Jump to content

Barnskådespelaren Joel Ander var kattmördaren i Lerum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Däremot kan jag tänka mig att folk har lättare att bli arg på en person som plågar katter till döds, än kor/kycklingar, möss, maneter etc. Många här har nog en kärlek till katter på ett annat sätt än de andra djuren, och då är det klart att det blir lättare att bli arg. Det betyder dock inte att man ska blunda för allt annat..

Precis. Har gått och tänkt på idag med tanke på trådmaterialet hur det kommer sig att jag inte blir vegetarian. Och den största orsaken för min del är nog att man inte har någon relation till det man äter. Tycker det är lika otrevligt varje gång man ser någon djurplågeriskandal om slaktdjur, men det fastnar inte eftersom det känns bara för stunden. Alternativt som sagts förut i liknande debatter att man föder upp sina egna djur, men med tanke på hur man lever i dagsläget är det väl bara några få som har möjlighet att köra på det. Om man ändå orkade vara mer idealistisk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Precis. Har gått och tänkt på idag med tanke på trådmaterialet hur det kommer sig att jag inte blir vegetarian. Och den största orsaken för min del är nog att man inte har någon relation till det man äter. Tycker det är lika otrevligt varje gång man ser någon djurplågeriskandal om slaktdjur, men det fastnar inte eftersom det känns bara för stunden. Alternativt som sagts förut i liknande debatter att man föder upp sina egna djur, men med tanke på hur man lever i dagsläget är det väl bara några få som har möjlighet att köra på det. Om man ändå orkade vara mer idealistisk. -_-

Jag känner precis samma sak som du. Min familj skänker ganska betydelsefulla summor med pengar till välgörenhetsorganisationer varje månad, och jag tror att en del av pengarna går till organisationer som kämpar för djurens rätt. Vet inte om just slaktdjur får ta del av välgörenheten, men det känns i alla fall som att man bidrar lite. Jag hade gärna velat bli vegetarian om jag verkligen hade försökt, men jag tror inte att jag hade stått ut. Min mamma är det, och jag har aldrig någonsin tycks att hennes mat ser lockande ut (då är ändå min mamma en riktigt bra kock, tro inget annat). Det är ett jobbigt dilemma :).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte fel. Vad han vill ha sagt är dock att djuren du äter behandlas förjävligt från födsel till död. Separeras från sina mödrar vid födseln, trängs med hundratals andra, sover i sin egen avföring osv. Det finns värre grejer än en person som torterar djur, liksom.

Däremot kan jag tänka mig att folk har lättare att bli arg på en person som plågar katter till döds, än kor/kycklingar, möss, maneter etc. Många här har nog en kärlek till katter på ett annat sätt än de andra djuren, och då är det klart att det blir lättare att bli arg. Det betyder dock inte att man ska blunda för allt annat..

Ja, jag förstår absolut det också. Jag blir ju själv såklart grymt mer förbannad om någon skulle dränka min kvarterskatt än om någon slaktar en gris någonstans i skåne men jag tycker ändå att det är korkat att känna så mycket för det ena men ingenting för det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag förstår absolut det också. Jag blir ju själv såklart grymt mer förbannad om någon skulle dränka min kvarterskatt än om någon slaktar en gris någonstans i skåne men jag tycker ändå att det är korkat att känna så mycket för det ena men ingenting för det andra.

Se det så här då. Du läser i tidningen "Man mördad i Göteborg". Hur reagerar du? Förmodligen så rycker du på axlarna. Men hade det varit din vän/bror/vad som, så hade du förmodligen känt helt annorlunda. Det är inte korkat att känna mycket för någon som är som familj, men att känna inget för någon du aldrig ens träffat. Det är mänskligt.

Och snälla inget sånt här: "ÅÅh nej! Säg inte att han jämförde en gris med en människa i Göteborg och en katt med sin bror!!!". Ni förstår vad jag menar. Katter här i Sverige kommer förmodligen alltid vara som familjemedlemmar. Dom är oskyldiga djur som snyltar på oss. :3

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ni glömmer poängen, den här idioten har torterat ihjäl djur (skitsamma om det är katter, skator eller grisar) för att känna makt alternativt få sexuell tillfredsställelse (även om han inte vill erkänna det). Hans beteende liknar det hos en sexualsadistisk seriemördare, inte någon problemfylld tonåring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt är man ju inte helt ute och cyklar om man anser att allt djurägande är djurplågeri.

