Jump to content

Attackerna i Norge


Renard
 Share

Recommended Posts

Klart som fan det är väsentligt.

Vad jag vill säga är att man kan inte skylla hans handling på högerextremism, religion eller intressen. Jag tror garanterat att det finns många personer som är mer extrema än Breivik på samtliga punkter, men de allra flesta har en spärr, vilket Breivik uppenbarligen inte har.

Jag är faktiskt, konstigt nog, benägen att hålla med dig. Jag vet inte om mänsklig är rätt ord, men trots att han är totalt empatilös, så beter han sig mer som en människa än många massmördare. Det är inga kryptiska uttalanden när han förhörs av polisen, utan han är totalt lugn och intelligent. Jag tror inte Anders Behring Breivik är psykiskt sjuk, han är bara extremt extremistisk och empatilös.

Empatilös skulle jag gissa är nyckeln till allt detta, utan att vara allt för insatt och utan att vara psykolog så skulle jag gissa att Breivik är av grövsta sortens psykopat och lider säkert av en rad andra personlighetsstörningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det jag syftade på var mer att han faktiskt gjorde det han gjorde. Det för mig visar att han är mänsklig.

Brukande av våld är så mänskligt som det bara blir, ju mer våld man brukar desto mer "människa" är man, på ett visst sätt. Våld sitter i våra gener sedan grott-tiden då det faktiskt behövdes, och även om vi kanske inte tycker att Anders behövde bruka så mycket våld som han gjorde så kanske han kände att det var nödvändigt för att få fram sin poäng och få sin röst hörd, och det är vad som, i mina ögon, gör honom mänsklig

Människa är man först när man lär sig kontrollera sin kropp och sitt sinne. Istället för att som djuren impulsivt gå till attack måste vi människor lära oss hantera våra impulser.

@aikjonas: Kombinera empatilöshet med extrema värderingar av Breiviks kaliber och du har ett recept på massmord.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Människa är man först när man lär sig kontrollera sin kropp och sitt sinne. Istället för att som djuren impulsivt gå till attack måste vi människor lära oss hantera våra impulser.

@aikjonas: Kombinera empatilöshet med extrema värderingar av Breiviks kaliber och du har ett recept på massmord.

Ja, man ska lära sig kontrollera det. Men man ska också lära sig att det finns där och istället för att trycka undan det så ska vi lära oss att använda det utan att gå till överdrift

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jurister vill ah ny prövning av Breiviks psykiska tillstånd; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14048069.ab

Fattar inte det där. Om han åker in på sjukhus så kommer han aldrig komma ut igen, han kommer inte bli friskförklarad i första taget. Hamnar han i fängelse kan vi se honom på gatorna inom 20 år. :(

Jag tror inte att han överlever särskilt länge i det fria heller. Det är nog rätt många som kan tänka sig att göra sig av med honom för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...