Jump to content

Attackerna i Norge


Renard
 Share

Recommended Posts

Varför vill polisen att folk ska inte använda sina mobiler?

ÄR det för att det skulle kunna trigga nån fjärrutlösning av en bomb? :unsure:

Spot on! Många bomber idag styrs av mobilsignaler. Nu tror jag ju att det är ett visst specifikt nummer man ska ringa för att få en bomb att explodera, men någon kan ju råka slå fel nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reinfeldt har uttalat sig:

"Jag beklagar djupt det tragiska som hänt i Oslo och vid de norska socialdemokraternas ungdomsläger. Mina tankar går till offrens anhöriga och till de som skadats. Jag har varit i kontakt med statsminister Jens Stoltenberg för att beklaga det inträffade och vi har erbjudit vår hjälp om detta skulle behövas. Från svensk sida följer vi fortlöpande händelseutvecklingen. Det finns fortsatt stora oklarheter runt det inträffade."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spot on! Många bomber idag styrs av mobilsignaler. Nu tror jag ju att det är ett visst specifikt nummer man ska ringa för att få en bomb att explodera, men någon kan ju råka slå fel nummer.

En bomb kan inte styras av en mobilsignal, dvs en ringsignal eller ett sms ljud. Den kan dock styras av om jag smsar till den, eller ringer. Beror lite på vad det är för sorts bomb. Att någon ska råka slå fel nummer är ytterst liten chans, men den finns. Men jag tror inte att dem inte vill att folk använder mobiltelefonerna för att dem kan trigga bomben, utan mera för det karatemorfar skriver. Man kan också aktivera bomber genom blåtand, men det har ju inget att göra med mobilnätet.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

En bomb kan inte styras av en mobilsignal, dvs en ringsignal eller ett sms ljud. Den kan dock styras av om jag smsar till den, eller ringer. Beror lite på vad det är för sorts bomb. Att någon ska råka slå fel nummer är ytterst liten chans, men den finns. Men jag tror inte att dem inte vill att folk använder mobiltelefonerna för att dem kan trigga bomben, utan mera för det karatemorfar skriver. Man kan också aktivera bomber genom blåtand, men det har ju inget att göra med mobilnätet.

Men nu var det ju inte ringsignaler jag snackade om, utan signalerna som färdas mellan en mobil och en annan ;)

Men visst ligger det mer logik i det karatemorfar säger

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CNN rapporterar: "Oslo - A city under attack"... Dessutom har deras "terrorism expert" utnämnt att, eftersom det är ett dåd med så stor precision och koordination som även påminner om terrordåden i Mumbai och även överensstämmer med de planer man hittat när man dödat Usama bin Laden, det är Al-Qaida som ligger bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...