Visst, själva grejen att 'äga' ett djur är väl ganska skevt, men sen får man tänka på att kor hade kolat om de inte hade människan som mjölkade dem. Hundar hade inte klarat sig i det vilda, de är ju för dåliga för att kunna jaga sin mat själva. Finns säkert fler djur som inte hade klarat sig utan människan, men det beror ju i grund och botten på hur vi har låtit dem utvecklas också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, själva grejen att 'äga' ett djur är väl ganska skevt, men sen får man tänka på att kor hade kolat om de inte hade människan som mjölkade dem. Hundar hade inte klarat sig i det vilda, de är ju för dåliga för att kunna jaga sin mat själva. Finns säkert fler djur som inte hade klarat sig utan människan, men det beror ju i grund och botten på hur vi har låtit dem utvecklas också.

Och om de inte klarar sig ute i det vilda så kanske de just inte ska avlas fram överhuvudtaget, det är slaveri som är socialt accepterat. Ta bara det bisarra konceptet innekatter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och om de inte klarar sig ute i det vilda så kanske de just inte ska avlas fram överhuvudtaget, det är slaveri som är socialt accepterat. Ta bara det bisarra konceptet innekatter?

Jo, det var ju det jag försökte poängtera med "det beror ju i grund och botten på hur vi har låtit dem utvecklas också". De hade inte klarat sig själva, men det beror ju på oss.

Innekatter är.. Jag vet inte, jag är delad i den frågan. Egentligen är det ganska självklart att katter ska få sträva runt ute som de vill. Vi har två innekatter i familjen, och de är innekatter av två anledningar: De hade i stort sett aldrig kunnat komma in - vi har stängda portar in till gården, och större delen av året hade de fått vara utomhus. Sedan är vårat område av någon anledning sedd som ett genomfartskvarter för bilar/bussar och spårvagnar som ska ännu längre in i centrum. Här blir katter och igelkottar ofta ihjälkörda, och det är inget vi önskar våra katter. Klart jag vill att de ska kunna spendera tid utomhus, men i stadsmiljö? Nja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

StellHell har rätt i att han borde få vård istället för fängelse.

P-C har rätt i att slaktdjur borde behandlas bättre, men fel i att dränkning är en smärtfri död, att känna lungorna fylla med vatten är inte skönt.

Gänget som vill spöa honom har inte alla tags översprayade <----Helt ny variant av "inte alla knivar i lådan".

Skulle vara väldigt intressant att se hur det slutar med han, då han är som en seriemördare som inte har mördat människor än, och se om vården (om han får den) förändrar honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

StellHell har rätt i att han borde få vård istället för fängelse.

P-C har rätt i att slaktdjur borde behandlas bättre, men fel i att dränkning är en smärtfri död, att känna lungorna fylla med vatten är inte skönt.

Gänget som vill spöa honom har inte alla tags översprayade <----Helt ny variant av "inte alla knivar i lådan".

Skulle vara väldigt intressant att se hur det slutar med han, då han är som en seriemördare som inte har mördat människor än, och se om vården (om han får den) förändrar honom.

Det var nog inte hans poäng. Läs igen

Jo föresten, hur brukar sådana här fall sluta? Får dom vård och lever lyckligt eller finns maktbehovet alltid kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt är man ju inte helt ute och cyklar om man anser att allt djurägande är djurplågeri.

