vill så är det ju att de som har det bra ställt får det ännu bättre ställt.

Där är en intressant faktor som faktiskt alla verkar ha blundat för efter kvällens resultat.

Alla oroar sig nu över hur rödgröna ska göra med SD, pga att SD röstat MED alliansen de senaste fyra åren. MEN det många verkar ha missat är att många av dessa punkter SD röstat MED alliansen i, är sakerna som de nu haft kampanj för att ändra på. Dom har alltså medvetet under dessa fyra år fått igenom saker som de egentligen inte stod för, bara för att använda de till att locka röster i efterhand.

Så det jag tror är att SD inte är "emot" rödgröna så mycket som många verkar tro, folk har bara inte föstått hur Jimmie spelat sina kort. frågan är hur hans planer är nu..

Det jag verkligen hatar är att det är smått genialt, och enormt tragiskt OM det är såhär. MEN jag hatar fortfarande faktumet att dom fick 12.9% och jag har känt mig bitter senaste timmarna nu.

Jag är f.ö glad över maktskiftet, och jag tänker inte oroa mig över hur saker o ting ska gå tillväga framöver INNAN något ens har skett, det kanske blir sammarbeten lättare än tänkt. på något vis löser det sig tillslut. och skulle det bli katastrof så ligger vi åtminstone bättre till än många länder så vi lär inte åka helt i diket ändå haha

Fast SD är ju ett högerparti förutom när det kommer till vissa frågor. Jag skulle inte säga att Alliansen röstade igenom saker de inte stod för, de röstade igenom saker de stod för men som vanlig när det kommer till valtider så röstfiskar de genom att säga att allt kommer bli så bra för alla. Förutom att det kommer suga för låginkomsttagare, det vet vi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor



  • Jag tycker inte att vi högerväljare ska vara alltför besvikna över resultatet. Det här var väl ändå ganska väntat om vi ska vara ärliga. Personligen hade jag förstås blivit glad om Alliansen hade fått ytterligare en regeringsperiod men samtidigt hade det känts som en skräll. Regeringsinnehav straffar sig alltid. Vi har haft 8 hyfsade år med Alliansen och de har sett till att den svenska ekonomin har klarat bra i en tid då världsekonomin varit i kris. Samtidigt har förutsättningarna för att driva omfattande vänsterpolitik minskats tack vare utförsäljningar, privatiseringar och skattesänkningar. Precis som med brittiska Labour under 90-talet har de svenska Socialdemokraterna tvingats högerut och det är något vi kan glädjas över.

  • Det har skett en tydlig väljarström från Moderaterna till Sverigedemokraterna. Det vore intressant att veta hur mycket Reinfeldts uttalanden häromveckan bidrog till det. Något förenklat påstod han ju att det enda som Sverige har råd att använda pengar till under kommande år är mottagande av flyktingar. Att en moderatledare säger något sånt är absurt och knappast speciellt populärt bland moderata väljare. M borde veta bättre än att försöka fiska röster i frågor där de har väldigt lite att vinna. De som har starka sympatier med världens flyktingar röstar på vänstern och det kommer inte att förändras, oavsett hur omtänksam Reinfeldt än försöker framställa sig som.

  • Jag är ingen vän av Sverigedemokraterna men så länge de andra partierna och delar av media behandlar dem som en paria kommer SD att fortsätta växa och få mer stöd. I Finland har man en tradition av att "krama ihjäl" populistpartier. Man diskuterar med dem, man samarbetar med dem i vissa frågor, man ger dem inflytande i utskotten, och ibland tar man till och med dem i regeringen. Det ger förvisso populistpartierna ett visst inflytande under ett antal år men sedan normaliseras de och blir en del av det politiska "etablissemanget" och förlorar sin alternativställning. Därefter dör de ut. Vi borde göra samma sak i Sverige. Så länge man fortsätter med utfrysningstaktikerna spelar man SD rakt i händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Jag är ingen vän av Sverigedemokraterna men så länge de andra partierna och delar av media behandlar dem som en paria kommer SD att fortsätta växa och få mer stöd. I Finland har man en tradition av att "krama ihjäl" populistpartier. Man diskuterar med dem, man samarbetar med dem i vissa frågor, man ger dem inflytande i utskotten, och ibland tar man till och med dem i regeringen. Det ger förvisso populistpartierna ett visst inflytande under ett antal år men sedan normaliseras de och blir en del av det politiska "etablissemanget" och förlorar sin alternativställning. Därefter dör de ut. Vi borde göra samma sak i Sverige. Så länge man fortsätter med utfrysningstaktikerna spelar man SD rakt i händerna.

