Jump to content

Vädertråden!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Sant. Enligt wikipedia är det 15 miljoner grader varmt i solen. Jag ska försöka att vara tydligare i framtiden.

Hahaha, det var inte så jag menade. Snarare att det var väl 15 grader i skuggan idag, och det är ju det man brukar mäta. 15 grader i solen är inte särskilt varmt, tror jag.

Fast...

"För att termometern ska ange luftens temperatur så bra som möjligt måste den skuggas för solen. Ett mätinstrument som värms upp av solens strålning visar för hög temperatur. Ett vanligt missförstånd är att temperaturmätningen ska utföras på en plats som befinner sig i skugga. Så är det inte, utan det är endast själva termometern som ska vara skyddad mot sol."

Jag har noll koll, helt enkelt!

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, det var inte så jag menade. Snarare att det var väl 15 grader i skuggan idag, och det är ju det man brukar mäta. 15 grader i solen är inte särskilt varmt, tror jag.

Fast...

"För att termometern ska ange luftens temperatur så bra som möjligt måste den skuggas för solen. Ett mätinstrument som värms upp av solens strålning visar för hög temperatur. Ett vanligt missförstånd är att temperaturmätningen ska utföras på en plats som befinner sig i skugga. Så är det inte, utan det är endast själva termometern som ska vara skyddad mot sol."

Jag har noll koll, helt enkelt!

Du kanske har rätt. Jag är inte helt hundra själv på hur det står till, men om jag inte missminner mig har min termometer (åtminstone förut) varit idiotiskt placerad så att solen skiner rakt på den.

Hur som helst var det väldigt göddigt väder idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

...hade blivit rena rama Hogwarts om du träffat mig. Men den chansen missade du. Nu får du vänta 4 år...

Hehe, jag tror att du och jag har väldigt lite gemensamt Vice. så det vore nog snarare en risk än en chans... men kul att du var där och bidrog till karnevalen i alla fall!

Imorgon ska det bli 24 grader här: Utomhusstudier.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag tror att du och jag har väldigt lite gemensamt Vice. så det vore nog snarare en risk än en chans... men kul att du var där och bidrog till karnevalen i alla fall!

Imorgon ska det bli 24 grader här: Utomhusstudier.

Ja usch ja. En stor risk hade det varit. Du hade kanske slutat i någon bagagelucka... :cry:

Pluggar du i lund?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...