Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

John Frusciante - The Empyrean

3307862342_a2b2ce5b6c_1099808_0.jpg

Som jag hade längtat! Blev extremt skeptisk och lite smått besviken vid första lyssningen, men den har växt otroligt mycket. Jag önskar, och jag tror, att det kommer mer inom en snar framtid.

Kan inte gör något annat än att rekommendera denna psykadeliska/alternatva/rock-skiva, utan tvekan topp 10 år 2009, men tyvärr (måste jag säga) är musiken oftast lika komplicerad som den fantastiska omslaget. Men är man inte på att ha någonting att verkligen "trip out to", och vill ha den härliga psykadeliska känslan, är detta måste-albumet nummer 1.

8,5/10. 9/10. Kan inte bestämma mig. Äh, det blir 8,5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TheHazardsofLove1_1100139_0.jpg

Det tog både en, två och tre genomlyssningar men idag har jag fått grepp om The Decemberists nya - The Hazards of Love. Skivan spretar åt många håll och kanter, låtarna går in i, ut ur och igenom varandra. The Hazards of Love är en sådan skiva som man kan upptäcka nya grejer på även den femhundrande gången man lyssnar på den. Jag tror att vi kommer ha mycket kul tillsammans under 2009.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog både en, två och tre genomlyssningar men idag har jag fått grepp om The Decemberists nya - The Hazards of Love. Skivan spretar åt många håll och kanter, låtarna går in i, ut ur och igenom varandra. The Hazards of Love är en sådan skiva som man kan upptäcka nya grejer på även den femhundrande gången man lyssnar på den. Jag tror att vi kommer ha mycket kul tillsammans under 2009.

Hah, bra skrivet! Håller med, även om jag inte är riktigt där än, jag mäktar bara en halv genomlyssning av skivan än så länge. Men snart så, hoppas jag. Finns några galet bra spår som gör genomresan värd det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fader, förlåt mig ty jag har syndat.. igår var första gången jag lyssnade igenom Viva La Vida och jag beder eder - förlåt mig för att jag någonsin tvivlade! Jag gillade Coldplay väldigt mycket förut och var helt obsessed med X&Y när den kom ut men sen dess har jag inte riktigt lyssnat något alls på dessa fantastiska musiker. Jag ger Viva La Vida en stark 9/10 och det är ett extremt bra betyg från mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

metric - fantasies

Metric-Fantasies_1100145_0.jpg

Till en början var jag väldigt kritisk. Jag lyssnade inte igenom hela albumet och det enda som fastnade var Help I'm Alive som loopades om och om igen. Efter ett tag började fler och fler låtar fastna och någonting som jag inte gör ofta är att just lyssna igenom ett helt album. Jag vet inte varför, men jag borde göra det oftare. Jag själv verkligen älskar metrics musik och efter att lyssnat klart på fantasies så är jag kär på nytt. Jag vet inte vad som fick mig att falla, men det känns så himla mysigt och intressant. Låtarna är oftast av helt olika klang och det finns någonting för alla. Visst, det är inte 10/10 och inte så himla nära heller, men det är ett bra album efter att man lyssnat in sig. Gold Guns Girls måste vara min absoluta favoritlåt alla genrer just nu. Helt fantastisk, har suttit och nynnat på den hela dagen.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Marit Bergman - The Tear Collector

Snubblade över Marits senaste, och det är jag glad att jag gjorde! Fjorton spår utgjorde en väldigt vacker, ganska anonym och försiktig - i ordens bästa bemärkelse - det kändes ungefär så opretentiöst som det kan bli, och det var så skönt att Marit inte leker sextonårig poptjej, utan visar upp en grym bredd bland låtarna. Endast en genomlyssning, så jag har inte direkt några låttips. Men jag föll för den gamla femtiotalsaktiga soulsångerskekänslan man fick av hennes sololåt "Maybe, We'll See".