Instämmer. Mona Sahlin sade här om dagen att man borde börja lyssna på SDs väljare, men inte SD själva. 13% av Sveriges befolkning och en sådan stor ökning sedan förra valet tycker jag är för mycket för att bara totalignorera. Det är bättre att försöka vinna tillbaka dem till vettigare partier genom att lyssna och föra en diskussion.

Det stora problemet tror jag är att om ett parti väljer att föra en diskussion med SD/SDs väljare riskerar de att tappa sina andra väljare. Jag vet inte riktigt vad som ska krävas för att något parti ska våga ta risken, 4%-spärren kanske?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att bli en bökig parlamentarisk situation. Har räknat lite på kul.

Minoritetskonstellationer:

S + MP = 38.1% (137 mandat, 39.3%).

S + MP + V = 43.8% (158 mandat, 45.3%).

Majoritetskonstellationer.

S + MP + V + FP = 49.2% (177 mandat, 50.7%).

S + MP + V + C = 49.9% (180 mandat, 51.6%).

S + M = 54.5% (197 mandat, 56.5%).

S + MP + V + C + FP = 55.3% (199 mandat, 57.0%).

För det första har FP (Jan Björklund) idag sagt att ett samarbete med S inte är möjligt. Så även om C skulle haka på blir det en minoritetsregering, och detta om V dessutom får tumma på privatiseringsfrågor vilket praktiskt taget är deras enda politik i det här valet. Det är dock smått otroliga 0.1% som saknas, och kontrollräkningen är ju inte klar än.

Ärligt talat är det väl rimligare med S + M i majoritetsregering än en smältdegel av bland annat V, C och eventuellt FP?

Hur tidsakut är den här processen egentligen?

Tankar?

edit. "Vänsterpartiet kommer inte att ingå i en socialdemokratiskt ledd regering, uppger S-ledaren Stefan Löfven för TT."

S + MP + FP + C = 49.6% (178 mandat, 51.0%).

edit2: Andelarna ovan stämmer inte helt märkte jag precis, man måste räkna antal "avrundade" mandat och då blir till exempel S + MP + FP + C = 178 mandat, och en egen majoritet. Fixat.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[*]Jag är ingen vän av Sverigedemokraterna men så länge de andra partierna och delar av media behandlar dem som en paria kommer SD att fortsätta växa och få mer stöd. I Finland har man en tradition av att "krama ihjäl" populistpartier. Man diskuterar med dem, man samarbetar med dem i vissa frågor, man ger dem inflytande i utskotten, och ibland tar man till och med dem i regeringen. Det ger förvisso populistpartierna ett visst inflytande under ett antal år men sedan normaliseras de och blir en del av det politiska "etablissemanget" och förlorar sin alternativställning. Därefter dör de ut. Vi borde göra samma sak i Sverige. Så länge man fortsätter med utfrysningstaktikerna spelar man SD rakt i händerna.

Frågan är ju vad de ska göra. Först ignorerade man partiet, vilket inte hjälpte. Sedan tog både media och etablerade partier kraftigt avstånd från partiet, vilket hjälpte ännu mindre. De har tjänat på varenda skandal. Slentrianmässiga rasismanklagelser göder likaså partiet. Det som återstår, att föra in partiets hjärtefrågor på dagordningen har väl knappast minskat liknande partiers stöd i Danmark och Norge?

Ärligt talat är det väl rimligare med S + M i majoritetsregering än en smältdegel av bland annat V, C och eventuellt FP?

Jag kan tänka mig att många inom båda partier bakom kulisserna skulle föredra en sådan lösning, men det lär ju vara ganska uteslutet på grund av historien mellan dessa två partier, och båda partiers kärnväljare skulle nog se det som ett stort svek.

Nu har ju dessutom både Reinfeldt och Borg aviserat att de lämnar politiken så vartåt moderaterna kommer gå med nya frontfigurer blir intressant att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

edit. "Vänsterpartiet kommer inte att ingå i en socialdemokratiskt ledd regering, uppger S-ledaren Stefan Löfven för TT."