Mmhm, jag tycker att man är ungefär så långt bort från en cykel man kan vara med det där påståendet. Visst, ät kött om ni vill (jag gör det också), men var medvetna om att ert konsumerande (köpande och ätande) av kött innebär att det är ni som är ansvariga för att en ko får en bult i huvudet. Och att när man letar efter den billigaste prislappar på baconhyllan kan det mycket väl innebära att den har fått betala det priset med ett odrägligt liv (plågas i trånga, långa djurtransporter elller kokas levande - slakthusens tillvägagångssätt borde inte vara hemliga längre, sånt här borde man veta), och... Äsch, jag orkar inte. Bli medvetna om konsekvenserna av ert konsumerande, och hur det egentligen gått till när den där fläskkotletten landat på din tallrik!

Can't kill it, don't eat it. Depp-post out.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas för guds skull att han får vård så dom inte slänger in honom i fängelse. Gör dom det har dom garanterat en mördare ute efter två år.

Hoppas också att han får någon sorts vård, om det finns något som kan hjälpa... Fängelse blir han inte bättre av iallafall.

Många av de allra sjukaste och bisarraste mördarna har börjat sina karriärer exakt som Joel Ander - med att tortera, stycka och mörda djur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst brevet han skrev.... Jag vill seriöst mörda honom! Jag har själv tre katter och har haft tre innan dessa, jag är uppväxt med katter och jag älskar de, och djur i helhet. Man gör inte detta mot någon, människa som katt som något annat djur.

Han är inte värd skit i mina ögon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att jmf hur man behandlar djur i andra länder.

Nu lever vi i Sverige och katten är ett sällskaps djur och inte ngt att äta.

Som en del av er jmf denna sadist med hur vi slaktar djur för att äta i Sverige och hur man som sagt äter katter i andra länder.

Håll er till våra normer och regler, vi skall inte plåga och tortera djur till döds.

Stackars stackars små liv som råkade ut för denne Joel Ander.

Och det finns fler djurplågare.

Håll era katter inomhus gå ut med dom i koppel. Det går så bra, en vanesak bara att vänja katter i koppel.

Eller bygg en rastgård ni som lever i hus/radhus/villa.

I USA fanns ett par ungdomar som plågade hundar till döds, de fick ett starkt fängelsestraff, nästa gång är steget nära att plåga andra djur och /eller människor.

Ett stort tack till främst Renard och Mathias för era kloka inlägg i den här frågan.

Vänliga hälsningar

Ingrid

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att jmf hur man behandlar djur i andra länder.

Nu lever vi i Sverige och katten är ett sällskaps djur och inte ngt att äta.

Som en del av er jmf denna sadist med hur vi slaktar djur för att äta i Sverige och hur man som sagt äter katter i andra länder.

Håll er till våra normer och regler, vi skall inte plåga och tortera djur till döds.

Stackars stackars små liv som råkade ut för denne Joel Ander.

Och det finns fler djurplågare.

Håll era katter inomhus gå ut med dom i koppel. Det går så bra, en vanesak bara att vänja katter i koppel.

Eller bygg en rastgård ni som lever i hus/radhus/villa.

I USA fanns ett par ungdomar som plågade hundar till döds, de fick ett starkt fängelsestraff, nästa gång är steget nära att plåga andra djur och /eller människor.

Ett stort tack till främst Renard och Mathias för era kloka inlägg i den här frågan.

Vänliga hälsningar

Ingrid

Det började lukta troll så fort jag hade läst det fetmarkerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt att du kan haka upp dig på ett par ord i den här debatten om en vidrig kattmördare.

Men ni kanske är bästisar?

Verkar inte bättre.

Ingrid

Snarare i motsatt riktning. Inget Renard har skrivit, någonsin, har vart kloka inlägg.

Ser inte det stora problemet och det äcklar mig att så många vill slå, lemlästa eller mörda denna gravt störda person. Han ska ha vård, allt annat är absurt. Skulle han mot förmodan få fängelse har vi svart på vitt att sveriges rättsväsende är helt bananas och inte har ett uns aning om vad dom håller på med.

Sen är det också komiskt hur folk kan försvara sina viljande gärningar med att han har dödat katter, att ni själva har katt eller att katter är oskulden själv.

Ni vill alltså hellre se eran bror/syster ligga död nere vid ån, än eran katt. Var glad över det lilla och tacka gudarna att det faktiskt bara var katter och hundar som blev dödade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...