Jump to content

När formaterade du hårddisken senast?


Siana
 Share

  

24 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det slog mig för någon dag sedan att jag sällan formaterar min hårddisk längre. Jag vet inte om jag har blivit mindre slarvig med mitt datoranvändande eller om det är för att OS och antivirus fungerar bättre nu för tiden, men jag känner inte samma behov av att formatera som när jag var yngre och hårddisken behövde en formatering var 3-4 månader för att fungera bra.

Jag tänkte se om det bara är jag som ändrat mitt formateringsbeteende eller om fler har upptäckt samma trend!

För min del tror jag att jag formaterade senast när jag installerade Windows 8, så strax under ett år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förra veckan. Bootloadern var fast besluten på att inte ladda något överhuvudtaget. Innan dess kanske 2 månader sen. Jag kör med ett par stycken hårddiskar, lagring på lokala nätverket och lite i molnet. Så jag förlorar aldrig något viktigt ifall jag bara skulle få för mig att ladda om allt. Den lilla prestandaboosten och sakerna man gör annorlunda varje gång tycker jag är roligt och lärorikt samtidigt.

Det jobbigaste och det enda som egentligen får mig att tvivla när det kommer till formatering är Firefox. Någon gång ska jag lära mig att göra backup på min bokmärkesrad.

TL;DR dokumentera vad du gör så är det ingen match. Min lista på program och tillägg. Varmt rekommenderade! ;)

w6LUe5e_1250816_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Smart lista, borde man kanske skaffa sig någon gång!

Ser att du kör f.lux med! Jag testade på det några månader för ett tag sedan, men avinstallerade det när jag allt för ofta glömde bort att stänga av effekten när jag skulle spela.

Den här datorn har jag inte formaterat sedan jag köpte den, början av 2011 har jag för mig.

Ena laptopen formaterade jag i vintras för att den hårddisken skulle in i min PS3.

Andra laptopen formaterade jag nog för ganska exakt två år sedan då jag gick över från Windows till Ubuntu på den, så att jag skulle kunna använda den till programmeringen i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Smart lista, borde man kanske skaffa sig någon gång!

Ser att du kör f.lux med! Jag testade på det några månader för ett tag sedan, men avinstallerade det när jag allt för ofta glömde bort att stänga av effekten när jag skulle spela.

Jag har kört med det så länge nu att jag inte kan klara mig utan. De enda gånger jag avaktiverar det är när jag behöver göra något lite noggrannare i Photoshop. Spelen ser inte sämre ut för mig (längre).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Sådär då! Igår formaterade och installerade jag datorn samtidigt som jag satt och lirade GTA på andra skärmen.

Allting som började krångla de senaste dagarna fungerar som de ska nu, och jag kan helt plötsligt ha samma upplösning på den sekundära skärmen som jag har på den primära, det kunde jag inte tidigare av någon anledning. :P

Jag följde Adrians tips om att dokumentera i en textfil. Jag började med att gå igenom alla program som jag måste ha på datorn och eventuella plugins eller andra tillägg, som jag inte klarar mig utan. Resten skippade jag. Sedan gick jag igenom alla spel och dokumenterade vilka som har online saves och vilka som är lokala. Sedan valde jag vilka av dessa som måste sparas och var man hittar filerna.

Sedan dokumenterade jag lite i vilken ordning man smidigast installerar allting efter operativsystemet är installerat. Det mesta kommer per automatik, men jag visste att mycket kan göras snabbare och enklare så jag valde att dokumentera det där lite.

Framförallt att jag har Enterprise, och genom åren har jag bytt loaders så jag visste inte vilken som var giltig nu för tiden. Sedan det här med att patcha tema, installera tema och fippla med ikoner i fönster och menyer. Nu har jag allt det dokumenterat så slipper jag börja med att sitta och läsa hur det var man gjorde och vilka teman/knappar/ikoner jag ska använda nästa gång jag formaterar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...