Jump to content

How I met your mother


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Ja jävlar, senaste var jävligt bra. En eloge till Cristin Miloti som var briljant i det. Kunde gott slopat något av alla meningslösa avsnitt tidigare under säsongen för att göra detta till ett dubbelavsnitt, hade varit ännu bättre då. De lyckades bygga upp hennes backstory på ett snyggt sätt runt alla clues de haft genom åren och några till överraskningar som

The Naked Man.

Bra scener med Rachel Bilson också. Störande såklart att de gjort så att hon tvunget ska dela massa quirks med Ted, men nu när de bestämt sig för att gå den vägen och lägga vikt vid det så gjorde de det bra här. Väldigt bra hur de fick hennes backstory att

parallera med Teds, medans han inte var redo att träffa 'den rätte' (ie henne) för att han var hung up on Robin så var hon inte redo för att hon inte kommit över exets död. Också bra att sista pojkvännen innan Ted inte är någon jerk och hon sen hittar in i Teds armar utan en "perfectly nice guy" men som hon inte känner tillräckligt mycket för och därför väljer att göra slut med.

Gillar också att hennes dröm är "to end poverty", i parallell till Marshalls "save the environment".

La vie en rose-scenen var sjukt fin, fantastiskt av Miloti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De lyckades bygga upp hennes backstory på ett snyggt sätt runt alla clues de haft genom åren och några till överraskningar som [...]

Inte riktigt det du snackar om, men är det någon annan som saknar referenser mellan avsnitten som var vanliga i de tidigare säsongerna? Minns att jag tyckte att serien var fenomenal på att knyta an till saker som skett i tidigare avsnitt (och även äldre säsonger), men detta har till stor del försvunnit och inte återkommit förrän nu i sista säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt det du snackar om, men är det någon annan som saknar referenser mellan avsnitten som var vanliga i de tidigare säsongerna? Minns att jag tyckte att serien var fenomenal på att knyta an till saker som skett i tidigare avsnitt (och även äldre säsonger), men detta har till stor del försvunnit och inte återkommit förrän nu i sista säsongen.

Framför allt gjorde de det snyggare förr, nu känns det mer krystat och "en callback för callbackens skull". Samma sak med hur avsnitten som hade flashback-och-flashforward-struktur förr var seriens signum och ofta bästa avsnitt (t.ex. Pinapple Incident, eller det där Teds föräldrar kommer på besök och de äter brunch) nu blivit som att de gör massa flashbacks och flashforwards i ett avsnitt bara för sakens skull (t.ex. det där avsnittet för några säsonger sen där de berättade historien om en fest rum för rum och nån snubbe i biodlarklädsel fattade eld).
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller med. Det känns skönt att serien inte dras ut något mera. Även om jag älskar att se på den känns det ju onekligen som ett slut måste komma rätt snart, för det börjar bli rätt drygt. Men i vilket fall! Jag tyckte alla callbacks dem gjorde det här avsnittet var riktigt bra och att dem fick in saker ifrån andra avsnittet också. Jag är glad iaf, jag hoppas att allting inte dras ut allt för mycket nu bara.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En spontant kommentar rörande det senaste avsnittet: Fyfaaan vad tråkigt att dela resten av sitt liv med en människa som har exakt likadana intressen och åsikter som en själv. Åandra sidan är ju karraktären Ted visserligen en otroligt torr och tråkig snubbe.

La vie en rose var dock ganska fint!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Alltså herregud. I konkurrens med Dexter var det där den värsta serieavslutningen jag någonsin sett. Helt otroligt. Den underminerar allt de byggt upp under nio säsonger, gör den sista säsongen värdelös, bryter mot hela seriens ton, tema och kontinuitet.

