Jump to content

Attackerna i Norge


Renard
 Share

Recommended Posts

Har jobbat 14 timmar 3 dagar i sträck och när jag kom hem igår var jag yr.

Kan någon sammanfatta och gärna förklara följande för mig: Om det nu är en "nazist" som har utfört dådet, vad var då syftet med attentatet?

Han attackerar Regeringen (det kan jag koppla, de beslutar sådant som han inte gillar) Men ungdomarna? Han attackerar ju folk av samma "ras"?

Borde han inte attackerat utlänningar om han nu var Nazist?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[ytlig och kall] Undrar om det här kommer att inverka på kvällens omgång av Tippeligan? Jag har bettat en match. [/ytlig och kall]

Japp, IK Start-Molde blev inställd.

Läste en tråd om hurvida det var islamister som låg bakom dådet eller ej, sjukt pinsam.

(Innan man visste religion/etnicitet alls)

"Klart som fan det är muslimer"

"Jag tror inte att det är islamister, jag vet"

(Efter att en islamistgrupp tog på sig ansvaret)

"UT MED ALLA JÄVLA SANDNEGRER!!"

(Efter att motsatsen bevisades)

"Verkar som att det var en etnisk norrman den här gången, tyvärr"

Jag är mörkrädd.

Sådana där rasistiska tirader är givetvis förkastliga men att folk först associerar till islamistiska extremister när ett bombdåd sker är ganska förväntat. The usual suspects, du vet.

--

Det är rätt tragikomiskt med alla högerextremister, rasister och nationalister som nu försöker distansera sig från gärningsmannen med att denne gillar Churchill och är sionist. I allmänhetens och medias ögon spelar dock sådant ingen som helst roll, de är alla av samma skrot och korn. I ett slag av bitterljuv ironi får de som brukar utpeka alla muslimer som terrorister nu smaka på sin egen medicin.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att se kopplingen mellan attentaten.

Om man är förbannad på en regering attackerar man dem.

Men varför tar man sedan och attackerar ett ungdomsläger?

Om du vill ha en massaker, så åker du till en skola eller liknande och skjuter hejdlöst.

Men då tar du inte och spränger nått.

Skjutningar och bombningar är totalt olika saker. Känns som om nått inte stämmer här, det är nått vi inte har info om...

Eller kan någon förklara kopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att se kopplingen mellan attentaten.

Om man är förbannad på en regering attackerar man dem.

Men varför tar man sedan och attackerar ett ungdomsläger?

Om du vill ha en massaker, så åker du till en skola eller liknande och skjuter hejdlöst.

Men då tar du inte och spränger nått.

Skjutningar och bombningar är totalt olika saker. Känns som om nått inte stämmer här, det är nått vi inte har info om...

Eller kan någon förklara kopplingen.

Jag tror så här: Den här mannen är förbannad på integrationspolitiken i Norge. Eftersom socialdemokraterna länge haft en mer positiv inställning till invandring än högerpartierna valde han att attackera just socialdemokraterna. I hans sjukt hjärna såg han på alla sossar, vuxna som barn, som landsförädare som måste dödas för att stoppa ökad invandring.

Nu har ju Norge striktare invandringspolitik än Sverige, så tänk vad som hade kunnat ske om han hade bott i Sverige?

Detta är vad jag tror, jag har inte alla fakta om den här killen, men det är ett möjligt scenario imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Livstid fängelse - och då menar jag livstid. Vatten och bröd tills han avlider i sin cell. Vågar man hoppas på det? Nog för att jag förespråkar dödstraff, men inte för sådana här typer. Han förtjänar inte det.

Norge har tydligen inte livstid utan 21 år som maxstraff.

Nu har ju Norge striktare invandringspolitik än Sverige, så tänk vad som hade kunnat ske om han hade bott i Sverige?

Norge har dock fortfarande en väldigt liberal integrationspolitik i ett internationellt sammanhang (enl. CNN och BBC).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är helt sjukt att mannen fick gå runt och slakta i över 2,5 timmar

Edit:

På aftonbladet skriver dom att det fanns bomb även på ön som aldrig small. Då måste han eller någon medarbetare varit på ön tidigare ju.

På AB står det att dem fick första alarmet 17.29 och gripandet skedde runt 19.00, så 1,5 i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grumpy@ Jag förstår din mening, men jag antar att Green_Goblin menar att det är ett av de värsta (mass)morden i modern historia utförd av en enskild individ. Vilket det är. (Sen kan man säkert räkna mord per person i andra folkmord/massmord, men det känns inte relevant - varken idag eller i framtiden.)

Det spelar väl ingen roll om dådet utfördes av en person eller flera. Det är ju ändå mord. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...