Jump to content

Attackerna i Norge


Renard
 Share

Recommended Posts

Såg för övrigt en video på NRK när ungdomar åkte tillbaka till Tromsö och fick återse sina föräldrar. Vissa haltade, vissa gick på kryckor och vissa var enormt chockerade. Det var första gången jag började gråta. Fy fan vad tragiskt.

Länk?

Är det dags att börja skämta nu?

Alla barnen kom hem från ön, utan sina... erh nej det blev inge bra, låt mig försöka igen!

Vart skall man åka om man vill få sig ett skjut?

...Kanske för tidigt. Kanske vi skall slippa skämten helt den här gången...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länk?

Är det dags att börja skämta nu?

Alla barnen kom hem från ön, utan sina... erh nej det blev inge bra, låt mig försöka igen!

Vart skall man åka om man vill få sig ett skjut?

...Kanske för tidigt. Kanske vi skall slippa skämten helt den här gången...

Ja, det kanske vi ska göra Vice.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara åttio dagar? Han förde väl dagbok från 2002? Fast det kanske inte är den som ligger på nätet?

Självaste dagboken om slutfasen (produktionen, bomben, tankar, planering etc.) är bara åttio dagar. Den är skriven dag för dag där han inte missat en enda dag. Däremot har han skrivit om ett par viktiga månader under tidigare år, men det är mer en sammanfattning av vad som hänt och ingen dagbok.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länk?

Är det dags att börja skämta nu?

Alla barnen kom hem från ön, utan sina... erh nej det blev inge bra, låt mig försöka igen!

Vart skall man åka om man vill få sig ett skjut?

...Kanske för tidigt. Kanske vi skall slippa skämten helt den här gången...

Håll käften för fan.

Bombdådet är en sak, sju personers medvetande som förångas inom bråkdelen av en sekund är en sak, en allmänt "håhåjaja det var ju tragiskt"-sak. Det samma gäller WTC, det gäller den grundläggande humana medömkan man ska känna, den som man egentligen måste tvinga fram för att visa sina medmänniskor att man tycker att det är fruktansvärt trots att katastrofen är så omfattande och så avlägsen att man egentligen har svårt för att förstå och indirekt känna något överhuvudtaget. När jag däremot föreställer mig den förvånan som varje person på ön fick uppleva när en polismans vänliga hand byttes ut mot en kula i magen, när jag föreställer mig den känslan av ett desperat behov av att fly (vilken bör vara ekvivalent med olycklig kärlek och att inte kunna finna något vatten, ett rent och skärt "jag vet inte vad jag ska ta mig till?!"-skrik) blir min hjärna lika tom och mörk som när man funderar på hur allt kom till och framförallt när man inser hur sjukt det egentligen är att existensen finns. När det liksom knäpper till.

86 lik i en hög.

86.

I mellanöstern händer det ofta. Nu var det väldigt nära.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan helt sjukt dem som har hänt först när jag läste tråden så tänkte jag det måste väl vara nån som driver? Men sen såg man hur allvarligt det är. Kan inte förstå varför man gör så här och sen höra att han erkänner detta och säger att det var NÖDVÄNDIGT! Nödvändigt att skjuta barn? Jävla idiot jag hoppas han får det längsta och hårdaste straffet någonsin man kan få.

Det är väl en tidsfråga innan detta händer i Sverige med? Har iallafall visat mitt stöd för alla drabbade via sätta en picbadget på min profil bild med Norska flaggan även tända ljus hemma. Samt gått med i i en stödsak som aftonbladet la upp. Senaste dagarna har mina tankar gått till Norge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självaste dagboken om slutfasen (produktionen, bomben, tankar, planering etc.) är bara åttio dagar. Den är skriven dag för dag där han inte missat en enda dag. Däremot har han skrivit om ett par viktiga månader under tidigare år, men det är mer en sammanfattning av vad som hänt och ingen dagbok.

Jaha okej, jag skulle annars vilja läsa den långa varianten, som börjar ända vid 2002.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

sist en tragedi inträffade var det mycket kritik mot dem som kritiserade skämt om det inträffade. Ville bara poängtera hur olämpligt skämt är när något tragiskt inträffar, och att man inte alls skall kunna skämta om hemska saker.

Men okej, mitt inlägg var helt onödigt. Ber om ursäkt

Skulle någon vilja berätta vilken sida dagboken börjar på.