Och Florence Valentins Spring Ricco var också väldigt bra.

mall_konvolut_1101072_1.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hajpade bandet Skansros från Sveriges okrönta popstad Göteborg släppte en lika självbetitlad, lika hajpad, skiva i år. Har lyssnat kanske två gånger på den, och gillar den. Tyckte om att den på något konstigt sätt lyckades låta nyskapande samtidigt som jag inser att den låter som väldigt mycket annan svensk pop därute. Väldigt svängigt, sköna melodiarrangemang, och stundtals mikrogenialiska texter gör det till ett starkt kort 2009.

skansros_1101672_0.jpg

Lyssnar annars in mig på Yeah Yeah Yeahs nya It's Blitz och Salem al Fakirs Astronaut.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1240327196_thumb.jpg

Rotade igenom skivhyllan inatt och hittade The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card och det är det senaste jag lyssnat igenom. Ett new wave-influerat progrockalbum utgivet 1980. Får känslan av att musiken måste ha kännts mycket trendig när albumet kom ut. Musiken är ganska elegant och lågmäld med kortspel som tema.

Tror jag måste lyssna igenom detta några gånger för att känna efter vad jag verkligen tycker, för just nu vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta off-topic, men vill bara säga att dina spotify-länkar sällan fungerar bra för mig, Axel. Likaså den här gången, även om jag kopierar URL:en.

Oj, tack för heads-up:en. Har alltid valt 'Copy as Spotify URL', men aldrig insett att det inte funkar att länka till sådana, förrän nu.

Och jag håller med dig om Skansros, Axel.

Najs! Har du några bra tips på musik från i år man inte får missa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Klang_1103495_0.jpg

Mitt första intryck var att det lät väldigt lite som The Rakes. Jag kunde inte haft mer fel. Londonbandet fortsätter på den, i och med Ten New Messages, lite softare inslagna vägen med mindre råhet som följd, vilket är helt okej för mig. Låtarna bygger ändå på rätt oborstade ledande gitarrslingor och The Rakes sound känns faktiskt rätt unikt i en tid av mycket kopior. Med det inte sagt att de på något sätt är jättespeciella eller alltför nyskapande. Klang är, det fula albumnamnet till trots, en helbra skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och hälsade på min syster i helgen och fick Kultirations nya skiva av henne. Ända sedan skivan 'Om Gaia' har jag gillat Kultiration, ett av få reggaeband jag verkligen satt mig in i. Den här självbetitlade skivan är bandets fjärde skiva och till skillnad från deras gamla plattor är nästan alla låtar på engelska. Svenskan var ju lite av charmen med Kultiration, men det förstör inte särskilt mycket - variation förnöjer. Det härliga gunget och gitarrslingorna är kvar, och Marcus Berg fortsätter skriva bra texter. Kändes härligt somrigt, och kommer nog spelas mycket i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fader, förlåt mig ty jag har syndat.. igår var första gången jag lyssnade igenom Viva La Vida och jag beder eder - förlåt mig för att jag någonsin tvivlade! Jag gillade Coldplay väldigt mycket förut och var helt obsessed med X&Y när den kom ut men sen dess har jag inte riktigt lyssnat något alls på dessa fantastiska musiker. Jag ger Viva La Vida en stark 9/10 och det är ett extremt bra betyg från mig!

X&Y har många halvbra låtar, men inga skitbra. Parachutes har några skitbra men några svaga också, A Rush Of Blood To The Head har några av dom bästa. Viva La Vida är bra rätt igenom.

För att hålla mig till topic:

Så var nog det senaste helt-genomlyssnade albumet Elephant av White Stripes faktiskt. Tror knappt det finns en dålig låt på det albumet. Seven Nation Army, Black Math, I Just Don't Know What To Do With Myself, The Hardest Button To Button står väl ut som dom bästa.

Nu ska jag skita och läsa Dexter. (Vi borde ha en sån tråd, där man skriver vad man ska göra).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...