Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Har sedan Emmaboda släppte Metronomy gett deras Nights Out en chans, första gången igårkväll då jag tänkte "fasen, det här låter bra" och så idag, när jag plötsligt kom på mig själv med att sitta och dansa i datorstolen. Jag har egentligen ingenting att säga mer än att det är svinbra electropop. 4/5.

Håller med.

Har några gånger tidigare hamnat på deras myspace och lyssnat på lite remixar som inte har imponerat speciellt mycket.

Gav mig på albumet nu när jag städade och blev positivt överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Depeche Mode - Black Celebration från 1986

Oj, oj, oj vilken platta, svårt att finna ord att beskriva den.

Det här måste vara den bästa synth pop skivan som någonsin skapat. Den är så magisk, rörande och vacker att den träffar rakt in i hjärtat som ibland resulterar i att man tappar några tårar. Och då vet man att det man hör är guld värt.

Kan tilläggas att jag är en långhårig metalhead dvs hårdrockare vilket kanske är lite oväntat och gör det än bättre. Kan nog ha och göra med att Depeches musik ger mig samma känsla av äkta vara som guldkornen inom Metal och Hårdrock. Av någon anledning...

En klar 10/10

Rekommenderas till alla oavsett musikstil! :D

Redigerad av EET FUK
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lilyitsnotmesleeve_1086498_0.jpg

Jag fastnade aldrig för Lily Allens första men It's Not Me, It's You är bland det bästa jag hört på väldigt länge. Första intryck är alltid lite luriga men just nu är jag verkligen helsåld. Smarta, roliga, dräpande textrader blandat med sockersöta melodier och sång. Everyone's At It, The Fear och Who'd Have Known är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lilyitsnotmesleeve_1086498_0.jpg

Jag fastnade aldrig för Lily Allens första men It's Not Me, It's You är bland det bästa jag hört på väldigt länge. Första intryck är alltid lite luriga men just nu är jag verkligen helsåld. Smarta, roliga, dräpande textrader blandat med sockersöta melodier och sång. Everyone's At It, The Fear och Who'd Have Known är bäst.

:confused::unsure:-_-^_^

Den är verkligen jättebra. Det gäller även första, har du gett den en ny chans? Så stor skillnad är det faktiskt inte och ettan är riktigt underhållande, det är ännu fler berättelse-låtar där än på nya.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

240_1087845_0.jpg

Senaste musikalbumet jag lyssnade på var Bo Hanssons "Sagan om Ringen" (1970) inatt. Hansson har inspirerats av Tolkiens böcker och med orgel och moog-synth skapat ett mystiskt, psykedeliskt och minimalistiskt album som inte liknar så mycket annat jag hört. Spåret "De svarta ryttarna" är väldigt coolt. Tycker denna platta passar bäst nattetid av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Twotongues_1087852_0.jpg

Lyssnade igår igenom Max Bemis (Say Anything), Chris Conley och Coby Linders (båda från Saves the Day) sidoprojekt Two Tounges debut. Några låtar var väldigt likt Say Anything, och jag har inte lyssnat nåt på Saves the Day än, det var bara Max som lockade mig till albumet. Vissa låtar var bra, andra inte särskilt bra, men jag älskar stilen och det är värt att lyssna igenom om man gillar Say Anything.

Favoritlåtarna är absolut Crawl, Dead Lizard och Tremors.

3,8/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju redan tjatat om det i två trådar men senaste genomlyssnade band är N.A.S.A - Spirits Of Apollo, ett antal gånger

nasa-the_spirit_of_apollo-cover_1087859_0.jpg

01. Intro

02. The People Tree (feat. David Byrne, Chali 2na, Gift Of Gab & Z-Trip)

03. Money (feat. David Byrne, Chuck D, Ras Congo, Seu Jorge, & Z-Trip)

04. N.A.S.A. Music (feat. Method Man, E-40, & DJ Swamp)

05. Way Down (feat. RZA, Barbie Hatch, & John Frusciante)

06. Hip Hop (feat. KRS-One, Fatlip, & Slim Kid Tre)

07. Four Rooms, Earth View

08. Strange Enough (feat. Karen O, Ol' Dirty Bastard, & Fatlip)

09. Spacious Thoughts (feat. Tom Waits & Kool Keith)

10. Gifted (feat. Kanye West, Santogold & Lykke Li)

11. A Volta (feat. Sizzla, Amanda Blank, & Lovefoxxx)

12. There's A Party (feat. George Clinton & Chali 2na)

13. Whachadoin? (feat. Spank Rock, M.I.A., Santo Gold, & Nick Zinner)

14. O Pato (feat. Kool Kojak & DJ Babão)

15. Samba Soul (feat. Del Tha Funkee Homosapien & DJ Qbert)

16. The Mayor (feat. The Cool Kids, Ghostface Killah, Scarface & DJ AM)

17. N.A.S.A. Anthem

Den coola feat-listan är väl det som imponerar mest. Kvalliten är ganska jämnbra över hela skivan, de har inte skapat några super hits men alla låtar funkar tycker jag. 4/5.