Som jag förstått det filmade de barnens reaktionsscen efter säsong 2. Horribelt beslut av dem att hålla fast vid det. Sen det filmades har ju serien utvecklats så mycket. Det var ju innan Barney/Robin och innan vi fick lära känna mamman. Personligen köpte jag aldrig riktigt Barney/Robin som par, men när de ändå spenderat flera säsonger med deras förhållande så blir man ju investerad i någon mån, precis som man blev investerad i mamman (som jag gillade) när de fleshar ut hennes karaktär. Att sen bara kasta i bort den karaktären och det förhållandet så här snabbt är genomkasst. Och Ted har ju utvecklats som person. Förutom att de under säsong 2 visade varför Ted och Robin INTE PASSAR IHOP så spenderade de ju de sista avsnitten av den sista säsongen med att Ted äntligen kommer över Robin så till den grad att han säger nej när hon närmar sig honom, och gå vidare. Allt det bortkastat med. Kort sagt: De gick tillbaka på alla beslut de tagit och all karaktärsutveckling de gjort. Dessutom renderade avsnittet hela den sista säsongen meningslös - varför spendera hela säsongen på bröllopet av ett par som skiljer sig om några år och bara ha några framåtblickar där uppenbarligen den riktiga historien utspelar sig. Dessutom bröt de ju direkt mot kontinuiteten med sista scenen då Josh Radnor spelar pappan 2030. Trodde poängen med att Bob Saget var berättarröst var att Teds röst ändrats när han blir äldre bla bla bla men då Radnor är pappan även 2030 - vad fan var poängen?!Slutet bryter även mot hela seriens ton. Avsnittet visar att framtiden inte var någon dans på rosor för karaktärerna. Sett vissa på nätet hävda att det gör det mer realistiskt. Men HIMYM ska inte vara det. HIMYM mer än någon annan serie ska ju vara den som promoterar det optimistiska, romantiska. Inte det pragmatiska och realistiska. Jag är verkligen ingen hopplös romantiker, men är det någon serie där slutet ska vara att karaktärerna levde lyckliga i alla sin dar så är det ju HIMYM. Även om Ted varit en douchig mansgris ofta i nio säsonger så vill jag fan att han ska träffa morsan och leva lycklig med henne och kidsen resten av sitt liv. Carter Bays och Craig Thomas verkar ha fått för sig att fansen ville att Ted och Robin skulle sluta tillsammans - vissa ville säkert den men som jag sett det (kommentarsfält till recensioner på nätet etc) så ville en majoritet inte det EFTERSOM NI SÄGER I PILOTEN ATT ROBIN INTE ÄR MAMMAN. Så jävla drygt att hålla på så. Eftersom de säger i piloten att Robin inte är mamman så går man ju och väntar i nio säsonger på att Ted ska träffa mamman, och då ingår det fan att de får det lyckliga slutet. Att ursäkta sig med att "vi sa aldrig att Ted och Robin INTE slutar tillsammans" är bara drygt. De lurar tittarna.Okej, det var en del reflektioner. Då har jag inte ens nämnt äckelheten som är Barneys storyline i sista avsnittet, frågat vad fan som är upp med perukerna på Lily och Robin i framtiden, hur serien tappar bort sig själv i sig själv eller tusen andra dåliga grejer med finalavsnittet.Slutsats: De borde kastat bort scenen de filmade med ungarna efter säsong 2 och istället anpassat slutet efter hur serien utvecklade sig, de kunde ju inte veta då vilken jackpott de skulle få med Cristin Milioti som mamman.

Bonus: Någon har på ett lustigt vis redigerat Wikipedia-artikeln How I Met Your Mother Season 9. Obs: Länken innehåller massiv spoiler för sista avsnittet. Här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt efter lite nu. Fann en kommentar som beskriver hur jag tycker om sista avsnittet.

I don't hate what happened. I think the intent was right with ALL of the characters. Marshall and Lily still going strong, Ted ending up with Robin (which let's face it, there was a large focus on her the entire series), and Barney having the only type of love for someone he is able to have (a father daughter relationship). And even the mother, who was able to get find love again in life, but die so she could be with her FIRST love (if you believe in that sort of thing). But I HATE how they did it. They had so much time to distribute this information over the course of season 9. Instead, they rush through it without giving any detail that we know Ted likes to give in his storytelling. WAY too rushed for a finale. Sure, the mother died, 6 years passed, and Ted contacts Robin again. But for us, she was dead for 45 seconds.

TL;DR: I don't hate what they did, I hate how they did it.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...