Jump to content

Vaccinerar du dig mot svininfluensan i år?


Renard
 Share

  

32 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Dags att vaccinera sig mot svininfluensan igen. Frågan är, kommer du vaccinera dig?

Personligen låter jag bli i år. Jag minns att jag fick skakningar i kroppen och mådde dåligt av förra vaccinationen. Otäcka biverkningar alltså.

Vad då igen?

Förra året vaccinerade jag mig av misstag. Skulle till läkaren för att kolla upp en svullnad och tog en kölapp. En kvinnlig, mycket vacker läkare ropade upp mig varpå jag följde med henne in i patientrummet. Hon frågade ifall jag hade fyllt i blanketten som man skulle, men jag hade inte fått någon information om någon blankett. Hon löste det med mig på plats och tog sedan upp en spruta.

Jag förstod ingenting - hon hade ju inte ens fått reda på vad det var för fel på mig. Ändå ska hon ge mig sprutor? Jag sneglade på blanketten som låg framför mig där jag läste "Den nya influensan" och förstod vad det handlade om. Eftersom att jag såg så förvånad ut så tog hon det för att jag var spruträdd och sade åt mig att berätta om min dag. Rätt var det var tryckte hon in kanylen i armen på mig och lika fort var det över. Hon frågade ifall jag behövde sitta kvar en stund innan jag reste på mig, men jag insisterade på att det inte var någon fara. Jag tog på mig jackan och gick ut i receptionen. Såg att det var två olika kösystem - ett för vanliga läkarkoller och ett för vaccination mot influensan. Gick skamset där ifrån utan att ta tag i det jag gick dit för att göra. Nästa dag kom biverkningarna som fick mig att känna mig väldigt bakfull. Jag ska inte vaccinera mig igen.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska vaccinera sig två gånger med 3 veckors mellanrum sen så behöver du inte bry dig igen sålänge inte viruset muterar såklart.

Jag vaccinerade mig innan jag skulle till indien i en månad. Tänkte att sjuk i sverige kan jag väl bli men att få något sådant i någon jävla håla där ordet "doktor" betyder "han som kan få in House med sin parabolantenn" fanns inte på kartan. Så jag ville inte ta risken helt enkelt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Olönt att riskera få narkolepsi. :confused:

Jag har inte vaccinerat mig mot någon av dom "farliga" influensorna. HAr varit pigg och kry som en nötkärna ändå. :)

Är man i nån riskgrupp är det såklart en helt annan sak. Min pappa opererade hjärtat för ett gäng år sedan. Honom vaccinerar dom, och det är mest för att han inte skulle klara en influensa lika bra som en annars fullt frisk. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svininfluensan? Hahaha. HAHAHA! HAHAHAHaAaHAHaAA!!!

Nej, det har jag inte gjort och det tänker jag ej heller göra.

Man ska vaccinera sig två gånger med 3 veckors mellanrum sen så behöver du inte bry dig igen sålänge inte viruset muterar såklart.

Jag vaccinerade mig innan jag skulle till indien i en månad. Tänkte att sjuk i sverige kan jag väl bli men att få något sådant i någon jävla håla där ordet "doktor" betyder "han som kan få in House med sin parabolantenn" fanns inte på kartan. Så jag ville inte ta risken helt enkelt.

Indien, juvelen i den brittiska imperialkronan, är ett modernt land med ett sofistikerat medicinskt kunnande som vilar på traditioner av hederlig och trygg brittisk läkekonst. Just stay out of the hålorna.

Btw. Min favoritläkare i Indien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Indien, juvelen i den brittiska imperialkronan, är ett modernt land med ett sofistikerat medicinskt kunnande som vilar på traditioner av hederlig och trygg brittisk läkekonst. Just stay out of the hålorna.

Btw. Min favoritläkare i Indien.

Ja, det är klart att sjukvården är bra (för den som kan betala) i de större städerna men jag hade inte velat bli sjuk när jag var i Bodh-Gaya till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela min klass vaccinerade sig mot det här sist, jag gjorde det inte. Hela min klass var sedan hemma 2 dagar efter för dom kände sig sjuka och kunde inte använda armen dom blev vaccinerad i.

Däremot kände jag en som fick svininfluensan, hon blev tvungen att åka in till sjukhus för att få andningshjälp (hon har rätt dåliga lungor, så det tror jag var främsta orsaken till det hela). 1 vecka senare så var hon på fötterna igen och hade aldrig mått bättre!

Så, nej, jag vaccinerar mig inte. Enda sprutan jag nånsin har tagit var den obligatoriska stelkramps sprutan i skolan för bra många år sedan, det är åtminstone den enda sprutan jag kan minnas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...