Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Roger Waters "The Pros and Cons of Hitchhiking".

roger-waters-pros-and-cons-of-hitch-hiking_1134400_0.jpg

Läs den här recensionen, jag håller med den till största delen. Claptons insatser går inte att räkna, de är för få. Istället ges fokus till porrfilmssaxen som retade mig redan på Final Cut, för att inte tala om doatjejen som har sönder den lilla skärva av musik man kan utvinna ur P&CoHH.

Ett skräpalbum som verkligen indikerar vart Pink Floyd var på väg om Waters inte sparkats. Istället fick vi A Momentary Lapse Of Reason och The Division Bell av David Gilmour, tacka gudarna för det.

Intressant är dock berättartekniken, även om historien i sig är för patetisk. Allt är en dröm som utspelar sig under 40 minuter - varje spår heter ett klockslag från halv fem på morgonen. Men där tar det intressanta slut.

2/5 på sin höjd. Jag lyssnar mest på den för alla lånade musikinslag från The Wall och The Final Cut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lorentz & M.Sakarias - Vi Mot Världen

Jag har faktiskt blivit överraskad av Lorentz & M.Sakarias. Jag hörde deras låtar ett bra tag innan deras album kom ut och jag hade aldrig hört talas om dem tidigare. Sedan slog de igenom stort. Jag avfärdade det direkt som fjortismusik och fjortisrap, men på senare da'r så har jag verkligen fått upp ögonen för dem. Det är ju ett riktigt bra album och de har samplat utmärkt! Visst finns det en och annan låt som fortfarande har en fjortisstämpel på sig, men de har enligt min mening verkligen förnyat den annars så bleka svenska hip-hopscenen!

Bästa spår: På Drift (feat. Marit Bergman)

Vaaaaa? Det där är ju riktigt jävla dåligt, min bror och jag drar skämt om de oerhört bajsnödiga nödrimmen som spexar de redan larviga 'vi vill va blingbling'-texterna perfekt. Anledningen till att de har fjortisstämpel är just för att det är fjortsmusik, och riktigt dålig sådan till och med.

Seriöst, hur kan man inte skratta åt autotunen i Mayhem eller:

Vaknar i game time vi tar det fram, inte tillbaka,

Kompis det kan bara vara baseline

Örongodis, vi flyter non-stop och flytet är hett, som det ryker om nåt

Vet du vad som gäller, kom igen ey man

Make it rain gör er redo för mayhem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaaaaa? Det där är ju riktigt jävla dåligt, min bror och jag drar skämt om de oerhört bajsnödiga nödrimmen som spexar de redan larviga 'vi vill va blingbling'-texterna perfekt. Anledningen till att de har fjortisstämpel är just för att det är fjortsmusik, och riktigt dålig sådan till och med.

Seriöst, hur kan man inte skratta åt autotunen i Mayhem eller:

Och så tar du den sämsta låten med störst fjortisstämpel som exempel. Personligen håller jag med de flesta som gett dem en trea/fyra här. Bara att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssnar igenom Kent - Röd för första gången nu. Låter bra och jag tror dessutom det kommer växa på mig precis lika mycket som Tillbaka Till Samtiden gjorde. Skivan köps på fredag av antingen mig eller pappa.

Nu är det dags att börja tagga inför spelningen på Lisebergshallen i mars. :rolleyes:

Vad är det för sound på nya skivan? Är det väldigt lik TTS?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, vad tyckte du om Casablancas nya, Axel?

Tack för frågan! Jag gillar den starkt efter att ha lyssnat igenom två-tre gånger. Några spår är väldigt framträdande - typ Glass, 11th Dimension (såklart), och 4 Chords of the Apocalypse. Jag ser fram emot många fina stunder med den. Vad tycker du själv? (och ni andra som lyssnat på den också, för del delen!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyssnat igenom Kents senaste album nu. Röd. Bra album med något mindre elektronisk känsla än vad jag väntat. Fortfarande väldigt bra. Inte lika "poppig" som TTS men det har absolut sin egen lugnare feeling.

Starkaste spår: Töntarna alt. Taxmannen

Svagaste spår: Svarta Linjer

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för frågan! Jag gillar den starkt efter att ha lyssnat igenom två-tre gånger. Några spår är väldigt framträdande - typ Glass, 11th Dimension (såklart), och 4 Chords of the Apocalypse. Jag ser fram emot många fina stunder med den. Vad tycker du själv? (och ni andra som lyssnat på den också, för del delen!)

Jag tycker att den är helt okej faktiskt. Man märker att Julian drar lite åt sitt egna, lite färgladare håll jämfört med The Strokes-soundet som till stor del bestod av inte mycket annat än feta gitarriff; men det är till det positiva! Men samtidigt så kan man inte låta bli att känna The Strokes-andan i uppbyggnaden av refrängerna och liknande.