Bästa låten tycker jag är Strange Enough med Ol' Dirty Bastard (Wu Tang Clan), Karen O (Yeah Yeah Yeahs) och Fatlip (The Pharcyde), men de förbryllar mig fortfarande hur ODB kan var med... med tanke på att han är död. Är ganska säker på att han har spelat in detta unikt för N.A.S.A eftersom han nämner deras namn, så förmodligen skedde inspelningen för länge se. Har inte lyckats googla fram det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

John Frusciante - The Empyrean

515-SgzjmmL_SS400__1088694_0.jpg

En platta som vart kraftigt försenad i europa pga produktionsfel, den kom ut i förra veckan eller nått.

En skiva som jag sett fram emot något otroligt, och jag vart inte besviken.

Det börjar med ett 9 min långt gitarrintro där han stundtals bevisar vilket geni han är med gitarren, plattan som är proddad av Frusciante själv är väldigt snyggt proddad, snygga övergångar, härliga effekter, rundgångar, ekon. Han har gått från att ha sin solokarriär som hobby vid sidan av Red Hot Chili Peppers till att ha blivit en etablerat soloartist, för skillnaden mellan hans solo och RHCP är väldigt stor, här utforskar han sin egen musik på ett sätt han inte gör i Chili Peppers.

En riktigt bra platta.

U2 - No Line On The Horizon

31iAyEykxXL_SL500_AA240__1088694_1.jpg

Det bästa U2 har gjort på mycket länge är min mening efter att ha lyssnat på den en gång, det låter U2 rakt igenom, Magnificent och Cedars Of Lebanon är dom två låtar som fastnade på mig mest, den sistnämnda gav mig dessutom lite old school U2 feeling, singeln och "radiohiten" Get On Your Boots kunde dom dock ha hoppat över.

8/10 får den, efter en lyssning som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Queens_of_the_Stone_Age_Songs_for_the_Deaf_1089817_0.jpg

Tog något år men det var helt klart värt väntan - jag har nu förstått mig på Queens of the Stone Age. Fick ett infall häromdagen och satte på Songs for the Deaf och tänkte direkt "vafan, det här är ju skitbra". Genomgående bra platta, skränig rock och tungt trumspel.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GreatEscapeCover_1090097_0.jpg

The Rifles är så genomgjutet brittiskt indierockiga som det bara går. De tar inte många steg utanför den stereotypa mallen med spretiga gitarrer, monotont trumspel och en kille med flottig lugg, sneda tänder och brittisk accent på sång (jag vet inte hur han ser ut egentligen, men att döma av musiken borde det vara så). Och jag gillar det! Det är inga konstigheter, det enda utstickande är väl att de inte är från Sheffield, men de var i alla fall kompisar med killarna i Milburn så Sheffieldparalleller kan också dras. The Great Escape är aningen ojämn men öppningsspåret Science Is Violence är att dö för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1...or_the_Deaf.jpg

Tog något år men det var helt klart värt väntan - jag har nu förstått mig på Queens of the Stone Age. Fick ett infall häromdagen och satte på Songs for the Deaf och tänkte direkt "vafan, det här är ju skitbra". Genomgående bra platta, skränig rock och tungt trumspel.

Jaa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Rifles är så genomgjutet brittiskt indierockiga som det bara går. De tar inte många steg utanför den stereotypa mallen med spretiga gitarrer, monotont trumspel och en kille med flottig lugg, sneda tänder och brittisk accent på sång (jag vet inte hur han ser ut egentligen, men att döma av musiken borde det vara så). Och jag gillar det! Det är inga konstigheter, det enda utstickande är väl att de inte är från Sheffield, men de var i alla fall kompisar med killarna i Milburn så Sheffieldparalleller kan också dras. The Great Escape är aningen ojämn men öppningsspåret Science Is Violence är att dö för.

Hah åh, låter som något som skulle falla mig på läppen! Tack :)

(annars gräver jag fortfarande ner mig i M. Wards nya - Hold Time - och den är verkligen jättebra)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Weather Report - I Sing The Body Electric

Jävligt skönt album! Tajt spelande men ändå ganska cleant, liksom.

4/5

Weather Report - Live in Tokyo

Jag vet inte riktigt vad det gäller detta album. Samtidigt som den musikaliska nivån är hög är det väldigt enformigt. Alla spåren känns och låter likadana, inprincip. Men, som sagt, hög nivå rent musikaliskt.

3/5

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...