Jump to content

Jobbiga mötessituationer


Bebben
 Share

Recommended Posts

Ni vet hur det är. Du går på gatan, och plötsligt möter du en fotgängare eller cyklist, precis framför dig. Nu gäller det att passera varandra. Men vad händer? Jo, du själv går åt ett håll, men den andra går precis åt samma håll! Du svänger lite åt vänster, den andra gör precis samma sak. Det hela ser ut som en fotbollsmatch och ni försöker finta varandra på något sätt.

Jag hoppas att ni förstår problemet.

Nu till frågan: Hur gör ni när ni ska passera en annan och detta händer? Säger ni åt denne att gå åt ett visst håll? Stannar ni upp och låter den andre gå förbi?

Dessutom, varför händer detta? Brist på kommunikation mellan människor? Diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar fortsätta gå rakt fram, förr eller senare viker den andra personen av åt något håll. Om han inte gör det brukar jag ta ett steg åt höger och hoppas på att den andra personen är vettig nog att förstå att man borde gå åt just höger i en sådan situation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni vet hur det är. Du går på gatan, och plötsligt möter du en fotgängare eller cyklist, precis framför dig. Nu gäller det att passera varandra. Men vad händer? Jo, du själv går åt ett håll, men den andra går precis åt samma håll! Du svänger lite åt vänster, den andra gör precis samma sak. Det hela ser ut som en fotbollsmatch och ni försöker finta varandra på något sätt.

Jag hoppas att ni förstår problemet.

Nu till frågan: Hur gör ni när ni ska passera en annan och detta händer? Säger ni åt denne att gå åt ett visst håll? Stannar ni upp och låter den andre gå förbi?

Dessutom, varför händer detta? Brist på kommunikation mellan människor? Diskutera!

Man känner sig så jävla dum när sånt här händer. Jag brukar köra "hehe" och ställa mig på sidan och låta personen gå förbi.

Tror det är för att svenskar inte snackar med varandra. Det är lite irriterade. Dålig kommunikation är en av svenskarnas dåliga sidor.

Rädda att kommunisera.

Detta hände när jag skulle av bussen, och vi stog säkert som du sa och finta varandra i ca 10 sekunder tills jag ställde mig på sidan.

Pinsamt och irriterade, för man måste ju se dum ut när man står så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett synnerligen irriterande fenomen som man stöter på då och då. Jag brukar försöka komma ihåg att gå ganska bestämd riktning (höger eller vänster spelar mindre roll), och för det mesta viker folk undan, kanske för att jag är rätt lång. :D Om inte annat är jag duktig på att vika undan axlarna om någon skulle skita i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller mig på spåret där jag cyklar eller går. Men vi kan ta ett exempel igår jag skulle cykla kom rätt så snabbt 4-6 killar tog upp hela vägen så det gjorde omöjligt att cykla förbi de såg att jag kom men i sista ögonblicket när jag var ca 50-100meter bakom först då flyttar dem sig. Men ena killen vägrade flytta på sig utan ser att jag svänger åt ena hållet för att undvika att kö på men ändå ska fanskapet gå mot det hållet jag svänger åt. Så jag fick tvärnita och cykla ut på bilvägen för att kö om

Var ca nån meter ifrån att kö på han fyfan vad jag blir trött på såna personer som ska ta upp hela cykel/gå vägen -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ca nån meter ifrån att kö på han fyfan vad jag blir trött på såna personer som ska ta upp hela cykel/gå vägen -.-

Amen to that.

Fick ropa åt folk att flytta på sig konstant på väg till skolan förut, nu när snön är borta kan jag åka lite senare när det är tomt på vägarna men ändå komma i tid tack vare min hyperspeed :D. På vägen hem kan jag dock välja mellan vägar, så tar den som det är minst folk på.

Men i situationer där man möter folk brukar jag aldrig hamna, när folk ser en här flyttar de sig, heh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amen to that.

Fick ropa åt folk att flytta på sig konstant på väg till skolan förut, nu när snön är borta kan jag åka lite senare när det är tomt på vägarna men ändå komma i tid tack vare min hyperspeed :D. På vägen hem kan jag dock välja mellan vägar, så tar den som det är minst folk på.

Men i situationer där man möter folk brukar jag aldrig hamna, när folk ser en här flyttar de sig, heh.

Jo jag brukar också gö så ta vägar där jag vet att man inte möter så många.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv när jag brukar hamna i sådana situationer, går jag tillslut bara bestämt åt ett visst håll om dribblandet pågår för länge, och de andra får rätta sig efter det.

Undrar om det faktum att större delen av befolkningen är högerhänt har något med detta fenomen att göra? Jag menar, att de flesta "vill" gå åt samma riktning, p.g.a. att de är höger respektive vänsterhänta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta fenomenet tänkte jag över många gånger när jag traskade igenom Centralstationen. Till en början var jag en sån som alltid vek undan. Nu för tiden brukar jag gå rakt fram, och om de inte heller viker undan så stannar jag helt tills de har valt riktning.

Jag diskuterade det med en vän för ett tag sen, jag tror att många har kvar sättet de hanterar en sån situation ifrån när de var unga. De som var storvuxna som unga vek aldrig undan och tvärsom, sedan har det följt med oavsett hurpass mycket de växte efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller mig på spåret där jag cyklar eller går. Men vi kan ta ett exempel igår jag skulle cykla kom rätt så snabbt 4-6 killar tog upp hela vägen så det gjorde omöjligt att cykla förbi de såg att jag kom men i sista ögonblicket när jag var ca 50-100meter bakom först då flyttar dem sig. Men ena killen vägrade flytta på sig utan ser att jag svänger åt ena hållet för att undvika att kö på men ändå ska fanskapet gå mot det hållet jag svänger åt. Så jag fick tvärnita och cykla ut på bilvägen för att kö om

Var ca nån meter ifrån att kö på han fyfan vad jag blir trött på såna personer som ska ta upp hela cykel/gå vägen -.-

ta

Någon ful ovana? Otroligt jobbigt att läsa, låter helt efterblivet dessutom.

Hur jobbigt är det att skriva göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...