S + MP + FP + C = 49.6%...

Jag undrar jag, kan det bli något av det där? Folkpartiet har gått väldigt hårt åt bland annat facket, och att sossarna fällde brytpunkten för borgarna är färskt i minnet. Både Björklund och Lööf var ju minst sagt avvisande inatt. Och sedan FP tillsammans med MP... vi vet ju hur lika de partierna tycker vad gäller energipolitiken. Å andra sidan tycker ju inte MP och S så hemskt lika om energipolitiken heller.

En riktig nöt att knäcka. Vad skulle sossarna försöka locka med? Ministerposter till exministrar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att bli en bökig parlamentarisk situation. Har räknat lite på kul.

Minoritetskonstellationer:

S + MP = 38.1% (137 mandat, 39.3%).

S + MP + V = 43.8% (158 mandat, 45.3%).

Majoritetskonstellationer.

S + MP + V + FP = 49.2% (177 mandat, 50.7%).

S + MP + V + C = 49.9% (180 mandat, 51.6%).

S + M = 54.5% (197 mandat, 56.5%).

S + MP + V + C + FP = 55.3% (199 mandat, 57.0%).

För det första har FP (Jan Björklund) idag sagt att ett samarbete med S inte är möjligt. Så även om C skulle haka på blir det en minoritetsregering, och detta om V dessutom får tumma på privatiseringsfrågor vilket praktiskt taget är deras enda politik i det här valet. Det är dock smått otroliga 0.1% som saknas, och kontrollräkningen är ju inte klar än.

Ärligt talat är det väl rimligare med S + M i majoritetsregering än en smältdegel av bland annat V, C och eventuellt FP?

Hur tidsakut är den här processen egentligen?

Tankar?

edit. "Vänsterpartiet kommer inte att ingå i en socialdemokratiskt ledd regering, uppger S-ledaren Stefan Löfven för TT."

S + MP + FP + C = 49.6% (178 mandat, 51.0%).

edit2: Andelarna ovan stämmer inte helt märkte jag precis, man måste räkna antal "avrundade" mandat och då blir till exempel S + MP + FP + C = 178 mandat, och en egen majoritet. Fixat.

Kommer centern samarbeta med Socialdemokraterna och Mp? Jag är inte så insatt, men har alltid trott att de var en del av Alliansen?

Det är klart, om FP spekulerar i att samarbeta med vänsterblocket så är det ju inte omöjligt att Centern också gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer centern samarbeta med Socialdemokraterna och Mp? Jag är inte så insatt, men har alltid trott att de var en del av Alliansen?

Det är klart, om FP spekulerar i att samarbeta med vänsterblocket så är det ju inte omöjligt att Centern också gör det.

Löfven vill ha möjlighet att gå över blockgränsen och samarbeta, och i och med det fick inte V vara med och leka. M, FP, C och KD har ingått i alliansen under föregående två mandatperioder, men på grund av situationen just nu kan det vara läge att rucka på detta, åtminstone enligt Löfven.

Både FP och C har öppet varit tveksamma till detta, och bara idag säger Jan Björklund "Det finns inga sådana förutsättningar. Vi står för långt ifrån varandra när det gäller den regeringsbärande ekonomiska politiken. Nu har väljarna röstat fram en rödgrön gruppering som är större än Alliansen. Beskedet före valet var att då får de bilda regeringen, och då måste man hålla sig till det även efter valet."

Så med andra ord ser det ut som att det här blir pannkaka, bara några timmar efter valet.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Löfven vill ha möjlighet att gå över blockgränsen och samarbeta, och i och med det fick inte V vara med och leka. M, FP, C och KD har ingått i alliansen under föregående två mandatperioder, men på grund av situationen just nu kan det vara läge att rucka på detta, åtminstone enligt Löfven.

Både FP och C har öppet varit tveksamma till detta, och bara idag säger Jan Björklund "Det finns inga sådana förutsättningar. Vi står för långt ifrån varandra när det gäller den regeringsbärande ekonomiska politiken. Nu har väljarna röstat fram en rödgrön gruppering som är större än Alliansen. Beskedet före valet var att då får de bilda regeringen, och då måste man hålla sig till det även efter valet."

Så med andra ord ser det ut som att det här blir pannkaka, bara några timmar efter valet.

