Jump to content

Nyårsplaner


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Så länge jag kan minnas har jag mer eller mindre ogillat nyår. Det är ju inte som att jag hatar festandet, även om jag inte ser någon större orsak till det, och när jag var yngre tyckte jag förstås om raketerna och smällarna. Nej, problemet med nyår är just det, att det är ett nytt jävla år. Enfaldiga ser nyåret som att vända blad och inleda ett nytt kapitel som med nya friska tag och hugade viljor ska fyllas med skojsiga händelser och minnen. Det gör inte jag. Jag ser mer problem, bekymmer, huvudbry, kärlekstrassel, arbete, deadlines, klagomål, kaos. Kort och gott mer skit, med lite vackrare ord uttryckt. Man kan säga att nyår är en uppgraderad variant av måndag. Och det absolut värsta av allt är att julen börjar lida mot sitt vemodiga slut, post-holiday-blues börjar sätt in och den svarta januarivardagen väntar runt hörnet. Och yngre blir man ju inte heller... Ock, ock, ock. Jävla nyår.

Men vadfan skriver jag om det här för? Vad jag skulle göra ikväll var det ju. För första gången på ett antal år är jag hemma hos familjen den här nyårsaftonen. Nyårsbastu vid 18. Efter det vet jag inte. Det enda jag vet är att jag inte ska "fira" med dem. Eller ja, jag ska kanske äta middag med dem på kvällen men that's it. Jag har tre scenarier:

-Gå på hemmafest till min brors vän som fyller 20. Utgång därefter. Problem: Borde ta med en present. Lösning: Presenten kan vara en flaska sprit.

-Dra hem till en brud som med 80% säkerhet inte har några planer. Problem: Hon är europamästarinna i att dela med sig av sina problem och gråta ut sina bekymmer. Varje gång jag är med henne blir jag mentalt tröttkörd. Förmildrande omständighet: Hon är söt.

-Supa och titta på film med katterna. Jag har länge velat se Ben-Hur men det har inte blivit av pga att den är så förbannat lång (nästan 4 timmar). Nyårsaftonen skulle kanske vara en afton så god som någon att göra det på. Problem: Katterna har redan sett Ben-Hur och vill hellre se Lejonkungen II.

Nyår blir nog rätt sorgligt i år. Skulle egentligen komma ett tiotal vänner från Kalmar på besök över helgen, men de lyckades inte fixa en enda bil. Så jag, en sambo + fem tjejer ska ha middag och förfest, och sen utgång.

Förstår inte vad som är sorgligt. Sorgligt är att sitta ensam i en sunkig lägenhet med en Findus jultallrik på soffbordet och gråtrunka till TV-shop vid tolvslaget.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 8
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-Gå på hemmafest till min brors vän som fyller 20. Utgång därefter. Problem: Borde ta med en present. Lösning: Presenten kan vara en flaska sprit.

Lösning: Lakuppiippu!

-Dra hem till en brud som med 80% säkerhet inte har några planer. Problem: Hon är europamästarinna i att dela med sig av sina problem och gråta ut sina bekymmer. Varje gång jag är med henne blir jag mentalt tröttkörd. Förmildrande omständighet: Hon är söt.

Lösning: Tap that.

-Supa och titta på film med katterna. Jag har länge velat se Ben-Hur men det har inte blivit av pga att den är så förbannat lång (nästan 4 timmar). Nyårsaftonen skulle kanske vara en afton så god som någon att göra det på. Problem: Katterna har redan sett Ben-Hur och vill hellre se Lejonkungen II.

Lösning: Ta en annan film.

--

För övrigt:

Jo, nyår är väl årets besvikelse varje gång. Även om festen ifråga är lyckad, är det inte utan att man känner ett enormt vemod, mycket liknande de problem du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...