Jump to content

Najs eller bajs IV: Eurovision Song Contest


Umberto
 Share

Recommended Posts

Najs eller bajs är tillbaka efter ett längre uppehåll. Eftersom inkommande vecka är "ESC-veckan" handlar det denna gång om:

EUROVISION SONG CONTEST

FfNql.jpg

Glitter, glamour, skumma scenkläder, bedrövlig engelska och låtar som skulle göra Rebecka Black stolt - mina damer och herrar, jag ger er Eurovision Song Contest! En populär musiktävling som arrangerats i snart 60 år och som bara fortsätter att växa och locka miljonpublik. I vissa länder, däribland Sverige, tar man tävlingen på mycket stort allvar. Halva vinterhalvåret ägnas åt att hitta ett bidrag värdigt att representera nationen. Media trissar upp förväntningarna - "i år är det Sveriges tur att vinna", "ESC-expert tror på svensk seger", "Carola räknar med topplacering"... Men sedan blir man varje vår förbannad när Sverige bara kommer femtonde och då kräver man att landet ska lämna tävlingen, de där öststaterna röstar ju ändå bara på varandra! Fusk! Bojkott! Nästa år bänkar man sig givetvis glatt vid tv:n igen. Ja, ESC är en tävling som väcker känslor. Är det rentav en tävling som förenar kontinenten och sammanbinder de europeiska kulturtraditionerna? Är det god underhållning eller odugligt trams? Och kan man tävla i musik?

Eurovision Song Contest: Najs eller bajs? Du måste välja.

RESULTAT: EUROVISION SONG CONTEST ÄR BAJS! (81,4%)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs.

Fast jag tror ärligt att om alla länder hade skickat bättre bidrag så hade det kunnat bli helt okej intressant att följa. Sverige har ju massvis av toppenmusik att erbjuda, så om vi hade slutat sända in en massa schlagertanter och idoldeltagare år efter år hade det kunnat bli något. Och det gäller ju självklart alla andra länder som är med också!

Denna var dock rätt svängig och går nästan att rejva till:

Afrika paprika really does it!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ren skit.

För det första handlar detta mer om internationella relationer än musik. Grannländer röstar på varandra, oavsett om låten är bra eller ej.

För det andra verkar Melo i Sverige gått och blivit en skönhetstävling. "Vi skickar sexiga Saade till finalen, trots att låten är billig och hjärndöd"

För det tredje är det patetiskt att se öststatare hoppa omkring i foliedräkter och spela konstig dunka-dunka musik. Det är inte roligt.

Någon enstaka låt av kvalité dyker upp då och då, men körs snabbt över av massproducerat eurodisco.

Vote: Bajs!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! Jag hatar programmet, men jag hatar det så mycket att jag älskar det. Det är ett program som man inte gillar, men som man ändå tittar på med kamraterna och fascineras över dålig musik, bra musik, konstiga scenkläder, snygga presentatörer, döda pausnummer, coola pausnummer och ett trevligt slut.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! Jag hatar programmet, men jag hatar det så mycket att jag älskar det. Det är ett program som man inte gillar, men som man ändå tittar på med kamraterna och fascineras över dålig musik, bra musik, konstiga scenkläder, snygga presentatörer, döda pausnummer, coola pausnummer och ett trevligt slut.

/agree

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska Melodifestivalen har jag typ gett upp eftersom jag inte orkar med all dussinmusik utspridd på så många deltävlingar. Minska ner lite på spektaklet så man orkar hänga med. Och jag gillar inte Sveriges tjatiga vinnarlåt.

Eurovision Song Contest har jag nog alltid kollat på, musikaliskt kanske jag brukar tycka om 1-4 låtar i tävlingen. Och ändå sitter jag och kollar, kanske främst av gammal traditions skull. Alltid lika spännande att se om den grekiska gubben som presenterar deras röster (och alltid verkar ha gjort det?) kommer vara med i år igen. Så jag får väl skriva som Eudoros fast tvärtom, "najs, även om det är väldigt nära att vara bajs".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...