Totalt är det ju ca 1500 sidor... =/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är ganska kul att skämta om saker, om ens avsikt är att provocera. Det är kul att provocera.

Jag brukar skämta provokativt.

Eller rättare sagt, jag skämtar för att roa mig själv, inte andra.

Ju mer irriterad någon blir ju roligare tycker det är. Men sedan finns det grejer man inte skämtar om, pga respekt för de inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det ligger ju onekligen en hel del ironi i det här! Vissa "högerextrema nationalister" brukar vara kvicka att utpeka alla invandrare som skurkar och jordens avskum om några invandrare begår brott. Nu har en av nationalisternas egna (nationalisternas egna, i den breda allmänhetens och medias ögon) gjort något ohyggligt och då får hela gruppen ta smällen. Jag säger inte att det är rätt men det är så det är.

Media vill framhäva den bilden, ja. Att du sedan sväljer det med hull och hår får stå för dig.

Det nämns här och där men fokus ligger på det jag skrev.

Oväntat.

Det håller jag, som sagt, inte med om.

http://gatesofvienna.blogspot.com/2011/07/norway-attacks-2011-view-from-ireland.html Låter väldigt mycket mer som en norsk Umberto än en nationalist. Om vi nu ska spela det spelet.

Foliehattsdiskussioner hänvisar jag till Fox Mulder.

Vad säger han? ;)

-

I övrigt tror jag att vi och media och de flesta andra har snöat in oss på att försöka gruppera och kategorisera den här galningen. Sådant händer lätt när man försöker hitta anledningar och svar efter dylika dåd. Vi ska dock komma ihåg att det i första hand är fråga om en knäpp individ.

Ett diplomatiskt erkännande angående "norsk Umberto/nationalist"-diskussionen.

I första hand, ja. I andra hand kan det vara högst relevant att få kunskap om den här tempelriddar-ordern existerar och om det är i den form han beskriver eller om det t.ex. är en underrättelsetjänst vilken spelat denna galning som en schackpjäs i världspolitiken. Det är en fråga du kan ställa till Fox M. Troligtvis är det bara en galning, jag hoppas på det (som lite tur i oturen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Media vill framhäva den bilden, ja. Att du sedan sväljer det med hull och hår får stå för dig.

Oväntat.

http://gatesofvienna.blogspot.com/2011/07/norway-attacks-2011-view-from-ireland.html Låter väldigt mycket mer som en norsk Umberto än en nationalist. Om vi nu ska spela det spelet.

Vad säger han? ;)

Ett diplomatiskt erkännande angående "norsk Umberto/nationalist"-diskussionen.

I första hand, ja. I andra hand kan det vara högst relevant att få kunskap om den här tempelriddar-ordern existerar och om det är i den form han beskriver eller om det t.ex. är en underrättelsetjänst vilken spelat denna galning som en schackpjäs i världspolitiken. Det är en fråga du kan ställa till Fox M. Troligtvis är det bara en galning, jag hoppas på det (som lite tur i oturen).

Du har uppenbarligen inte sett X-Files. Vad jag säger är att vansinniga konspirationsteorier om någon judeledd NWO-Illuminati som styr världen är så löjliga och långsökta att jag inte ens orkar slösa energi på att diskutera saken. Dessutom hör det inte till tråden.

Nu när manifestet är ute är saken bevisad: Som marknadsliberal och globaliseringsvänlig EU-federalist med stark tilltro till de fria marknaderna tillhör jag exakt en av de tre kategorier människor som gärningsmannen avskyr (dvs kulturmarxister, humanister samt globaliseringsvänliga kapitalister); därtill innehar jag, liksom de flesta sunt tänkande individer, relativt starka influenser av de två andra. Gärningsmannen har så otroligt mycket mer gemensamt med nazister, rasister, fascister, islamister, terrorister, homofober, fundamentalister och liknande avskum än vad han har med oss liberaler. Den gemensamma nämnaren, den ondska som genomsyrar alla dessa aktörer, är HAT. Det är HAT som är primus motorn i nämnda grupperingar och det var ett djupodlat HAT och ett sjukligt förakt för sina medmänniskor som drev Behring Breivik till att göra det han gjorde.

PS1: Norges Israel-politik hade ingenting med det här dådet att göra.

PS2: Det enda svenska parti Behring Breivik säger sig godkänna, gilla och acceptera är Sverigedemokraterna! Ditt kära parti! ;)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...