Sen så tycker jag att albumet rakt igenom är rätt jämnt - men den översta halvan är bäst, imo.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Houses Of The Holy - Led Zeppelin

Led_Zeppelin_Houses_Of_The_Holy_1136015_0.jpg

Jag ser inte mig själv som något jättefan av Led Zeppelin, men varje gång jag lyssnar på något av deras album så blir jag helt blown away av hur bra de faktiskt var. Houses of the holy är ett album som ofta hamnar i skymundan i jämförelse med giganterna I-IV och Physical Graffiti, och synd är det för albumet är helt fantastiskt. Inte bara det att det har det bästa introt på ett Zeppelinalbum någonsin, The Song Remains The Same. Inte heller bara för att det är albumet där bandet exprimenterade med olika genrer mest och bäst. Nej, albumet är fantastiskt för den närmast orgasmiska upplevelse det faktiskt är, och detta är faktiskt ett av Led Zeppelins absolut bästa album. När bandet blandar in funk i The Crunge, reggae i D'yer Mak'er och något som närmast påminner progressiv rock i No Quarter så är det svårt att hålla öronståndet borta. Inte bara det, albumet har även den oändligt vackra The Rain Song och den för mig otroligt nostalgiska Over The Hills And Far Away. Men bäst är ändå Zeppelin på de "vanligare" spåren Dancing Days och The Ocean, två av deras absolut främsta låtar.

Nu har jag hyllat klart det här albumet, nu är det nog bäst att jag lyssnar igenom Led Zeppelin IV och Physical Graffiti så jag kan minnas vad det är som gör de albumen så otroligt överlägsna det här, för just nu är jag helt ärligt inte övertygad.

Bästa spår:

Dancing Days

Betyg:

zeppelin_1136015_1.pngzeppelin_1136015_1.pngzeppelin_1136015_1.pngzeppelin_1136015_1.pngzeppelin_1136015_1.png /5 zeppelinare

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

We Butter The Bread With Butter

33coeh1_1136217_0.jpg

http://open.spotify.com/album/5lGf3E5ZsTkNFx5zd54vAI

Finns inte så mycket att klaga på här egentligen, ett skönt tyskt hardcore band. Däremot är det några låtar på albumet som börjar bra men slutar i ett väldigt meningslöst breakdown som bara blir mörkare och mörkare och mörkare som egentligen inte har nån mening alls!

Annars så, rätt bra hardcore eller buttercore som dom själva vill kalla sig för.

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1257694821_thumb.jpg

Jefferson Starship - Spitfire

Tja, senast genomlyssnade, håller på och lyssnar igenom det nu faktiskt. Men har lyssnat några gånger så jag tycker det kan räknas ändå. :P

Ur spillrorna av Jefferson Airplane bildades denna grupp som kanske inte var lika experimentell, men ja tycker det svänger om dem bra i alla fall. Det här albumet är fyllt med svängig rock i tydlig 70-talsanda (albumet utkom 1976). Inget banbrytande direket, men gött att lyssna på. Skulle tippa på att musiken gör sig bra under en biltur, särskilt inledande låten "Cruisin' " som just handlar om en sådan.

Har albumet på en skorrig gammal kassett som egentligen är farsans. Men ska leta efter en vinylutgåva när tillfälle ges.

post-343-1257694832_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sitter här med Kalle Baahs senaste skiva som inte ens är släppt ännu. ( :o )

Ett samlingsalbum med gamla låtar, gamla låtar i ny tappning, osläppt material plus tre helt nyinspelade låtar.

Det enda jag egentligen kan kommentera är de tre nya låtarna som jag tycker är riktigt bra, skivan finns att köpa på Kalle Baahs 30årsjubileum den 28:e.

Strax efter det lär den finnas på internet. :)

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1258754209_thumb.jpg

Tidigare denna afton, eller snarare denna dags senare eftermiddag avnjöt jag ett av Santanas mest fullbordade album, Abraxas från 1970. Från fusionpassager kastas man fram och tillbaka i latinrock och instrumentala congasjam. Benen börjar digga av sig själv när spår nummero 3, deras version av "Oye Como Va" ljuder ur högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Carolina Wallin Pérez - Pärlor Och Svin

SPOTIFY

CWP har gjort ett fantastiskt album med fantastiska tolkningar utav några av Kents bästa låtar. Ett otroligt bra album, från första till sista spår. Vissa låtar kan väl vara lite väl pretentiösa, men sett överlag så är det riktigt bra och absolut värd en lyssning. Det går egentligen inte att säga så mycket mer än att om ni gillar jazz och Kent så är det här ett album ni kommer älska. Covern på 747 är enligt mina öron nästan magisk och jag kan erkänna att det inte varit långt ifrån tårar när jag hört den ett par deppiga höstkvällar.

Bästa spår: 747

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...