Jump to content

Minecraft


Panimala
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 812
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jaha, tack för svar. smile_1181703_0.gif

Men när man kollar på Jojjes bild så ser det ju inte så jättestort ut ändå. Fast det kanske inte är hela världen? ohmy_1182776_0.gif

japp det genereras nytt när man går till gränsen

kolla på det här, det är hela världen på en server jag spelar på just nu (den är privat så ni kan inte komma in :P)

den röda pricken är spawn och man kan helt klart se hur jävla stor världen är

jag har byggt tornet och kaktusfarmen i skogen nord-öst om spawn ^_^

Redigerad av Jojje
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Här satt jag och grävde en jättestor och djup grop och trodde att jag hade ett stort projekt på gång.

(Jag såg en grabb som hade gjort en sjusegmentsdisplay som visade binära tal som tal med basen 10 (Vanliga siffror), en sådan ska jag också testa att göra, fast jag ska försöka gå vidare ända upp till F. Jag har ju trots allt gjort en sådan på riktigt, så det borde inte vara så svårt att överföra min koder och skisser till minecraft! :D )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Notch släppte en ny liten uppdatering för en timme sen:

Minecraft Alpha 1.2.1, Minecraft Server 0.2.3

The server update is not mandatory, but you might want to update just to make sure.

This is a bugfixes only update:

* Signs on the sides of cacti no longer crash the game

* The player won’t get stuck on the top of the world in multiplayer

* Reverted mob spawning back to the old code, it was far to annoying. I have plans on what to do with this.

* Fixed the leaf particle colors

* Reduced CPU usage for monster spawning, but there’s still a lot of work to be done to reduce lag on SMP servers.

* Attempted to fix the portal dupe bug where you could exit through a different (new) one than the one you entered through.

About the portals, it’s possible that two portals can lead to the same portal in the Nether. This is because the space down there is compressed by a factor of 8, and I haven’t come up with a good way to fix this yet.

I might just end up doing an explicit one-to-one binding between portal pairs, but that’s nontrivial as it should survive the portal being temporarily destroyed. If you TNT a portal then rebuild it, you’d expect it to still lead to the same place, right?

Hmm.

More bug updates are coming next week, mainly related to survival mode multi player.

[edit:]

Client 1.2.1_01 fixes armor. And I forgot to mention that Music will play in multiplayer now as well.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Alpha idag. Fick en blandad snö och grön map. Samlade lite ved, spenderade en natt i ett krypin, hittade en nice grotta under snön med kol och någon brun mineral. Grävde dock lite långt på ett ställe och vips så föll jag långt ner och landade i lava och dog. :D Hade inte så mycket grejer, så det var lätt att återhämta sig.

Kan kanske vara bra att veta var man har lava senare. Nu har jag ett litet ställe vid grottan med en workbench och en box att lägga saker i. Så nu är det bara att gräva. :)

Några tips på vad man ska göra så här i början?

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Alpha idag. Fick en blandad snö och grön map. Samlade lite ved, spenderade en natt i ett krypin, hittade en nice grotta under snön med kol och någon brun mineral. Grävde dock lite långt på ett ställe och vips så föll jag långt ner och landade i lava och dog. :D Hade inte så mycket grejer, så det var lätt att återhämta sig.

Kan kanske vara bra att veta var man har lava senare. Nu har jag ett litet ställe vid grottan med en workbench och en box att lägga saker i. Så nu är det bara att gräva. :)

Några tips på vad man ska göra så här i början?

Protip: Gräv inte bort blocket du står på. Inte heller det just ovanför dig.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att det är bra mycket roligare att pilla med logiska kretsar i ett spel än vad det är att göra det på riktigt i skolan.

Har suttit och lekt lite med kretsar hit och dit för att lära känna hur de fungerar i spelet, skapade till slut en gömd OCH-grind som öppnar och stänger min järndörr till mitt hus. :P

Det var faktiskt lite klurigt att skapa den, inte själva kopplingen utan sättet man måste bygga en krets för att sedan kunna gömma den, det var lite lurigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testade Minecraft Classic på hemsidan. Det man kör i webläsaren.

Är det det ni också kör?

Just nu kör nog alla Alpha, men vi lirade Classic i början av tråden.

Är det något värt att behålla t.ex. järnblocken som man hittar dem, i oren form? Eller ska man smälta ner alla man hittar?

De tar ju lika mycket plats både som ore och som bar, plus att du kan inte göra någonting med ore utan måste ändå smälta ned det när du ska använda det. Så jag smälter alltid mina ores när jag hittar dem.

Om man vill få mer plats ifall man har massvis med bars så kan man ju alltid skapa block utav sina bars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MEN NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ :cry::cry::cry::cry:

Det blev dag och jag tänkte springa runt och utforska stället runtomkring där jag hade bosatt mig, jag råkade gå lite för nära en grotta där det var lite för mörkt och skelett spawna och dödade mig utan att jag märkte vad som hände!

Dock fick jag börja om vid min första grotta..... Problemet är bara att jag kan inte hitta tillbaka till mitt hus :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MEN NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ :cry::cry::cry::cry:

Det blev dag och jag tänkte springa runt och utforska stället runtomkring där jag hade bosatt mig, jag råkade gå lite för nära en grotta där det var lite för mörkt och skelett spawna och dödade mig utan att jag märkte vad som hände!

Dock fick jag börja om vid min första grotta..... Problemet är bara att jag kan inte hitta tillbaka till mitt hus :cry:

Har samma problem, hittar inte min grotta :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...