Okej, men hur blir det om vänstern drar sig ur sitt samarbete med Socialdemokraterna + Mp samtidigt som FP och C fortsätter samarbeta i ett Alliansen?

S + Mp = 38%

M + KD + FP + C = 39,3%

Edit: Då blir ju såklart Centern och SD vågmästare. Antar jag?

Eller kan man inte räkna så?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men hur blir det om vänstern drar sig ur sitt samarbete med Socialdemokraterna + Mp samtidigt som FP och C fortsätter samarbeta i ett Alliansen?

S + Mp = 38%

M + KD + FP + C = 39,3%

Edit: Då blir ju såklart Centern och SD vågmästare. Antar jag?

Eller kan man inte räkna så?

Jonas Sjöstedt har redan sagt att V kommer att vara ett oppositionsparti gentemot regeringen Stefan Löfven, samt rösta blankt i en statsministeromröstning om några veckor.

De borgerliga kommer inte att förhindra en regering bestående av S+MP, åtminstone inte om den nya regeringen får igenom sin budget i riksdagen innan den 15 november. Oppositionen har dock möjlighet att fälla budgeten vid en minoritetsregering, och då kan statsministern välja att avgå eller så kan regeringen utlysa nyval.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, tog en tupplur på någon timma (posttentaplugg) och vaknade upp till detta... svårt att veta vad som är i görningen. Har svårt att se att de skulle ha skjutit sig i foten redan nu men... det här börjar se ut som något slags svenskt House of Cards. SVT filar säkert redan på KORTHUSET (februari 2015).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor




  • Det har skett en tydlig väljarström från Moderaterna till Sverigedemokraterna. Det vore intressant att veta hur mycket Reinfeldts uttalanden häromveckan bidrog till det. Något förenklat påstod han ju att det enda som Sverige har råd att använda pengar till under kommande år är mottagande av flyktingar. Att en moderatledare säger något sånt är absurt och knappast speciellt populärt bland moderata väljare. M borde veta bättre än att försöka fiska röster i frågor där de har väldigt lite att vinna. De som har starka sympatier med världens flyktingar röstar på vänstern och det kommer inte att förändras, oavsett hur omtänksam Reinfeldt än försöker framställa sig som.

Anledningen till att ha sa det var väl för att det vid en eventuellt vinst så behöver man inte satsa på välfärden för att det är så dyrt med invandringen. I riktlinje med vad man vill göra. Det är klart man inte har råd att satsa på välfärd när man sänker skatterna så mycket. Någon annan anledning till att han sa detta ser jag inte, om han nu inte ville att SD skulle få röster.

Annars tycker jag det minst lika sorgligt att rösta på Alliansen som att rösta på SD. Skillnaden är ju bara att SD gör skillnad på invandrare och svenskar. Alliansen gör ju istället skillnad på klassamhället. Inget Alliansen gör hjälper ju mot klassskilnader i Sverige. Det bästa exemplet är det fria skolvalet. Alla duktiga elever kommer att välja bra skolor och endast de duktiga kommer att bli antagna. De som är sämre kommer alla gå i sämre skolor, någon som gör skolorna ännu sämre då "dåliga" och stökiga elever gör att klassen i övrigt presterar sämre. Till följd av detta segregeras Sverige ännu mer.

Till sist så tror jag att det kommer bli svårt att bilda en ny regering, speciellt om S ska stänga ute V. Dock skönt att Reinfelt avgick, detta betyder att vi inte kommer ha en blå regering. Vid nyval innebär detta också fördelar för vänstern.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa exemplet är det fria skolvalet. Alla duktiga elever kommer att välja bra skolor och endast de duktiga kommer att bli antagna. De som är sämre kommer alla gå i sämre skolor, någon som gör skolorna ännu sämre då "dåliga" och stökiga elever gör att klassen i övrigt presterar sämre. Till följd av detta segregeras Sverige ännu mer.

Men det är ju minst lika dåligt om duktiga elever sinkas i sin utveckling om de tvingas gå med en massa stökiga elever?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju minst lika dåligt om duktiga elever sinkas i sin utveckling om de tvingas gå med en massa stökiga elever?

Om man blandar tvingas man inte gå med enbart stökiga elever. Det beror ju också på om du vill skapa ett klassamhälle eller inte där många blir mycket bra och många blir mycket dåliga istället för att skapa jämnare resultat bland alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...